Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nettininjasta tekijämieheksi?

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Asgeir
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 250
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Meilahti

#31

Viesti Asgeir »

Combatista en uskalla sanoa mitään vaikka oon niiden(kin) kanssa treenaillut mutta ainakin isoissa pohjoismaisissa EC-kouluissa ollaan lähetty siirtymään Dog Brothers-tyyliseen sparriin.

Perinteinen EC-sparrihan on tälläistä:
http://www.414fightgym.se/galleri.php?i" onclick="window.open(this.href);return false; ... in=escrima

Eli varusteina Wekaf-maskit,rintapanssarit ja pehmustetut kepit. Sallittua myös lyönnit päähän/kroppaan ja potkut polvelle/säärellä. Säännöt löytyy tuolta: http://www.escrimaconcepts.com/show_article.php?id=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#32

Viesti johannes »

carenza kirjoitti:
Ikuinen Oppilas kirjoitti:Aivan mielenkiinosta haluaisin Carenzalta tietää mikä idea sparrissa on pelkällä puolustavalla jutulla. Tulee mieleen jos muunlaista sparria ei ole, niin on vaikea löytää rytmitys hyökkäyksen ja puolustuksen välillä tosi matsissa.
Kun roolit ovat näin vahvasti jaettu niin hyökkääjän ei tarvitse välittää omasta suojauksesta ja etäisyydestä kunhan mättää vaan. Mutta tähän löytyy varmasti järkevä selitys.
Niin löytyykin eli syöttäjänä on yleensä vain minä ja omat sparrini jo aiemmin selkänahallani järsittynä. Kerrankin vedet valuivat silmistäni kypäräni sisällä kun sifu suomi oikein kunnolla
Mutta ei padierät ole sparria. Ne ovat padieriä.
"There's no business like ho business" :pimp:
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#33

Viesti Miklu »

johannes kirjoitti: Mutta ei padierät ole sparria. Ne ovat padieriä.
Välinesparria? Toinen saa mättää ja toinen kans mutta toinen saa osua vain välineisiin :D
Tällä on tiettyjä etuja (tai asioita jotka koen itse eduksi ku ei urheilusta kyse): Poistuu kilpailuaspekti ja syöttäjä voi keskittyä kulloisenkin harjoitteen turvalliseen ja tarkoituksenmukaiseen syöttämiseen (jos sitä haetaan). Kysymyksessä kun kuitenkin on harrastajat, jotka treenavat sen 3-4 kertaa viikossa.
Puhdas kilpasparri sitten sopiinee paremmin siihen kun tilannen on 1:1 kuvitellun käyttötilanteen kanssa.

Sitten tiettysti sparri ase vs. ase, aseeton vs. ase jne. osv. etc.
Bruce Lee elää!
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#34

Viesti Filipino »

Miklu kirjoitti:
johannes kirjoitti: Mutta ei padierät ole sparria. Ne ovat padieriä.
Välinesparria? Toinen saa mättää ja toinen kans mutta toinen saa osua vain välineisiin :D
Tällä on tiettyjä etuja (tai asioita jotka koen itse eduksi ku ei urheilusta kyse): Poistuu kilpailuaspekti ja syöttäjä voi keskittyä kulloisenkin harjoitteen turvalliseen ja tarkoituksenmukaiseen syöttämiseen (jos sitä haetaan).
Ymmärsinkö oikein, että on sovittu sparrata siten että kapuloidaan vain keppiä vastaan. Ei tuo kyllä mielestäni varsinaista sparria ole, tosin nopeustreeninä ihan ok. Eli tällöin toinen lyö nopean lyönnin sovitusta kulmasta tai muutaman vastaavan lyönnin eri kulmista ja toisen tehtävänä on vain blokata nämä. Siis keppi keppiä vasten ja kiihtyvällä nopeudella. Mutta ei keppejä murskaksi asti.

Varsinaisen sparrin miellän näin. Järkevällä (ei jäseniä rikkovalla) voimalla lyödä olennaisiin kohtiin: pää, jalat jne. Muuten kyseessä on larppailumiekkailu eikä kyetä kehittymään kehon suojaamisessa hyökkäykseltä. Mutta aina näissä hommissa on oltava tarkkana ettei tule LIIAN fataalia - sopivasti kyllä stressikerrointa täytyy olla. Tämän olen nimennyt "taktiseksi sparriksi" ja edellä kuvattu nopeustreeni "nopeus sparriksi". (Ja vielä kun mainostaisi purevasti tyyliin "Tactical/ Speed Sparring" :lol: ). Ja suojat päällä kyseessä on "Mättäminen kynsille" Ja siitä vaikkapa T-paitaan käännösteskti "Mess with the Best, die like the Rest".

Mutta siis vain mustelmia.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#35

Viesti Miklu »

Filipino kirjoitti: Ymmärsinkö oikein...
Lyhyesti: Et :lol:
Puhuin siis aseettomasta välinesparrista :)
Bruce Lee elää!
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#36

Viesti Filipino »

Miklu kirjoitti:
Filipino kirjoitti: Ymmärsinkö oikein...
Lyhyesti: Et :lol:
Puhuin siis aseettomasta välinesparrista :)
No voi prkl :oops: Toisaalta ... minkä kirjoitin, sen kirjoitin :badgrin: Enkä peräänny, vaan olen samaa mieltä tuosta "tyynymatsaamisesta" :!: Mutta liikkumisen, tekniikan, nopeuden ja osin voimantuoton harjoituksena hyödyllisiä. Niinkuin nyrkkeilijät sen tekevät.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#37

Viesti Miklu »

Filipino kirjoitti: No voi prkl :oops: Toisaalta ... minkä kirjoitin, sen kirjoitin :badgrin: Enkä peräänny, vaan olen samaa mieltä tuosta "tyynymatsaamisesta" :!: Mutta liikkumisen, tekniikan, nopeuden ja osin voimantuoton harjoituksena hyödyllisiä. Niinkuin nyrkkeilijät sen tekevät.
Jep, jotain sellaista + pelisilmä yms. Tarkoitus ei kuitenkaan ole oppia "matsaamista" ;)
Bruce Lee elää!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa