Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puristusvoima

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Puristusvoima

#1

Viesti Jarppa »

Mitenkäs vahva ote täällä olevilla henkilöillä on?

Oon huomannut, että joillakin harvoilla on puristusvoima niin iso, että otteita puvusta ei saa mitenkään rikottua, eikä näin ollen pääse toteuttamaan omaa tekniikkaa, koska toinen määrää etäisyyttä.

Huvittavinta kyllä, monen bodarin otteet saa rikottua ihan helposti, vaan joillakin pitkänlinjan rättipainijoilla grippi pysyy kauluksessa tuomiopäivään saakka jos henkilö näin haluaa. Hihaotteet voi yleensä purkaa jaloilla, mutta kaulusote pysyy vaikka repii kaksin käsin vartaloa käyttäen. Jos keskittyy liikaa otteenpurkuun, löytääkin äkkiä itsensä maasta.

Treenaatteko puristusvoimaa, ja jos kyllä, niin miten? Pitäs varmaan ottaa aktiiviprojektiksi sellainen treeni. Artikkeli puristusvoimatreenistä: http://www.grapplearts.com/Grip-Strength-Training.htm

Yritin roikkua yhdellä kädellä leuanvetotangossa, ja pysyin siinä ehkä 3 sekuntia. Mitenkäs muut?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, painijoilla on aivan järkyttävä puristusvoima. Tuolla TaVon painijoissa on sellaisia teini-ikäisiä kavereita, jotka painavat minua vähemmän, mutta joiden otteesta en repimällä pääse irti.

Judossa tätä ei välttämättä huomaa yhtä helposti sen puvun takia, mutta uskoisin että kaikkien neljän painilajin (paini, judo, BJJ, lukkis) aktiiviharrastajat pystyvät puristamaan ihan prkln lujaa.

Noista linkin harjoitteista sen verran, että joihinkin kiinalaisiin lajeihin kuuluu tuollaisia harjoitteita. Tuolla Lankakorissa onkin sellaisia pätkiä.

Yksi mun mielestä hyvä harjoite on pyyheleuat. Eli kaksi käsipyyhettä leuanvetotangon yli, molemmat teipillä kiinni (että pysyy sen tangon ympärillä, siis ikäänkuin solmuksi) ja menoksi. Siis että otetaan pyyhkeistä kiinni ja vedetään leukoja.
Tätä muistaakseni joskus suosittelin Fedorille (ei sille venäläiselle, vaan Potkun :D), en tiedä auttoiko.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti bodyguard »

Hyvä artikkeli, kiitos linkistä. Minä olen tehnyt tuota otetreeniä mitä tässä:
Kuva
Kuva

Tosin hieman kevyemmällä kalustolla kuin moukarilla :lol:
Lisäksi olen kahvakuulaa nostellut niin että puristusote kahvasta etusormi-keskisormi-peukalo otteella ja nostoja.

Mun leuanvetotangossa roikkuminen kesti ehkä yhtä kauan kuin Jarpan.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#4

Viesti sivarinlötkö »

Aika heikko on mun ote, mutta oon kuvitellut sen paranevan hyvin kun tekee leuanvetoja ja maastavetoja sekä vaan roikkuu tangossa. Ainakin tähän menessä tuntuu siltä. Lukkopainissa on kiva huomata, että pystyy vastuksia pitämään ranteista kiinni...

Pyyheleukoja en oo vedellyt, mutta oon vyöstä roikkuen välillä. Siinä tulee ainakin sormiin kiva fiilis muutaman jälkeen.

Kaksi eri asiaa se maksimivoima puristuksessa ja sitten taas kestävyys. Rättipaineissa luulisin että maksimivoiman ei tarvitse mahdottoman suuri olla, mutta kestävyyttä sitäkin enemmän.
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#5

Viesti bob »

Judonuoruudessa puristusvoimaa treenattiin lajin lisäksi oikeastaan vain vetelemällä leukoja takista kiinni pitäen.
Muutkin harjoiteet on varmasti etenkin ranteiden kannalta hyviä (tuo leuavetohan ottaa oikeastaan vain puristuksiin).
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#6

Viesti L.K. »

Uskoisin että monella bodarilla puristuvoima voi olla "heikko" koska heillä saattapi ranteet usein olla pienessä tulehdustilassa vähän koko ajan.
Näin ainakin muistan jonkun joskus selitelleen..voipi olla potaskaakin. :?

Nuo pyyheleuat on varmasti hyvä juttu ja sitten ihan lajitreeni.Eli uskoisin juuri että ihan pukupainia touhuamalla se puristusvoima treenautuu.

Ja tietenkin tiukalla näppiksen hakkauksella ja hiiren liikuttelulla. ;) :lol:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#7

Viesti PaavoH »

Nyt tällanen mutu kommentti mutta

En osaa ihan sanoa omasta puristusvoimasta, en ole vertaillut sitä muiden kanssa, mutta voimaa puristuksen saantiin olen kyllä joskus pohdiskellut

Silleen kun osaa ohjata sitä voimaa sormiin oikealla tavalla, ja saa aikaan lukko efektin, on minusta paljon hyödyllisempää kun turvata voimaan. Sillä voimaan turvautuessa keskittyminen menee musta enemmän ranteeseen, jolloin ei huomaa rakenteellista ja sellasta jänteiden vahvistamisen tärkeyttä siinä, mulla on ittelläni sellanen ranne että väärällä tavalla tuntuu ranne jopa kramppaavan jos puristan liian kovaa.

Eli jos tiiätte, sellanen keskitetty, ei rennon ja jäykän puolivälistä oleva sellanen "jänteikäs" voima, sori kun en osaa paremmin avata ajatuksiani :D
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#8

Viesti bob »

Juu onhan tuo tärkeää, kun ajattelee sitä, että pitää puristaa täysillä niin että voi pitää käsiä muuten rentoina.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Olli V
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 105
Lauteille: Maaliskuu 2006

Re: Puristusvoima

#9

Viesti Olli V »

Jarppa kirjoitti: Yritin roikkua yhdellä kädellä leuanvetotangossa, ja pysyin siinä ehkä 3 sekuntia. Mitenkäs muut?
40 sekunttia...
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#10

Viesti heian »

Eikös niitä ole olemassa sellasia vempeleitä, millä sais tuota puristusvoimaa harjoitettua? Muistan joskus nähneeni sellaisia, jos en ihan väärin muista...


Viime leirillä eräs mustavöinen totesi, että minulla on luja ote kun tarrasin häntä ranteesta. Pitäs testata jotenkin, onko mulla oikeesti luja ote...
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti remo »

tuosta tangossa roikkumisesta:


varmaankin tyhmä kysymys mutta roikutteko käsi suorana vai siinä "puolivälissä" käsi jännittyneenä? vaikuttanevat hyvin eri tavalla tuohon puristusvoiman kehittymiseen...


lainatakseni pekka puupään "sivupotkua":

"asiahan ei minulle kuulu mutta..."


hymiö.
Olli V
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 105
Lauteille: Maaliskuu 2006

#12

Viesti Olli V »

remo kirjoitti: tuosta tangossa roikkumisesta:


varmaankin tyhmä kysymys mutta roikutteko käsi suorana vai siinä "puolivälissä" käsi jännittyneenä? vaikuttanevat hyvin eri tavalla tuohon puristusvoiman kehittymiseen...
Jännitykseen tulee pyrkiä.
Tämä ei tosin tarkoita sitä 90 asteen kulmaa, vaan pääasia ettei käsi roiku velttona ja suorana.
Veltto roikkuminen suorinkäsin ei tee hyvää kyynärpään nivelille.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#13

Viesti Jussi*M »

bob kirjoitti: Juu onhan tuo tärkeää, kun ajattelee sitä, että pitää puristaa täysillä niin että voi pitää käsiä muuten rentoina.
Tehkääpäs näin... onnistuu ihan kotioloissakin.

Seistään vastakkain suorana normaalissa karaten "yoi" asennossa siten että toisella on sormet nyrkissä muuten mutta etusormet suorina. Toinen ottaa näistä etusormista lujasti kiinni siten että sormet jäävät nyrkin sisään... Puristetaan niitä sormia voimakkaasti "niin lujaa kuin jaksaa". Se jonka sormet ovat nyrkin sisässä, heiluttaa käsiään ja tämä puristaja pyrkii pitämään otteensa yhtä tiukkana kummassakin kädessä. Puristaja pyrkii kuitenkin rentouttamaan hartiansa täysin... ainoastaan puristavat nyrkit tiukkoina. Pari heiluttelee edessä puristajan käsiä edestakaisin ja puristaja keskittyy rentoutumaan täysin niin että kädet seuraavat "ilman mitään vastusta". Jos hartiat tai kädet ovat jäykät tämä menee pieleen ja heiluttaja huomaa tämän kyllä vaikka ei mitään treenannut olisikaan...

Oikein tehtynä heiluttajasta tuntuu kuin puristajalla olisi "kädet olkapäistä irti" mutta silti sormet ovat tiukassa puristuksessa.

Selkiskö? ;)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#14

Viesti sivarinlötkö »

Lähinnä tuosta roikkumisesta. Ei kannata roikkua niin että olkapäät nousevat ylös kuopistaan, se on olkapäille kuulemma epäterveellistä (ja mulla ainakin tuntuu nopsaan myös siltä).

En kyllä oikein ymmärrä miten puolittaisessa leuassa roikkuminen vaikuttaisi eri tavalla varsinaiseen puristusvoimaa, täsmennätkö remo?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#15

Viesti Andy »

Olkapäissä ei ole mitään "kuoppia", joista ne voisi nousta ylös.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 6 kurkkijaa