Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

#76

Viesti Kerkko »

Elina kirjoitti: Muiden kokemuksista luettuani tuli tässä mieleen, että onko kiusattuna oleminen vaikuttanut muilla siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy?
Sellainen vaikutus, jonka oon hyvin selkeästi huomannut itselläni, on hirvittävä kosketusarkuus ja muutenkin varuillaan oleminen. Lieventynyt vuosien myötä onneksi. Pitkään kuitenkin oli siten, että ihmisten läheisyydessä tuli aina oltua varuillaan, josko sieltä tulee tönäisy tai jotain. Kosketuksesta säpsähtely jatkunut vielä pidempään.

Sanojen varomista ja muutenkin puhumattomuutta kiusaaminen varmasti myös lisäsi, vaikka noita mulla on ihan luonnostaankin paljon.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#77

Viesti Eelo »

Elikkäs mua kiusattiin ala-asteella noin 3luokasta eteenpäin ja ylä-asteella 7 luokalla. Fyysistä ja henkistä molempia sai kokea. Pää syinä tais olla semmoset, että mulla oli elämää coolimpi hiusmuoti elikkä semmonen mäkkaiver takatukka (aka "homohoukutin" ) ja suht paha ärrä vika. Luultavasti olis jääny pelkäks henkiseks kiusaamiseks ellen mä olis ollu pienenä niin kiukkunen ja käyny kaikkien päälle jotka mua haukku, turpiinhan siinä tuli aina vanhemmilta oppilailta, joita kiusaajat lähinnä olivat. Sitten ylä-asteen alussa päätin vetää tukan pois, opetella puhumaan + kasvoin isoksi. Tän kasvamisen jälkeen en pahemmin hävinnyt kenellekkään missään väännössä koulussa. Kaikkein pahin fyysinen suoritus oli kun rääväsuisena ttuilin toiselle oppilaalle ja tämä päätti leikata mun mahan auki saksilla, kyllä se kahesti osu kunnes otin tukasta kiinni ja löin pöydän kulmaan ----> hänelle aivotärähdys ja mulle pienet arvet mahaan (näkyy muuten vieläkin jos joku on erehtyny kattoon mun sixpäkkiä ;) ). Siinä sitten kyllä itekkin aloin ylä-asteella vähän kiusaamaan muita, lähinnä haukuin. Nyt lukiossa en oo ketään kiusannu eikä kukaan mua, elikkä hyvin menee.

Kamppailulajien alottamiseen ei oikeestaan vaikuttanu pahemmin, en ees jossain vaiheessa uskonu kamppailuun ku pelkällä painolla ja "voimalla" vetelin meiän luokan judokaa ja painiaa mennen tullen painissa (tää siis sen jälkeen ku pääsin näihi nykysiin mittoihini 7luokalla).

Niin ja on tää varmasti jotenki vaikuttanu muhun, mutta en nyt oikeen osaa sanoa miten. En mä mitenkään epäsosiaalinen oo tai mitään, itseluottamustakin on ja saa koskea.
Eelis Mikkola
Kuvake
mikjum
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1016
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#78

Viesti mikjum »

Ei ole kiusattu, enkä ole kiusannut. Sellaista jätkien keskinäistä naljailua ja vidduilua nyt aina oli suuntaan jos toiseenkin ja välillä siinäkin lähti mopo käsistä, mutta varsinaista systemaattista kiusaamista en ole kokenut enkä harjoittanut.

Luokallamme oli yksi tyttö, joka oli muiden (tyttöjen) kiusaamisen kohteena. Todella raakoja osasivat välillä olla tätä, sanotaan nyt vaikka Annia, kohtaan. Kerran muutamat luokkamme tytöt toivat minulle allekirjoitettavaksi lapun, joka oli jonkinlainen vetoomus Annille. Siihen oli listattu asioita, joita tämän pitäisi tehdä, jotta muut hyväksyisivät hänet (mm. laihduta, hanki tyylikkäämpiä vaatteita yms.). Lukaistuani lapun kerroin suoraan näille kanoille, mitä mieltä heidän vetoomuksestaan olin ja muutenkin annoin tulla täyslaidallisen :angryfire:. Jälkeenpäin jäi harmittelemaan, miksi en saman tien repinyt koko paperia. Se kun loppupeleissä sitten kulkeutui Annille ja siinä valitettavan monen allekirjoitus oli mukana :roll:
Kyl ihminen aina peruseläimel pärjää.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#79

Viesti Elina »

On multakin tultu luokkabileissä kysymään, että milloin lähden pois bileistä. Semmoisesta tulee kyllä 13-vuotiaalle aikasta paha mieli.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#80

Viesti nassesetä »

Loppujen lopuksi on aika absurdia puhua "viattomista lapsista", tai "äidin pikku enkeleistä"

Hirviöitä kaikki tyynni.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#81

Viesti Mika »

nassesetä kirjoitti: Loppujen lopuksi on aika absurdia puhua "viattomista lapsista", tai "äidin pikku enkeleistä"

Hirviöitä kaikki tyynni.
Tjoo, mutta vaikka ehkä ymmärtävätkin akuutit seuraukset, ymmärtävätkö ne todella, ja osaavatko lainkaan ajatella kroonisia seurauksia?

Toisaalta, jos koko ajan samaa tai samoja kiusataan ja nämä kiusatut vain alistuvat, mutta silti kiusaaminen jatkuu, näkisin että tietynlaisille interventioille, joita en voi tässä yhteydessä sen tarkemmin sanoa, olisi paikkansa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#82

Viesti Elina »

Mutta eihän kaikki lapset ole kiusaajia. Ei minulle olisi pienenä tullut mieleenkään kiusata toisia, ei todellakaan. Tosin minulla onkin kiltit vanhemmat. Eli voisikin kysyä, miksi jotkut lapset sitten kiusaavat toisia. Jotain vahingoittamisen halua ja ilkeyttä siellä takuulla on - syystä tai toisesta, sillä ihan päiväkotilapsetkin tietävät, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kyllä pienet lapsetkin osaavat tehdä valinnan - ollako ilkeä toiselle vai ollako kiltti.
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#83

Viesti Sitav Abdullah »

Mika kirjoitti: Sitav, ikäviä juttuja tuollaiset. Hyvä että osaat katsoa niitä eri silmin nykyään.

Mitä tulee Tampereen kouluihin, niin niihin kai pätee sama kuin minkä tahansa vähän isomman kaupungin kouluihin: koulujen välillä on kuin onkin eroa.

Olen opettanut liikuntaa muutamassakin Tampereen koulussa, joissakin tosin vain pari päivää. Erot on kyllä ihan selvät. Mitä kauemmas keskustasta mennään, sitä todennäköisempää on, että koulussa on enemmän ongelmia. Tässä on toki vaihtelua.

Yhdessä Hervannan koulussa olin kerran työhaastattelussa, ja rehtori sanoi ihan suoraan, että koulussa on paljon maahanmuuttajia ja paljon
ongelmia. Asia siis tiedostetaan ja sille toivottavasti tehdään jotakin.
Jep kaikki mikä ei tapa vahvistaa. :)
Mutta olen huomannut sen, että mitä enemmän maahanmuuttajia kouluissa sitä enemmän ongelmia.
Tämä siis varmaan kieli ja sopeutumis ognelmien takia turhautuminen joka johtaa agresiivistuuten ja tämän purkaamiseen opettajiin ja oppilaisiin.
Mutta mulle henkilökohtaisesti on paljon parempi se, että maahanmuuttajia on kouluissa.
Koska tämä vaikeuttaa huomattavasti rasistisien solvauksien huutamista ja hakkaamista.
Tämä siis koska maahanmuuttajajt yleensä kulkee omissa porukoissaan.
Mä en tätä tee koska en yleensä tykkää olla muitten kun suomalaisten seurassa.
Tämä siis sen takia, että kaikki maahan muuttajat keneen mä olen tutustunut on ollut senkin moisia rasisteja ja pellejä itsekin.
Eivät siis kaikki, mutta mulla ei ole paljoaa maahan muuttaja kavereita joten mitä mä näistä jutuista tiedän.
Ps:Kiitokset viestin palauttamisesta :)
="Mjölrin"
siinä oli tuplapostaus, ja minä poistin toisen... Liekö käynyt siten, että joku oli juuri samoilla ajatuksilla ja poisti yhtä aikaa toisen...

Toi 500sarjan errorit aiheuttivat kiusallisen tilanteen, kun hyvä viesti lähti bittiavaruuteen...

Jep eli mä pisitin tän viestin varmaan ihan samaan aikaan kun sä joten molemmat meni keralla.

Mutta kiitokset kumminkin viestin poistamisesta :)
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

#84

Viesti Hakkyouken »

No olihan siellä koulussa kiusattuja ja kiusaajia, ja nörttejä ja niitä tyhmiä ihmisiä. Mutta minä olin se "the cool guy" :lol:
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#85

Viesti nassesetä »

Sitav kirjoitti: Tämä siis sen takia, että kaikki maahan muuttajat keneen mä olen tutustunut on ollut senkin moisia rasisteja ja pellejä itsekin.
Eivät siis kaikki, mutta mulla ei ole paljoaa maahan muuttaja kavereita joten mitä mä näistä jutuista tiedän.
Mikä on etninen taustasi? Oletko toisen polven maahanmuuttaja? Mitä tarkoitat sillä, että mamukavereissasi on rasisteja? Ovatko he tätä suomalaisia vai toisia mamuryhmiä vai molempia kohtaan?

PS. Ja kukaan ei varmaan enää tässä vaiheessa vedä palkokasveja sieraimiin mamu-sanan käytöstä ;)
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#86

Viesti Sitav Abdullah »

nassesetä kirjoitti:
Sitav kirjoitti: Tämä siis sen takia, että kaikki maahan muuttajat keneen mä olen tutustunut on ollut senkin moisia rasisteja ja pellejä itsekin.
Eivät siis kaikki, mutta mulla ei ole paljoaa maahan muuttaja kavereita joten mitä mä näistä jutuista tiedän.
Mikä on etninen taustasi? Oletko toisen polven maahanmuuttaja? Mitä tarkoitat sillä, että mamukavereissasi on rasisteja? Ovatko he tätä suomalaisia vai toisia mamuryhmiä vai molempia kohtaan?

PS. Ja kukaan ei varmaan enää tässä vaiheessa vedä palkokasveja sieraimiin mamu-sanan käytöstä ;)
Mä olen kurdi tänne muuttanut kait kolme vuotiaana tai jotain sinne päin.
Rasistilla tarkoitin sitä, että halveksivat suomalaisia ja kaikkia teidän tapoja.
Ja sitten kun niille sanoo, että oliko ihan pakko sit tulla tänne. Vastaukseksi tulee yleensä senkin suomalaisten perseen nuolija.
Tai jos kysymyksen kysyjä on suomalainen, että älä puutu meidän asioihin helvetin rasisti skini.
Ja siis mamu. ryhmät on yleensä rasisteja toisia mamuja kohtaan ja suomalaisia.
Useat somalit vihaa kongolaisia kurdit turkkeja arabit iranilaisia yms.
Mutta ne mamu:t jotka yrittää sopetua ovat mun mielestä ihan tervettuleita minne vaan.
En tälläsillä jutuilla halveksu ketään yritän vain saada asiat esille, että niitä voisi muuttaa.
Mutta jos joku nyt pitää mua vaikkapa suomalaisten perseen nuolijana pitäkööt ihan sama :D
Mutta mitäs mieltä te olette asiasta?
Ps:Mitä tarkoitta toisen polven mamu?
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#87

Viesti Mika »

Sitav kirjoitti: Ps:Mitä tarkoitta toisen polven mamu?
Sitä että on syntynyt siinä maassa, johon vanhemmat ovat muuttaneet (tai kolmannen polven - joka on yleensä se viimeinen johon viitataan, neljänteen polveen ei enää viitata - kohdalla isovanhemmat), joten oikeastaan olet ensimmäisen polven maahanmuuttaja, mutta käytännössä et ole, sillä olet kasvanut täällä ja oppinut kielesikin (monikko) pääosin Suomessa. Ja voihan olla että tuosta on jokin tarkempi määritelmä olemassa juuri tämän takia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#88

Viesti Vlad Tepes »

Sitav kirjoitti: Mä olen kurdi tänne muuttanut kait kolme vuotiaana tai jotain sinne päin.
Rasistilla tarkoitin sitä, että halveksivat suomalaisia ja kaikkia teidän tapoja.
Ja sitten kun niille sanoo, että oliko ihan pakko sit tulla tänne. Vastaukseksi tulee yleensä senkin suomalaisten hanuri nuolija.
Tai jos kysymyksen kysyjä on suomalainen, että älä puutu meidän asioihin helvetin rasisti skini.
Ja siis mamu. ryhmät on yleensä rasisteja toisia mamuja kohtaan ja suomalaisia.
Useat somalit vihaa kongolaisia kurdit turkkeja arabit iranilaisia yms.
Mutta ne mamu:t jotka yrittää sopetua ovat mun mielestä ihan tervettuleita minne vaan.
En tälläsillä jutuilla halveksu ketään yritän vain saada asiat esille, että niitä voisi muuttaa.
Mutta jos joku nyt pitää mua vaikkapa suomalaisten hanuri nuolijana pitäkööt ihan sama :D
Mutta mitäs mieltä te olette asiasta?
Ps:Mitä tarkoitta toisen polven mamu?
Se on hieno juttu kuulla maahanmuuttajalta rehellistä puhetta tästä hankalasta asiasta. Tai siis hankalasta, kun siitä on lainsäädännöllä ja poliittisella korrektiudella tehty hankala.

Toisaalta ethän sinä mikään maahanmuuttaja ole, kun olet täällä kasvanut ja pesinyt... miten itse miellät asian? Suomalainen vai kurdi, vai suomalainen kurdi, vai kurdistanialainen suomalainen... ;)
PS. Ja kukaan ei varmaan enää tässä vaiheessa vedä palkokasveja sieraimiin mamu-sanan käytöstä Wink
Minä vedän! :evil:
Viimeksi muokannut Vlad Tepes, touko 27, 2008, 09.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#89

Viesti Sitav Abdullah »

Mika kirjoitti:
Sitav kirjoitti: Ps:Mitä tarkoitta toisen polven mamu?
Sitä että on syntynyt siinä maassa, johon vanhemmat ovat muuttaneet (tai kolmannen polven - joka on yleensä se viimeinen johon viitataan, neljänteen polveen ei enää viitata - kohdalla isovanhemmat), joten oikeastaan olet ensimmäisen polven maahanmuuttaja, mutta käytännössä et ole, sillä olet kasvanut täällä ja oppinut kielesikin (monikko) pääosin Suomessa. Ja voihan olla että tuosta on jokin tarkempi määritelmä olemassa juuri tämän takia.
Okei kiitti tarkennuksesta :) .
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#90

Viesti Sitav Abdullah »

Vlad Tepes kirjoitti:
Sitav kirjoitti:
Mä olen kurdi tänne muuttanut kait kolme vuotiaana tai jotain sinne päin.
Rasistilla tarkoitin sitä, että halveksivat suomalaisia ja kaikkia teidän tapoja.
Ja sitten kun niille sanoo, että oliko ihan pakko sit tulla tänne. Vastaukseksi tulee yleensä senkin suomalaisten hanuri nuolija.
Tai jos kysymyksen kysyjä on suomalainen, että älä puutu meidän asioihin helvetin rasisti skini.
Ja siis mamu. ryhmät on yleensä rasisteja toisia mamuja kohtaan ja suomalaisia.
Useat somalit vihaa kongolaisia kurdit turkkeja arabit iranilaisia yms.
Mutta ne mamu:t jotka yrittää sopetua ovat mun mielestä ihan tervettuleita minne vaan.
En tälläsillä jutuilla halveksu ketään yritän vain saada asiat esille, että niitä voisi muuttaa.
Mutta jos joku nyt pitää mua vaikkapa suomalaisten hanuri nuolijana pitäkööt ihan sama :D
Mutta mitäs mieltä te olette asiasta?
Ps:Mitä tarkoitta toisen polven mamu?
Se on hieno juttu kuulla maahanmuuttajalta rehellistä puhetta tästä hankalasta asiasta. Tai siis hankalasta, kun siitä on lainsäädännöllä ja poliittisella korrektiudella tehty hankala.

Toisaalta ethän sinä mikään maahanmuuttaja ole, kun olet täällä kasvanut ja pesinyt... miten itse miellät asian? Suomalainen vai kurdi, vai suomalainen kurdi, vai kurdistanialainen suomalainen... ;)
Ihan puhtaasti vain kurdi.
Mulla on ollut vaiheita lapsena jolloin olen hävennyt omaa kansaani ja itseäni.
Mutta nyt kun kurdejen tapoihin ja kansaan olen tutustunut paremmin.
Niin voin sanoa, että ylpeähän mä olen omasta kansastani ja siitä, että olen kurdi.
Joten vaikka mulla ei ole mitään suomalaisia vastaan pidän itseäni ihan kokonaan kurdina.
Vaikka Suomessa olen asunut ja osaan suomea puhua oman käsitykseni mukaan hyvin.
Ei se tee musta mitenkään suomalaista varsinkaan tuntemattion silmissä/mielissä.
Mua henkilökohtaisesti ärsyttää kuulla kun joku selkeästi huonosti suomea puhuva tai vaikkapa somali väittää olevansa suomalainen.
Mun mielestä se on jo aika lailla petturuutta omaa kansallisuutta ja itseään kohti.
Mun mielestä kriteerit suomalaisuuten on nämä:Sun molempien vanhempienpitää olla suomalaisia.
Ei muuta.
Mutta se etten olisi maahanmuuttaja koska olen kasvanut täällä.
Ei muuta sitä asiaa, että mä olen kärsinyt ihan samoista ongelmista kun nää vanhemalla iällä muuttaneet maahanmuuttajat.
Mä olen joutunut oppimaan täysin uuden kielen niinkun muutkin maahanmuuttajat.
Mua on kohdeltu useinkin aika tårta på tårta sen takia, etten lapsena oikein osannut kunnolla suomea ja mua on ja tullaan haukkumaan ihan saman lailla kun muitakin maahanmuttajia, vaikka tunnen niitä paremmin suomalaisten kulttuurin,tavat ja kielen.
Tätä asiaa olenin miettinyt aika palon itse.
Sen takia olenkin näin varma itsestäni ja siitä, että olen ihan kokonaan kurdi.

Ps:Se, että sä vedät herneen nenään mamu sanan käytöstä juurinkin osoittaa sen, että sitä eri arvoisuutta on vielkäkin olemassa.
Mun mielestä tämä osottaisi, ettei eriarvoisuutta enään ole.
Kaikki saa heittää kaikista niin paljon vitsiä kun haluaa.
Se vasta tasa-arvoisuutta olisi.
Mun mielestä kaikki yli herkkyys tälläisissä asioissa pitäisi kitkeä pois.
En mäkään ole ketään haastamassa oikeuteen siitä, että joku haukkui mua kemaliksi.
Se,että joitain ei saa haukkua ja joitain saa on väärin.
Jos mä menisin nyt haukkumaan jotakuta suomalaista mulle sannotaisiin luultavasti korkeintaan oikeudessa, että kyllä tää asia voidaan sovitella se ei vielä ole tottunut meidän tavoille.
Voi kun pieni meidän pieni mamu ei vielä tiedä että tuollaiset asiat on kielletyjä.
Sitten kun suomalainen haukkuu maahanmuuttaajaa kemaliksi,neekeriksi yms.
Ja asia menee oikeuteen tulee vaikka mitä tårta på tårta sen suomalaisen niskoihin.
Eli sitä maahanmuttajaa kohdellaan eri tavoin kuin vaikkapa sitä suomalaista uhria kohdeltiin.
Eli asiat ei vieläkään ole kunnosa edes oikeus järjestelmässä.
Jos mä nyt menisin torille huutamaan, että kaikki suomalaiset vittuun suomesta.
Pahin asia jota tapahtuisi olisi se, että joutuisin ehkä putkaan.
Suomalainen kun huutasi torilla että kaikki ulkomaalaiset vtituun.
Tämä saisi luultavasti syytten kansan kiihottamisesta.
Nämä kaikki tabut yms pitäisi kitkeä pois sitten kaikille tulee parempi olo.
Kylää mustakin tulisi katkera jos joku tulisi mun kotimaahan ja saisi parempaa kohtelua kun mä itse.
Katkerus johtaa siihen, että halutaan kostaa nämä asiat viattomille maahanmuuttajille.
Eli suurin syy siihen, että maahnmuuttajia dissataan siitä, että me saadaan enemmän sossurahaa ja tukea on hallitus.
Se, että hallitus kohtlee tiettyjä ryhmiä eri lailla tuo juuri sitä katkeruutta ja vihaa.
Tai sitten mä olen vain väärässä.
Kertokaa nytten se teidän oma kantanne.
Viimeksi muokannut Sitav Abdullah, touko 27, 2008, 09.37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Timpa ja 71 kurkkijaa