Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

jussip

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

jussip

#1

Viesti jussip »

Terve. Olen Jussi. En jaksa oikeasti pitää mitään harjoituspäiväkirjaa, mutta ajattelin nyt kirjoitella tähän jotain vaikka edes kiusallani. Jotkut ovat kyselleet hieman treeneistäni, joten tässä nyt tämän vuoden ensimmäinen kokonainen viikkoni täällä Jenkeissä. Suurin piirtein normiviikko, tosin muutamin pienin poikkeuksin. Mutta siis kulunut viikko on hyvä esimerkki onnistuneesta treeniviikosta johon pyrin.

LA 6.1.: N. klo 22 paikallista aikaa Bostonissa (takana noin vuorokausi matkustamista)
SU 7.1.: BJJ 1,5 h (jetlagista ei tietoakaan, joten treeneissä aamulla klo 9).
MA 8.1.: BJJ 1,5 + 1,5 h
TI 9.1.: Jooga 1h, BJJ 1,5 h
KE 10.1.: BJJ 1,5 h
TO 11.1.: Jooga 1h, BJJ 1,5 h
PE 12.1.: Junasta oli rengas puhki, en päässyt treeneihin (muuten olisi ollut BJJ 1,5 h)
LA 13.1.: BJJ 1,5 h + 1,5h + 1,5 h open mat, + 1 h intro-tunnin pitämistä (meni vähän liioitteluksi tämä päivä, tarkoitus oli tehdä 1,5 h + 1,5 h open mat).

Tämän lisäksi tietysti vähän BJJ kirjojen ja videoiden pläräystä, ja uskomattoman monta tuntia irkkausta #bjj.fi kanavalla (tällä siis lähinnä degeneroiva vaikutus treenaukseen). Oheisliikunta rajoittuu muuten itselläni tällä hetkellä kävellen tehtävään työmatkaan (n. 2,5 km suuntaansa) ja satunnaisiin lenkkeihin.
sami
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 407
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: JKL

Re: jussip

#2

Viesti sami »

jussip kirjoitti: LA 13.1.: BJJ 1,5 h + 1,5h + 1,5 h open mat, + 1 h intro-tunnin pitämistä (meni vähän liioitteluksi tämä päivä, tarkoitus oli tehdä 1,5 h + 1,5 h open mat).
1h intro tunin pitämistä? Eli vedätkö treenejä siellä päin? Maksavatko tai antavatko alennusta treenimaksuihin? Ajattelin vain että oletko kohta rupeamassa ammattilaiseksi :) Muutenkin kinnostaa nuo treenien hinnat tuolla rapakon takana, varmaan olet niistä aiemminkin puhunut, mutta ei voi muistaa.

Mukava olisi tietää hieman enemmän noista treeneistä siellä. Kun nuo treenimäärät ovat aika kovia, niin onko nuo trenit sitten mitenkä rankkoja? Mitenkäs tuo jooga, oletko huomannut hyötyä BJJ-treeniin vai teetkö vain koska Ricksonikin tekee? :roll:
-Oman elämänsä sankari-
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#3

Viesti jussip »

Olipas monta kysymystä, joista osa vielä vaatii vähän pitempää vastausta.

Aloitetaan helpoimmista. Yleensä täälläpäin treenaamisen hinnat ovat kuukausihintoja, jotka mahdollistavat tietyn treenimäärän viikossa. 2-3 treeniä viikossa on yleensä jotain $80-100 / kk. Rajoittamaton treenaus sitten $100-150. Riippuu tietysti seurasta miten paljon harjoitusmahdollisuuksia on. Useimmissa seuroissa on tarjolla 3-6 treenikertaa viikossa.

Itse maksan tuolta kalliimmasta päästä olevaa kuukausimaksua rajoittamattomasta harjoittelusta. Seura jossa harjoittelen on alueen isoimpia, ja ohjattua treeniä on tarjolla aika huisisti. Tällä hetkellä itse pystyisin treenaamaan n. 20-30 kertaa viikossa. Siis noin niin kuin seuran puolesta. Yleensä treenaan 5-9 kertaa viikossa (joista siis osa putkeen).

Harjoitukset ovat täällä useimmiten aika tekniikkapainotteisia, ja ”mukavan rentoja”. Alkulämmintä otetaan kyllä jonkun verran ja lopussa on aina jonkun verran sparria, joten kuntoiluakin tulee ihan hyvin, mutta esim. Suomessa tunnutaan treenaavan monissa seuroissa paljon kovemmalla intensiteetillä, panostaen enemmän sparriin/drillaukseen. Jos olen esim. kaksissa treeneissä peräkkäin, niin siinä kyllä on yleensä jälkikäteen aika puhki, ja sitten etenkin erilaiset vammat/hankaumat usein vaivaavat sen verran että mielellään seuraavan päivän pitäisi lepoa, mutta tykkään myös treenata lähestulkoon päivittäin.

Joogasta sen verran, että olen kärsinyt erilaisista selkävaivoista, ja viime vuonna nuo vaivat menivät tosi pahoiksi (kirjoittelenkin aiheesta jonnekin ketjuun aiemmin), mutta siis noidannuolen tms. takia selkä oli niin huonossa kunnossa, että pystyin taivuttamaan selkää vain n. 5 cm eteenpäin, ja kaiken kaikkiaan kaikenlainen liikkuminen ja paikallaan makaaminenkin sattui kuukausien ajan. Tällöin lääkäri ja fysioterapeutti ehdottivat esimerkiksi joogaa.

Tultuani sitten Jenkkeihin (ja jo sitä ennenkin) mietin että jooga voisi olla ihan kiva lisä, etenkin kun muutenkin olen enemmän sitä rautakanki-luokkaa. Jooga on muuten täällä Jenkeissä tosi suosittua, ja jooga-studioita on vähän joka nurkalla. Hinnatkin kyllä ovat kohdillaan, joten olin erittäin iloinen huomattuani että työpaikkani tarjoaa ilmaiseksi 2x viikossa joogaa työajalla. Siellä sitä nyt sitten on tullut käytyä, tosin viimeaikoina vähän vähemmän.

Joogasta on selkeästi ollut apua liikkuvuuden parantamisessa, ja se on auttanut tosi paljon BJJ:ssä. Silloin kun viimeksi aloitin taas pitkän tauon ja sairastelujen jälkeen treenailun, niin esimerkiksi guardin kiinnipitäminen oli hankalaa, koska heti kun joku lähti aukaisemaan guardiani, jouduin aukaisemaan sen lihasrevähtymän pelossa. Samoin esimerkiksi polvi-istunta oli hankalaa, koska nilkkani kipeytyivät heti. Puhumattakaan tietysti selkäongelmista jne. Tällä hetkellä siis mitään näitä ongelmia ei ole, ja pystyn tosiaan treenailemaan ihan päivittäin.

Joogasta on myös ollut paljon apua hengittämisharjoitusten kautta. Olen oppinut olemaan paljon rennompi painiessa, ja samoin esimerkiksi kuristusten puolustamisessa ja kiristämisessä on todella paljon apua oikeanlaisesta hengitystekniikasta ja hengityksen mukaisesta ajoittamisesta (oman ja vastustajan) kuristuksia kiristäessä.

Ja on sieltä varmasti paljon muutakin apua saanut BJJ:n. Monet jooga-positiothan ovat ihan identtisiä vastaavien BJJ positioiden kanssa (perhonen, silta jne). Ja vaikka joogassa siis käytetään ”ainoastaan” ruumiinpainoa ja tehdään aika staattisiakin liikkeitä, niin se kyllä myös todella hyvästä voimatreenistä. Hävettääkin kun itse pitäisi olla edes suht’ hyvässä kunnossa, ja monissa liikkeissä yksinkertaisesti voima ei riitä.

Taidan kirjoitella toisella erää enemmän tuosta intro-tunnista, todettakoon lyhyesti tässä vaiheessa että en ole varsinainen ohjaaja tms. Tosin tulin juuri äsken treeneistä joissa pidin taas yhdelle uudelle tulokkaalle intron. Mutta tästä aiheesta lisää vaikka vähän myöhemmin.

Jos on kysymyksiä tai kommentteja niin saa pistää tulemaan!
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#4

Viesti jussip »

SU 14.1.: BJJ 1,5 h
MA 15.1.: BJJ 1,5 h, BJJ 1,5 h (Täällä oli Martin Luther King-päivä. Pääsi taas pitkästä aikaa myös päivätreeneihin)
TI 16.1.: BJJ 1,5 h
KE 17.1.: Oli tarkoitus mennä treeneihin, edellisyönä oli kuitenkin ekat kunnon pakkaset (-15 C tms, reilua viikkoa sitten oli pari päivää 20 C lämpötilat). Huomasin että meikän asunto ei ole pakkasyhteensopiva. Jouduin pikaisille ostoksille töiden jälkeen. Ostin sähköisen lämpöpatterin, uudet vuodevaatteet ja tilkettä jolla koitin tiivistellä ikkunoita.
TO 18.1.: BJJ 1,5 h
PE 19.1.: BJJ 1,5 h
LA 20.1.: BJJ 1,5 h

Sen verran oli paikat jumissa ja kipeänä tänään (lauantai) että en jäänyt open mattille ja varmaan huomenna pitää pitää lepopäivä. Syynä jumitteluun varmaan se että kun tulin treeneihin normaalia myöhemmässä, niin en kerennyt tehdä normaaleja lämmittely/venyttelyjä. Ja pakkasenkin takia lihakset vähän kohmeessa.

Samoin onhan tässä taas tullut treenattua suht' ahkeraan. Itsellä on siis "treenisuunnitelmana" että lajitreeniä joka päivä, mutta tietysti todellisuudessa aina tulee jotain säätöä (kuten viime viikolla junaongelmat, tällä viikolla hätäshoppailu) jne, että harvoin pystyy käymään treeneissä oikeasti joka päivä. Tästä sitten tulevat näppärästi ne lepopäivät jolloin pyritään antaa lihaksille edes vähän rauhaa, sekä antaa pikkunirhaumien/haavojen koittaa parantua.

En sitten tiedä pitäisikö tänne merkata myös ne ajat mitä käytän esimerkiksi BJJ kirjojen ja videoiden tutkailuun, sekä muiden harjoitusryhmien seuraamiseen. Yleensä jään treenien jälkeen joksikin aikaa (30-60 min) istuskelemaan ja katselemaan seuraavia treenejä. Joskus jopa ihan ajatuksellakin, ja se on sitten ihan hyvää mentaaliharjoitusta. Etenkin kun tarvittaessa voi vielä usein kysyä joltain paikallaolijalta tarkennuksia (mikä ei yleensä esim. opetusvideon kohdalla ole mahdollista).

Alkuperäinen suunnitelma oli tänään reissata NYC:iin ja huomenna käydä katselemassa Renzo Gracie Invitational matseja New Jerseyssä, mutta todella monen epäonnisen käänteen takia en saanut kyytiä järjestymään. Manhattanille kyllä pääsee täältä suht' helposti vaikka bussillakin, mutta se että pääsisin huomenna NJ:n jollekkin satunnaiselle koululle missä kisat järjestetään, menisikin vähän liian säätämiseksi.

..Yleisesti tästä päiväkirjasta, kuten jo sanoin, olen vähän laiska pitämään tätä. Lähinnä siis sen takia että muiden päiväkirjoissa en tykkää siitä että miten hankalaa on seurata ihmisten treenausta muuten kun päiväkohtaisesti (esimerkiksi edelliset treenit jäävät edelliselle sivulle, tai että treenimerkintöjen välissä ei ole yhtään viestiä, mutta itse treenien välissä on viikon tauko). Tämän takia itse kirjaan treenit noin viikon satseissa. Tällöin tosin treeneistä tulee kirjoitettua vähemmän, ja sitä kautta tietysti ihmisetkin kommentoivat vähemmän (hyvä vai huono asia?).

Tämä on oikeastaan vähän tälläinen "huono" välimuoto blogista ja harjoituspäiväkirjasta. Mutta jos haluaisin oikeasti pitää blogia, tekisin sen kunnon blogisoftalla, ja jos taan haluaisin pitää harjoituspäiväkirjaa, tekisin sen jollain (onkohan sellaista edes) softalla, joka mahdollistaisi kunnon yhteenvetoraporttien tekemisen, sekä mielellään jonkun hyvän järjestelmän muistiinpanojen tekemiseen.

Nojuu, tässä taas jotain. Jos täällä kämpässä ei olisi niin kylmä niin voisin yrittää joku päivä kirjoitella vähän enemmän täällä harjoittelusta yleensäkin (niinkuin jo vähän aikaisemmin lupailinkin).
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#5

Viesti jussip »

Nonniin, voisinpa nyt kirjoitella tänne vähäsen omasta BJJ:n liittyvästä lähtö/taitotasostani, ja tuosta aikaisemmin mainitusta ”ohjaamisesta/ammattimaisuudesta”.

Eli, sanotaan nyt heti alkuun että olen BJJ:ssä ihan aloittelija. Ja tämä ei siis ole mitään turhaa vaatimattomuutta, vaan ihan rehellinen toteamus. BJJ vyöarvoni, joka on valkoinen, kuvastaa varmasti aika hyvin totuutta (sekä minun että ohjaajani mielestä).

Vähän taustaa omasta BJJ kiinnostuksestani..

Olen kyllä ollut kiinnostunut BJJ:stä pitkään, siitä lähtien kun näin UFC 2:n vuonna 1997. Ongelmaksi vain muodostui se, että vaikka laji kiinnosti paljon, niin omalta paikkakunnalta lajia ei löytynyt (tuohon aikaan tarjonta tietysti oli joka puolella vähäistä, mutta ko. paikkakunnalla tilanne korjaantui vasta niinkin myöhään kuin 2005). Seurailin kuitenkin lajia suhteellisen ahkerasti, ja välistä treenailinkin jotain etäisesti aiheeseen liittyvää (vähän lukkopainia/mattokamppailua, ja joskus BJJ seminaareja jne). Kamppailulajeja olen enemmän ja vähemmän tiiviisti harrastanut vuodesta 1998 (poislukien joskus ’94-95 harrastamani taekwondo). Väliin on kyllä mahtunut paljon pitkiäkin taukoja (armeijaa, loukkaantumisia, laiskuutta), mutta vähän kaikenlaista tässä nyt on tullut tuosta asti puuhailtua. Taukojen ja välistä eri lajeihin keskittymisen takia olenkin aikamoinen ”jack of all trades”, eli osaan vähän kaikkea huonosti.

Oikeastaan ensimmäisen kerran pääsin harjoittelemaan varsinaista BJJ:tä puolisentoista vuotta sitten ollessani vaihdossa Brysselissä, tosin ongelmaksi muodostui kielimuuri, ja se että mitään varsinaisia peruskursseja tms. ei järjestetty, elikkä vähän perse-edellä puuhun meininkiä (eli koetin siinä yrittää ottaa selvää aika edistyneistäkin tekniikoista, osaamatta ranskaa tai tekniikoihin vaadittavia perusteita). Suomessa tuli treeniä jatkettua vapaaottelun/lukkopainin/BJJ:n merkeissä, mutta loukkaantumisen takia treenaaminen jäi aika vähälle, ja kuntokin pääsi siinä sitten rapistumaan taas vaihteeksi.

Tämän hetkinen tilanne

Tästä päästäänkin suurin piirtein sitten nykytilanteeseen, eli olen nyt ollut puolisen vuotta täällä Jenkeissä. Olen harjoitellut aika tiiviisti, tuommoista 5-8 harjoituskertaa viikossa, ja muutenkin mielenkiintoa aiheeseen on riittänyt. Oikeastaan voisi sanoa, että silloin kuin aloitin harjoittelun täällä, niin olin aika lailla vasta-alkajan tasolla, BJJ käytännönperusteet eivät olleet juurikaan hallussa (ja pois oppimistakin piti tehdä), mutta hyvänä puolena oli tietysti se, että koska olin lajia seurannut niin pitkään, niin terminologia, teoria ja peruskäsitteet olivat hallussa, samoin kuin eri kamppailulajien harrastamisen takia tiesi suurin piirtein mitä treenaaminen pitää sisällään.

Aloitin täällä siis puolisen vuotta sitten. Aloittaessani kerroin ohjaajille että minulla on jotain taustaa muista kamppailulajeista, ja olen ollut kiinnostunut BJJ:stä pitkään, mutta että olen sinänsä ihan vasta-alkaja ja haluaisin oppia kaiken ihan perusteista. Oikeastaan yksi kriteeri seuran valitsemisessa olikin, että kyseisellä seuralla oli erikseen aloittelijoiden ja edistyneiden harjoitukset (sekä myös jonkin verran yhteisharjoituksia). Itseäni kun harmitti se että minulla ei koskaan ollut mahdollisuutta oppia perusteita esim. peruskurssin muodossa tms.

Eli, aloitin harrastamisen niin kuin kuka tahansa uusi harrastaja, vyöarvona valkoinen vyö (ei minulle mitään vöitä ollut myönnettykään, että ei sen puoleen). Täällä olen nyt sitten tahkonut puolisen vuotta. Seurassamme on käytössä myös natsat, ja sain aika nopeasti neljä natsaa kasaan (kolmisen kuukautta sitten). Olen siis edelleen tällä hetkellä BJJ:n vyöarvoltani valkoinen + 4 natsaa! Siinä siis sitä ammattilaisuutta jne. kerrakseen. Nykyisellään tosin olen myös saanut kutsun edistyneiden harjoituksiin (jotka ovat virallisesti sinisestä vyöstä eteenpäin), yrittänevät pienentää kuilua eri harjoitusryhmästä toiseen hyppäämiseen sitten kun sen aika tulee.

Täällä sinisen vyön vaatimukset menevät suurin piirtein seuraavasti
Neljä natsaa saatuaan harjoittelijan tulee,
- Harjoitella vähintään 2 kk aktiivisesti
- Toimia tarvittaessa apuohjaajana harjoituksissa
- Osallistua semi-priva seminaariin pääopettajamme kanssa, jossa hän tarkistaa taitotasoa ja tarvittaessa korjaa puutteita

Teknistä osaamista/sparrissa pärjäämistä/salikäyttäytymistä jne seurataan jatkuvasti harjoituksissa. Vyö myönnetään sitten siinä vaiheessa kun nuo ehdot täyttyvät, ja ohjaajat katsovat että vyö on ansaittu. Tuo seminaari ei siis ole mikään ”vyökoeseminaari”, vaan semmoinen ”tilannekatsaus” jossa myös voidaan korjata puutteita/antaa ohjeita mitä pitää vielä kehittää ennen vyön myöntöä, ja vyö tosiaan annetaan sitten vasta jossain vaiheessa normaaliharjoitusten yhteydessä.

Itselläni on täyttynyt nuo muut ehdot paitsi tuo seminaari, koska viimeksi kun tuo järjestettiin niin olin käymässä Suomessa. Tuo tuossa mainittu apuohjaajana toimiminen on siis se syy minkä takia vedin noita intro-tunteja. Yleensä valkovöisillä tuo apuohjaajana toiminen tosin tarkoittaa sitä, että jos harjoituksissa on joku suhteellisen uusi kaveri jolla ei joku homma onnistu, niin ohjaaja pyytää jotain vähän edistyneempää näyttämään kädestä pitäen että mistä on kyse. Eli joku tämmöinen hieno ”opi itse opettamalla muita”-juoni tuossa on takana.

Introtunneista..

Olin itsekin todella yllättynyt kun minua pyydettiin pitämään noita introja (olen nyt vetänyt niitä muutaman), koska en ollut aikaisemmin nähnyt kuin ruskea/mustavöisten pitävän niitä. Kyseessä on siis noin 45-60 min pitkä intro-tunti BJJ:stä, jossa uudelle mahdolliselle harrastajalle selitetään harjoituskäyttäytymistä, BJJ:n periaatteita, joitakin perusasioita/tekniikoita, vastaillaan kysymyksiin jne. Oli siis aika yllättävää että vaikka paikalla on ollut ihan tyhjän panttina patsastelevia ruskeavöitä jne, niin minua on pyydetty esittelemään lajia potentiaalisille asiakkaille (täällä kun vielä kyseessä tosiaan on leipätyö joillekin). Eli laitetaan kankeasti englantia vääntävä valkovyö hommiin. Osoittaa joko täydellistä suhteellisuudentajun puuttumista, tai sitten luottamusta. En ole itse ihan varma vielä että kummasta on kysymys.

Eipä siinä, olen kyllä noita introja tykännyt vetää, ainakin kun tuon ensimmäisen yllätyksenä tulleen kerran jälkeen sai vähän funtsittua että mitä pitäisi näyttää ja miten. Yleensä kyllä käytän ihan oppimismenetelmänä sitä että mietin että miten selittäisin läpikäymäni asian jollekulle toiselle. Ja toisaalta muiden kamppailulajien yhteydessä/akateemisella puolella olen kyllä tykännyt ohjaamisesta/opettamisesta.

Opettamisesta/ohjaamisesta/auttamisesta yleensäkin..

Ja mielelläänhän tuolla auttaa muita silloin kuin pystyy. Kun ensimmäisen kerran itse kävin open matt:illa (joka on siis valvottu, mutta muuten vapaa harjoitustilanne jossa saa puuhastella mitä haluaa), niin paikalla olleet korkeammat vyöt totesivat jotain tyyliin ”Näytämme mielellämme juttuja ja neuvomme missä pystymme, mutta sillä ehdolla, että itse opetat kykyjesi mukaan muita. Niin mekin opimme alun perin”. Ja onhan tuolla open mattilla saanut paljon hyvää opetusta.. Parhaimpina kokemuksina mainittakoon esimerkiksi yhdet tunnin pituiset painit mustavöisen kaverin kanssa (tuli vaan kysymään että haluaisinko vähä painia, ja tietenkin halusin). Hauskaa oli ja sain todella yksityiskohtaista opetusta/vinkkejä. Ja siis etenkin kun tietää että täälläpäin tuollaisella mustanvyön pitämällä privaattiopetuksella on listahinnat $100:sta ylöspäin.

Toistettakoon nyt vielä tuo alussa mainittu, eli jos kirjoituksesta ei käynyt selväksi (tai ette jaksaneet lukea ja hyppäsitte suoraan loppuun), niin olen tosiaankin ihan aloittelija BJJ:n parissa. En ole tarpeeksi hyvä että oikeasti pystyisin opettamaan/ohjaamaan BJJ harjoituksia pidemmän päälle. Ammattilaiseksikaan en taida ihan vielä ruveta, ja aika fiilispohjallahan tässä mennään kaikin puolin. Tavoitteena olisi lähinnä oppia BJJ:tä (tavoitteita esim. kisapuolella ei ole). Tuossakin on aika paljon hommaa tämmöiselle lahjattomalle, ei niin urheilulliselle jatkuvasti erilaisista vammoista kärsivälle tietokonenörtille. :lol:
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#6

Viesti jussip »

Takana aika tylsän näköinen mutta ehjä treeniviikko.

SU 21.1.: Uhkauksen mukaisesti lepopäivä.
MA 22.1.: BJJ 1,5 h
TI 23.1.: BJJ 1,5 h
KE 24.1.: BJJ 1,5 h
TO 25.1.: BJJ 1,5 h
PE 26.1.: BJJ 1,5 h
LA 27.1.: BJJ 1,5 h
SU 28.1.: BJJ 1,5 h

Kuluneella viikolla treeneissä tapahtui kuitenkin jotain erikoista. Tähän asti aloittelijoiden iltaharjoituksissa/viikonlopun aamuharjoituksissa (joissa pääasiallisesti käyn) on ollut tapana, että harjoitukset vetää yksi tietty ruskean vyön omaava ohjaaja (jolla joskus on apuna joku purppura/ruskeavöinen kaveri).

Ryhmäkoot ovat noissa harjoituksissa yleensä jotain 15-30 väliltä (joskus tosin myös jotain kymmenen luokkaa). Opetus harjoituksissa etenee aika "perinteisen kaavan mukaan", ohjaaja näyttää tekniikan jokusen kerran, ja sitten tekniikkaa harjoitellaan parin kanssa. Tässä vaiheessa ohjaaja kiertää jokaisen harjoittelijan läpi ja varmistaa että jokainen varmasti osaa tekniikan, ja antaa lisäohjeita. Harjoituksissa on yleensä aina noin reilun viikon ajan tietty teema, eli käydään läpi tiettyjä toisiinsa liittyviä asioita, välillä kertaillen aikaisemmin viikolla opittua. Tämä on mielestäni hyvä ja toimiva systeemi, ja harjoitellessa saa aika hyvin ohjaajan huomiota/vastauksia kysymyksiin jne. Suomessa olen joskus tottunut siihenkin että ohjaaja harjoittelee muiden mukana, joten hirveästi huomiota/kommentteja ei aina ole ollut saatavilla.

No kuitenkin. jostain syystä seuramme päätti muuttaa tätä järjestelyä. Nyt pääohjaajamme opettaa "edistyneempiä alottelijoita", ja jäljelle jäävätkin harjoittelijat usein jaetaan kahteen pienempään ryhmään joita molempia opettaa ruskeavöinen ohjaaja.

Se mitä tämä tarkoittaa käytännössä, on se että kuluneella viikolla lähes joka päivä olen saanut "semi-priva" opetusta 3-5 hengen porukassa pääopettajaltamme. Opetuksen taso on noussut huimasti (ei siis varsinaisesti sen takia että muissa ohjaajissa olisi mitään vikaa, mutta kun ohjaajan huomio vaihdetaan 30:stä 3:een harjoittelijaan, niin ero on aika huima. Saa jatkuvaa palautetta ja on mahdollisuus kysellä jne kokoajan).

Eli treenaamiseen tuli siis vähän vaihtelua, ja erittäin positiivista sellaista. Ei sillä että itsellä olisi viime aikoina edes mitään motivaatio tms. ongelmia ollut. Pääopettajamme kanssa on kyllä ilo harjoitella. Ero on aika järkyttävä kun häntä seuraa treenien ulkopuolella, semmoinen perusduunarin oloinen kaveri joka tyhjentelee salin roskiksia ja kantaa pyykkisäkkejä jne, ja sitten kun mies vetää gi:n päälle, niin huomaa kyllä aika nopeasti minkä takia se musta vyö on ansaittu yli 20 vuotta sitten..

Yleisenä huomiona voisi vielä todeta että seuran jäsenmäärät ovat kasvaneet aika paljon viimeisen vuoden aikana, ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen siihen miten asiaa on lähestytty täällä. Uusia harjoituskertoja tulee vähän väliä, niin että harjoitusryhmien koot pysyvät järkevinä, ja tosiaan tämä uusin muutos että yhden ohjaajan sijasta laitetaankin tatamille kolme ohjaajaa, kertoo mielestäni aika selkeästi siitä että kyseistä hommaa ei tehdä ainoastaan rahan takia, vaan halutaan myös pitää huolta siitä että harjoittelijat oppivat kunnolla.

Nojuu, pitää toivoa että tätä järjestelyä jatketaan, vaikka kuten sanoin, niin aikaisemmassakaan systeemissä ei ollut mitään vikaa.
sami
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 407
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: JKL

#7

Viesti sami »

Varmasti loistava tapa opettaa, mutta vaatii aika paljon resursseja. Eli ainakin sen pari vetäjää per treeni. Mutta mukavaa että toisilla on mahdollisuus tuollaiseen, toivottavasti kohta itsellänikin :)
-Oman elämänsä sankari-
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#8

Viesti jussip »

MA 29.1.: BJJ 1,5 h
TI 30.1.: BJJ 1,5 h
KE 31.1.: BJJ 1,5 h
TO 1.1.: BJJ 1,5 h + 1,5 h
PE 2.1.: BJJ 1,5 h
LA 3.1.: BJJ 1,5 h + 1,5 h + n. 30 min open mattia

..Että reeniä piisaa. Pitänee koittaa kirjoitella vaikka vähän myöhemmin lisää. Katsoo jos huomenna koittaisi vaihteeksi saada lepopäivänkin (jos katselisi tänään illalla UFC:n ja ei jaksaisi nousta kl0 9 alkaviin treeneihin).
Joonas Saarela
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 212
Lauteille: Tammikuu 2007

#9

Viesti Joonas Saarela »

Olet varmaan tämän jo jossakin ketjussa kertonutkin, mutta kysynpä tätä silti: Missä teamissa kenen opettajan alaisuudessa treenaat?
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#10

Viesti jussip »

Joonas Saarela kirjoitti: Olet varmaan tämän jo jossakin ketjussa kertonutkin, mutta kysynpä tätä silti: Missä teamissa kenen opettajan alaisuudessa treenaat?

Mjoo, itseasiassa en ole täällä niin hirveästi näistä asioista puhunut, tosin moni täällä kyllä vastaukset tietääkin. Mutta joo, hirmu tärkeitähän nämä tiimi ja lineage-kysymykset ovat BJJ:n parissa :)

Eli tiimi siis Gracie Barra. Seuramme on myös Renzo Gracien affiliaatti. Seuran pääopettaja on Roberto Maia, 4. asteen mustavyö. Aloitti treenaamisen samoihin aikoihin serkkunsa Renzon kanssa toisten serkkujensa (Carloksen pojat, eli Carlos Gracie Jr. jne) opetuksessa. Sitä kautta siis nuo tiimiyhteydetkin. Rupesi aikoinaan opettamaan jenkeissä BJJ:tä Renzon patistuksesta, seura perustettu 1995. Ei käsittääkseni ole sukua Demianille, vaikka jotkut ovat häntä aiheesta kiusanneetkin.

Voin kai samantien laittaa tähän pari kuvaakin. Tosin salia laajennettiin/remontoitiin tuossa kuukausi sitten, joten mattopinta-alaa jne on enemmän.

Kuva

Tässä kuvassa osa seuran mustista vöistä, eturivissä keskellä Roberto ja seminaarivieraat Marcio Feitosa ja Kyra Gracie (joka muuten on Roberton serkun tyttö). Takarivissä myös UFC-ottelija Kenny "Kenflo" Florian joka veljensä Keithin (ei kuvassa) kanssa on seuramme mustia vöitä.

Kuva

Rilion Gracie (7. aste) ja Roberto. Rilion on siis Carlos Gracien poika (eli siis Carlos Gracie Jr:n pikkuveli) ja yksi Roberton alkuperäisistä ohjaajista.

Kuva

Eli tämmöistä täälläpäin.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#11

Viesti jussip »

Su 4.2.: Lepopäivä

Jotain yleistä viimeisimmistä treeneistä. Eli tosiaan ”semi-priva” opetuksen parissa edelleenkin, yleensä 2-5 harjoittelijan porukassa. Samoin ohjaajamuutoksen myötä opetus on muuttunut konseptipainotteisemmaksi (vrt. tekniikkapainotteinen).

Tämä olikin yksi asia jota olin juuri kaivannut, eli siis että panostetaan enemmän esimerkiksi eri positioiden ja tekniikoiden toimintaperiaatteisiin, ja sitä kautta sitten ammennetaan toimivia tekniikoita. Itsellä ainakin toimii hyvin opetustapa jossa ensin selitetään teoria kunnolla ja sitten käytännön sovellukset. Näin on myös helpompi koettaa soveltaa teoriaa itse. Luonnollisesti tätä konseptiopetusta on ollut mukana aikaisemminkin, mutta nyt sen määrä on lisääntynyt huomattavasti, samalla kun ohjauksesta on muutenkin tullut paljon keskustelevampaa (ryhmäkoon pienentyessä). Samoin oppimistekniikkana olen yrittänyt itse mietiskellä näitä konsepteja, mutta on se jotenkin kiva kuulla kun joku joka on treenannut lajia lähes koko elämänsä kertoo omat havaintonsa asiasta, verrattuna siihen että itse yrittää arvella että olisikohan asia näin.

Tuntuu että treeni maistuu, ja että positiivista kehitystä tapahtuu kokoajan (näin aloittelijana nuo plateau-vaiheet ovat vähän liiankin tuttuja, eli tuntuu että harjoittelu jaksottuu pätkiin jolloin oppii paljon, ja sitten taas tuntuu että kehitys pysähtyy, tai jopa lähtee ottamaan takapakkia. Tämäkin kehitys ilmeisesti yleensä tasaantuu pitemmällä aikavälillä.). Nyt on joka tapauksessa hyvät fiilikset, ja saan varmaan jopa pidettyä sen lepopäivänkin tänään (ellei nyt illalla villiinny vaikka lenkille tms), että josko tässä taas olisi valmis ensiviikon koitoksiin.

Tekniikkoina viimeviikkoina ollaan käyty läpi closed guardia, siirtymistä open guardiin ja side controllista pakenemista. Yleensä harjoituksissa on ”sama teema” noin reilun viikon ajan, eli käydään läpi saman aihealueen ja toisiaan tukevia asioita.

Yksi juttu mitä rupesin testailemaan alkuviikosta oli varsinaisen ”harjoituspäiväkirjan” pitäminen. Eli siis rupesin kirjaamaan ylös että mitä treeneissä oikeasti harjoiteltiin jne. Itselläni kun on ollut ongelmana se että aika paljon opetuksesta unohtuu saman tien (hyvällä tuurilla palautuu kun asiaa opetetaan seuraavan kerran).

Muutamia huomioita: On aika työlästä kirjata kaikki yksityiskohdat jne ylös vaikka kohdeyleisönä olenkin minä itse (eli ei tarvitse selittää sanastoa ja voisi kuvitella että lukija on suurin piirtein samalla aaltopituudella kirjoittajan kanssa). Samoin tuntuu että unohdan saman tien ison osan harjoituksissa läpikäydyistä asioista. Esimerkiksi jos siis käydään läpi vaikka 4 eri tekniikkavariaatiota, niin yleensä unohdan niistä heti suorilta pari, ja joudun oikein pinnistelemään kotimatkalla junassa että muistaisin että mitä sitä oikein käytiin läpi. Toisaalta tämä pelkkä asioiden ylös kirjaamisprosessi auttaa sitten jäsentämään asioita niin, että kirjoittamisen jälkeen muistan ilman ongelmia yksityiskohdatkin pitemmänkin ajan päästä. Ja ennen harjoituksia voi aina nopeasti selata läpi edes harjoitusten sisällön (kun kerran yleensä saman teeman sisällä pysytään harjoituksesta toiseen). Eli työlästä, mutta palkitsevaa.

Oikeastaan ainoa selkeä puute harjoittelussani tällä hetkellä on se, että pitäisi päästä enemmän soveltamaan, testailemaan ja sovittamaan eri tekniikoita itselleni. Eli siis jos käytetään koulumaailma analogiaa, niin tuntiopetus on nyt viimeisen päälle kunnossa mutta kotitehtäviä/harjoitustöitä pitäisi vielä tehdä. Ongelmana vaan on että tarvitsisi treenikaverin ja jonkun paikan. Ja niin, aikaa.

P.S. Muistakaa katsoa Super Bowl tänään :roll:
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#12

Viesti jussip »

Näin ne vaan viikot toistavat itseään. Joogaassa en ole oikein saanut käytyä, laiskottaa ja tuntuu että ei voimat riitä.

MA 5.2.: BJJ 1,5 h
TI 6.2.: BJJ 1,5 h
KE 7.2.: BJJ 1,5 h
TO 8.2.: BJJ 1,5 h
PE 9.2.: BJJ 1,5 h
LA 10.2.: BJJ 1,5 h + n. 1,5 h open mattia
SU 11.2.: Lepopäivä. Pakko oli pitää kun loppuviikosta lihakset alkoivat kramppailemaan/kolottamaan ja voimaa ei enää ollut nimeksikään. Tänään siis lähinnä mielikuvaharjoittelua, kertausta ja videoiden/kirjojen tutkiskelua.

Viikon treenit keskittyivät lähinnä side controllista pakenemiseen ja guardin ohittamiseen. Jonkun verran tuli myös swiippejä guardista, sekä cross-guardia.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#13

Viesti jussip »

Vaihteeksi erilainen harjoitusviikko.

MA 12.2.: BJJ 1,5 h
TI 13.2.: BJJ 1,5 h
KE 14.2.: Täällä oli "lumimyrsky". Kastuin läpimäräksi kotimatkalla töistä, ja ajattelin että en jaksa lähteä treeneihin koska junat olivat myöhässä.
TO 15.2.: BJJ 1,5 h
PE 16.2.: Aamuyöstä alkaen sairaana. Korkea kuume ja huono olo.
LA 17.2.: Päänsärkyä ja vähän vetämätön olo, mutta ei enää kuumetta.
SU 18.2.: Ajattelin pitää tämänkin päivän varmuuden vuoksi lepopäivänä. Huomenna sitten toivon mukaan taas treeneihin.

Tällä pätkäviikolla tuli harjoiteltua lähinnä avointa/spider guardia.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#14

Viesti jussip »

MA 19.2.: BJJ 1,5 h
TI 20.2.: BJJ 1,5 h
KE 21.2.: BJJ 1,5 h
TO 22.2.: BJJ 1,5 h
PE 23.2.: BJJ 1,5 h
LA 24.2.: BJJ 1,5 h

Jepjep. Eli tämmöistä taas vaihteeksi. Monipuolista ja kiinnostavaa.

Alkaa taas olemaan paikat sen verran jumissa että huominen sunnuntai varmaankin lepopäivä. Ja sopii muutenkin hyvin suunnitelmiin kun ajattelin katsella tänään illalla/yöllä Priden, niin ei jaksaisi aamutreeneihin varmaan herätäkään.

Mutta treenit kulkee ihan mukavasti, ja kivaa kun lajireeniä on tarjolla riittävästi. Aikaa vain saisi olla enemmän. Siis että kerkeisi myös levätä enemmän ja sitä kautta mahdollisesti myös treenaamaan enemmän.

Pikkasen alkaa taas treeni-innostus hiipua, suunnitelman mukaisesti. Pari kuukautta tässä onkin tullut kuitenkin treenattua päivittäin ja nyt kun alkaa into vähän laskea, niin minulla on viikon päästä tulossa vieraita Suomesta. Siinä tulee sitten jonkun verran treenitaukoa, jonka jälkeen on taas toivon mukaan akut ladattu ja jaksaapi reenailla ahkerasti seuraavaan taukoon (maalis-huhtikuun vaihteen Chicagon reissu).
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#15

Viesti jussip »

SU 25.2.: Uhkauksen mukaisesti lepopäivä.
MA 26.2.: BJJ 1,5 h
TI 27.2.: BJJ 1,5 h
KE 28.2.: BJJ 1,5 h
TO 1.2.: BJJ 1,5 h
PE 2.2.: BJJ 1,5 h. Vähän erikoisemmat treenit, pidettiin leikkimielinen "aloittelijaturnaus" jossa oli pistelaskut jne. ja voittajat etenivät seuraavalle kierroksella. Ihan hauskaa puuhastelua vaikka itse en olekaan hirmu kilpailuorientoitunut.
LA 3.2.: "Lepopäivä", ts. siivoilin kämppää ensiviikolla tulevia vieraita silmälläpitäen.
SU 4.2.: BJJ 2,5 h. Seminaari, aiheena pakeneminen alta (mount, side control). Hyvää ja tarpeellista juttua ja seminaarin alustuksessakin todettu "kukaan ei tykkää olla jumissa alla, joten kukaan ei tykkää treenatakaan sitä" pitää aika hyvin paikkaansa. Tässä olikin aika hyvä ja yksityiskohtainen paketti erilaisista vaihtoehdoista. Itselleni lähinnä kertausta, mutta tarpeeseen tuli.

Ensi viikolla tulee varmaan sitten pidettyä ainakin suurimmaksi osaksi treenitaukoa. Saa nyt nähdä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa