Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asennoista

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
egg
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 549
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: helsinki

#16

Viesti egg »

mielenkiintoista. en ole ikinä ajatellut, että mikään muu tapa kuin leuka alhaalla voisi olla mitenkään järkevää. itse olen tottunut siihen tai ainakin pyrin siihen niiden koukkujen pelossa. tosin en tiedä kuinka hyvin oikeasti leukaani suojaan, mutta tarkoituksena olisi pitää se rennohkosti hitusen alhaalla suojassa. suu mulla tuppaa usein jäämään auki, koska mulla on ilmeisesti niin huono ilmanvaihto nenän kautta, että en sitä kautta pysty hengittää kun oon hengästynyt.
vaikka ei mitään alakoukkuja lentelisikään niin aina on se mahdollisuus random kohellukseen, jolloin voi myös sattua jos leuka on pydessä tai suu unohtunut auki. kyllähän sitä rapatessa roiskuu.
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#17

Viesti Panu Suominen »

K.Maga kirjoitti: Ja väitän kyllä, että jos kaveri lyö minua esim. otsaan paljaalla nyrkillä,
hänen rystysensä murtuvat ennemmin kuin kalloni luut...
Kyllä. Siinä on vain silmät aika lähellä. Hanskat kädessä oltaessa voidaan olla aika varmoja siitä, että mikään ei osu silmään, mutta paljaalla kädellä lyötäessä iskupinta-ala on pienempi ja lisäksi kaveri ei välttämättä osaa pitää nyrkkiä kunnolla kasassa ja silmään saattaa tulla osumaa. Hanskat kädessä päähän tuleva isku ei vain yleensä ole niin fataali kuin paljaalla kädellä tuleva isku.
K.Maga kirjoitti: Ja tuo yksikin isku voi tappaa juttu nyt vaan kuuluu mielestäni sinne
Timo Nuutisen luennoille...retroa, muistaako joku kaverin?
Paino sanalla *voi* tappaa. Yleensä kuitenkin ei.

Edelleenkin leuan on hyvä olla rinnassa, mutta "kerälle" kiertymisestä ei juurikaan ole hyötyä.
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#18

Viesti Andy »

Voihan se isku osua silmään silloinkin, kun pää on pystyssä. Itseasiassa jopa helpommin, kun silmät eivät ole kulmien alla niin hyvin suojassa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#19

Viesti joksanen »

Andy kirjoitti: Voihan se isku osua silmään silloinkin, kun pää on pystyssä. Itseasiassa jopa helpommin, kun silmät eivät ole kulmien alla niin hyvin suojassa.
Voi, mutta ei helpommin, koska pysty pää on kauempana vastustajasta. Kuten jo ylempänä sanoinkin. Kun pää on kauempana, vastustaja ylettyy siihen huonommin ja itsellä on enemmän aikaa/matkaa estää vastustajaa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#20

Viesti L.K. »

Niin mikähän estää sitä vastustajaa tulemasta lähemmäksi tai ottamasta etäisyyttä kiinni. Ihminen tulee kuitenkin parin metrin päästä aika sähäkkään iskuetäisyydelle ,jos osaa asiansa. Siinä ei enää pelkkä pään taaksepäin vetäminen auta...

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta yleensä jos kaveri alkaa myllyttämään ja itse alat pakitaa, niin jossain vaiheessa kolahtaa, koska normaali ihminen lyö ja liikkuu jonnin verran nopiammin eteen-kuin taaksepäin.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#21

Viesti Panu Suominen »

joksanen kirjoitti:
Andy kirjoitti:Voihan se isku osua silmään silloinkin, kun pää on pystyssä. Itseasiassa jopa helpommin, kun silmät eivät ole kulmien alla niin hyvin suojassa.
Voi, mutta ei helpommin, koska pysty pää on kauempana vastustajasta. Kuten jo ylempänä sanoinkin. Kun pää on kauempana, vastustaja ylettyy siihen huonommin ja itsellä on enemmän aikaa/matkaa estää vastustajaa.
Lisäksi etuviistossa oleva otsa ohjannee lyöntiä alaspäin kohti silmäkuoppia.

Tämä nyt on kyllä jo melko teoria tason keskustelua. :D
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#22

Viesti joksanen »

K.Maga kirjoitti: Niin mikähän estää sitä vastustajaa tulemasta lähemmäksi tai ottamasta etäisyyttä kiinni -- jos kaveri alkaa myllyttämään ja itse alat pakitaa, niin jossain vaiheessa kolahtaa
Mun kädet. Se, että pitää päätä taaempana elitahi pystyssä, ei tarkoita että se pää pitäisi erikseen kävelemällä viedä jonnekin kauas.

Nostapa siinä ruudun äärellä kätesi otteluasentoon, vaihda pääsi pystyisyyttä eestaas ja katso muuttuuko etukäden ja otsan välinen etäisyys. Samalla idealla kädet pitää pitää riittävän kaukana kropasta, jotta on tilaa ja aikaa tehdä niillä jotakin aktiivista. Liian lähellä kroppaa, ne toimivat vain passiivisina puskureina.

Tämäkin asia on hyvin pieni, mutta joskus se saattaa olla merkityksellinen. Ja, kuten arvata saattaa, täysin eri painoarvoinen eri järjestelmissä. Aukotonta totuutta ei varmaan saada aikaan, mutta toivottavasti ymmärrystä ja perusteluja eri tavoille.
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#23

Viesti VKA »

"teh street" on sellainen paikka, että se leuka kannattaa pitää alhaalla.
Ei pelkästään sen leuan suojaamisen takia vaan myös kaulan ja kurkun suojaamisen takia, sitä veistä kun ei yleensä edes näe.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että leuka olisi rinnassa vaan alhaalla kuten se esim. nyrkkeilijöillä on riittää ihan hyvin.

Nyt sitten puhuin siitä vaiheesta, että on jo alettu telomaan kanssaihmisiä. Siinä jutusteluvaiheessa leuan laskeminen alas ja kulmien alta katsominen voidaan tulkita haasteeksi joten ei vielä siinä vaiheessa.
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#24

Viesti Nelson »

"teh street" on sellainen paikka, että se leuka kannattaa pitää alhaalla.
Leuka vaan? Eli kävellään suu auki?

Itse ainakin tykkään kadulla pitää päätä ihan luonnollisessa asennossa. Mukavampi kävellä silleen. Käsiä roikotan sivuilla tai taskuissa. Tai sitten silleen coolisti että on vain peukalot farkun taskuissa.
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#25

Viesti VKA »

Leuka vaan? Eli kävellään suu auki?
No joo...unohdin, että jotkut täälläkin haluavat sellaisen kirjaimellisen tarkan selvityksen asioista jotka ovat toisille itsestäänselviä... ;)
Itse ainakin tykkään kadulla pitää päätä ihan luonnollisessa asennossa. Mukavampi kävellä silleen. Käsiä roikotan sivuilla tai taskuissa. Tai sitten silleen coolisti että on vain peukalot farkun taskuissa.
Umm...luitko minun kirjoituksesta tämän:
Nyt sitten puhuin siitä vaiheesta, että on jo alettu telomaan kanssaihmisiä
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#26

Viesti SammyB »

Nelson kirjoitti: Tai sitten silleen coolisti että on vain peukalot farkun taskuissa.
Jeh, silleen kun kädet eivät ole syvällä taskuissa ne saa myös nopeammin mukaan toimintaan. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#27

Viesti Mika »

Hyviä huomioita kaikilta.

Sanon tässä yhteydessä nyt vain sen, että olen harjoitellut kehälajia ja nyt harjoittelen katulajia. Ero on monessa mielessä valtavan suuri, ja tämä leuan asento on yksi niistä eroista. Tästä aiheesta en rupea taittamaan peistä teoriatasolla. Minä tiedän erot, se riittää minulle ja saa riittää mua koskien muillekin. :)

Kiitos ja anteeksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Asennoista

#28

Viesti joksanen »

Mika kirjoitti: Tabithan päiväkirjassa puhuttiin leuan asennosta.
Tuli mieleen, että aluksihan siellä keskusteltiin suorituksen ulkonäön arvostelun järkevyydestä. Tätä perusteltiin yleisellä ryhdillä ("Selkä suoraksi! Rinta rottingille! Niska takinkaulukseen!") ja sen vaikutuksesta otteluasentoon. Vasta ihan viimeisimmissä postauksissa erikoistuttiin leuan asentoon.

Edit: otin tämän esiin siis siksi, että pelkästä leuasta vänkkäminen ei kovasti kostuta. Paitsi jos on herkullinen heltta.

/jarno
Viimeksi muokannut joksanen, loka 1, 2005, 17.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#29

Viesti renne »

Leuka pystyyn vaan, siitä mitään pyörry
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#30

Viesti Nelson »

VKA kirjoitti: No joo...unohdin, että jotkut täälläkin haluavat sellaisen kirjaimellisen tarkan selvityksen asioista jotka ovat toisille itsestäänselviä... ;)
Tajusin kyllä mitä tarkoitit. En vain voinut vastustaa kiusausta. :lol:

Tästä voisi jotain ajatuksia heittää kehiin:
Umm...luitko minun kirjoituksesta tämän:
Nyt sitten puhuin siitä vaiheesta, että on jo alettu telomaan kanssaihmisiä
Niin jos aletaan matsaamaan. Entä jos ei missään vaiheessa matsata? Itseäni hämää suuresti ip treenaajien otteluasennot muutenkin. Kuitenkin tavoite ei ole lähteä matsaamaan vaan tavoite on päästä tilanteesta irti tai hoitaa se niin ettei mitään tilannetta synny. Otteluasento ei auta tähän tavoitteeseen pääsemisessä. Jos on aikaa ottaa kunnollinen otteluasento niin olisi ollut aikaa tehdä jotain muutakin. Kun otat otteluasennon tavoite sen jälkeen on voittaa toinen matsaamalla. Matsausmoodi menee päälle, jos tätä on treenattu. Paniikissa teet niin kuin on treenattu, eli lähdet matsaamaan. Tämäkö se tavoite on?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: siipiveikko ja 48 kurkkijaa