Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli - Alaselän kiputilat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Artikkeli - Alaselän kiputilat

#1

Viesti Mika »

Tässä ketjussa voimme keskustella kyseisestä artikkelista.

Alaselän kiputilat
Viimeksi muokannut Mika, marras 3, 2005, 10.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti Keiju »

Kiitos, hyvä artikkeli ja sain sieltä paljon infoa. Siellä ei mainittu kuitenkaan siitä ongelmasta, joka itseäni vaivaa. Eli onkohan selvää syytä sille, että aamulla herään selkäkipuun ja joskus aamuyöstäkin ja joudun tunkemaan alaselän alle tyynyn kaksinkerroin, että helpottaisi? Särky helpottuu, kun nousee ylös. Etukumarat asennot pystyssä olessakin laukaisevat säryn, mutta pahinta se on just aamuisin.

EDIT: Tässä kohtaa saatte tuon allekirjoitukseni unohtaa....
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Antti Virtanen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 74
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Antti Virtanen »

Yleensä pelkkä yösärky viittaa lihasperäiseen vaivaan ja pelkästään kääntyessä tuleva kipu nivelkapselivaivoihin. Tuo tyynyn laitto alaselän alle tuntuu yllättävältä avulta ellet laita sitä kuitenkin pikemminkin lantion alle.

Jos eteentaivutus on kivulias, voi syitä olla monia. Pitäisi nähdä, mistä kohdasta selkä lakkaa taipumasta tai alkaa koskea.

Tuon perusteella en lähde arvuuttelemaan tarkemmin, mutta jotain hoitoa tai ainakin omaa jumppaa kannattaisi tehdä, ettei pragaa pahemmin.
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti Keiju »

Oikeassa olet, kyllä se tyyny tulee laitetuksi enemmänkin lantion alle, siis alaselän ja pakaroiden väliin.
Se eteentaivutus homman luulen johtuvan vain puutteellisesta ergonomiasta ja on enemmänkin sellaista selän väsymistä. Samaa havaitsen, jos tulee seisottua pitkiä aikoja kengillä, jossa on jonkinlaista korkoa.
Olen ajatellut, että hankkisiko sellaisen korotetun tyynyn jalkojen alle yöksi, siis että jalat tulevat 90 asteen kulmaan....auttaisikohan? Kokeilemallahan se selviää.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#5

Viesti keskilinja »

Liian pehmeä sänky???
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti Keiju »

Joo, kyllä syy alunperin varmasti oli juuri sängyssä, mutta nukkuipa nyt missä tahansa, niin tyynyä on pukattava allensa jossain vaiheessa.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#7

Viesti keskilinja »

Tuntuuko kipu lihaksissa vai enemmänkin nivelsärkyä?
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti Keiju »

Taitaa olla sekä että, aamuisen kivun yhteydessä myös kääntyminen on tuskallista.
En ole nyt pariin päivään heräillyt kipuun...ilman tyynyäkin pärjännyt .:shock:
Olen viime aikoina nostellut raskaita jonkin verran, olisiko se kenties minun selälleni hyväksi? En muuta syytä keksi, että tyyny on ollut hyödyttömänä.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#9

Viesti mronkain »

Kannattaa myös miettiä sänkyä, itselläni oli ongelmia liian pehmeän sängyn kanssa, dumpattiin se ja nukutaan tavallisilla patjoilla lattialla, paljon parempi. Aluksi selkä vähän jäykistyi niillä, mutta nyt kun on tottunut niin en ihan heti pehmeään sänkyyn vaihtaisi. Itselläni on painoa lähes 100 kiloa (sänkyä ostettaessa oli reilusti yli), joten sekin vaikuttaa.

- Marko
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti Keiju »

Aiheuttiko se liian pehmeä sänky sinulle samanlaisia alaselän kipuja kuin minulle vai millaisia?
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#11

Viesti keskilinja »

Liian pehmeä sänky voi aiheuttaa selkäkipuja. Minulle ja tyttöystävälleni liika pehmeys kipeytti alaselän molemmilta pikuuhiljaa.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

Keiju kirjoitti: Aiheuttiko se liian pehmeä sänky sinulle samanlaisia alaselän kipuja kuin minulle vai millaisia?
Samantapaisia, eli usein juuri laitoin tyynyä selän alle, koska selkä oli liian notkollaan pehmeässä sängyssä. Samoin vatsallaan tai kyljellä maatessa keskivartalo upposi sänkyyn liian syvälle ja selkä oli mutkalla. Vähän aikaa kun oli hereillä (eli pystyasennossa) niin alkoi helpottamaan. Hyvä vinkki, mene laadukkaaseen sänkykauppaan (esim. Unikulma) ja ole olevinasi kiinnostunut sängystä. Niillä on sellaiset mittauslaitteistot, jotka mittaavat erilaisia jännitystiloja. Esim. minulla näkivät heti että minulla on selvästi liian pehmeä sänky (mihin johtopäätökseen olin siis itsekin tullut). Tosin alkoivat sitten myydä 23 000 mk:n mittatilaussänkyä (jousitus mitoitettu henk. koht. ja ties mitä), missä vaiheessa pyysin kohteliaasti hinnat ja muut tiedot paperille ja poistuin. Enkä antanut puhelinnumeroa tai muita yhteystietoja vaikka pyysivät.

- Marko
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti Keiju »

Joo, kyllä ollaan Markon kanssa samassa sängyssä aikaamme kulutettu!
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#14

Viesti mronkain »

No ei ihme jos on ollut selät kipeänä, kun siellä on ollut lisäksi kaksi muuta tyyppiä ja kaksi kissaa, sekä lukuisa joukko pehmoelukoita!

- Marko
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti Keiju »

Plus jättirotuinen koiramme on myös sängyn kuluttajana tunnettu. Kyllä meijän Marko nyt pitää lähtee ostaa se mittatilaussänky.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa