Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ravitsemuksesta

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#106

Viesti Andy »

Keiju kirjoitti: Painonvartijoissa myös kuulin, että liika proteiini rasittaa munuaisia. (Nyt tässä tarvittais erään oululaisen herran kommentteja :D )
Jos minua tarkoitettiin niin... Onhan se periaatteessa totta, mutta silloin puhutaan jo oikeasti isoista proteiinimääristä. Siis tyyliin Atkins tai bodarien protskukuurit. Jos noin muuten on laihiksella ja pyrkii vielä välttämään rasvaa mm. rasvaisen vähentämien lihan muodossa, ei kyllä varmaan pysty munuaisilleen saamaan vauriota liialla protskulla. Vesikin on myrkyllistä, jos sitä liikaa latkii.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#107

Viesti Keiju »

Andy,
en tarkoittanut sinua, mutta kiitos vastauksestasi, joka on kuitenkin väärä. Liiasta proteiinista ei ole tieteellisesti todistettu olevan haittaa ainakaan terveille munuaisille, jos edes sairaillekaan. Tästä asiasta eräällä oululaisella olisi niitä tieteellisiä tutkimuksia osoittaa, mutta hän ei taida olla tämän forumin kalustoa. Se oli sellainen sisäpiiriheitto lähinnä Mikalle, Elinalle ym. hänet tunteville.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#108

Viesti Elina »

Etunimen kaksi ekaa kirjainta ovat kyllä oikein :lol:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#109

Viesti Mika »

Keiju kirjoitti: Andy,
en tarkoittanut sinua, mutta kiitos vastauksestasi, joka on kuitenkin väärä. Liiasta proteiinista ei ole tieteellisesti todistettu olevan haittaa ainakaan terveille munuaisille, jos edes sairaillekaan.
On haittaa sairaille, tietenkin. Terveille ei siis ole.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#110

Viesti Andy »

Ahaa. Yleensä inside-juttuja ei tavata heittää yleiselle foorumille.

Olen kuitenkin ollut pitkään siinä käsityksessä, että ainakin Atkinsin dieettiä pidettäisiin vahingollisena munuaisille juuri korkean proteiininsaannin vuoksi. Rasittaako Atkinsointi munuaisia ja miksi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#111

Viesti Keiju »

Mika kirjoitti: On haittaa sairaille, tietenkin. Terveille ei siis ole.
Alakarppien sivuilta löysin seuraavaa, mutta linkkiä tuohon tutkimukseen ei ollut.
Jopa munuaisvaurioisten kohdalla suositus proteiinirajoitteiseen ruokavalioon on saanut tutkimuksiin perustuvaa vastanäyttöä. Munuaisvaurioisilla on näiden tutkimusten mukaan jopa suurempi proteiinin tarve typpitasapainon ylläpitämiseksi kuin terveillä ihmisillä.
Mutta tiedän itse, että joillakin joilla on munuaislääkityksiä, niin rajoitetaan myös proteiinin saantia. Oiskohan tuossa kyse kuitenkin sellaisista vaurioista, jotka ei tarvitse lääkitystä tai sitten pelkkää tuulesta temmattua tietoa.
Viimeksi muokannut Keiju, syys 7, 2005, 20.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#112

Viesti Mika »

Andy kirjoitti: Olen kuitenkin ollut pitkään siinä käsityksessä, että ainakin Atkinsin dieettiä pidettäisiin vahingollisena munuaisille juuri korkean proteiininsaannin vuoksi. Rasittaako Atkinsointi munuaisia ja miksi?
Itse en ainakaan tiedä yhdestäkään tutkimuksesta, jossa tämä olisi osoitettu. Kyse on siis koko ajan terveistä munuaisista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#113

Viesti mronkain »

Andy kirjoitti: Olen kuitenkin ollut pitkään siinä käsityksessä, että ainakin Atkinsin dieettiä pidettäisiin vahingollisena munuaisille juuri korkean proteiininsaannin vuoksi. Rasittaako Atkinsointi munuaisia ja miksi?
Ottamatta kantaa varsinaisesti tuohon, olen yleisesti noista "ihmedieeteistä" sitä mieltä että niissä on kaikissa jotain nyrjähtänyttä, oli sitten kyse Atkinsista, South Beachista tai mistä vaan, joka perustuu siihen, että jokin ruoka-aine jätetään pois ja/tai jotain toista korostetaan ylenpalttisesti. Ihan saletisti hyväksi havaittu ja tutkittu on lautasmalli ja ruoka-aineympyrä, sopivassa suhteessa kaikkia aineksia, mikään yksittäinen ei aiheuta ongelmia (jos nyt ei ihan myrkyllisistä aineista puhuta). Pois turhat dieetit ja hiilarihysteriat, kohtuusyönti, kohtuuliikunta ja kohtuuannokset kunniaan. En tiedä ketään, jolla muuten olisi kaikki kohdallaan (eli ei kilpirauhasvaivoja tms.) ja oikein ja kohtuullisesti syömällä sekä liikkumalla olisi ylipaino-ongelmia, kyllä ne tulevat aina liian vähästä liikunnasta, liiasta mässyttämisestä, isoista annoksista ja vääristä ruoka-aineista.

Ja vielä sen verran että sinällään minkäänlainen ruokavalio ja liikunta ei takaa sitä, etteikö jotain ongelmia voisi tulla, munuaiset oireilla tai muuta, koska sellaiset voivat johtua niin monesta syystä.

- Marko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#114

Viesti Mika »

Marko, tuohon on vaikea enää mitään lisätä! :bow:


:perfect10:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#115

Viesti Keiju »

Samaa mieltä, että ihmedieeteissä ei ole järkeä. Kaikki perustuu siihen, että rajaamalla syömisiä sallittuihin ja ei sallittuihin tulee syödyksi vähemmän kuin kuluttaa. Minulle ei sovi mitkään rajoitteet ruokavalion suhteen. Inhoan katkarapuja, kaupan valmishampurilaisia jne. mutta jos kieltäisin ne itseltäni, niin himoitsisin kohta niitäkin.

Siinä mielessä Painonvartijat on hyvä, ettei mikään ole totaalisen kiellettyä, mutta liikaa siellä ylikorostetaan kaloreita.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#116

Viesti tabitha »

Mä en niinkään varo rasvaa vaan sokeria. Sokeri ja muutkin hiilihydraatit kannattaa kattoa tarkkaan, jos omaa taipumusta lihomiseen. En tietenkään esim. syö rasvaa leivän päällä, ja yritän varoa juustonkin kanssa... Rasvatonta maitoa, pähkinöitä, soijamaitoa, hedelmiä, lihaa, kanaa, kalaa, raejuustoa, ruisleipää (täysjyvärukiissa on muuten yllättävän paljon proteiinia), mysliä, munia, vihanneksia. Ei nyt mitään Atkinsonia kannata alkaa harrastaa mutta kannattaa oikeasti varoa hiilareiden kanssa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#117

Viesti fatman »

Tabithalle. Noilla teikäläisen harjoittelumäärillä niitä hiilareitakin saa syödä melkoisesti. Ja kyllä niiden laatua on hyvä katsella. Tyhjiä ei kannata syödä juurikaan harjoittelumääriisi vedoten (vitskut ja kivet).
Saattaisi osasyy tuohen ajoittaiseen väsähtelyysi (orastavan ylikunnon lisäksi) olla niukka hiilihydraattien saanti. Ts. lihasten glokogeenivarastot ovat liian tyhjinä.

Itse tarvitsisin varsin voimakasta hiilihydraattimäärien seurantaa kun tuo outokumpu jökötttää edelleenkin varsin voimallisena. :p
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#118

Viesti sivarinlötkö »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Keiju kirjoitti:Jussi, osta proteiinijauhetta. Itse teen siitä aina kaakaon, ei maistu jauhe miltään. Ai nii, mut sulla se maito.....no pakota itsesi juomaan se veden kanssa alas. :D
Enpä taida alkaa jauheilla testoilemaan. Ilman lisäravinnekikkailua on selvittävä, en kuitenkaan ole kilpaurheilija (enkä käyttänyt niitä edes kilpaurheiluaikanani). Jätettäköön nuo eväkset muille.

En minä sitä lihasta niin hitosti mihinkään tartte, joten senkin hävikki on ihan vain plussapuolella minulle.
Tyypillistä suomalaista asenneongelmaa.

Et voi väittää etteikö olisi parempi pienentää rasvaprosenttia kuin vain pudottaa koko elopainoa. Helpoiten tämä onnistuu pitämällä proteiinit riittävän korkealla ja harrastamalla oikeanlaista liikuntaa.

Monet bodarit eivät laske muuta kuin "hyvät" proteiinit, eli siis lihasta, maidosta, kananmunista ja lisäravinteista tulevat.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#119

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: Tyypillistä suomalaista asenneongelmaa.
Millainen on "tyypillinen suomalainen asenneongelma"? Itse en ole koskaan kuullut sellaisesta.
Monet bodarit eivät laske muuta kuin "hyvät" proteiinit, eli siis lihasta, maidosta, kananmunista ja lisäravinteista tulevat.
Mitä muuten ovat muut kuin "hyvät" proteiinit?

Eiköhän tässä ole tullut varsin selväksi, että Jussille tuon lihaksen säilyttäminen ei ole mikään korkea prioriteetti. Asiahan ei oikeastaan kenellekään muulle kuulu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#120

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti: Millainen on "tyypillinen suomalainen asenneongelma"? Itse en ole koskaan kuullut sellaisesta.
"En minä tuollaista tarvitse, enkä tarvinnut ennenkään, eikä tarvitse kuin ehkä kilpaurheilijat" -tyylinen asenne lisäravinteisiin, jotka nyt vain yksinkertaisesti ovat avuksi ihan joka laihduttajalle/urheilijalle, ja on vain omaa tyhmyyttä jättää edes kokeilematta.
Mika kirjoitti: Mitä muuten ovat muut kuin "hyvät" proteiinit?
No itse en ole ihan samaa mieltä, mutta esimerkiksi perunan ja leipien proteiineja voidaan pitää "huonoina", vähemmän tehokkaampina lihaskasvun kannalta. En tiedä perustetta väitteelle.
Mika kirjoitti: Eiköhän tässä ole tullut varsin selväksi, että Jussille tuon lihaksen säilyttäminen ei ole mikään korkea prioriteetti. Asiahan ei oikeastaan kenellekään muulle kuulu.
Minulle hampaiden säilyttäminen elämässä ei ole mikään korkea prioriteetti. Silti pesen hampaitani, koska se on melko vaivatonta puuhaa. Voisin tietysti todeta, että humpuukia koko hampaidenpesu, en minä sellaista tarvitse, enkä ole ennenkään tarvinnut, eikä tarvinnut isäni tai isoisänikään, ja silloin kyseessä olisi tyypillinen suomalainen asenneongelma.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa