Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

fatman

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

fatman

#1

Viesti fatman »

Olen v. 1970 syntynyt 168 cm lyhyt ja 85 kg läski äijänkäppänä. Lajini on Koryu Uchinadi, jota olen harrastanut suunnilleen huhtikuusta 2005 saakka. Aiempi harjoittelutausta on Kokondo karatea n. 6 vuotta, Sin Moo Hapkidoa peruskurssin verran ja saksalaista JJ-2000 ju-jutsua puolisen vuotta. Muuta liikuntataustaa löytyy lähinnä kuntosalipuolelta.

Tavoitteena on kuntoilu, kamppailun oppiminen ja hauskanpito. Lajin kannalta sellainen hiljainen toive olisi graduoida shodan ennen 40 ikävuotta. Lähitavoite olisi nykyisen Kokondon 2. kyun vyöarvoni (graduttu -95) vahvistaminen Koryu Uchinadin vastaavaksi, nyt kuluvan syksyn (2005) aikana. (Koryu Uchinadi 2.kyu graduoitu 16.10.2005)

Fyysisen suorituskyvyn ja terveyden kannalta olisi hyvä päästä eroon noin 10 liikakilosta. Tästä en kuitenkaan aio ottaa harmaita hiuksia kaljuuni vaan tärkeintä on vähintäänkin nykyisen kunnon ylläpito tai mieluummin parantaminen.

Huomioon otettavia kremppoja on muutama. Lievä rasitusastma; ei vaikuta varsinaisesti harjoitteluun kunhan ennen harjoitusta lääkitsen itseni. Kipuileva iskias; kiusaa aina kun sitä huvittaa. Pysyy kohtuullisesti kurissa sopivilla jumppaliikkeillä ja venyttelyllä. Kilpirauhasen vajaatoiminta; tästä saan osittain kiittää teddykarhumaisen pyöreää olemustani. Oikean polven orastava nivelrikko; ei vaikuta tällä hetkellä harjoitteluun.

Harjoittelutahti on tällä hetkellä pääsääntöisesti 2 ohjattua harjoitusta (2 + 1,5 h) viikossa. Tähän tulee satunnaisia lisäyksiä ylimääräisten ohjattujen treenien kautta. Omalla ajalla kotona saatan innostua tekemään ruuanlaiton ohessa kuntopiiriä tai tekniikkaa. Ihan oikeasti olisi tavoitteena 1-2 n. tunnin rypistystä viikossa tekniikkaa ja kuntoa kotioloissa.

Raportoin säännöllisen epäsäännöllisesti joistakin kuntoiluun vivahtavista aktiviteeteistani jos jaksan. Kaikenlaiset utelut ja ihmettelyt koskien allekirjoittanutta ja hänen harjotteluaan vähintäänkin luetaan. Jopa vastaukset ovat mahdollisia.
Viimeksi muokannut fatman, loka 17, 2005, 09.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: fatman

#2

Viesti sivarinlötkö »

fatman kirjoitti: Lievä rasitusastma; ei vaikuta varsinaisesti harjoitteluun kunhan ennen harjoitusta lääkitsen itseni.
Miten ilmenee jos et lääkitse?

Minulla todettiin lapsena rasitusastma, mutta vanhemmiten sen lääkitseminen jäi. Nyt taas lajitreeneissä kun sparrin muodossa on tullut puskettua itsensä ihan piippuun, niin hengityksessä tuntuisi pihinää tai jotain vastaavaa. Hapenottokyky ja kestävyyslajit ovat aina olleet huonoimpia puoliani.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#3

Viesti Elina »

Mulla tulee rasitusastmaoireita kylmässä ilmassa, mutta koska PEF-seurannassa vaihtelu oli niin pientä, en saanut lääkitystä, vaan mulle jäi vaan tuo seurannan Ventoline... :cry: Siitä on kyllä ollut apua - etenkin viime viikon ahdistuslenkin jälkeen.
Viimeksi muokannut Elina, syys 21, 2005, 12.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#4

Viesti fatman »

Sunnuntai 18.9.
Ylimääräiset treenit silkkaa mattoa. Tehtiin ihan perusjuttuja; guardin ohitusta kahdella eri tavalla, pääsyä side mountista guardiin (joko suoraan tai half guardin kautta), mountista vapautumista ja muutamaa liikkumis-/ tuntumaharjoitetta. Loppuun otettiin 3*2 + 1*3 min randoria. Viimeisessä erässä sain kaverin takaraivon leukaani. Tänään pystyin jo puremaan takahampaani yhteen. :) Ko. tilanteessa olin jo aivan puhki ja yritin saada happea kroppaan kaikilla ruumiinonteloilla joten suukin oli sillen sopivasta auki ja leukaan tuli tälli. Erittäin hyvät ja raskaat treenit.

Maanantai 19.9.
Tavalliset 2 h maanaantaitreenit. Perustekniikkaa. Lämmittelynä tegumeja. Lähinnä potkuja sekä kaveriin että tyynyihin. Hyvät treenit. Tekniikat menivät pääsääntöisesti hyvin. Mieleen jäivät "epäonnistumisista" ainoastaan heikontuntuiset polvipotkut tyynyyn.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#5

Viesti Vlad Tepes »

Painiessakin voi käyttää hammasuojia. Olen havainnut aika hyödyllisiksi.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#6

Viesti fatman »

Ilman lääkintää menee pilli tukkoon eli ilma ei kulje. Joskus pystyn tekemään hyvinkin raskasta hommaa ilman lääkitystä kun taas toisinaan menee jo kävellessä piippuun. En edes kokeile treenejä ilman lääkettä (Bricanyl Turbuhaler 0,5 mg).

Jos oireita liikkuessa tulee, niin hyökkäisin kyllä lääkärin kimppuun ja pistäisin sen kirjoittamaan reseptuurin tai lähetteen tutkimuksiiin. Itselläni taitaa normaali PEF olla suunnilleen 580. Pahimmassa pihinässä on taidettu käydä jossain 400 tuntumassa. Boostattuna olen tainnut hönkäistä juuri ylitse sen 600.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#7

Viesti fatman »

Vlad Tepes kirjoitti: Painiessakin voi käyttää hammasuojia. Olen havainnut aika hyödyllisiksi.
Oli mulla semmoiset, eikä hampaisiin sattunutkaan. Hieman avonainen suu ja kohtuullinen täräys hieman sivulta heilauttivat leukaa aiheuttaen kuvatun kaltaiset oireet.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#8

Viesti sivarinlötkö »

fatman kirjoitti: Jos oireita liikkuessa tulee, niin hyökkäisin kyllä lääkärin kimppuun ja pistäisin sen kirjoittamaan reseptuurin tai lähetteen tutkimuksiiin. Itselläni taitaa normaali PEF olla suunnilleen 580. Pahimmassa pihinässä on taidettu käydä jossain 400 tuntumassa. Boostattuna olen tainnut hönkäistä juuri ylitse sen 600.
Hönkäystesteissä olen saanut aina ihan älyttömän huonoja tuloksia, mutta lääkärit ja testaajat ovat lähinnä olettaneet sen johtuvan huonosta tekniikasta. Siellä on sitten hönkäilty kymmeniä kertoja ylimääräistä ilman parannusta.

Miten tavallinen hönkäystesti kertoo rasitusastmasta, jos se laukeaa vasta liikunnan takia?
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#9

Viesti fatman »

Hönkäilyhän tehdään sekä ennen rasitusta ja rasituksen jälkeen. Jos tuo rasituksen jälkeinen hönkäily on riittävän paljon huonompi kokeillaan samaa lääkken kanssa. Eli hönkäily -> rasitus -> hönkäily -> lääke -> hönkäily. Todennäköisesti lääkkeen jälkeinen hönkäily on parempi ja muutaman lisätutkimuksen jälkeen sinulla todetaan jonkin sukuinen hengityselinsairaus. Jos siis moista itselläsi epäilet kannattaa pistäytyä lääkärissä.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#10

Viesti sivarinlötkö »

Mitähän moinen maksaa?

Ei ole ikinä lääkärissä rasitettu ennen hönkäilytestejä eikä lääkkeitä testattu. Muksuna kun se rasitusastma todettiin niin se laukaistiin piikittämällä jotain aineita, ei rasittamalla.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#11

Viesti JanneM »

Jos epäilee itsellään astmaa ja varsinkin jos urheilee, niin kannattaa käydä testauttamassa.

Itselläni todettiin rasitusastma muutama vuosi sitten. AStma olisi itseasiassa todettu jo pelkän PEF mittauksen vuoksi, mutta koska olin valmistautumassa liikesarjojen EM-kisoihin, niin minulle piti tehdä tarkemmat testit (kylmäilmahengitystesti helvetistä) jotta lääkäri voi kirjoittaa minulle luvan käyttää doping asineita. :lol: (Ei tosin mitään salbutamolia tujumpaa)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#12

Viesti fatman »

Julkisella puolella maksat kenties terveyskeskusmaksut ja tutkimuksiin päästyäsi poliklinikkamaksut. Älä kysy hintoja kun en nyt muista/tiedä.

Meidän 5 vuotiaalle tehtiin viime syksynä rasitustesti. Reippaasti jaksoi tyttö hölkötellä 2 minuuttia edestakaisin n. 10 metrin matkaa. Puhallukset ja diagnoosi; astma.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#13

Viesti Elina »

Mitä minä ymmärsin astmahoitajan puheista, niin jos on rasitusastmaa, niin silloin on astmaa, jolloin sen pitäisi teoriassa näkyä siinä PEF-mittauksessa. Mutta mullakin oireet ilmenevät vain rankan liikunnan jälkeen, jos ilma on ollut kylmempi eli esim. viime viikolla oli kylmempää kuin on ollut aiemmin, niin ahisti.

Että kaipa sitä pitäisi koittaa uudestaan ahistella ( :lol: ) lääkäriä ja astmahoitajaa...
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#14

Viesti fatman »

Aivan. Jos on rasitusastma niin on astma. Eivät siis ole eri tauteja ja sen rasitusastman tulisi ilmeisesti näkyä myös perus PEFfissä. En tuota itselläni niin tarkkaa muista kun omat tutkimukseni tehtiin jo yli kymmenen vuotta sitten. Jos niitä oireitä on säännöllisesti niin kylläpä se kansio kannattaa uudelleen avata. Ihmisen psykofyysinen tila kun on jatkuvassa liikkeessä, niin se kolmen vuoden takainen tulos ei välttämättä päde.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1232
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#15

Viesti fatman »

Keskiviikko 21.9.
Kipuilevaa iskiasta taltuttaakseni tein muutamia jumppaliikkeitä, lähinnä vatsoja, ja venyttelin näitä istumatyöläisen kiristyksiä, lonkan koukistajia ja pakaroita.

Ei siis varsinaista harjoittelua vaan itsehoitoa.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa