Kai se valta on sillä joka sen ottaa...Vlad Tepes kirjoitti: Minä en oikein ymmärrä miten se fyysinen kiusaaminen tapahtuu?
Tappelut tajuan, mutta miten nuo hölökit saavat sen valta-asemansa?
Tai jotain.
Valvoja: Valvoja
Mätäpaise, rutto, sielunvamma ja vakava ongelma koulussa, jos siihen ei puututa.Vlad Tepes kirjoitti: KOULUKIUSAUS
perunaa, kermaa, mausteita ja koulua uunissa.
Muistan yläasteajoilta pari tyyppiä, joiden kohtelusta voi sanoa, että se oli kiusaamista. Myöhemmin mietin sitä, että miksi nämä tyypit liikkuivat niissä kiusausporukoissa? Itse liikuin pääsääntöisesti "nörttijengissä" (matikanopettajien suosikkeja), joka lie näytti ulospäin niin vaaralliselta ja pelottavalta (:shock:), ettei sitä juuri häiritty.K.Maga kirjoitti: Mutta tokihan jotkut olivat paljon pahemmin toisten hampaissa kuin toiset.
Ainakin siinä pienessä steiner-koulun luokassa (1.-2.lk), jossa aloitin koulunkäyntini, oli kiusaamista, ja se kohdistui pääasiassa tyttöihin, varsinkin siihen yhteen jonka sai helposti itkemään. Itsekin olin siinä mukana.Vlad Tepes kirjoitti: Liittyisikö koulujen koko asiaan millään tavalla?
Niin, että isommissa kouluissa olisi enemmän kiusaajia?
Kun olin neljännellä, valmistui Länsimäen ala-aste, jonne muutimme kesken vuoden. Koulu ei ollut mikään valtavan iso, kolme luokkaa per vuosi, joku 30 oppilasta per luokka, eli yhteensä about 550 oppilasta. Mutta rakenne oli varsin fiksu. Rakennus oli plussan (+) muotoinen, niin että omissa siivissään olivat 1-2 luokat, 3-4 luokat 5-6 luokat ja yleiset tilat (veistoluokka, musiikkiluokka, liikuntasali yms.). Oppilaat myös ulkoilivat omilla pihoillaan. Valvominen oli helpompaa, sisällä olo välitunneilla oli kielletty, ellei ollut pakkasta todella paljon (vessassa toki sai käydä, mutta yksi opettaja oli käytävässä vahtimassa että pidemmälle ei menty ja ulkona oli muistini mukaan vähintään kaksi opettajaa touhua vahtimassa. Hirveästi kiusaamisia ei tapahtunut ja niihin puututtiin heti. Reksi oli kova luu, joka ei kohdellut kiusaajia mitenkään silkkihansikkan. Yläasteella touhu muuttui täysin. Samassa rakennuksessa joku 18 luokkaa yläastelaisia ja yhdeksän lukioluokkaa. Iso koulurakennus, välitunneilla sai olla sisällä tai ulkona, myös viereisen uimahallin kahvio oli vakipaikka, vaikka periaatteessa koulun alueelta ei saanut poistua. Tupakkanurkkauskin oli, eikä siellä papereita kysytty. Lisäksi oli parakkirakennus jatkeena kun tila ei muuten rittänyt, sen takana sitten tapahtui ties mitä, samoin kuin viereisen urheilupuiston alueella. Vesipesuja vessanpöntöissä ja muuta kivaa tapahtui suht. usein. Meno rauhoittui jossain välissä kun iso osa oppilaista sijoitettiin Hakunilan kouluihin (koulu oli siis Sotungin yläaste ja lukio, ennen Hakunilan yhteiskoulu).Vlad Tepes kirjoitti: Liittyisikö koulujen koko asiaan millään tavalla?
Niin, että isommissa kouluissa olisi enemmän kiusaajia?
Onhan se kyllä tosiaan aika naurettava nimi...Jasse kirjoitti: Olisin vastannut molempia...
Minä määrittelisin kiusaamisen sellaiseksi systemaattiseksi ja pitkäaikaiseksi mollaamiseksi ja nöyryyttämiseksi. Tällaiseen en kuitenkaan mielestäni ole syyllistynyt.
Ala-asteella minua kiusattiin sukunimen johdosta (Junkkari) ja myös siitä syystä että minulla oli R ja S puhevika. No, varsinkin pienenä en hirveästi pipari jaksanut kuunnela vaan vedin turpaan. Oli jopa sellainen vakio pipari joka ei ikinä osannut lopettaa ajoissa.. Näin minustakin voi siis leipoa kusaajan. Pahin rangaistus oli: (helvetin laiton) kouluoikeudenkäynti jossa opettajan johdolla luokka haukkui minut ja määrättin 2h jälki-istuntoa ja 2h ehdonalaista jälki-istuntoa...
Aleksi T • Anssi Ainali • Clancy B. • Credimus • Daddy • Dojon Jäykin • EemeliM • error404 • Hemmukka • Hertzyscowicz • Jaawa • JAH • Jarppa • JennaS • jepulista • Joni Samanen • Jusimir • Kai Kastemato • Kari Aittomäki • kimmokammo • kojiro • Kukkaron Matti • Lasse Candé • Le1kkola • Lowclass • Mika Tervo • MikkeM • Mojo • nanna • NCP • Nommo • NYHeikki • obmijoy • Paanari • Point • Sazu • sundaywarrior • tapsaattori • Teemu77 • tiku13 • Vili Tarkiainen • Voice • zeniac