Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käytä päätä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#16

Viesti Kari Aittomäki »

Pääpuskun tapauksessa on kukkahattuinen teoria telkkarin turmiollisesta vaikutuksesta paikkansapitävähköinen.

Pääpusku rupoes esiintyyn brittisarjojen Pikipojat ja Auf Wiedersehen, Pet vaikutuksesta ja aikana. Edellinen ei tummasävyisempänä niin kerännyt katsojia mutta esitteli irkkupusun hyvin seikkaperäisesti.

Päällä inänäs on useitakin käyttötaopja, tuo suora pusku kantilla lie tutuin ja pudottaa kyllä. Kerran Hesarilla eräs törppö yritti minua lyödä ja osuikin sen verran että suutuin. Pukkelipuks ja sälli otti vartin tirsat. Silmäkulman takana on paras sähtäyskohta.
Pääpuskua voi tarjota myös sivuille ja taakse, on vaan iskupinnat huonompia.

Sitten on tietysti Pässinpää tai rammer.
Eli kaali/niska on stabiili mutta ryntäyksestä tai ylöjään kropan liikkeestä haetaan voima. Olen pudottanut päällenirynnänneen isonpojan rinnasta, pudotin vaan painon alas ja otin ryntäyksen vastaan tasajalkaponnistuksella otta edellä. Tippu ku sorsa lennosta.
Yhtä hurja en kyllä ole kuin se kungfudokkarin kinukki-idiootti joka syöksy pää edellä hautakiveen, [u]kahdesti[/u]!
Päänkäytön riemuvoitto.

Päällä hierominen taasen on oma taiteenlajinsa, ammattibokrailussa häntä harrastetaan paljonkin etenkin verkkaisemmin tanssiessa, kaalilla on hyvä siirtää päätä parempiin paikkoihin.
Etenkin Cinderella Man käytti päätään oikein taitavasti.
Painilajeissahan päänkäyttö on korostettua oikeen, peruspainijat puskevat kovastikin ja judokat myös. Lukkopainissa tai ainakin catchissa päällä hieotaan suojausta auki.

Olen jonkin kerran myös ottanut tällejä korostetusti ottalla vastaan.
Etenkin naiset ja heikot miehet saa pois pelistä nuppaamalla pehmeän kätösen kipiäksi.
Silloin kun sain tunkista otsaan olen luultavimmin nimenomaan ottanut tällin vastaan, vekki on kovimmassa kohdassa kalloa.
Ja kyllähän mä muistankin jotain sivuliikettä havainneeni.

jee.
Viimeksi muokannut Kari Aittomäki, touko 19, 2007, 19.23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#17

Viesti johannes »

Kyynikko kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Kunnon irkkupusu
Olen siinä käsityksessä, että tuo pusu on skotlantilainen.
Kulkee nimillä Glasgow kiss, liverpool kiss, irish kiss, danish kiss...
Entä brown kiss?
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#18

Viesti Andy »

Miten treenaatte pääpuskua?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#19

Viesti Mika »

Andy kirjoitti: Miten treenaatte pääpuskua?
Ainoa kovettamisen muoto, jonka sekä puolalaiset, aussit että me olemme jättäneet pois. Ei ihan täysijärkisten hommaa (keyvesti tehtynä siitä ei taas ole mitään hyötyä)...

Mutta kuulemma käyttävät tai ainakin käyttivät päätä ihan sparrissakin, jos paikka tuli. Eikä niitä tietysti ihan koko ajan tule, jos kuitenkin yritetään saada se toinen nopeasti maahan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#20

Viesti Kyynikko »

johannes kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Kunnon irkkupusu
Olen siinä käsityksessä, että tuo pusu on skotlantilainen.
Kulkee nimillä Glasgow kiss, liverpool kiss, irish kiss, danish kiss...
Entä brown kiss?
En tunne taekwondo tekniikoita tarpeeksi hyvin kommentoidakseni.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#21

Viesti Kyynikko »

Andy kirjoitti: Miten treenaatte pääpuskua?
Pariharjoittelun ja muun drillailun lisäksi säkki on ihan hyvä apuväline. BOB voisi olla hyväkin erikoisväline, jotkut pistävät takin säkin tai BOBin päälle ja ottavat siitä otteita.. Koska tämä palsta nyt on millainen on, säästääkseni joltain nillittäjältä naputtelun vaivan mainitsen erikseen, että ei hirveen kaukaa kannata juosta pää edellä 70 kiloiseen umpeen pakattuun HIEKKAsäkkiin. Parin vuoden harjoittelun jälkeen voi tulla päänsärkyä.

Silleen kevyesti kuitenkin...

Ylipäätään nopeus on mielestäni tärkeää kys. tekniikassa..ja tarkkuus. Säkkiin on hyvä laittaa pieni merkki johon pyrkii osumaan. Hampaat otsassa on huono prognoosi lopputappelulle, tai ainakin omille tulehdusarvoille seuravana aamuna..ja käsillähän pitäisi sitä hittiä aina pyrkiä tukemaan ja ohjamaaan, tilanteesta riippuen..
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#22

Viesti Mika »

Kyynikko kirjoitti: Koska tämä palsta nyt on millainen on, säästääkseni joltain nillittäjältä naputtelun vaivan mainitsen erikseen, että ei hirveen kaukaa kannata juosta pää edellä 70 kiloiseen umpeen pakattuun HIEKKAsäkkiin.
Lihavointi minun.

Voisitko lopettaa tällaiset turhat kommentit? Juurihan yksi viestisi poistettiin. Ehkä kuitenkin viitsisit seurata Potkun sääntöjä, kun täällä kerran kirjoittelet.

Kiitos. :bow:
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#23

Viesti Kyynikko »

:shock:

Pyydän anteeksi kaikilta nillittäjiltä ja näsäviisailta "ei kovinkaan terveellistä lyödä toista/päällä/makiwaraa jne" joita äsken jotenkin kollektiivisesti loukkasin. :abduct: Heitä kun on.

Pitäisiköhän järjestää jokin poistetut viestit-lista. Näkyisi heti jos jotain on sensuroitu.

Ei tarvitsisi erikseen mainita palstalla.
:?

Ja tosiaan pääpuskussa niskalihasten voima on aika tärkeää myös. Siltaaminen lisäpainoilla (nyt saa aloittaa seen n---ämisen) ja staattiset harjoitteet on hyviä siihen. Vartalo ja jalat tuovat voiman, mutta on kiva että niska "pysyy kasassa".

edit: Niin en nyt keksi muuta kuin että yhdostit postini omaan kommenttiisi KOVETTAMISEN hölmöydestä pääpuskuissa. Mikä lienee eri asia kuin niiden harjoitteleminen säkkiin. Tätä en tarkoittanut. Muuten....?
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#24

Viesti flammee »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossapa kiinalaisia harjoitteita päänkäyttöön, videon kohdasta 3:40 alkaen. Se viimenen niskalihasharjote on aika cool.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

#25

Viesti SamiT »

Silloin kun sain tunkista otsaan olen luultavimmin nimenomaan ottanut tällin vastaan, vekki on kovimmassa kohdassa kalloa.
Ja kyllähän mä muistankin jotain sivuliikettä havainneeni.
Voitko muuten Aitto kertoa tästä enemmän? Tiedätkö lyöjän paremminkin? Jos ei nappaa kertoa ni ei sitten...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#26

Viesti Andy »

Onko hedareita mahdollista vetää sparrissa tai skenaarioharjoittelussa, jos on kypärät (mielellään poskisuojalliset) päässä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#27

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Onko hedareita mahdollista vetää sparrissa tai skenaarioharjoittelussa, jos on kypärät (mielellään poskisuojalliset) päässä?
On, ainakin "kevyessä sparrissa". Eli sen verran tolkkua mukana, että pystyy "varmasti" osumaan suojatulla osalla.

Ainakin tuo poskisuojallinen nahkakypärä on hyvä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#28

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, pääpuskua ei millään pirullakaan saa sparrivälineeksi, tappelukepponen kun on.
Vaikka vaan kypäriä kolistellen, mallaamista se yhä on.
Fullcontact on kaunis ja kiihottava ajatus kyllä mutta sulkee tempoharjoittelusta pois tosimaailman työkaluja.

Puskemiseen tuo Kyynikon mainitsema säkki on aivan oiva peli.
Tosin multa on kielletty sekin toiminto tällä eräällä punttisalilla.
On kuulemma rivon näköstä, sattans nynnyt.
Vaikkama oon sen säkin sinne hankkinu ja maksanu ku aikasempi teepussi ei kestäny mitään.
Mutta avittaa tohon rytmitykseen. Muutoinkin ois säkkityöskentelyssä hyvä unohtaa machoilu ja tuhomässit ja keskittyä rytmitykseen.
Jonne voi aivan mainiosti heittää kaikkea epäortodoksista sekaan, niinku kahdenkäden lyöntejä, hiertolyöntejä, olkatuuppauksia ja tietenki pääpuskuja.

Hyvä tekniikkatreeni pääpuskutteluun löytyy futiksesta.
Ihan vaan potkupallo ilmaan ja eri asennoista päämälliäistä. Mitä lujempaa ja tarkemmin sitä parempi.
Mutta aivan oikeasti puskemaan oppii puskemalla, oikeesti, oikeissa tilanteissa.
Ottaa nämligen aika sattans kipiää. Ja jos väärin tekee repeää oma ottanahka.
Kehään lopultakin aika kankea ase, edes vapaamatseissa.
Honkalan Ville keran Finnfightissa miltei onnistu yllättään puskulla, aivan napakymppi mutta vastus tointu ja jatko matossa.
Porissa kävi silleen että jätkät sito raajansa sitenjotta vain pää oli vapaana ja kun lujaluonteiset sällit oli kyseessä tappelivat sitte pääpuskuin.
Eli makasivat matossa ja hakkasivat päitään yhteen.
Oli kyllä aika viisaan näköstä.


Niin SamiT, tuo tunkkitapaus on muutaman vuoden takaa. Katutappelu taasen.
Otin tällin kun olin niin kertakaikkisen juovuksissa.
Joku prätkäorkesteri haasto riitaa ja pitelin Kekkostaan kivuliaasti jotain autoa vasten kun sivusta tuli jäppinen ja täräytti tunkilla.
Otin pusun ja kimpaannuin aikalailla.
Mutta lyöjä pääsi karkuun, samoin käsittelemäni yliveikkonen.
Hyvä että painuivat, suutuin aika lailla.
Sain pakoautonsa kiinni ja vetäisin, siis vedin sivuikkunan rikki ja kuskin mäelle. Ei mitään muistikuvaa sivulasin olemassaolosta, joka kuvaa aika hyvin niitä tiloja missä tosimielellä liikutaan.

Topicista eli päänkäytöstä tuossa tapauksessa, olen luultavimmin kekannut että nyt osuu ja kuolettanut impaktia vastaenergialla. Nupannut vastaan ja kovimmalla mahdollisella.
Eli ei kovin taitava hyökkäyskään. Normaalia katurähjäilyä.

Tällin ottaminen on tavattoman tärkeä osa kamppailutaitoa, pääpuskun tavoin pirun hankala treenata/opettaa ilman hyvin realistista maailmankuvaa. Mutta mahdollista.
Päänkäytöstä vielä senverran, että vaikka kys tilanteessa olin aivan tillintallin ja suutuksissani, en silti tehnyt pahaa kuskille tai muille asiaankuulumattomille.
Kylläse kontrolli pelaa vaika huimaiski.
Ei vain mulla, tietenkään, vaan kaikilla ajattelemaan kykeneväisillä.

Jonka kontrollin välineisiin kuuluu kamppailulajien käytöskulttuuri.
Mutta menee ohiaiheen, vaikka päänkäyttöä sekin ja etenkin.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#29

Viesti Kalle Koskinen »

Menee hieman ohi aiheen, mutta voitko Kari kertoa lyhyesti, että mikä on hiertolyönti?
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#30

Viesti keskilinja »

Kalle Koskinen kirjoitti: Menee hieman ohi aiheen, mutta voitko Kari kertoa lyhyesti, että mikä on hiertolyönti?
Mulla tulee ainaki ekan mieleen lyövä nännäri :D
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa