Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%
 
Ääniä yhteensä: 324

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#61

Viesti Mika »

normaalilapsi kirjoitti: Mut eihän niitä viitti lyödä, niitä kun voi sattua...
:smt003

Hyvä jos olet näin sinut asian kanssa. Olet selvästi näitä kiusaajia ylempänä, joten ehkä kiusaaminen onkin pseudokiusaamista (he luulevat kiusaavansa, sinä et välitä)? Toivotaan näin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#62

Viesti DeusVult »

Eppu kirjoitti: Aika moni täällä kertoo kuinka kamppailulajin harrastaminen on auttanut. Itse aloitin taekwondon viidennellä luokalla ihan muista, kuin itsepuolustuksellisista syistä. Kohdallani tämä kuitenkin vain pahensi tilannetta, sillä nyt porukkaa tuli tuplana ja rajumpana "mitäs tekisit jos me tehtäis näin?"-asenteella, ja sävy ei ollut mitenkään lajiteknisen tiedustelun tyylistä. Muut kohdanneet samanlaista?
Njoo ite alotin kans Ju-Jutsun joskus sillo 13-vuotiaana eli yläasteen alussa, ja nimenomaan itsepuolustuksellisista syistä, mutta se ei tilannetta ainakaan parantanut millään tavalla :D Se sen aikainen luonteen heikkous ilmeisesti loisti niin kilometrien päähän, ettei asia ollut korjattavissa millään treenaamisella.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Sole
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 783
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

#63

Viesti Sole »

Ala-asteella kumpaakin. Minua kiusattiin lähinnä tyttöjen taholta jatkuvasti, koska olin ruma(nenä murtunut ja kasvoissa jonkinverran arpia), puhevikainen ja oppimis- ja lukihäiriöinen. Lähinnä tietenkin henkistä, mutta muutaman kerran meni fyysiseksi koska en tyttöjä vastaan laittanut vastaan koskaan(kotona opetettu että tyttöjä ei saa loukata). Yhden kerran olin kiivennyt puuhun ja minut hakattiin alas sieltä 2x4lla ja tipuin useamman metrin aidan päälle. Tuli aika pahaa jälkeä selän iholle ja muutenkin... Sittemmin kiusasin erästä nykyistä hyvää kaveriani, mutta alkoi omatunto kalvaa myöhemmin sen verta, että pyysin anteeksi ja muuta.

Yläasteella olin lähinnä se joka lopetti kiusaamisen jos sellaista ilmeni. Tavallaan kyllä sieläkin kiusattu, mutta ei se mitenkään toiminut(laitoin vastaan sen verta kovin[löin yhden osapuolen pään hattutelineeseen])... Olin niitä koulun isoimpia, harrastanut nyrkkeilyä, tunnetusti kova painija(liikunta tunneilla koitettuja juttuja) ja vähän kahjo. Muutaman kerran mentiin huutamaan ja nostettiin seinälle niitä kusipäitä jotka pienempiään kiusasi.
"Our fathers came here with panzerwagens, we came with guitars!"
Klaus Meine, 1989 Moscow.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#64

Viesti Mika »

Sole, oikein. Tuollaista suoraselkäisyyttä soisi näkevän useamminkin. 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Sole
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 783
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

#65

Viesti Sole »

Mika kirjoitti: Sole, oikein. Tuollaista suoraselkäisyyttä soisi näkevän useamminkin. 8)
Ei me nahkarotsit aina niitä koulun pahiksia tai kiusaajia olla vaikka sillaisina täällä ollaankin muutamaan otteeseen mainittu... :)
"Our fathers came here with panzerwagens, we came with guitars!"
Klaus Meine, 1989 Moscow.
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#66

Viesti Ohiampuja »

Itse olen aloittanut koulutien 70-luvun puolivälissä ja en kyllä muista kovin kauheita kiusaamis-juttuja, en läheskään semmoisia, joita saa nykyään lehdistä lukea.
Meikeläisen kiusaaminen oli näitä perusjuttuja liikuntatuntien yhteydessä, kun pelit ja joukkuelajit eivät olleet mikään meikeläisen vahvuus. Jopa ruotsin tunti oli yläaste aikana liikuntaa mukavampi ;)
Minä olen aloittanut nämä kättä-jalkaa treenit vasta kolmekymppisenä. Pohdiskelin sitä kyllä joskus, että kouluaikana aloittaminen olisi tehnyt sen aikaiselle nuoren miehen itsetunnolle hyvää. Ja olenkin suositellut kamppailulajeja kavereilleni, kun ovat kyselleet mielipidettäni lastensa lajivalintaa koskien.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#67

Viesti Elina »

Elina kirjoitti: Kiusattu, puolet ala-asteesta ja kokonaan yläaste (ei fyysistä, vaan henkistä). Eipä siis vaikuttanut mitenkään minkään harrastuksen aloittamiseen, lähinnä vain aiheutti varsinkin yläasteella koulusta pinnaamista silloin tällöin :lol:
Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?

Minulla meni ainakin todella pitkään, että edes uskalsin heittää jotain vitsiä toisesta ihmisestä - saatika sitten, että uskalsin ylipäänsäkään sanoa mitään ryhmätilanteissa. Nykyään uskallan heittää jopa vitsejä, jos porukka on tuttu :D On huomannut, etteivät ihmiset suutu vaan nauravat, ja että itse ei joudu nälvimisen uhriksi (näinkin on käynyt yläasteella - eikä ihminen viitsi asettaa itseään alttiiksi semmoiselle kovinkaan montaa kertaa).

Mutta edelleenkin kaikki ulkonäköasiat ja muut ovat hankalia käsiteltäviä.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#68

Viesti saarikko »

Elina kirjoitti: Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?
On. Kuinka helposti sitä käyttääkään niitä samoja juttuja eteenpäin, joista itse on kärsinyt! Ja kuinka paljon se sitten sylettääkään kun ajan päästä kun ajan päästä huomaa mitä tuli tehtyä. Ei ne sanotut sanat ja tehdyt teot anteeksipyynnöllä katoa, vaikka kuinka sitäkin on tullut tehtyä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#69

Viesti Paappa »

saarikko kirjoitti:
Elina kirjoitti:Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?
On. Kuinka helposti sitä käyttääkään niitä samoja juttuja eteenpäin, joista itse on kärsinyt! Ja kuinka paljon se sitten sylettääkään kun ajan päästä kun ajan päästä huomaa mitä tuli tehtyä. Ei ne sanotut sanat ja tehdyt teot anteeksipyynnöllä katoa, vaikka kuinka sitäkin on tullut tehtyä.
Tietenkin se vaikuttaa. Arkuus, vetäytyminen, itseluottamuksen puute jotka johtuvat kiusatuksi tulemisesta, siitä että on pahimmillaan vuosia saanut kuulla ja tuntea olevansa huonompi muita. Arvoton. Toisaalta myös puolustautumisreaktiot, agressiivisuus joka johtuu siitä että kuvittelee toisen olevan hyökkäävä tai loukkaava, vaikka toinen ei sitä todellisuudessa olekaan.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#70

Viesti heian »

Elina kirjoitti: Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?
Kyllähän se vaikuttaa. Kun saa vuosien ajan kestää kaikenlaista, tuli minusta väkisinkin ujo ja arka ja vaikka olen pahimmasta ujoudesta päässyt eroon, niin silti ei aina meinaa uskaltaa mitään. Vieläkin joskus tulee olo, että ihmiset eivät hyväksy minua ja minusta puhutaan tårta på tårta seläntakana. Esillä olo yms. tilanteet ahdistavat. Nykyään tosin on jo vähän paremmin, kun on tavannut oikeasti mukavia ihmisiä, jotka oikeasti välittävät minusta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#71

Viesti Mika »

Sitav, ikäviä juttuja tuollaiset. Hyvä että osaat katsoa niitä eri silmin nykyään.

Mitä tulee Tampereen kouluihin, niin niihin kai pätee sama kuin minkä tahansa vähän isomman kaupungin kouluihin: koulujen välillä on kuin onkin eroa.

Olen opettanut liikuntaa muutamassakin Tampereen koulussa, joissakin tosin vain pari päivää. Erot on kyllä ihan selvät. Mitä kauemmas keskustasta mennään, sitä todennäköisempää on, että koulussa on enemmän ongelmia. Tässä on toki vaihtelua.

Yhdessä Hervannan koulussa olin kerran työhaastattelussa, ja rehtori sanoi ihan suoraan, että koulussa on paljon maahanmuuttajia ja paljon ongelmia. Asia siis tiedostetaan ja sille toivottavasti tehdään jotakin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#72

Viesti Mika »

Hetkinen. Sitav, poistit viestisi? :?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#73

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Hetkinen. Sitav, poistit viestisi? :?
siinä oli tuplapostaus, ja minä poistin toisen... Liekö käynyt siten, että joku oli juuri samoilla ajatuksilla ja poisti yhtä aikaa toisen...

Toi 500sarjan errorit aiheuttivat kiusallisen tilanteen, kun hyvä viesti lähti bittiavaruuteen...

:?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#74

Viesti Mika »

Korjataan tilanne.
sitav kirjoitti: Mua on kiusattu fyysisesti puolet ala-aste ajastani(3-6.luokka).
Tämän ajan asuin tampereella.
Tampereella kaikki kiusas joko verbaalisesti tai fyysisesti.
Neekeriks,kemaliks,kameli kuskiksi :D ,pizza pojaks yms. on mua kutsuttu.
Verbaalinen kiusaaminen ei tuntuunut niin pahalta,koska pystyin antaa pelkällä nopeamalla ajatelulla aika hyvinkin takaisin.
Mutta fyysistä oli vähemmän mutta sekin oli aika rajua.
Muistan kun olin kiusaajieni kanssa ulkona(yritin ystävystyä näitten kanssa etteivät enään kiusaisi.)
Käveltiin siinä jäisellä kadulla yöllä kotio päin.
Kun yksi niistä pelleistä saa idean pyyhkäistä mut maahan.
Mut kaadettuua alkoi niinkun kahen sekunnin varoitusajalla armoton lyöminen ja stomppaaminen.
Kiusaajia oli noin 5.
Siinä mua noin kymmenen minuuttia potkittuaan menin itku kurkussa kotiin.
Tälläistä se oli noin kolme vuotta vaikka vuoden karatea olinkin harrastanut ei se auttanut mitään.
Koska kiusaajia oli enemmän enkä mä mitään uskaltanut tehdä.
Muistan kun kerran yks kuutos luokkalainen mä olin siis kolmosella halus vääntää mun kanssa kättä.
Pyysi kiltisiti enkä pitänyt mitenkään uhkaavana joten suostuin.
Sen voitettua mä lopetin vääntämisen, mutta kiusaaja ei päästänyt irti vaan pisti ns.poliisi lukkoon(käsi selän taakse :roll: ) ja nosti kättä niin paljon ylös että melkin katkes.
Yritti siis katkasta mun kättä mutta opettaja tuli väliin.
Tollaset jutut ottaa kaikkein eniten nyt päähän, koska kun ajattelen asiaa sellain, että jos silloin olisin omannut samat taidot kun nytten.
Olisin murtanut kaikilta kiusaajiltani nenät.
Mutta asialle ei voi mitään.
Ja se lohduttaa, että jos nytten tulisivat pipari läväyttäisin aika nopeasti päähän.
Mutta seiskalle päästyäni ja siis helsinkiin muutettuani kiusaaminen ei heti loppunut vaan jatkui noin kaksi kuukautta pelkästään fyysisesti.
Eli kaikki jos annat meidän lyödä sua 5min täysiä käsiin pääset porukkaan mukaan.
Tätä siis jatkui kaksi kuukautta putkeen joka päivä.
Kädet oli joka päivä senkin huonossa kunnossa.
Enkä siis tästä kertonut kenellekkään varsinkaan opetajille tai vanhemilleni.
Mutta nytten mun seiskan kiusaajat on parhaita kavereita :D .
Eli kaikki hakkaaminen loppui kun osoitin, että osaan tapella :roll:
Mutta kiusaaminen ja hakkaaminen ei ole muhun vaikuttanut paljoakaan.
Paitsi aina joskus tietys asiat tulevat takaisin mieleen ja rupee ketuttamaan se, että en pistänyt vastaan.
Niin muuten muistan ainakin yhden kerran jossa voitin kiusaajani.
Oli aika lähellä kuudennen luokan loppua ja olin katsount koko vuoden bas ruttenin self defence videoita :D .
Niistä oli itsetunto aika paljon noussut.
Yksi pipari kiusaajistani kävi muhun kiinni nuoriso-talon ulko puolella.
Jotain se sano, että juuri tänään mä hakksin sun neekeri veljen.
Ja jotain haukku mun vanhempia.
En edes kuunnelut vaan otin molemmista käsistä kiinni ja pamautin täysiä potkun kasseille.
Tällä sain kädet irtautumaan musta ja sit otin ranteesta kiinni ja rupesin vääntämään tavoitteena katkaista kiusaajan ranne.
Mutta lopetin ennen kuin käsi katkesi.
Heti kun päästin irti huomasin,että kiusaaja oli lähellä itkua ja taisi jätkää ketuttaa tosi paljon.
pipari vielä hetken tälle ja alistin.
Mutta kun se kiusaaja sanoi kait jotain tyyliin, että katotaan mitä tapahtuu sun veljelle.
Kävin riveleihin kiinni.
Kiusaaja irrotautui ja otti jonkun säälittävän pienen linkkuveitsen esille.
"Veitsen" esille otettuaan rupesin nauramaan enkä oikeasti edes älynnyt mitä olisi kiusaaja voinut tehdä.
Mutta ruvettuani nauramaan kiusaaja tuli veitsen kanssa kohti, joten otin veitsestä kiinni niin kuin bas opetti :D ja riuhtasin veitsen pois.
Sillä hetkellä sanoin, että jos vielä sillä veitsellä heilut tapan sut. :D
Uhkaus meni perille ja kiusaaja lähti jonnekin.
Pari viikkoa tämän jälkeen me muutettin takas helsinkiin.
Mutta enään mua ei kiusata koska kaikkia mun harrastamia lajeja olen sen verran kovaa ylistänyt.
Eli pipari kaikille kamppailulajeja harrastaville, että mun laji on parempi kun sun. :D
Senkin olen jo lopettanut ja olen sinut itseni ja itsetuntoni kanssa.
Ton tampereen ajan takia en oikein tykkää olla tampereella.
Mun mielestä siellä on vähän ahdasmielistä porukkaa.
Mutta tämä johtuu siitä että olen kokenut vain kiusausta tampereella.
Enkä siis usko, että lähes kaikki tamperelaiset olisi rasisteja.
Tällästä oli mun ala-aste aika.
Mutta kyllähän ihan mukavia muistojakin on ala-asteelta ja yleensäkin tampereelta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#75

Viesti bodyguard »

Elina kirjoitti: Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?
Ei nyt niin älyttömästi kiusattu, mutta luulisin että on se vähän vaikuttanut. Tosin paha sitä on sanoa millainen tänä päivänä olisi jollei olisi lainkaan kiusattu tms. :?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 101 kurkkijaa