Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kumpi ompi parempi??

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kumpi ompi parempi??

#1

Viesti Toranaga »

Semmoinen homma on tässä päässä pyöriny, että kumpihan mahtaa olla omalle kehitykselle tehokkaampaa, treenata itseään kokeneempien vai kokemattomien kanssa??

Tai ei ehkä niinkään treenaaminen, vaan sparraaminen, painiminen...Itse harrastan lukkopainia tällä hetkellä, mutta en ole vielä kovinkaan pitkään treenannu. Tulin treeneihin silleen suoraan mukaan, eli mitään peruskurssia en käyny(ei oltu järjestämässäkään sillä hetkellä). Toisaalta mulla on kyllä painipohjaa jonkin verran aikaisemmista lajeista, joten ajattelin ettei se mitään haittaakaan.

Treenaamisessa ei oo mitään ongelmia, mutta välillä käy painiessa turhauttamaan, kun melkein kaikki muut on paljon kokeneempia ja niitä vastaa painiessa ei oikein saa mitään aikaiseksi. Eipähän muakaan kyllä koko ajan lukoteta,mutta ois se ihan kiva välillä saada itse joku matsi voitettua.

Nojoo, eiköhän se siitä kun vaan jaksaa pitää pintansa ja kokemusta karttuu. Nyt ois alkamassa meillä alkeiskurssikin, mutta on mulle vähän huonoja nuo treeniajat joten taidan pysytellä tässä "edistyneempien" ryhmässä, vaikka välillä vähän turhauttaakin.

Niin ja vielä tosiaan, siellä alkeisryhmässä ois varmaan niitä itseä kokemattomia enemmälti ja painiminen "helpompaa", mutta saiskohan siitä kuitenkaan yhtä paljon irti??

Tämmöisiä hassuja juttuja ajattelee hän :) Mitäs te ootte mieltä?? Omia kokemuksia vastaavista tilanteista??
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

#2

Viesti DaNjA »

Minun mielestä tavallaan itseä huonomman kanssa on toisaalta turhauttavaa, mutta kun miettii, nin kyllä joskus joku on minuakin jaksanut katsoa, kun olen ollut yhtä tumpelo joskus.
Sellaisen alkeiskurssilaisen kanssa on tavallaan helppoa treenata, koska on parempi tätä, mutta taas vaikeaa, koska toinen ei välttämättä osaa tekniikkaa eikä edes lyöntejä, mutta siinä yhdessä opetellaan paremmin niitä.

Itseä paremman kanssa tulee olo turhautuneeksi, itsellä ainakin. Paremmat ehkä haluavat tehdä tekniikan nopeasti ja kun itse et osaa, niin tekniikka menee omasta mielestä päin persettä...

Mutta nämä no meikäläisen mielípiteet :D
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti AriJ »

...riippuu ehkä mitä hakee? Molemmista saa jotain, mutta ehkä eri asiaa. Kokemattoman kanssa näkee onko itse ymmärtänyt asian (eli esim. osaa perustella sille toiselle miksi jokin on niin kuin on), ja kokeneemman kanssa taas että onko sisäistänyt asian (eli pysyy "elossa") :D
______________________
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#4

Viesti joksanen »

Ihan hiukan itseään paremman kanssa on ärsyttävää treenata kun se todnäk yrittää todistella itselleen olevansa parempi ja peittää omat virheensä nopeilla suorituksilla. Selkeästi itseä parempien kanssa on loistavaa treenata, sillä ne usein suostuvat ottamaan vähän hitaammin kun vaan muistaa sanoa asiasta asiallisesti ja ruikuttamatta. Ja vaikka yläkerrassa koliseekin niin sitten pitää vaan keskittyä omaan jalkatyöhönsä tms.

Huonompienkin kanssa on antoisaa treenata, sillä silloin on aikaa yleensä fiilistellä ja tehdä asioita mielikuvissaan. "Tuosta mä olisin tullut ja tuosta ja tuosta".

Jos pitäis Äänestää, niin sanoisin että itseään parempien kanssa kehittyy enemmän.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#5

Viesti kenttiensankari »

Itse olen päässyt treenailemaan pääasiassa vain parempiani vastaan, se on välillä erittäin turhauttavaa saada nekkuun koko ajan. Tasaväkisen kaverin kanssa on paljon kivempi, pakko pistää itse likoon kaikki taidot ja on mahis saavuttaa voitto. Heikompia vastaan sitten taas on kiva matsata jonkin aikaa mutta hyödyt jäävät vähiin kun melkein mikä vaan onnistuu.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#6

Viesti mronkain »

Ilman muuta kannattaa treenata eri tasoisten kanssa, oli se taso sitten alempana tai ylempänä, siinä missä itsensä tasoistenkin kanssa. Sanoisin että tekniikoita harjoitellessa yleensä itseään paremman kanssa oppii helpommin, varsinkin jos pari neuvoo hyvin ja mielellään, sparratessa riippuu siitä mitä haluaa painottaa, yleensä itseään paremman kanssa sparratessa saa hiottua puolustusta ja perustekniikoita, kun ei voi kikkailla, ja sitten taas saman tai alemman tasoisen kanssa sparratessa voi vähän treenata vaikeampien juttujen käyttöä sparrissa.

Eli, niin kuin tässä jo tuli ilmi, tilanteen mukaan ja riippuen mitä haluaa oppia.

- Marko
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#7

Viesti Ronin »

Jos pitää valita niin itseä parempien kanssa, ehdottomasti. Sillä, että saan turpiin treeneissä ei ole mitään merkitystä, koska siten opin paljon. Sitähän kaikki sanovat ihan lajikohtaisista otteluista MMA-otteluihin: oppivat yhdestä häviöstä paljon enemmän kuin kaikista voitoista. Noin kärjistettynä.
Itse joudun tällä hetkellä treenaamaan huonompien kanssa, koska olen peruskurssilla, mutta parin kk:n päästä pääsee varmaan saman tasoisten ja parempien joukkoon. Onhan se välillä turhauttavaa, mutta kuten jo mainittu, voi sitä katsella toisten suorituksista, että mitä ne teki väärin (tietää mitä itse vältellä vielä enemmän) ja mitä heikkoja kohtia kyseisessä tekniikassa on.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mika »

Toranaga, molempien kanssa. Ehdottomasti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Toranaga
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 141
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#9

Viesti Toranaga »

[quote=Mika]Toranaga, molempien kanssa. Ehdottomasti.[/quote]

Joo, toihan se olis se ihanteellinen tilanne. Mutta ei taida tällä hetkellä toteutua vaan. Mä luulen kanssa, että molempien kanssa treenaamisella on puolensa, mutta ennemmin kans valitsen itseäni paremmat jos valita pitää. Luulen, että tolla tavalla on kuitenkin antoisampaa, vaikka välillä turhauttaisikin.

Kyllähän siinä kuitenkin koko ajan oppii (kai?) , vaikkakin ehkä vähän vaikeemman kaavan kautta. Tulee tosiaan ainakin sitä puolustautumisen treenaamista ja perushommien harjoittelua. Ehkä mä välillä pääsisin käymään niissä peruskurssin treeneissäkin, niin tulis vaihtelua sitten ja vähän erityyppistä treeniä...

Taitaisi olla tämä asia vähän sellainen kakspiippuinen miekka, eiku mites se meni... :D
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

Ronin kirjoitti: Itse joudun tällä hetkellä treenaamaan huonompien kanssa, koska olen peruskurssilla, mutta parin kk:n päästä pääsee varmaan saman tasoisten ja parempien joukkoon. Onhan se välillä turhauttavaa, mutta kuten jo mainittu, voi sitä katsella toisten suorituksista, että mitä ne teki väärin (tietää mitä itse vältellä vielä enemmän) ja mitä heikkoja kohtia kyseisessä tekniikassa on.
HEHEH ainakin on Roninilla omanarvontunto kohdallaan :D Tietty, voihan olla että itsellä on vuosia muissa lajeissa takana ja muilla kurssilaisilla ei muuta plakkarissa kuin DVD- ja pleikkariperinteen kokonaisoppimäärät 8)
______________________
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#11

Viesti Ronin »

Yamazu kirjoitti: HEHEH ainakin on Roninilla omanarvontunto kohdallaan :D Tietty, voihan olla että itsellä on vuosia muissa lajeissa takana ja muilla kurssilaisilla ei muuta plakkarissa kuin DVD- ja pleikkariperinteen kokonaisoppimäärät 8)
Olen treenannut eri lajeja 6-vuotiaasta lähtien ja todellakin ainakin tällä peruskurssilla suurimmalla osalla ei tuntuisi vyön alla olevan paljoa kokemusta. En kerskaile vaan totean sen tosiasiana. Yhtälailla totean sen jos joku on minua parempi. Ei siinä ole mitään ihmeellistä; aina tulee vastaan huonompia ja parempia. :p Myönnetään, että n.25 henkilön ryhmästä en ihan kaikkien kanssa ole treenannut vielä, mutta valtaosasta tiedän rehellisesti sanoa, että ovat joko ihan untuvikkoja kamppailulajeihin tai sitten ovat jotain muuta vähän harrastaneita. Esim. viimeksi kun jokunen vuosi sitten krav magaa treenasin vastaan tuli jotain 20v kickboxingia treenannut kaveri enkä itse tehnyt silloin paljoa muuta kuin lentelin seiniä päin. :D
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Antti91
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere

#12

Viesti Antti91 »

Olen aina halunnut treenata itseäni paremman kanssa, mutta niitä ei oikein tahdo löytyä... :D Jeah right.

HALUAISIN treenata paremman kanssa, koska koen kehittyväni silloin enemmän - mutta sekään ei ole oikein hyvä, jos toinen on niin paljon parempi, että saa neuvoa koko ajan.

Huonompien kanssa voi treenata silloin tällöin, että kokee taas vääränlaista ylemmyyttä - ja turpaan tulee, kun treenaa sen jälkeen paremman kanssa.

Melkoista tunteiden vuoristorataa siis luvassa. Parempi siis vain treenata kaikkien kanssa ja olla iloinen, jos joltakulta saa jotain lisää/ylimääräistä. :) Ja kuka minua parempi haluaisi edes treenata kanssani - eihän tällaista teoreetikkoa, suupalttia, besserwisseriä, väittelijää kukaan halua parikseen. :D
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." Groucho Marx
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#13

Viesti Ronin »

On myös hyvä muistaa, että mitä enemmän itse osaa, sitä enemmän saa irti itseään paremman opetuksesta. Esim. jos vasta-alkajan pistäisi viikoksi Wanderlei Silvan koulutettavaksi, hän ei oppisi läheskään yhtä paljoa kuin joku joka on jo treenannut 10 vuotta. Jälkimmäinen tietää jo perusteet ja voi keskittyä niihin korkeampiin taitoihin jotka erottavat mestarin "tavallisesta" opettajasta.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#14

Viesti Jido »

Lue tämä.

Kun treenaat itseäsi paremman kanssa opit puolustamaan itseäsi erittäin hyvin, mutta et hyökkäämään. Sinusta tulee passiivinen ja puolustava. Tämä korostuu mattolajeissa, mutta pätee vähän kaikissa lajeissa.
Puolustus on tärkeä, mutta loputtomiin et pärjää puolustuskannalla. Lopulta vastustaja löytää aukon puolustuksestasi. Kokeneemmat eivät anna sinulle mahdollisuutta ja joudut keskittymään enemmän puolustukseen.


On hyödyllistä harjoitella myös kokemattomien kanssa jotta pääset testaamaan livenä oppimaasi. Varmuus tekemiseen tulee hiljalleen ja voit onnistua joskus yllättämään kokeneemman. Kun olet sisäistänyt järjestelmän kokonaisuudessaan osaat hyökätä myös kokeneempaa vastaan. Tekniikoita on rajallinen määrä (vaikka niitä paljon on), mutta soveltamista on rajattomasti.

Tärkeää on myös treenata saman tasoisten kanssa, silloin joudut yrittämään ja luovuus kehittyy.

Loppujen lopuksi prosessi on yksinkertainen, se pitää vain oivaltaa.
Yhdellä ihmisellä tapahtuu korvien välissä kaikki silmän räpäyksessä ja toisella siihen kuluu sekuntteja. Siinä on suuri ero.
Mattolajit ovat kuin pelaisi shakkia. Pitää olla pelikokemusta. Kun tuntuma peliin on saatu ja se on tuttua, niin tärkeintä on aivojen käyttö.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#15

Viesti Ronin »

Jido kirjoitti: Kun treenaat itseäsi paremman kanssa opit puolustamaan itseäsi erittäin hyvin, mutta et hyökkäämään. Sinusta tulee passiivinen ja puolustava.
:bs: Ei täysin, mutta melkein. Oma taistelutyylini on kaikkea muuta kuin passiivinen ja puolustava vaikka tähän mennessä olen melkein aina treenannut parempien tai yhtä hyvien kanssa. Ehkä tuo pätee joissain lajeissa tai seuroissa, mutta mielestäni tuollainen toteamus yleiskattavana on aika huuhaata.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa