Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keppien teippaus

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Teipatako vai eikö teipata?

Aina teippiä!
16
28%
Teippiä, jos hajoaa
17
29%
Teippiä hajoamista estämään
16
28%
Teippiä kaverin suojaukseksi
0
Ei ääniä
Teippiä muusta syystä (kerro lisää)
1
2%
Ei ikinä teippiä!
8
14%
 
Ääniä yhteensä: 58

Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Keppien teippaus

#1

Viesti mronkain »

Tätä aihetta on jo sivuttukin useaa otteeseen, mutta otetaan nyt kyselyn muodossa.

Keppien teippaaminen on ikuisuuskysymys. Perusteluja sille samoin kuin sen tekemättä jättämiselle on monia. Samoin tietysti muuttujia: kepin materiaali, mitat, treenitapa, kepin kunto, suojien käyttö...

Itse en yleensä teippaa keppejä, joissain kepeissä on päissä kiiltävää teippiä, helpottaa yksin treenatessa liikeradan hahmotusta. Myös demoissa sitä usein käytetään, mutta siihen käyttöön en ole itse käyttänyt sattuneista syistä...

Yleisin keppimateriaali on rottinki, joka halkeilee säleiksi hajotessaan. Teippauksella pyritään pitämään keppiä kasassa. Jotkut teippaavat myös ehjät kepit pidentääkseen elinikää, toiset taas pehmentääkseen osumaa treenikavereihin.

Kovapuisia keppejäkin voidaan teipata, vaikka puu usein hajoaa eri tavoin, esim. hikkori menee käsittääkseni ennemminkin poikki, kamagong hajoaa murusiksi ja erilaiset muovikomposiitit lähinnä vääntyvät mutkalle.

Itse olen teipannut säleiksi menneitä keppejä ilmastointiteipillä (duck tape, roudariteippi, jeesusteippi), jolloin niistä tulee hyvät kepit kontaktin ottamiseen kevyesti. Halkeillut rottinki on suht. pehmeää, mutta iho voi jäädä ikävästi väliin jos ei teippaa, samoin keppi todennäköisesti hajoaa lisää.

Joskus nuorempana tuli teipattua keppejä ikään kuin merkiksi eri otteiden paikoille.

Koristeltuja (kaiverrukset, polttokuviot, yms.) harvemmin tietysti teipataan, toisaalta koristeltuja keppejä yleensä käytetään lähinnä demoissa.

Mites muuta kepittäjät kokevat keppinsä teippauksen hahmottaa? Erkkaa lapaan vai ei?

Laittakaa siis pääasiallisin vaikuttimenne, jos on useita.

- Marko
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#2

Viesti Mosa »

Aina teippiä. Kun kypärät on metallista, ja lyödään lujaa, alkaa keppi muistuttamaan vappuhuiskaa turhan nopeasti ilman teippiä. Teippi pidentää elinikää merkittävästi.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Paappa »

Kuten myös teippaan jo ennen ensimmäistä käyttökertaa juuri kestävyyssyistä. Ja reilusti, ainakin kaksi kerrosta roudariteippiä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#4

Viesti Mosa »

Suosittelen roudarin sijaan lasikuituteippiä. Suojaa paremmin ja tulee vähemmän ylimääräistä painoa.

Onneksi tällä alueella ei ole säbämiehiä, ei tule taas väärinkäsityksiä...
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#5

Viesti mronkain »

Joo, noista eri teipeistä pitikin vielä jatkaa. Eli lasikuituteippi on yksi jota en itse kokeillut. Ainakin isompiin seipäisiin voisin kuvitella sellaista. Ihan tavallista erkkaa, roudariteippiä, ja sitten sellaista läpinäkyvää teippiä (pakkausteippiä kai) olen eniten nähnyt. Itse olen käyttänyt erkkaa ja roudariteippiä, mutta siis vain korjaamaan vaurioita. Tosin olen treenannut vain kepeillä keppeihin (ja erilaisiin ruumiinosiin) kalisuttelua, noissa haarniskarkeloissa voin hyvin kuvitellakin että teippiä kaipaa ihan eri tavalla.

- Marko
Viimeksi muokannut mronkain, loka 19, 2007, 08.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#6

Viesti JKoskinen »

Itse olen teipannut ruskealla pakkausteipillä, rottingin pintakerroksen haljetessa. Tarkoitus on saada haljennut kohta taas mahdollisimman tiukkaan, kun eläessään se syö sieltä sisältä, muistelisin. Pakkausteippi on ohutta ja sen saa riittävän kireälle. Tiukkuutta ylläpitääkseen ei kannata kerätä teipistä mitään vuosirenkaita kepin ympärille, vaan tarvittaessa ottaa vanhat pois ja teippaa uudestaan.

Tarkistelin tuossa vanhoja kepakoita, joita olen joskus n. 2,5v aktiivisesti käyttänyt. Kyllä niillä vielä paljon taistelee, vaan ovathan ne jo itsensä takaisin maksaneetkin(13e/kpl).

En siis kuulu siihen tyynysakkiin.
Ikuinen Oppilas
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 128
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#7

Viesti Ikuinen Oppilas »

Ilmastointiteippi on poikaa, pitää kepin kasassa hieman pitempään ja pehmentää hieman tärähdystä iskuissa.
Yksinkertaista=>suoraviivaista=>tehokasta = toimivaa
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#8

Viesti carenza »

En teippaa koska tällöin hukkuu imho rytmi ja audiopuoli heikkenee, näin siis oikeilla rattan kepeillä. Päivitän keppini vähintään vuoden välein, joten helppoa pitää tästä periaatteesta kiinni. Sparratessa kovilla kepeillä käytämme sitten teipattuna näitä haljenneita keppejä.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Asgeir
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 250
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Meilahti

#9

Viesti Asgeir »

Teippaamisesta on tullut jo pieni pakko, kun pahimillaan on saanut ohkaisia keppejä kolmekin katki yhden Wekaf-sparrisession aikana.

Rottinkikepit teippaan pääasiallisesti ilmastointiteipillä sekä silloin tällöin laitan yhden kerroksen pakkausteippiä vielä päälle. On tullut kokeiltua myös sähköteippiä (PVC) ja sekin on toiminut hyvin.

Keppien teippaamattomuudesta en ole löytänyt vielä mitään positiivista, audiopuoli on liian kova meidän salilla käytettäväksi ja kepit tuppaavat liukumaan. Ainoastaan priimakepit (sopivan painoiset ja paksuiset ) olen jättänyt teippaamatta ja silloinkin vain teipin tuoman painon takia.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti Miklu »

Jos ei ole köyhä niin paljaalla parempi ;)
Bruce Lee elää!
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#11

Viesti Mosa »

Teipattuna kepin käyttöaika minulla on maksimissaan puoli vuotta, teippaamattomana muutamat treenit. Alkaa ahdistamaan yllättävän nopeasti.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti Miklu »

Kepit tietysti kuluu treenin mukaan. Tietysti kannattaa muistaa, ettei kepeillä ole tarkoitus lyödä täysiä vaan tarkasti...
Bruce Lee elää!
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#13

Viesti Minna »

Vastasin aina teippiä, koska muuten varusteet hajoittavat kepit nopeasti.
Ikuinen Oppilas
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 128
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti Ikuinen Oppilas »

Tulipas sitä kepin teippaamisesta asiaa... :shock:
Yksinkertaista=>suoraviivaista=>tehokasta = toimivaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#15

Viesti mronkain »

MODE: lujaa lyömiseen liittyvät viestit jaettu tänne.

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa