Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokemuksia kiropraktikoista

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Kokemuksia kiropraktikoista

#1

Viesti millhill »

Kertokaahan kokemuksianne kiropraktikoista. Minkälaisen vamman seurauksena olette käynyt kiropraktikon luona ja oliko apua?
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#2

Viesti Rami Niemi »

Naprapathilla ja osteopaatilla olen käynyt.

Napralla kerran vuosia sitten avaamassa nikamalukot ja jumittuneet nivelet. Toimi ihan ok.

Osteopaatilla pitkäaikaisten selkäongelmien takia oliko se 8 pitkäaikaista nikamalukkoa kaikkiaan koko rangassa joiden avaus helpotti elämää suunnattomasti, ja nyt viimeisen 7 kuukautta onkin ollut aikamoista juhlaa treenien suhteen kun ruoto kääntyy ja taipuu normaalisti.

Taustatietona mainittakoon että yksi selkäleikkaus 2 välilevynpullistumaa ja muutenkin yliliikkuvat nivelet ja nikamat tässä taustalla.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti AriJ »

Välilevypullistuma hoidettu pois vaivaamasta naprapatialla. Muistaakseni 3 tai 4 käyntikertaa. Tuo oli toisella "akuuttikerralla". Edellisellä oli "2kk makaamista ja jos ei auta niin leikataan". Makaaminen onneksi auttoi :shock:

Osteopaatilla kävin suht säännöllisesti joitain vuosia laitattamassa erinäisiä ryhtiasioita kohdalleen.

Kiropraktioista ei itselläni tietoa, eräs tuttuni silläkin välilevyongelmansa pois vaivaamasta hoidatti, tosin.
______________________
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti falkoni »

Mitä ovat (tai mitä eroa on) naprapaatti ja osteopaatti ja miten ne mahdollisesti eroavat kiropraktikosta?
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#5

Viesti millhill »

Mitä ovat (tai mitä eroa on) naprapaatti ja osteopaatti ja miten ne mahdollisesti eroavat kiropraktikosta?
Tästä mäkin kuulisin mielelläni lisää. Naprapaatista en ole koskaan kuullutkaan. Itse oon just menossa kiropraktikolle, jos se onnistuis tekeen ihmeitä mun tårta på tårta selälle.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti AriJ »

falkoni kirjoitti: Mitä ovat (tai mitä eroa on) naprapaatti ja osteopaatti ja miten ne mahdollisesti eroavat kiropraktikosta?
--> Kiropraktia
--> Naprapatia
--> Osteopatia

Noista linkeistä selvinnee jotain (äkkiseltään vaan kuukletin). Itse olen tupannut mieltämään nämä manipulaation suhteen eriasteisesti - kiropraktia on "rajuinta", naprapatia siinä välissä, osteopatia "kevyintä".
______________________
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#7

Viesti Rami Niemi »

Yamazu kirjoitti: Edellisellä oli "2kk makaamista ja jos ei auta niin leikataan". Makaaminen onneksi auttoi :shock:
APUA! :shock:

Paikoilleen jättely pitkäksi toviksi on varmaan se suurin virhe yleisesti selkäongelmien hoidossa. tukilihaksisto kärsii ja lukko/kramppi/hermopinteet pahenevat usein huomattavasti.

Parin päivän lepo ensivamman jälkihoitona ja sen jälkeen kevyttä avustettua kuntoutusta mielellään fysioterapiassa olisi se oikeampi tapa tuohon. Itellä jouduttiin puukkoa tuikkaamaan selkäpuolelle jumpasta huolimatta kun välilevypetkele oli ihan revennyt hajalle eikä sitä saanut toimivaan kuntoon ilman leikkausta mitenkään.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#8

Viesti millhill »

Kiitoksia. Aika samanlaiselta touhulta vaikuttaa kaikki noin äkkiseltään luettuna. Ilmeisesti se hoidon "rajuus" on sitten se erottava tekijä. Osaiskohan kukaan ammattilainen sanoo tähän mitään?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#9

Viesti AriJ »

Rami Niemi kirjoitti: Paikoilleen jättely pitkäksi toviksi on varmaan se suurin virhe yleisesti selkäongelmien hoidossa. tukilihaksisto kärsii ja lukko/kramppi/hermopinteet pahenevat usein huomattavasti.
Noh, auttoi kuitenkin :D (Kuten Hatsumi-sôke on joskus tokaissut "...jos hevosen k*kka auttaa, niin miksei sitä käyttäisi!" :shock:

Itselläni totesivat lääkärit - kun oli ensin määrätty fysioterapiaa - että jos ei olisi levätty vaan lähdetty jumppauttamaan olisi ollut aika varmasti "heippa liikuntakyky!"
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

millhill kirjoitti: Kiitoksia. Aika samanlaiselta touhulta vaikuttaa kaikki noin äkkiseltään luettuna. Ilmeisesti se hoidon "rajuus" on sitten se erottava tekijä. Osaiskohan kukaan ammattilainen sanoo tähän mitään?
Antti Virtanen on nyt parin viikon kesälomalla, mutta voin lähettää hänelle sähköpostia tästä ketjusta, joskin luulen ettei hän seikkaile netissä lomansa aikana.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#11

Viesti millhill »

Jälleen ilves kiittää iskän aktiivisuudesta. :prayer:
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#12

Viesti Rami Niemi »

Yamazu kirjoitti:
Rami Niemi kirjoitti:Paikoilleen jättely pitkäksi toviksi on varmaan se suurin virhe yleisesti selkäongelmien hoidossa. tukilihaksisto kärsii ja lukko/kramppi/hermopinteet pahenevat usein huomattavasti.
Noh, auttoi kuitenkin :D (Kuten Hatsumi-sôke on joskus tokaissut "...jos hevosen k*kka auttaa, niin miksei sitä käyttäisi!" :shock:

Itselläni totesivat lääkärit - kun oli ensin määrätty fysioterapiaa - että jos ei olisi levätty vaan lähdetty jumppauttamaan olisi ollut aika varmasti "heippa liikuntakyky!"
Joo, lepo on asiaa tapaturman jälkeen ehdottomasti mutta 2kk lepo on hitusen överiksi levon merkeissä yleisestikin jo, toki lepo on tärkeää ennen fysioimista.

Jumppauttaminenkin voidaan (ja aika pitkälti olisi hyväkin) aloittaa todella kevyesti selkävammojen hoidon yhteydessä. Esim. levon aikana avustettu liikkuvuusharjoite jossa itse ei jumppailla lihaksistolla lähes lainkaan vaan joku pitää liikettä ja vetreyttä yllä, käytetään monasti vuodepotilaiden kuntoutuksessa joilla ei ole mahdollisuutta nousta sängystä laisinkaan. ei tuhoa tukilihaksistoa pois ennestään jo huonosta tilasta.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti AriJ »

Rami Niemi kirjoitti: Joo, lepo on asiaa tapaturman jälkeen ehdottomasti mutta 2kk lepo on hitusen överiksi levon merkeissä yleisestikin jo, toki lepo on tärkeää ennen fysioimista.
Liekö noihin diagnooseihin ja määrättyihin hoitoihin vaikuttanut se, että tuosta on jo aikaa 15 vuotta.... :D
______________________
Aplysia
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 53
Lauteille: Heinäkuu 2005

#14

Viesti Aplysia »

Minulla on potilaana kokemusta useasta käyntikerrasta sekä naprapaatilla että osteopaatilla. Kiropraktikolla en ole käynyt.

Minulle jäi sellainen olo, että naprapaatti lähti "nopeammin" niksauttelemaan niitä nikamiä, ja jollei onnistunut, lisäsi voimaa. Minkälie nikamalukon avaaminen auttoi silloiseen akuuttiin vaivaan, hän antoi myös hyvän venyttelyvinkin alaselälle ja osasi myös oivat temput polvisärkyyn. Sen sijaan kroonistuneeseen vaivaan hän ei onnistunut saamaan otetta.

Osteopaattini käytti edellistä enemmän aikaa ja vaivaa "pehmittämiseen" ennen nikamien manipulointia (ja sen jälkeen), eikä kertaakaan tullut väkisin vääntämisen fiilistä. Osteopaattikäynnit tehosivat (meidän molempien yllätykseksi) myös pahasti kroonistuneeseen vaivaani.

Enää en anna muiden kuin ko. osteopaatin käpälöidä selkääni. (No, jos nyt jonkun lääkärin, jos joskus on ihan pakko. Mutta silloin mieluummin neurokirurgin kuin ortopedin. Kumpikin operoi selkää, mutta neurologi pienemmästä reiästä. Näin olen erään neurokirurgin antanut itselleni uskotella.)

(Korjaus: Neurologi neurokirurgiksi. Niillä taitaa olla jotain eroa.)
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#15

Viesti millhill »

No nyt kävin itse ensimmäisen kerran kiropraktikolla. Ensin puhuttiin joku 5-10 minuuttia ja siinä ajassa se ehti selvittään aika paljon, mikä mua vaivaa ja mitä sille on yritetty tehdä jne. Sitten se vähän mittaili jalkoja (olis varmaan pitänyt vaihtaa sukat ennen kun menin sinne :sorppa: ) ja katteli mua muutenkin päästä jalkoihin ja lopuks sitten niksauteltiin ja naksauteltiin. Tuli kyllä sellanen vapautuneempi olo sen jälkeen mutta ei vieläkään uskalla reeneihin mennä. Kiropraktikko käyntejä olis sitten ainakin vielä 2-3 jäljellä.
Miten muuten teillä, jos olette joutunut käymään kiropraktikolla, naprapaatilla tai osteopaatilla niin montako käyntikertaa on hoitoon kuulunut?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa