Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asennoista

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#46

Viesti tabitha »

Joo siis mäkin olen ajatellut, että tosi harva sitä leukaa oikeasti ylhäällä pitää. Vai tarkoitetaanko ilmaisulla "leuka ylhäällä" sitä että leuka on niin, kuin se on normaalistikin esim. kävellessä, siis sillä lailla "luonnollisesti". Jos tarkoitetaan, niin tunnustan että aikidossa pidetään leuka ylhäällä, paitsi jos toinen kuristaa tai ollaan tekemässä ukemia.

Mutta jossain katutappelussa on aika vaikea kuvitella että vastustaja lähtisi lyömään leukaan. Ennemminkin ehkä suoraan lättyyn.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#47

Viesti premier »

Joo, ei TL:ssäkään varsinaisesti "katsota nenän vartta pitkin" vaan ideana on pitää pää pystyssä niinkuin hyväryhtisessä asennossa aina.

Pystyssä oleva pää auttaa pitämään hartiat rentoina ja selän suorassa. Tämä puolestaan helpottaa voimansiirtoa lantiosta käsiä pitkin vastustajan naamaan. Ei sen ihmeempää rakettitiedettä ole tämä :)

Aika usein leuan alhaalla pitämiseen liittyy hartioiden nostaminen, mikä puolestaan haittaa voiman tuottoa ainakin TL:n tyylisissä lajeissa. Ja rajoittaa tosiaan sitä ulottuvuutta, kuten Mikakin tuossa jo aiemmin sanoi.

Mitään ongelmaa en ole vielä huomannut tämän lähestymistavan suhteen.
premier
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#48

Viesti tabitha »

Juh. Aikidossa tämä selitetään vain niin, että leuan painaminen alas haittaa hartioiden asentoa ja liike ei kulje lantiosta käsiin, ja koko lantionkäytön idea häviää, jos "fiiliksiä" on liikaa muualla kuin lantiossa. Itselleni ainakin on täysin mahdotonta horjuttaa ja heittää yhtään ketään hartiat ylhäällä. Ei vain onnistu. Skillz räcker inte.

"Ruoskamaisia" ja "venyttäviä" tekniikoita on varmaan mahdoton tehdä ilman että lantio on "auki" (:roll: tätä mun terminologiaa)

Räjähtävä tekniikka varmaan onnistuu kyllä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#49

Viesti Ronin »

tabitha kirjoitti: J
Mutta jossain katutappelussa on aika vaikea kuvitella että vastustaja lähtisi lyömään leukaan. Ennemminkin ehkä suoraan lättyyn.
Aika yleistä itseasiassa ja yllättävän monet "tavikset" tietää, että leukaan on hyvä lyödä jos haluaa tipauttaa toisen.

Niin, täytyyhän ne olkapäät pitää rentoina jos haluaa voimaa suoritukseen. :lol:
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#50

Viesti premier »

Ronin kirjoitti: Niin, täytyyhän ne olkapäät pitää rentoina jos haluaa voimaa suoritukseen. :lol:
Vitsihän tuo ilmeisesti oli, mutta haluan kuitenkin for the record mainita, että rentous on eri asia kuin löysyys :) Tarkoitus on siis olla rento, muttei löysä, ja voimakas, muttei jäykkä.

Mutta hienosäätöähän nämä on. Turpiinveto on se pääpointti, eli kunhan toimii! :lol:
premier
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#51

Viesti Jussi Häkkinen »

Kaoklai muuten ottelee pää ihan pystyssä ja selkä suorana, suojauskin suhteellisen rentona.

Oma suhtautumiseni leuan rinnassapitoon ja myös suojaukseen on "tilanteen mukaan" -metodi. Käytetään kun tarvitsee.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#52

Viesti Polvi »

Kaoklai myös väistää vastustajan yläpotkut limboamalla. En välttämättä lähtisi apinoimaan kyseisen jonglöörin maneereja.. ;)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#53

Viesti Samppa »

Polvi kirjoitti: Kaoklai myös väistää vastustajan yläpotkut limboamalla. En välttämättä lähtisi apinoimaan kyseisen jonglöörin maneereja.. ;)
Ja pyrkii liikkumaan ja väistämään muutenkin lähes kaikki vastustajan tekemiset. Mutta, jos torjuu, laskee kyllä leuan alas. Eli todella hyvällä silmällä ottelua tilanteen mukaan. Itse uskoisin, että tuo väistely ja reilu liikkuminen tässä tapauksessa johtuu melko pitkälle kokoerosta. Ei ole hääviä ottaa vastaan monta kymmentä kiloa painavampien iskuja oli leuka rinnassa tai ei.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#54

Viesti Mika »

toisessa ketjussa, vaikka tietää tästäkin ketjusta (hmm...), Polvi kirjoitti: No puppuahan tuo oli, kuten kaikki varmaan arvasivat. Testailin aikani, enkä huomannut mitään eroa "pitkien lyöntien" ulottuvuudessa leuka ylhäällä/alhaalla. Aina voidaan lässyttää katu vs kehä -jorinoita, mutta fakta on se, että paras tapa tulla tyrmätyksi on lähteä leuka ylhäällä lyöjää vastaan.
Kertoo kokemuksesta ja ihmisen kehon toiminnan ymmärtämisestä aika paljon. :lol:

No, ei se mitään, kaikki asiathan voidaan alistaa mielipiteille, ja se on ihan hyvä vain. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#55

Viesti Nelson »

Itse ainakin panostaisin enemmän siihen miten pääsee pois lyönnin alta kuin siihen miten se kannattaa torjua leualla. :?

Aikidossa hyvä ryhti on olennainen osa liikkumista ja muutenkin tärkeää että alkuasento on aina mahd. luonnollinen asento. Tietysti aina jossain liikkumisen vaiheessa voi suojata itseään erinäisin tavoin(riippuen vastustajan liikkeistä).
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#56

Viesti tabitha »

joo minäkin mieluummin väistän kuin torjun. Kikkarissa olen huomannut, että vaikka mulla olis suojaus päällä ja leukarinnassa ja kaikkea vielä, niin jos isku osuu täysillä, niin se menee kuitenkin läpi, koska olen niin katkarapu. Eli yritän lähinnä väistää ne.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#57

Viesti AriJ »

tabitha kirjoitti: joo minäkin mieluummin väistän kuin torjun. Kikkarissa olen huomannut, että vaikka mulla olis suojaus päällä ja leukarinnassa ja kaikkea vielä, niin jos isku osuu täysillä, niin se menee kuitenkin läpi, koska olen niin katkarapu. Eli yritän lähinnä väistää ne.
"Torjunnasta" tulee aina mielestäni kuvaan mukaan se, miten se tehdään ja mitä sillä haetaan.... :shock:
______________________
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#58

Viesti joksanen »

Mika kirjoitti: toisessa ketjussa, vaikka tietää tästäkin ketjusta (hmm...), Polvi kirjoitti..
Kuva
(tuon emoticonin javascripti on muuten rikki tuolla lisää hymiöitä -popparissa)
Nelson kirjoitti: Itse ainakin panostaisin enemmän siihen miten pääsee pois lyönnin alta kuin siihen miten se kannattaa torjua leualla.
:occasion5:


/jarno
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#59

Viesti Samppa »

Nelson kirjoitti: Itse ainakin panostaisin enemmän siihen miten pääsee pois lyönnin alta kuin siihen miten se kannattaa torjua leualla. :?
Kysehän onkin siitä, kuinka se leuka saadaan suojaan siltä lyönniltä ;)

Voidaanko näistä vastauksista nyt päätellä karkeasti näin, että kadulla väistetään ja kehässä voidaan myös välillä torjua :oops:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#60

Viesti Mika »

joksanen kirjoitti: Kuva
(tuon emoticonin javascripti on muuten rikki tuolla lisää hymiöitä -popparissa)
Juu, flammee joskus helmi-maaliskuussa ihmetteli miten tuon hymiön saa näkyviin. Se on sen erikoisuus ja sellaiseksi jää, vain harvojen herkkua. :p
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa