Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli - Nesteytys

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Artikkeli - Nesteytys

#1

Viesti Mika »

Uusi artikkeli on julkaistu: http://potku.net/nesteytys/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ketjussa artikkelia voi kommentoida ja siihen liittyen voi esittää kysymyksiä. Kirjoittaja vastannee ehtiessään. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

Onko olemassa jotain maksimimäärää nestettä vuorokautta kohti, jonka voi nauttia?

Onko mitään tietoa, paljonko vaikka triathlonistit juovat täysmatkan aikana?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#3

Viesti Elina »

Tuohon ekaan kysymykseen on vähän vaikea vastata, kun riippunee siitä, miten paljon nestettä myös menetetään.

Triathlonistien nauttiman nestemäärän voi laskea suorituksen keston kautta. Yleensä suositellaan 500-1000 mL per tunti (ACSM 600-1200 mL/h). Kauheasti yli litran ei ole järkevää juoda per tunti, koska neste ei imeydy ja mm. hyponatremia uhkaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mjölnir »

Esimerkiksi,

olin pari kesää sitten Puolassa treenaamassa. Silloin aamulämpötilat olivat 23-24 astetta ja päivällä lämpötila nousi yli +32 asteeseen.

Treenasimme joka päivä ensimmäisellä viikolla noin 7 tuntia, toisella viikolla lähes joka päivä 10-12 tuntia.

Ensimmäisenä päivänä mulla oli litran pullo vettä mukana. Iltapäivällä jouduin pitämään taukoa, kun meinasi taju lähteä.

Sen jälkeen lähes vakioksi muodostui 5 litraa urheilujuomaa ja 1,5-3 litraa kivennäisvettä / treenipäivä.

Onko tuollainen 8litraa päivässä järkevä määrä, ettei se mene liiallisuuksiin. Vai vaikuttaako enemmän se, missä aikayksikössä se nautitaan?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#5

Viesti Elina »

Aika vaikuttaa, samaten se, mitä juodaan. Eli jos juo urheilujuomaa ja kivennäisvettä, niin tilanne on parempi :) Pelkkää vettä ei siis saisi missään nimessä juoda tuommoisessa tilanteessa. Myös virtsan väriä voi tarkkailla - jos virtsa on melkein väritöntä, saattaa nestettä tulla vähän liikaakin; jos virtsa on hyvin tummaa, on nestehukkaa.
Kuvake
SkaNestori
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 875
Lauteille: Heinäkuu 2007

#6

Viesti SkaNestori »

Meinasin tuonne juomataukopuolelle jo kirjoitella, mutta tämähän se sopii paremmin.

En oikein tiedä olenko joku luonnonoikku vaiko. Mutta aikalailla tuntuu siltä että mulla tuota nestettä uppoo treeneissä yli tuon mitä sanotaan artikkelissakin olevan suotavaa. Ja vielä lisää tuntuisi tarttevan.

Yleensä thaikussa menee se reilu pari litraa vettä 1.5 h treenien aikana helposti. Ja silloinkin pitää säännöstellä kun alkaa pullonpohja näkymään. Maastopyöräillessä menee kevyesti se 4 litraa pariin tuntiin. Sitten kun mennään noita neljän tunnin lenkkejä en enää edes ole laskenut nestemääriä. Aina näyttää juomat loppuvan. Enkä edes kerro montako ammellista vettä meni kun asuin espanjassa ja koitin treenata tappelua.

Ja jos koittaa pysyä tuossa reilussa litrassa mikä on suositusten mukainen, tulee nin maan hälsvetin kovat krampit ja suorituskyvyn laskut vastaan. Olen koittanut joskus "totuttaa" itteeni vähemmälle, muttei. Hiki tulee jo pienestä, kovasta treenistä muutun niagaraksi. Vaikka kunto ei tule vastaan lähellekkään, on jo vaatteet litimärät.

Yleensä olen siis vetänyt ihan pelkkää vettä. Enkä vähiten siitä syystä että lihon ylihelposti.

Pitkästä taustaseupustuksesta lyhyt kysymysrypäs: Onko mitään lisäainesta, joka ei lihota, jota voisin treeniveteeni sotkea että jaksaa vähemmällä vedellä? Myydäänkö natriumia ämpäreittäin kooraudassa?

Vissy on vähän kallista ostaa päivittäiseen treeniin.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#7

Viesti MarkkuT »

SkaNestori kirjoitti: En oikein tiedä olenko joku luonnonoikku vaiko. Mutta aikalailla tuntuu siltä että mulla tuota nestettä uppoo treeneissä yli tuon mitä sanotaan artikkelissakin olevan suotavaa. Ja vielä lisää tuntuisi tarttevan.

Yleensä thaikussa menee se reilu pari litraa vettä 1.5 h treenien aikana helposti.
Mä olen ihan puntarilla todennut, että 2 litraa tulee normi 1,5h ashiharatreeneissä hikoiltua.
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#8

Viesti Pauli »

Elina kirjoitti: Aika vaikuttaa, samaten se, mitä juodaan. Eli jos juo urheilujuomaa ja kivennäisvettä, niin tilanne on parempi :) Pelkkää vettä ei siis saisi missään nimessä juoda tuommoisessa tilanteessa. Myös virtsan väriä voi tarkkailla - jos virtsa on melkein väritöntä, saattaa nestettä tulla vähän liikaakin; jos virtsa on hyvin tummaa, on nestehukkaa.
Kivennäisvettä? Tietty jos on antanu seisoa ilman kanssa jokusen aikaa kosketuksissa, mutta tää kannattais varmaan mainita, jos/kun hehkuttaa kivennäisvesiä.. Hiilihappo ei ole mikään hyvä asia kumminkaan urheilujuomassa.

Samaten sanoisin väritön virtsa on myös hyvä asia, nestetasapaino on silloin kunnossa. Toki silloin on myös mahdollista että on voinut juoda liikaakin nestettä. Tämä yleensä alkaa olla vaarana siellä pitkän suorituksen loppupäässä.

Esim. Spartathlonissa menee esim. Kankaansyrjällä nestettä semmoiset 20-25 litraa. Juoksuaikahan miehellä on siis vähän alle 27 ja puoli tuntia.
Jotkut juo enemmän jotkut vähemmän.
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#9

Viesti kamppaaja »

SkaNestori kirjoitti: Pitkästä taustaseupustuksesta lyhyt kysymysrypäs: Onko mitään lisäainesta, joka ei lihota, jota voisin treeniveteeni sotkea että jaksaa vähemmällä vedellä? Myydäänkö natriumia ämpäreittäin kooraudassa?
Sitä saa jokaisesta ruokakaupasta klooriin yhdistettynä. ;)
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#10

Viesti Simpanssi »

Viileämmät nesteet imeytyvät nopeammin kuin lämpimät nesteet, samoin kuin neutraalimmat, vähemmän happamat liuokset.
Tuo oli yllätys. Minulla oli harhaluulo, että sellainen vähän lämpimähkö juoma imeytyisi paremmin. Tietysti siinä viileydessäkin on joku yläraja?
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#11

Viesti Elina »

No, ainakin se raja, että mikäli neste on liian viileää, sitä on vaikea nauttia tarpeeksi isoina annoksina ja usein.
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#12

Viesti tube »

Simpanssi kirjoitti:
Viileämmät nesteet imeytyvät nopeammin kuin lämpimät nesteet, samoin kuin neutraalimmat, vähemmän happamat liuokset.
Tuo oli yllätys. Minulla oli harhaluulo, että sellainen vähän lämpimähkö juoma imeytyisi paremmin. Tietysti siinä viileydessäkin on joku yläraja?
Öö. Mistä tuo lainaus on tempaistu? En oikein usko että sillä on hölkäsen pölähtävää väliä, nesteet kuitenkin tasautuvat jokseenkin ruumiinlämpöisiksi ennen suoleen pääsyä. (olettaen että ei nyt juoda litrakaupalla jäävettä niin nopeasti kuin pystyy tms)

Neste tarpeeseen on jees, mutta ämpärillinen kraanavettä (tai muuta vahvasti hypotonista litkua) kerralla vie hengen. Onnistuu jos tarpeeksi viiraa päässä tai on sopiva erikoinen aivosairaus, terveiltä ei.


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#13

Viesti Elina »

Tuo lähdeaineisto ei ole juuri nyt käsillä, mutta muistaakseni McArdle, Katch & Katchistä löytyy. Tarkistan, jahka tämä onnistuu.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#14

Viesti Elina »

Elina kirjoitti: Tuo lähdeaineisto ei ole juuri nyt käsillä, mutta muistaakseni McArdle, Katch & Katchistä löytyy. Tarkistan, jahka tämä onnistuu.
Tarkistettu. Eli tutkimuksissa on todettu, että viileämmät nesteet tyhjenevät vatsalaukusta nopeammin, mutta se, onko sillä väliä liikunnan aikana vai ei, on väiteltävissä. Jos kuitenkin listataan nesteen ominaisuuksia, jotka vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti se imeytyy, lämpötila on yksi niistä. Yleensä mukana on tosin muitakin seikkoja kuten se, että viileämpää juomaa on miellyttävämpää juoda kuin liian lämmintä ja juoman "maukkaus" vaikuttaa myös siihen, että juodaanko tarpeeksi. Eli tärkeä asia huomioida noin niin kuin anywho.

Pauli: runsashiilihappoisia juomia ei suositellakaan liikunnan aikana käytettäviksi, koska runsaat hiilihapot hidastavat nesteen imeytymistä. Vähähiilihappoiset kivennäisvedet ovat ok - jos asia huolettaa, niin voihan niitä seisottaa vaikka jääkaapissa ennen käyttöä. Kivennäisvedet ovat kuitenkin käyttökelpoisia nestetasapainon hallinnassa - jopa Suomen Olympiakomitean ravitsemusasiantuntijoiden mukaan. Hyvä tarkennusvaatimus, kuitenkin :)
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#15

Viesti flammee »

Elina kirjoitti: Vähähiilihappoiset kivennäisvedet ovat ok - jos asia huolettaa, niin voihan niitä seisottaa vaikka jääkaapissa ennen käyttöä. Kivennäisvedet ovat kuitenkin käyttökelpoisia nestetasapainon hallinnassa - jopa Suomen Olympiakomitean ravitsemusasiantuntijoiden mukaan.
Ravistelulla ne hiilihapot saa vek varsin nopsaan.. Puuttuko muuten samarinista jotain sellaista oleellista, mitä kivennäisvesissä on? Kun itelle niiden suolojen tankkauksen tarve ei ole ollut aina niin harvinaista..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa