Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Maahanmuuttopolitiikka

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Viestiketju lukittu
natugirl
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 104
Lauteille: Kesäkuu 2008

#31

Viesti natugirl »

Seppo Lehdon tapauksessa näihin mielipiteisiin olen törmännyt erilaisilla foorumeilla, muistaakseni taisi olla Aamulehden keskusteluissa. Ja se, että on tavallista tuijottaa erilaisia ihmisiä ei tee mielestäni siitä yhtään sen oikeudenmukaisempaa. Eli siis jos ihmisiä raiskattaisiin oikein suurella joukolla monta kertaa päivässä tekisi raiskauksesta oikeutettua? (erittäin kärjistetty)

Mutta se, että "pitää omiensa puolta".. Eivätkö maahanmuuttajat, jotka asuvat Suomessa ole yhtä suomalaisia kuin me? Hekö eivät ansaitse samanlaisia työnsaantimahdollisuuksia. Juuri tuolla tarkoitan sitä, että maahanmuuttajana on vaikea saada töitä, kun kaikki suomalaiset työnantajat pitävät omiensa puolta. En halua osoitella ketään enkä yleistää, mutta näin se vain menee. Kun lähetetään sähköposti yli 50 suomalaiselle rekrytointipäällikölle eikä saada minkäänlaista vastausta, on omiensa puolien pitäminen mennyt mielestäni jo vähän liian pitkälle.

Tarkoitukseni ei siis ollut ketään erityisesti syyllistää, mutta omasta näkökulmastani suomalaisten me-henki voisi hieman löystyä ja ottaa mukaan muutakin kuin kantasuomalaista porukkaa.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 1333
Lauteille: Lokakuu 2007

#32

Viesti Fubarbarian »

natugirl kirjoitti: Eivätkö maahanmuuttajat, jotka asuvat Suomessa ole yhtä suomalaisia kuin me?
No eivät tietenkään ole. Sitten kun heidän arvonsa, kulttuurinsa, tapansa, uskontonsa ja kielensä ovat samoja kuin kantasuomalaisten, eli kun heidän entinen kotimaansa ei enää mitenkään vaikuta ja he ovat täydellisesti sulautuneet kantaväestöön, ovat he vasta yhtä suomalaisia kuin me.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 403
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#33

Viesti Paappa »

Tarvitseeko heidän olla yhtä suomalaisia kuin me, jos he asuvat Suomessa, osaavat vähintään auttavasti Suomen kieltä, noudattavat Suomen lainsäädäntöä ja suostuvat syömään karjalanpiirakoita?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 200
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#34

Viesti Polvi »

IF
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 403
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#35

Viesti Paappa »

Polvi kirjoitti: IF
Minusta tuossa ei ollut vielä kovin ihmeellisiä vaatimuksia. Olen aikanaan nähnyt tuon listan täyttäviä useitakin. Meidän firmassa muun muassa on kaksikin tuollaista töissä. Tosin toinen on Kiinalainen, toinen itärajan takaa, mutta kuitenkin.

Karjalanpiirakka ei vielä ole kovin kova vaatimus, mutta ollapa kun pitäisi kalakukkoa syödä. Meni jopa WASP:lta väärään kurkkuun.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 200
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#36

Viesti Polvi »

Jep. Meilläkin on töissä ulkomaalaistaustaisia henkilöitä, jotka vaikuttavat erittäin mukavilta ja asiantuntevilta hepuilta. Lisäksi tunnen opiskelujen ja harrasteiden parista tukun vastaavanlaisia henkilöitä.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että suuri osa ko sakista ei vastaa mainitsemiasi kriteerejä.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 150
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#37

Viesti nassesetä »

natugirl kirjoitti: Ja se, että on tavallista tuijottaa erilaisia ihmisiä ei tee mielestäni siitä yhtään sen oikeudenmukaisempaa.
En ymmärrä ajatusjuoksuasi. Töllääminen ja sormella osoittelu on tietenkin epäkohteliasta, mutta normaaleista uteliaista katseista ei kenenkään pitäisi loukkaantua.
Minusta esim. pikimustat ihmiset ovat juuri erilaisuutensa vuoksi mielenkiintoisen näköisiä.
Eli siis jos ihmisiä raiskattaisiin oikein suurella joukolla monta kertaa päivässä tekisi raiskauksesta oikeutettua? (erittäin kärjistetty)
Ja erittäin huono ja täysin asiaan kuulumaton vertaus.
Mutta se, että "pitää omiensa puolta".. Eivätkö maahanmuuttajat, jotka asuvat Suomessa ole yhtä suomalaisia kuin me?
Suomalaisuuden määritys on täysin subjektiivinen. Minulle suomalainen on maamme pelisäännöt hyväksyvä kansalainen.
Hekö eivät ansaitse samanlaisia työnsaantimahdollisuuksia.

Kuka näin on väittänyt?
Juuri tuolla tarkoitan sitä, että maahanmuuttajana on vaikea saada töitä, kun kaikki suomalaiset työnantajat pitävät omiensa puolta.


Jossain määrin varmaan suurin osa työnantajista suosii omiaan, mutta luulisin, että aika harvassa alkavat olla ne, jotka laittavat "heimon" työtodistuksen edelle.
Omien suosiminen on sinänsä täysin lajityypillinen ominaisuutemme eikä se ilmene ainoastaan kansojen välillä, vaan myös uskonnot, urheiluseurat ja marttakerhot vaalivat me-henkeä.
En halua osoitella ketään enkä yleistää, mutta näin se vain menee. Kun lähetetään sähköposti yli 50 suomalaiselle rekrytointipäällikölle eikä saada minkäänlaista vastausta, on omiensa puolien pitäminen mennyt mielestäni jo vähän liian pitkälle.
En tunne tapausta, mutta oma kokemus on opettanut, että työnhakeminen sähköpostilla on muutoinkin käytännössä hyödytöntä.
Tarkoitukseni ei siis ollut ketään erityisesti syyllistää, mutta omasta näkökulmastani suomalaisten me-henki voisi hieman löystyä ja ottaa mukaan muutakin kuin kantasuomalaista porukkaa.
Samaa mieltä. Sulkeutuneet maahanmuuttajaryhmät voisivat myös yrittää avartaa maailmankuvaansa.
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#38

Viesti kkkk »

natugirl kirjoitti: Eivätkö maahanmuuttajat, jotka asuvat Suomessa ole yhtä suomalaisia kuin me?
Asuminen Suomessa ei tietenkään tee kenestäkään suomalaista. Jos minä muutan asumaan Kiinaan niin tuskin kukaan minua kiinalaiseksi alkaa kutsumaan.

No joo saivartelut sikseen. Taidat tarkoittaa Suomessa asuvia Suomen kansalaisuuden saaneita maahanmuuttajia tai näiden jälkeläisiä, vai?

Minun silmissä passileimakaan ei kuitenkaan vielä tee kenestäkään suomalaista. Ollakseen suomalainen myös identiteetiltään, pitäisi olla omaksunut suomalainen tapakulttuuri, osata kunnolla suomen kieli ja erityisesti kokea itse olevansa suomalainen. Jos nuo eivät toteudu niin en minä ainakaan sellaista henkilöä kutsu suomalaiseksi.

Identiteetti on siis se mikä määrää viimekädessä kansallisuuden. Mitä erilaisemmasta kulttuurista maahanmuuttaja on lähtöisin sitä vaikeampaa identiteetin muuttaminen on. Kaikki maahanmuuttajat eivät tosin haluakaan sitä muuttaa vaan haluavat mielummin pitää kotimaansa identiteetin. Sitten ei vaan voi olla suomalainen.

Jos tämä asia ei vielä tuosta selvinnyt niin suosittelen katsomaan brittiläisen tv-dokkarin jonka linkitin taannoin tuonne monikulttuuri-ketjuun. Siinä somalitaustainen juontaja liikkuu ympäri Englantia ja tutkii monikulttuurin taustoja. Juontaja itse on siis somalitaustainen mutta tämän käytöksestä ja puheesta voi heti huomata että kaveri on britti myös identiteetiltään. Haastateltavina tällä taas oli useita englannin kansallisuuden saaneita maahanmuuttajia jotka itse suoraan sanoivat etteivät he koe olevansa brittejä vaan kotimaansa(isiensä kotimaan) kansalaisia. Esimerkiksi ryhmä pakitanilaistaustaisia nuoria kertoo tuntevansa itsensä pakistanilaisiksi vaikka eivät ole koskaan Pakistanissa käyneetkään. Heidän identiteettinsä on siis Pakistanissa vaikka ovat asuneet koko ikänsä Englannissa. Eivät he silloin ole englantilaisia kuin muodollisesti(se passimerkintä).
natugirl kirjoitti: Hekö eivät ansaitse samanlaisia työnsaantimahdollisuuksia. Juuri tuolla tarkoitan sitä, että maahanmuuttajana on vaikea saada töitä, kun kaikki suomalaiset työnantajat pitävät omiensa puolta. En halua osoitella ketään enkä yleistää, mutta näin se vain menee. Kun lähetetään sähköposti yli 50 suomalaiselle rekrytointipäällikölle eikä saada minkäänlaista vastausta, on omiensa puolien pitäminen mennyt mielestäni jo vähän liian pitkälle.
Kulttuuritausta nyt vaan on monissa tapauksissa työnantajalle tärkeä asia. Se on tärkeä siksi että työyhteisöön on helpompi sopeutua ja työpaikan tapakulttuuri omaksua jos kansallinen identiteetti on sama kuin kantaväestöllä. Tämä ei ole mikään suomalainen juttu vaan ihan joka maassa toimitaan samoin. Jos minä suomalaisena hakisin töitä Kiinassa kiinalaisesta firmasta jossa suurin osa työntekijöistä on kiinalaisia ja työpaikan tapakulttuuri kiinalainen niin saumani saada paikka olisi tosi huono(vaikka osaisin kiinan kielen). On ihan selvä asia että minulle tuottaisi tuskaa omaksua itselleni täysin vieras työkulttuuri ja vieras työyhteisö. Varmaan siihen jotenkin pinnistelemällä sopeutuisin mutta jos samaa paikkaa olisi hakemassa kanssani yhtä pätevä kiinalainen niin ei työnantaja tietenkään minua valitsisi.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#39

Viesti Jutoka »

natugirl kirjoitti: Kun lähetetään sähköposti yli 50 suomalaiselle rekrytointipäällikölle eikä saada minkäänlaista vastausta, on omiensa puolien pitäminen mennyt mielestäni jo vähän liian pitkälle.
Lähetitkö sinä nämä viestit, vai kyseiset henkilöt itse? Soittiko henkilö viestien perään? Ja muistathan, että alle 18-vuotiaan on muutenkin vaikea saada työtä? Viime viikonloppuna valkolakin saanut pikkusiskoni ei saanut tälle kesälle töitä, syyksi sanottiin suoraan se että hän on täysi-ikäinen vasta juhannuksen tienoilla.
natugirl
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 104
Lauteille: Kesäkuu 2008

#40

Viesti natugirl »

Tästä rekrytointihommasta siis... Järjestimme pojille kesätyöprojektin, jossa teimme pojille profiilit nimeltä mainitsemattomalle kuvasivustolle, johon laitoimme linkin lähettämäämme sähköpostiin, pojista kerrottiin profiilissa ne perusjutut, nimi, ikä, harrastukset, luonne ym. Teimme myös useita kymmeniä netissä täytettäviä hakemuksia moniin eri alan kesätyöpaikkoihin, esimerkiksi Tampereen kaupungille, jossa kesätyöhaku oli internetissä (haku ei siis rajoittunut vain sähköpostilla lähetettäviin "haasteisiin"). Siltikään koko projekti ei tuottanut tulosta. Tämä oli siis ajatus taustalla, että koko projekti ei tuottanut yhtään kesätyöpaikkaa, vaikka haimme kesätyöpaikkoja toista sataa. Emme toki soitelleet hakemusten perään, mutta siihen eivät olisi resurssit riittäneetkään. Ikävä kyllä, tämä olisi luultavasikin auttanut asiaa. Ja pieni lisäys, kaikki hakijat olivat 18-23-vuotiaita.

Mutta kuten aiemminkin mainitsin, työttömyysprosentti on pakolaistaustaisilla 90 %, joten johtopäätöksiä voi vetää.

Ja se suomalaisuus, en ole ollutkaan väittämässä, että maahanmuuttajataustaiset henkilöt samalla tavalla olisivat suomalaisia kuin me, joilla on suomalaiset sukujuuret. En silti ymmärrä, miksei heitä voisi kohdella, ja erityisesti KOHDATA, samalla tavalla ja samalla tasolla. En ylipäänsä ymmärrä sitä, että kaikkien suomalaisten pitäisi omaksua sama tapakulttuuri ja samat asenteet. Itsekään en koe olevani niiiiin suomalainen, en tykkää kalakukosta, vaikka olenkin Kuopiosta kotoisin, en puhu Tampereen murteella, vaikka siellä tällä hetkellä asunkin, enkä ole eläissäni maistanut Tapolan kuuluisaa mustaa makkaraa. En siis oleta, että kenenkään muunkaan pitäisi. Mutta on vain outoa, että ihmisille, jotka haluaisivat kokea olevansa suomalaisia, ei anneta siihen mahdollisuutta edes "suomalaisen" työpaikan tai tavallisen ja ennakkoluulottoman kohtelun kautta.

Olen henk.koht. huomannut, kuinka työttömyys ja rasismi ovat aiheuttaneet masennusta jo alle 20-vuotiaille nuorille. Yksi vaihtoehto sitten on, että he päätyvät pimeästi töihin pizzeriaan 2-3 € tuntipalkalla. Jos tämä on tulevaisuus, niin voi odottaa samoja mellakoita kuin mitä Ranskassa oli siirtolaisnuorten toimesta.

Enkä halua olla kenenkään puolella, pohdin asioita ihan objektiivisesta näkökulmasta ja kirjoitan vain omasta puolestani. Nämä ovat vain ja ainoastaan minun ajatuksiani, joten pyydän, että ette yleistä niitä. Puhun vain omasta puolestani.

Ja pahoittelen tulevien vastausten hitautta, lähden tänään Kolmårdeniin katselemaan kirahveja ja toivomaan menolippua Kuubaan, että pääsisi pois täältä korruptoituneesta ja wannabe-demokraattisesta maasta. En väitä etteikö Kuubassa olisi korruptiota, mutta siellä ei ole Vanhasia ja Kataisia.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#41

Viesti Mjölnir »

natugirl kirjoitti: ...että pääsisi pois täältä korruptoituneesta ja wannabe-demokraattisesta maasta...
Aika hyvä yksittäisen tutkijan mielipide, vaikka kansainvälisesti on mitattu Suomen olevan maailman vähiten korruptoitunut maa :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#42

Viesti Pauli »

Mjölnir kirjoitti:
natugirl kirjoitti:...että pääsisi pois täältä korruptoituneesta ja wannabe-demokraattisesta maasta...
Aika hyvä yksittäisen tutkijan mielipide, vaikka kansainvälisesti on mitattu Suomen olevan maailman vähiten korruptoitunut maa :D
Ilmiselvästi nää mittauksethan on sana ja laki :D

linkki


Ylipotkija: Ylipitkä linkki upotettu. Ei enää näitä, kiitos.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#43

Viesti Mjölnir »

Pauli kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
natugirl kirjoitti:...että pääsisi pois täältä korruptoituneesta ja wannabe-demokraattisesta maasta...
Aika hyvä yksittäisen tutkijan mielipide, vaikka kansainvälisesti on mitattu Suomen olevan maailman vähiten korruptoitunut maa :D
Ilmiselvästi nää mittauksethan on sana ja laki :D
Todistaako tämä sitten, että Suomi ei olisi maailman vähiten korruptoitunut maa?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 497
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#44

Viesti Mika »

natugirl kirjoitti: Ja pahoittelen tulevien vastausten hitautta, lähden tänään Kolmårdeniin katselemaan kirahveja ja toivomaan menolippua Kuubaan, että pääsisi pois täältä korruptoituneesta ja wannabe-demokraattisesta maasta. En väitä etteikö Kuubassa olisi korruptiota, mutta siellä ei ole Vanhasia ja Kataisia.
:smt003

Muuten viestisi oli kyllä hyvä. Mutta tuo oli ilmeisesti huumoria?

Mitä tulee tuohon varsinaiseen asiasisältöön, niin ikävältähän tuo tilanne kuulostaa. Asiaa sen enempää tuntematta sillä voi vain spekuloida.

Kun sanoit, että pakolaistaustaisilla työttömyys% on n. 90 (onko tästä muuten tilastoa vai mihin tieto perustuu?), niin sehän on aika eri asia kuin maahanmuuttajien työttömyys. Ensinnäkin, pakolaiset ovat usein vain väliaikaisesti karussa, ja toiseksi, pakolaisia ei sivistyneistä maista useinkaan tule. Tässähän sitten voi vaikuttaa sellainenkin korrelaatio, että niissä maissa, joista ihmisiä joutuu pakenemaan, ei välttämättä ole yhtä hyvä koulutusjärjestelmä kuin niissä maissa, joista ihmiset vapaaehtoisesti, syystä tai toisesta, muuttavat jonnekin muualle.

Harmi että maailma on niin eriarvoinen. Ehkä pahin asia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 200
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#45

Viesti Polvi »

natugirl kirjoitti: --kaikki hakijat olivat 18-23-vuotiaita.
Ihan mielenkiinnosta, millainen koulutuspohja ja työhistoria näillä henkilöillä on? Noin niin kuin keskimäärin.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Viestiketju lukittu

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa