Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puristusvoima

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#16

Viesti Naked »

Miekkojen kopsutteleminen vastakkain täydellä voimalla tuntuu tekevän puristusvoimalle kaikennäköistä. Aika vikkelään peukalon ja etusormen väliin nousee mojova patti.

Sitä en kyllä sitten osaa sanoa, että pitääkö ote puvusta yhtä lailla, vai tarvitaanko siinä erilaista puristusvoimaa sormien kanssa. Mutta sitäpä ei alkuperäisessä kysymyksessä kysyttykään.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#17

Viesti Jarppa »

Naked kirjoitti: Miekkojen kopsutteleminen vastakkain täydellä voimalla tuntuu tekevän puristusvoimalle kaikennäköistä. Aika vikkelään peukalon ja etusormen väliin nousee mojova patti.

Sitä en kyllä sitten osaa sanoa, että pitääkö ote puvusta yhtä lailla, vai tarvitaanko siinä erilaista puristusvoimaa sormien kanssa. Mutta sitäpä ei alkuperäisessä kysymyksessä kysyttykään.
Veikkaisin että pitää, koska miekan heiluttelu vaatii vaihtelevaa puristusta, olettaisin? Veikkaan myös, että esim. vuorikiipeilijöillä on halutessaan aika vankka ote puvusta tai miehestä.

Näinköhän sormiongelmilta välttyisi paremmin jos puristusvoima on suuri?
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#18

Viesti Verr »

Andy kirjoitti: Olkapäissä ei ole mitään "kuoppia", joista ne voisi nousta ylös.
Entäs olkanivelessä?

Itsellä ainakin saa vedettyä käsivartta "ulos"
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#19

Viesti Andy »

Joo ei.

Kuva
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#20

Viesti remo »

sivarinlötkö kirjoitti: En kyllä oikein ymmärrä miten puolittaisessa leuassa roikkuminen vaikuttaisi eri tavalla varsinaiseen puristusvoimaa, täsmennätkö remo?

tarkoitan lähinnä sitä ettei tosiaan, kuten sanoit, roiku "kädet suorina". osittain siis mainitsemastasi syystä; pelkkä roikkuminen voi aiheuttaa kipua olkaniveltä liikuttavissa lihaksissa (varsinkin niissä pienemmissä, kuten M. coracobrachialis) ja ennen kaikkea nivelsiteissä sekä jänteissä.

pitää muistaa että lihaskudos tottuu toistuvaan ärsykkeeseen niveliä ja jänteitä nopeammin.

väitän myös että lievä kyynärnivelen koukistus tehostaa kyynärvarren lihasten toimintaa. kulma on otollisempi.

mutta tämä on mutuilua, itse en roiku ikinä kädet suorina tangossa...muut tietänevät paremmin.


kenties voisi ajatella että jos siinä tangossa haluaa roikkua, jos vaikka harjoittaa itseään varsinaisia leuanvetoja varten, niin kokeilee eri kyynärnivelen kulmia; isometrinen harjoitus siis alaasennossa (kädet lähes suorina), keskiasennossa (kädet koukussa) ja yläasennossa.

vai kui?
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

#21

Viesti M. Vilenius »

Naked kirjoitti: Miekkojen kopsutteleminen vastakkain täydellä voimalla tuntuu tekevän puristusvoimalle kaikennäköistä. Aika vikkelään peukalon ja etusormen väliin nousee mojova patti.
Muso Shinden ryussa kaytetaan viela enemman tuota puristusta (eri sormilla tosin) ja tuntui ainakin silta, etta se auttoi tuossa roikkumisessa hieman. Kuitenkin kuten Jarppakin totesi, on tuo roikkuminen luonteeltaan huomattavan staattista (ainakin mulla oli, kun en muuta osannut :D) verrattuna miekan kayttoon. Vaikka voimaa ehka hieman loytykin niin kylla sita hetken paasta oli sormet aika turtana.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Tsuki
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 38
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Seinäjoki

#22

Viesti Tsuki »

Sittenhän on todistettu, että jokaisen sinkkumiehen suosikki harrastus parantaa sormien voimaa huomattavasti... Valitettavaa on, että yleensä harjoitetaan vain toista kättä. ;)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#23

Viesti Mjölnir »

Mulla on kiloina yhden käden puristusvoima tuolla 70 kilon paikkeilla. Sain nousemaan sen 10% yhden vuoden aikana sillä, että ostin fysioterapiapallon, (sellainen noin 4-5cm halkaisijaltaan, silikoonia) ja kun siihen aikaan olin Tikkakoskella töissä ja viikonloppumatkat kotiin kestivät kaksi ja puoli tuntia, niin tein ainakin 45min-tunnin siitä ajomatkasta pallon puristelua.

Ohjelmat olivat sellaisia, että esimerkiksi 10 kertaa pikkusormi-peukalo pinsettiotetta, nimetön-peukalo, keskisormi-peukalo, etusormi-peukalo, sitten koko käden puristuksia, sormen päillä, enemmän kämmenellä, jne. Tällaisia sitten molemmilla käsillä. Nämä paransivat hermotusta, eli tuli tavallaan tietoisemmaksi omien sormiensa käytöstä. Sitten välillä maksimipuristuksia vaikka 10sek täysillä. Keskittyminen mukana, että varmasti käyttää kaikkia sormia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
AnttiM
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 65
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Puristusvoima

#24

Viesti AnttiM »

Jarppa kirjoitti: Mitenkäs vahva ote täällä olevilla henkilöillä on?
Otteen vahvuudesta en tiedä, puristusvoimasta vähän;
Captains of crush grippereistä saan oikealla pidettyä kakkosta pohjassa 5-10s, vasemmalla jäi eilen kokeillessa pari milliä auki.
Huvittavinta kyllä, monen bodarin otteet saa rikottua ihan helposti, vaan joillakin pitkänlinjan rättipainijoilla grippi pysyy kauluksessa tuomiopäivään saakka jos henkilö näin haluaa.
Bodareilla on keskimäärin yllättävän huono grippi ihan siitä syystä että sitä ei treenata. Rättipainijoilla se kehittyy lajitreenissä jo ihan kohtuulliseksi.
Treenaatteko puristusvoimaa, ja jos kyllä, niin miten?
Treenaan nyt taas jonkin verran, lähinnä noilla puristimilla pari kertaa viikossa. Rättipainin kannalta voisi olla hyvä tehdä esim. puvusta roikkumisia (takki leuanvetotangon yli ja siitä roikkumaan), mutta ei jaksa.

Lajin(bjj) kannalta en usko että jossain tangossa roikkumisesta on kovinkaan paljon apua.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#25

Viesti tabitha »

Mulla on aika vahva ote ja löytyy patti etusormen ja peukalon välistä (tosin ei ihan niin iso kuin Nakedilla). Myös kyynärvarsi on alkanut tulla Kipparikallemalliseksi, onneksi vielä kaukana joidenkin pidempään treenanneiden groteskeista möhköistä.

Lajissani painotetaan näppi-ja puristusvoimaa erittäin, erittäin paljon. Siihen on kaikenlaisia harjoitteita, jotka tekevät sormivoimalle todella gutaa. Myös puristusotteeseen ja puristamiseen kiinnitetään huomiota ja se on vähän erilainen kuin useimmissa muissa lajeissa.

Kotioloissa harjoittelen lähes joka päivä ainakin vähän sellaisilla "puristusvoima" välineillä joissa on kaksi kahvaa ja jousi välissä. Myös Google Goo (älkää kysykö) on tosi hyvää sormille...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#26

Viesti sinappi »

Minulta ei ainakaan löydy mitään mieletöntä puristusvoimaa. Sen verran hennot kädet, ja tuo nintendolihaskin on suht pieni. Mikään lajiharjoituskaan ei sitä oikein kasvata, jos ei nyt tuo miekkojen vastakkain hakkaaminen.
En siis harrasta mitään oheisharjoituksia lajitreenin lisäksi.
Firelake
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 165
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#27

Viesti Firelake »

Puristusvoimamittari hävisi remontin yhteydessä täältä työpaikalta :/ muuten voisin antaa ihan lukeman.
Päähyt pyörähti pihalle, miehen kallo kartanolle, kuni nuolen noutaessa puusta koppelo putosi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#28

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla on sellanen ote että kohde ei niinkään murru kuin sirpaloituu tai itseasiassa höyrystyy.
Tai sitten ei ole.
Tässä taannoin eräs kaunispoikaportsari oli jättäny sormenvahvisteluvempeleen, sellasen wrangen jenkakahvan.
Puristelin sitä aikani ja rikkihän se meni.

Pari kertaa olen napannu jotain kynäniskaa kallon alta ja painanu sormet niin syvälle ku uskalsin. Teki mieli kokeilla sitä afrikkalaispainin niskojen napasautusta mutta eihän sitä nyt ihmisiä huvikseen halvaannuteta.
Olen nähny ku taju puristetaan ohimoista veke.
Yhdellä kädellä ja edestä.
Siihen en pysty.
Kuvake
tomato can
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 354
Lauteille: Lokakuu 2006

#29

Viesti tomato can »

Puristusvoimaa treenailen viikoittain. Sekä grippereillä että erilaisilla staattisilla pidoilla.
Gripperitreeni on hauskaa, mutta painiotteiden vahvistamisen kannalta ihan perus maastavedot ilman sormilukkoa todennäköisesti ovat kehittävämpiä. Myöskin leuavedot pyyhkeestä roikkuen tai siten, että pyyhkeen käärii tangon ympärille paksusksi kerrokseksi, on kehittävää touhua.

Ongelmaksi olen havainnut sen, että kovasta puristusvoimatreenistä palautuminen vie useita päiviä eikä lukkopaini/BJJ-treenit yhtään nopeuta sitä.
Afro
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 29
Lauteille: Helmikuu 2007

#30

Viesti Afro »

Treenailen itse aika paljon. Ultraseksikkäällä giryalla on paljon hyviä puristusvoimaa kasvattavia liikkeitä. Pukuleuat ja tiilen/levytangon liikutteleminen on myöskin hyviä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa