Onhan tuo kyllä totta. Minunkin lyhyen judourani aikan on tullut hirveästi erillaisia sääntömuutoksia judoon. Erillaisia oterajoituksia pystyssä, matto-ottelun rajoituksia, pukurajoituksia jne. jne. Pekingin Olympialaisissakin nostettiin kaverit pystyyn, vaikka toisella oli selkä tai muu selvästi dominoivampi positio. 80-luvun lopussa meni sääntö suurinpiirtein niin että matossa jatkettiin kunnes toinen nousi ylös tai tilanne keskeytyi totaalisesti (esim. toinen sulkee guardin kiinni ja vain pitelee kaveria siinä). Tietysti tällaisessa tilanteessa oli todella turhauttavaa otella, jos oli hieman tappiolla ja kaveri vaan veti mattoon ja siellä kulutti aikaa. Toisaalta taas oli hyvä käyttää samaa taktiikkaa, jos oli itse johdossa tiukassa matsissa. Ennen oli hyvin yleistä, että judomatsissa oteltiin yli puolet matossa. Nyt taas sinun ei tarvitse osata juuri mitään matto-ottelua pärjätäksesi judossa. Kysymys kuuluukin, että onko siinä enää kysessä konaisvaltaisesta judosta? Itsekin olin aktiiviaikoinani parempi pystyssä kuin matossa ja voitinkin varmaan 90% otteluista pystyssä. Ja siitäkin johtuen minulla oli monen vuoden jakso, jossa en juurikaan panostanut mattoon muuten kuin ottelun omaisesti harjoittelemalla. (eli matossa oltiin nopea tilanne heittoyrityksen jälkeen ja/tai mattorandorissa otettiin hyvin suurella riskillä hyökäten eli tilanne ei saanut pysähtyä. jos tilanne pysähtyi niin annettiin selkä tms jotta homma taas etenisi)Lelu kirjoitti: Mielenkiintosta nähdä, nyt kun vapari möyrii eteenpäin omana lajinaan, et mtien sille tulee käymään. Mulla on sellanen käsitys, et lajit kärsii aikojen saatossa jollain tapaa, kun niistä tulee itseisarvoisia. Judo lie hyvä esimerkki. Nykyään se on urheilua, se on vaan judoa, mut aikanaan kun se kehitettiin, se oli myös tehokas tapa kamppailla. Muistaakseni ekassa turnauksessa sillon Kanon aikoina (en muista kirjaa, jossa tää mainittiin, se oli tyyliä "maailman kamppailutaidot", mut n oo varma oliko kyseessä juuri se kirja), jossa laitettiin ju-jutsukat ja judokat napitusten käsittääkseni jutsusäännöin, lopputulos oli 13/15 judokoille. Nykyään ei varmaan kävis enää yhtä hyvin. Mahtaakohan vaparista tulla ennenpitkää niin itseisarvoista, että vapariotteliat ei enää pärjää alkupäivien vaparin kaltaisessa ottelussa muualta tulevaa kilpailua vastaan?
Sama tilanne voisi olla edessä vaparissakin, jos matossa oloon alettaisiin puuttua. Jos kaverilla ei ole takkia päällä, niin on minusta todella vaikeaa pitää osaavaa kaveria matossa vastoin hänen tahtoaan ja vielä yrittää itse jotain lopetusta samalla. Minusta se on ottelijan huonoutta, jos ei pääse halutessaan matosta ylös. Passiivinen ottelutyyli matossa kuin pystyssäkin tulisi myös olla rangaistavaa.
Matto-ottelun väitetty tylsyys johtuu siitä, että ottelua on hyvin vaikeata seurata jostain kymmenen metrin päästä, kun kaverit ovat yhdessä mytyssä matossa. Minusta tässä voidaan tuoda nykytekniikka tueksi ja tuoda muutama flattiruutu/kangas lähemmäksi katsojia ja kuvata kameroilla matsia (myös) matossa, jolloin tilanteet erottaa paremmin. Silloinhan sitä saisi myös hidastuksiakin aikaiseksi. Tietystihän laitteisto maksaisi, mutta yhteisvastuullisesti liiton(vapari ja/tai judo) kautta hankittuna se ei niin paljon painaisi.