Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Girya

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#46

Viesti Mjölnir »

Minä ostaisin mieluummin toisen 16kg, että voi tehdä symmetrisiä liikkeitä, kuten man-makeria.

Toisaalta 24kg on myös hyödyllinen...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#47

Viesti bodyguard »

Itse ostaisin painavamman mikäli edellinen kuula tuntuu joissain liikkeissä kevyeltä. Symmetrisiä liikkeitä pystyy tekemään myös eripainoisilla kuulilla :idea:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#48

Viesti Kuhmu »

Symmetrisiä liikkeitä pystyy tekemään myös eripainoisilla kuulilla
Totta, sitä tuli harrastettua, kun omistin 16,24 ja 32-kiloisen kuulan. Tuo treeniin oman lisänsä, kun kuulat ovat eripainoiset. Luonnollisesti niitä on vaihdeltava tasaisin välein käsien kesken.

Kummassakin on puolensa kahdella 16 kiloisella saa kelpo treenin aikaan, mutta niin saa sillä 24:kin. lienee paikallaan, että kokeilet jossain, jos mahdollista ja siten saat osviittaa enemmän siitä, kumpi sopii tarkoituksiisi paremmin. Molemmissa on puolensa
”You must enjoy this”.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#49

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla oli säkää, löysin kaverin ullakolta ilmeisesti nahkahommiin käytettyjä silitisrautoja 5 kpl, kevyin on viisikiloinen, raskain painaa 30 kiloa!
Mitähän sillä lie tehty.
Mutta umpimetallia ja kanttisella kahvalla vielä joka lisää masokistista nautintoa. Onneks on karkeat kourat.

Ovat kaunistekoisia eli pakosti miltei satavuotiaita.
Niitä on kiva pidellä, joten nyt alko girutus.
Pare treeniö on takana ja allekirjoitan kyllä tehon, vaativat koko kropan käyttöä joka on kamppailuasioissa vain hyvä.
Muuten tuntuvat erityisen mukavilta voimatonfan jälkeen, vt on siis sellanen metrinen pölkky jossa kahva sivussa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#50

Viesti Kuhmu »

Sekö on puuta se vt.? Kerrotko noin mittoja siitä, kuulostaa mielenkiintoiselta.
”You must enjoy this”.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Kirjasuosituksia?

#51

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: Osaako kukaan suositella hyviä julkaisuja, joissa esiteltäisiin yksittäisiä liikkeitä ja annettaisiin useita valmiita treeniohjelmia, sekä ohjeita omien treenien rakentamiseen.

Pavelin kirjat nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta käsittääkseni Pavel hallitsee markkinoinnin, ja jotta saisi kunnon kuvan asioista, olisi hankittava useampia julkaisuja. Nyt olisi haussa nimenomaan sellainen teos, joka riittäisi yksinään.
Palaan aikaisemmin esittämääni kysymykseen. Löysin netistä kirjan nimeltä the Kettlebell Bible. Normalistikin kuulakirjojen hinnat ovat aika kovalla tasolla, mutta tämä maksaa puntina saman kuin useimmat esim. Pavelin kirjoista dollareina.

Sain kirjan juuri, enkä ole paljoakaan ehtinyt sitä lukemaan mutta vaikuttaa varsin hyvältä. Itse asiassa, tämä kirja vaikuttaa olevan hyvin lähellä sitä mitä olin hakemassa, eli kahvakuulakirja joka sisältää yksinään niin paljon asiaa että sen lisäksi ei välttämättä tarvitse hankkia muita kirjoja.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#52

Viesti Simpanssi »

Olen tuossa miettinyt, että jos ottaisi sellaisen tukevan kangaskassin/pussin kahvalla ja laittaisi sinne kive/kiviä sisään, niin saisikos siitä oikeastaan vastaavan harjoitteluvälineen?

Jotenkin tuossa kahvakuulajutussa hiertää se ajatus, että tulisi olla monta eripainoista kuulaa.
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#53

Viesti terssi »

Itekin olen alkanut vähän jumppailemaan kuulilla treenien pätteeksi, kun kerran reenisalilta moiset löytyy. Moinen kivipussi kyllä hakkaisi käsille varmaan todella ikävästi tietyissä liikkeissä, kuten tempaus ja vaikka rinnalleveto. Jäykkä kuulakin kerran lyö jonkin verran, niin voin vain kuvitella kuinka tuskaa on tuollaisen heiluvan kivipussin kanssa.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjasuosituksia?

#54

Viesti bodyguard »

YJT kirjoitti:
YJT kirjoitti: Osaako kukaan suositella hyviä julkaisuja, joissa esiteltäisiin yksittäisiä liikkeitä ja annettaisiin useita valmiita treeniohjelmia, sekä ohjeita omien treenien rakentamiseen.

Pavelin kirjat nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta käsittääkseni Pavel hallitsee markkinoinnin, ja jotta saisi kunnon kuvan asioista, olisi hankittava useampia julkaisuja. Nyt olisi haussa nimenomaan sellainen teos, joka riittäisi yksinään.
Palaan aikaisemmin esittämääni kysymykseen.
Esittämäsi kriteerien perusteella yksi hyvä kirja on Pavelin Enter the kettlebell. Perusteellisesti selitettyjä liikkeitä ja valmiita treeniohjelmia. Tosin ainoa miinus on siinä että Pavel edustaa kuulailussa tätä "Hard style" linjaa. (Mikäli asia kiinnostaa niin esim Fullkontactin foorumilla on tästä "hard style vs. soft style" asiasta keskusteltu hulluuteen asti) esimerkki asiasta kuitenkin tässä: http://media.crossfit.com/cf-video/CotterKBvidJuly.mov" onclick="window.open(this.href);return false;
terssi kirjoitti: Jäykkä kuulakin kerran lyö jonkin verran, niin voin vain kuvitella kuinka tuskaa on tuollaisen heiluvan kivipussin kanssa.
Tuo käsille hakkaaminen on aika pitkälti tekniikkakysymys :) (siis kuulan kanssa)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Kirjasuosituksia?

#55

Viesti YJT »

bodyguard kirjoitti: Esittämäsi kriteerien perusteella yksi hyvä kirja on Pavelin Enter the kettlebell.
Kiitoksia, nyt kun suosittelit niin muistin että mullahan on tämä PDF:nä. Vaikuttaa hyvältä; voisin harkita ihan paperiversion hankkimista kun ei noita kirjoja jaksa ruudulta lukea.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjasuosituksia?

#56

Viesti bodyguard »

YJT kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Esittämäsi kriteerien perusteella yksi hyvä kirja on Pavelin Enter the kettlebell.
Kiitoksia, nyt kun suosittelit niin muistin että mullahan on tämä PDF:nä. Vaikuttaa hyvältä; voisin harkita ihan paperiversion hankkimista kun ei noita kirjoja jaksa ruudulta lukea.
Mä voin lainata ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#57

Viesti YJT »

Simpanssi kirjoitti: Olen tuossa miettinyt, että jos ottaisi sellaisen tukevan kangaskassin/pussin kahvalla ja laittaisi sinne kive/kiviä sisään, niin saisikos siitä oikeastaan vastaavan harjoitteluvälineen?
En usko että kannattaa. Tai ainakin suosittelen pitämään kypärää.

Ei vaan, joitakin liikkeitä (esim. heilautuksia) voi varmaan tehdäkin tuolla tavalla, jos ei pelkää sitä että sen pussin heilumista on vaikeaa kontrolloida koska kahva ei ole kiinteä. Olematta mitään kuulaekspertti sanoisin, että on varsinkin aloittelijalle kuitenkin aika huono ajatus mm. koska tuollaisen pussin liikkeitä ei oikein pysty kontrolloimaan, ja joka tapauksessa kaikkia liikkeitä ei voisi tuolla pussiviritelmällä tehdä. Ja liikkeet olisivat joka tapauksessa vaikeampia suorittaa turvallisesti.

Vaikka onhan tuollainen odd-object lifting ihan hyvää treeniä sinänsä; ei kuitenkaan välttämättä kannata treenata kahvakuulaliikkeitä sellaisilla.
Simpanssi kirjoitti: Jotenkin tuossa kahvakuulajutussa hiertää se ajatus, että tulisi olla monta eripainoista kuulaa.
Ei välttämättä ainakaan heti; yhdelläkin kuulalla pääsee aika hyvin alkuun ja jos kuulia hankkii vaikka yhden kuukaudessa lisää, jouluun mennessä on niin hyvä valikoima kuulia että ne eivät ihan heti lopu. Sitä paitsi, tässäkin viestiketjussa on linkit kahteen erilaiseen kuulaan jonka painoa voi säätää.

Kokeile jonkun kaverin kuulia, ja osta sitten yksi sopivan kokoinen jolla pääsee alkuun. Se maksaa vain reilut 50 euroa; sen verranhan putoaa jo taskustakin...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#58

Viesti bodyguard »

Tuo monta erilaista kuulaa riippuu varmaan aika paljon siitä että minkälaisia tavotteita on treenin suhteen. Itse olen pitkälti sitä mieltä että kun tämä USSS300 treeni menee edellisellä niin voi siirtyä painavampaan:


100 snatches (5 minutes or less)
1 minute required rest for injury prevention
100 double cleans (8 minutes or less)
1 minute required rest for injury prevention
100 double swings (5 minutes or less)
TOTAL REPS: 300
TOTAL TIME: 20 MINUTES OR LESS

Mutta tosiaan jos vaikka hakee maksimivoimaa niin saa niitä melko tiuhaan ostella. Itselläni on puolentoistavuoden harrastuksen aikana kertynyt kokonaiset 3 kuulaa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#59

Viesti YJT »

Simpanssi, siitä omatekoisesta kuulasta vielä: Haluatko tosiaan että kun sinulta kysytään nykyisestä treenistäsi, joudut vastaamaan että heiluttelet lähinnä kasseja?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#60

Viesti marks »

Jos haluaa tehdä pelkästään heilautuksia niin rautakaupasta pätkä ketjua ja siihen päälle pumiletkun pätkä. Sitten ketju salilla läpi muutamasta levypainosta ja heilauttelemaan.

Aika paljon mun mielestä koko homma riippuu siitä mitä siltä kuulalta haluaa, tai mitä liikkeitä sillä haluaa tehdä. Jos joku voimakestävyys on mielessä niin yhdellä kuulalla pärjää ihan hyvin. Pitkiä sarjoja heilautuksia, tempauksia ja rinnallevetoja+työntöjä muun treenin sekaan esim.

ETK on mun mielestä parhaiten kirjoitettu kuulakirja mitä olen lukenut, tuota bibleä en ole vielä nähnyt. Hard vs soft style juttu on aika hauska, mutta käsittääkseni asian ydin on omat tavoitteet, jotka määräävät minkälaisella treeniohjelmalla lähtee etenemään. ETK on tavallaan yksi mahdollinen aloittelijan ohjelma, jota kokeilemalla ainakin oppii jotain perusliikkeistä. Aika monet DVD:t ja kirjat ovat sitten enemmän liikekokoelmia, jotka esittelevät mitä kaikkia liikkeitä kuulilla pystyy tekemään. Kuten voi arvata, jotkut liikkeet ovat keksitty vain sitä varten että saadaan DVD:een tai kirjaan täytettä :) No, toisaalta niistä voi aina saada hyviä ideoita ja uusia näkökulmia asiaan.

Tuolla yksi ohjelehtinen, sain kaverilta... Huom! todella ärimmäisiä liikkeitä :)
http://marksgs.wordpress.com/2007/09/01 ... l-training
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa