Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#91

Viesti Rami Niemi »

Ollessani pieni ja heiveröinen (oon mä sitä vieläkin mutta ennen oli pahempi), olin koulussa 2-9 ja ammattikoulu mukaanluettuna pahasti koulukiusattu. Niin verbaalisesti kuin fyysisestikin, koska en uskaltanut koskaan lyödä takaisin niin sain turpaani useastikin vain helppona nyrkkeilysäkkinä joka ei uskaltanut laulaa eteenpäin enkä osannut haukkua hiljentävästi vaan mitä vaan tuli sanottua haukkuihin takaisin se vain yllytti kiusaajia.

Olin aina luokkani pienin jopa tyttöihin verrattuna :oops:

Näistä syistä pikku Ramista kasvoi HYVIN ujo, sulkeutunut, omissaan pitelevä nörttipoika. Ei ollut paljoa kavereita ja ystäviä kai vaan yksi ajoittain.

Amiksen jälkeen tuolla vuonna 93 aloittelin lajiharrastuksen parin hyvän kaverin kanssa, ja sillä polulla ollaan...

Itseluottamus on noussut ihan tolkuttomia määriä entiseen verrattuna, etenkin silloin kun aloin aktiivisesti ohjaamaan treenejä niin esiintymisvarmuus ja uskallus avata suunsa on parantunut erinomaisesti.

Olen lajiharrastusten aloittamisen jälkeen uskaltautunut ihan extempore vapaaehtoiseksi teatteri ja tanssiesityksiin ja seminaarien pitoon ilman että yhtään haittaa. Ennen pelkästään luokassa suunsa avaaminen opettajan kysymykseen vastaamiseksi pelotti hirveästi.


Sanoisin kaikille ketkä kysyvät että kannattaako jonkin lajin harrastamisen aloittaminen itsetunnon kohottamiseksi tai muutenkin niin hvyn varman kyllän ja tulen ekalle alkeiskurssille vaikka mukaankin jos ei kaveri muuten saa itsestään uskallusta liikkeelle. (näin oon jo tehnytkin jokusen kerran).
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#92

Viesti Nade »

Minusta on hienoa, että Sitav on alkanut kirjoittaa tänne. On mukava tutustua kurdiin.
Mukava saada Suomeen maahanmuuttajia, joihin voi tutustua ja jotka sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan. Sellaiset sulkeutuneet, aggressiiviset ulkomaalaisryhmät ovat Suomelle vain rasite.
Etelänmatkoillakin aina toivon hieman tutustuvani ihmisiin. Aikaisemmin esim. Turkissa on ollut mahdotonta tutustua keneenkään, koska ulkosalla liikkui vain miehiä ja koska olen nainen, lähestyminen muuttui alta aikayksikön asiattomaksi.
Nykyään, koska Turkki havittelee EU-jäsenyyttä, ovat kuulema kaikki naisetkin kouluissa ja mikä parasta turistin kannalta, heitä on alkanut ilmaantua myös kauppoihin töihin. On valtavan piristävää jutella paikallisten kanssa ja hymyillä ja ottaa kontaktia ilman että tarvitsee pelätä väärinkäsityksiä. Miehetkin käyttäytyvät paremmin, kun heidän naisensa ovat myös kuviossa mukana.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#93

Viesti Vlad Tepes »

Kiitos Sitav vastauksesta. Oli mielenkiintoista lukea ajatuksistasi kansallisesta identiteetistä.

Vastustan sitä mamu sanaa siksi, että sen avulla on helppo niputtaa tietynlaiset "monesti ei ihan niin toivotut" maahanmuuttajat yhteen kasaan mielikuvatasolla. Vai käyttääkö joku muka sitä sanaa ruotsalaisesta tai norjalaisesta, joka on muuttanut Suomeen?
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#94

Viesti heian »

Vlad Tepes kirjoitti: Vai käyttääkö joku muka sitä sanaa ruotsalaisesta tai norjalaisesta, joka on muuttanut Suomeen?
Minä käytän.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#95

Viesti kollegiassessori »

Minua ei ole koskaan kiusattu, johtuu lähinnä pahasta suustani jolla ollaan isketty luut kurkkuun kaikilta sitä yrittäviltä.

Itse olen ollut vähän omituinen, sillä olen tieten tahtoen koko ala-asteen ja puolet ylä-asteestakin haastanut riitaa luokan "kovisten" kanssa. Sitä en tiedä halusinko näpäyttää heitä vähän vai halusinko tunnustusta vai mitä, mutta kumminkin. Tappeluihin en ikinä joutunut, tiesin aina tarkalleen missä se näkymätön raja kulkee.

Kamalin olin siinä seitsemännen luokan paikkeilla, sain nähtävästi kaikki puberteetin hormonihöyryt kerralla suoniini ja kyllä sitä tuli purettua vähän kaikkiin. Olin siis kiusaaja. Verbaalisella puolella lähinnä mutta täysi urpo kuitenkin.

Siinä kahdeksannen luokan lopupuolella aloin vähän järkiintymään ja lajitkin paljastivat sen julman totuuden etten ole yhtään sen kummallisempi kuin kukaan muukaan, itse asiassa paljon heikompi fyysisesti liikunnan puutteen takia. Lisäksi aikuisten ihmisten kanssa salilla vietetty aika on ollut hyvästä. Nytkin paljon mielummin istun tatamin reunalla ja kuuntelen muiden aikuisten juttelua kuin vietän aikaani omanikäisteni kanssa.

Murrosikäkin alkaa pikkuhiljaa valua pois, nyt olen vain jatkuvasti kärttyinen. Ja muuten vain hönö. Ja mitä nyt itsetunto vielä riippuu lihasten määrästä ja sen sellaisesta mutta parempaan päin kuitenkin ollaan siirtymässä. :D
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#96

Viesti Sitav Abdullah »

Nade kirjoitti: Minusta on hienoa, että Sitav on alkanut kirjoittaa tänne. On mukava tutustua kurdiin.
Mukava saada Suomeen maahanmuuttajia, joihin voi tutustua ja jotka sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan. Sellaiset sulkeutuneet, aggressiiviset ulkomaalaisryhmät ovat Suomelle vain rasite.
Etelänmatkoillakin aina toivon hieman tutustuvani ihmisiin. Aikaisemmin esim. Turkissa on ollut mahdotonta tutustua keneenkään, koska ulkosalla liikkui vain miehiä ja koska olen nainen, lähestyminen muuttui alta aikayksikön asiattomaksi.
Nykyään, koska Turkki havittelee EU-jäsenyyttä, ovat kuulema kaikki naisetkin kouluissa ja mikä parasta turistin kannalta, heitä on alkanut ilmaantua myös kauppoihin töihin. On valtavan piristävää jutella paikallisten kanssa ja hymyillä ja ottaa kontaktia ilman että tarvitsee pelätä väärinkäsityksiä. Miehetkin käyttäytyvät paremmin, kun heidän naisensa ovat myös kuviossa mukana.
Jep ei me kaikki olla niitä stereotyyppisiä naisten alistajia. :D
Mutta kyllähän mun mielestä potkussa on pari ainakin osittain tumma ihoista henkilöä.
Vai?
Mutta kyllä mä tykkään tuoda mun mielipiteitä joskus aika äänekäästikin esille.
Juuri kaikkien stereotypioiden rikkomiseksi.
Mutta kiva kun olet avooin mielinen.
Mutta valitettavasti näitä agresiivisia nuoria maahnmuttajia on vielä.
Mutta tämä muutetaisiin sillä,että maahanmuuttaja vanhemmille kerrotaisiin selkeästi kaikki suomen säännöt.
Siis myös ne kirjoittamattomat eli moraali ja semmoiset arki päivän asiat.
Mutta jokainen tehkön kuin haluavat.
En mä rupee saarnaa kenellekään vaikka en tykkäisikään näitten henkilöitten tavoista.
Vlad Tepes kirjoitti: Kiitos Sitav vastauksesta. Oli mielenkiintoista lukea ajatuksistasi kansallisesta identiteetistä.

Vastustan sitä mamu sanaa siksi, että sen avulla on helppo niputtaa tietynlaiset "monesti ei ihan niin toivotut" maahanmuuttajat yhteen kasaan mielikuvatasolla. Vai käyttääkö joku muka sitä sanaa ruotsalaisesta tai norjalaisesta, joka on muuttanut Suomeen?
Ole hyvä toivottavasti tykkäsit.
Mutta voidaanhan me vaihtaa ajatuksia maahnmuuttajista yms. myös yksityisellä jos jäi jokin mun asioista vähän hämärään.
Ymmärrän mitä tarkoitat tuolla mamu jutulla ja suht. oikeassa olet asiasta.
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#97

Viesti nassesetä »

heian kirjoitti:
Vlad Tepes kirjoitti:Vai käyttääkö joku muka sitä sanaa ruotsalaisesta tai norjalaisesta, joka on muuttanut Suomeen?
Minä käytän.
Kuin myös. Maahanmuuttaja on niin pitkä sana ettei sitä kokoajan jaksa kirjoittaa, samoin kuin monikultturisti, eli moku.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#98

Viesti Mika »

:)
KiVa Koulu -ohjelma vähentää koulukiusaamista merkittävästi. Koulukiusaamista ehkäisevää ja vähentävää ohjelmaa kokeiltiin viime lukuvuonna ensimmäistä kertaa. Ohjelmaa toteuttaneissa kouluissa toistuvasti kiusatuksi joutuvien ja muita kiusaavien lapsien määrä väheni 40 prosentilla.
>>>

http://www.kivakoulu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#99

Viesti Mika »

Odotan tietynlaisia reaktioita tähän... :smt003 Vaikka eihän tämä mikään hauska uutinen kuitenkaan ole.
Kiusaaminen ja kiusatuksi joutuminen ensimmäisinä kouluvuosina saattavat lisätä poikien riskiä sairastua mielenterveyshäiriöihin varhaisaikuisuudessa, väittää Turun yliopiston tuore tutkimus.

Tutkimuksessa kartoitettiin 8- vuotiaiden kiusaajien ja kiusatuksi tulleiden poikien psykiatrisia diagnooseja 10-15-vuotta myöhemmin.
>>>
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#100

Viesti nassesetä »

Millaisia reaktioita odotat? Mitähän uutta tuossakin tutkimuksessa oli?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#101

Viesti Mika »

Täällä on hyvin moni kertonut melko tunteikkaasti kokemuksistaan kiusattuna sekä yhä vallalla olevasta vihasta näitä kiusaajia kohtaan. Näihin voisin odottaa joidenkin reaktioiden perustuvan.

En tiedä mitä uutta tuossa oli, kun en ole aiemmin asiaan perehtynyt. Onko sinulla osoittaa aiempia tutkimuksia aiheesta?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#102

Viesti nassesetä »

Ei ole, enkä jaksa mistään kaivaa. Eikö koulukiusaamisen ja muidenkin lapsuus-ja nuoruusajan ikävien tapahtumien ole jo aikoja sitten todistettu korreloivan myöhemmän elämän ihmissuhdeongelmien ja jopa sosiopaattisuuden kanssa?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#103

Viesti Mika »

En valitettavasti osaa vastata, koska en ole perehtynyt aiheeseen, kuten sanoin.

Tuossa linkittämässäni artikkelissa sanotaan kuitenkin näin:
Psykiatrisia tutkimuksia kiusaamisen ja kiusatuksi tulemisen vaikutuksista ei ole tutkittu vielä pitkään. Päätutkija Andre Souranderin mukaan lapsuuden ongelmien jatkuvuudesta tai jatkumattomuudesta ei näin ollen ole saatavilla kuin rajoitettua tutkimusaineistoa.
Että kai tuolla kyseisellä tutkimuksella sitten jotakin merkitystä voi olla...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#104

Viesti nassesetä »

Hyvä toki, että tutkitaan. Kuvittelin vain itse, että asiaa olisi jo aikalailla väännelty ja käännelty. Onhan Tastulan ja muidenkin haastatteluissa ollut aika usein entisiä koulukiusattuja, joiden tarinat ovat kaikkea muuta kuin kadehdittavia.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#105

Viesti Mika »

Joo, eiköhän ainakin tuo, että kiusatuilla saattaa olla ongelmia myöhemmin, ole jo jonkin verran tutkittua asiaa. Mutta se, että kiusaajillakin voi olla samanlaisia vaikeuksia, oli minulle uutta.

Tuo uutta sisältöä koulukiusaamiseen puuttumiseen. Hienoa että Suomessa asiassa ollaan edistytty muutenkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kasi ja 88 kurkkijaa