Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

#1

Viesti KungFuMiäs »

Träppinki on minulle kaikkea missä käytetään herkkyyttä, eli tavallaan tapa suhtautua kontaktiin vastustajan kanssa. Ei runnota kättä jännittyneenä pitkin ja poikin vaan pidetään pehmeänä, herkempänä ja valmiimpana reagoimaan. Kun kontakti saadaan niin sitä käytetään, puolustukseen ja hyökkäyksen asettelemiseen. Ei se träppinki mitään vahinkoa ole jos sitä hakee ja käyttää. Mutta toki jos sen käsittää hommana niikuin joku lukotus niin kai tuollaiset kommentit sit ymmärtää..
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#2

Viesti Miklu »

KungFuMiäs kirjoitti: Träppinki on minulle kaikkea missä käytetään herkkyyttä, eli tavallaan tapa suhtautua kontaktiin vastustajan kanssa. Ei runnota kättä jännittyneenä pitkin ja poikin vaan pidetään pehmeänä, herkempänä ja valmiimpana reagoimaan.
No joo, jos sitä träppinkin käsitettä lähdetään noin laajentamaan niin saa varmasti träppinkistä kamppailumaailman tärkeimmän asia. Meinaan, samat asiat liitetään painihommin, miekkailuun jne. Nuo on sitä energy drillaus juttua sitten. Chi saota, tuntoharjoittelua tai yksinkertaistaen vaikka vain sitä panimista :)
Bruce Lee elää!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#3

Viesti KungFuMiäs »

Mitenkäs te sitten tuota trappinkia käsitätte? Tuo selitykseni nyt oli aika huono, pitäisi näyttää. Mutta idea kuitenki että kun kontakti saadaan niin sitä käytetään, pyritään pitämään se kontakti on hieman väärin sanottu, mutta käytetään tiettyjä taitoja niin kauan kun se kontakti on ja tietyt taidot auttaa pitämään sen kontaktin paremmin ilman että lähtee jahtamaan käsiä. Itse olen ainakin nähnyt tälläisien taitojen käyttöä ja harjoitusta kaikenlaisten träpping harjoitusten teossa.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#4

Viesti joksanen »

Menee vähän JKD-ketjun sotkemiseksi, mutta ilmeisesti trappingista on hyvä keskustella koska se monen mielessä on erilainen asia.

Mulle sana trapping kääntyy mielessä ansastamiseksi, joka ilmentää kahta vääristynyttä konnotaatiota. Ensimmäinen on aktiivinen aikomus "virittää ansa" ja toinen ansaloukkoon joutumisen lopullisuus. Trapping ei ole karhunrauta, josta ei pääse pois järsimättä raajaansa.

Todennäköisesti kukaan ei ajattele ihan näin radikaalisti. Musta tuntuu että ihmisillä on usein kuitenkin tiedostamattaan tämänsuuntaisia käsityksiä.

Mulle trapping on kahden käden kontrolloimista yhdellä jotta saa vapaalyönnin. Tämä kestää useimmiten pari sekunnin kymmenystä, joten trappauksen ja lyönnin pitää olla käytännössä yhdenaikaisia.

Ei olis huono vaihtoehto alkaa puhua trippingistä. Pidempiaikaisen vangitsemisen sijaan olisikin kyse horjuttamiseen verrattavasta "kompastuttamisesta", jonka varjolla on turvallisempaa käyttää sitä varsinaisempaa työkalua tai tekniikkaa.

Tässä kuvassa on lievä fantasiatrappi, sillä juuri koskaan uhri ei jää pitämään ranteesta kiinni. Tai ainakaan sen varaan ei voi laskea. Toisaalta trapin onnistuminen ei tässäkään ole kiinni siitä, koska vastustajan kyynärvarret ovat kuitenkin ristissä.
Kuva

Tässä on aavistuksen realistisempi kuva. Parempi esimerkki tosin olisi jos vastustajan kädet olisi enemmän ristissä. Trappaus ei siis edellytä, että käsiä on painettu vastustajaa vasten, vaikka tietysti niin halutaan yrittää, jotta yhden vapaalyönnin päälle voitaisiin saada uusi trappi tai jopa uusi vapaalyönti.
Kuva


Nyt kun prosessoin tätä ajatusta enemmän, niin ehkä trappaus voisi kohdistua myös vain yhteen käteen, mutta silloin sen toisen pitää olla varattuna (occupied, busy, ei keksi hyvää sanaa) jossain muualla.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#5

Viesti KungFuMiäs »

Mun on niin vaikea käsittää näitä tekniikkoina, oon ehkä ollu liian kauan kiinalaisen opissa :lol: . Tuo että saadaan kädet ristiin niin on mielestäni vain yksi mahdollisuus mitä tuolla träpping meiningillä voi saada aikaan, ei itse träpping. Eikös jo se että pidän käsivartta sun käsivartta vasten träppää sitä johonkin suuntaan, kuten sanoit "Trapping ei ole karhunrauta, josta ei pääse pois järsimättä raajaansa." Pitääkö träppi olla sellainen että vastustajalla on molemmat kädet estettynä juuri samalla hetkellä, entä jos niitä trappailee sekunnin murto-osana toisistaan samalla ku toinen irtoaa niin saa toiseen kontaktin. Entäs jalat, pitääkö nekin olla träpissä yhdessä käsien kanssa? Toivottavasti tämä ei nyt kuullosta miltään kuulustelulta :) , noiden kysymysten pointti on vain tuoda minun ajatusta esiin hommasta.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#6

Viesti joksanen »

KungFuMiäs kirjoitti: Mun on niin vaikea käsittää näitä tekniikkoina
Ei ne olekaan. Tuli huomaamattani kaksi melko identtistä kuvaa. Yksi vaihtoehto voisi olla sellainen, jossa vastustajan kädet on vierekkäin kuin käsirautoja odotellessa ja asetat oikean ranteesi hänen oikealleen sekä kyynärpääsi hänen vasemmalleen.
Eikös jo se että pidän käsivartta sun käsivartta vasten träppää sitä johonkin suuntaan
Njoo. En silti kutsuisi tuota trapiksi jos käsivarsi pystyy edelleen liikkumaan seitsemään suuntaan kahdeksasta. Ja jos se mun toinen käsi on täysin käyttövalmiudessa.
entä jos niitä trappailee sekunnin murto-osana toisistaan samalla ku toinen irtoaa niin saa toiseen kontaktin
Jotain tällaista mä hain trappia seuraavalla trapilla. Mutta ehken kuitenkaan ihan noin kuin sinä sanoit.

Kädet harvemmin trappaa jalkoja ja vielä harvemmin jalat käsiä. Kädet keskenään ja jalat keskenään. Siinäkin mielessä tripping on ihan hyvä sana, vaikka en sitä itsekään alkanut käyttää (enkä koe terminvaihtoa oikeasti tarpeellisena).

En ole koskaan tosin ajatellut missä kohtaa normaali siltaaminen muuttuu trappaukseksi. Ihan hyviä pointteja toit esille ja ainakin nyt toivottavasti kaikille on selvää kuinka pienestä asiasta voi olla kysymys.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#7

Viesti KungFuMiäs »

Njoo. En silti kutsuisi tuota trapiksi jos käsivarsi pystyy edelleen liikkumaan seitsemään suuntaan kahdeksasta. Ja jos se mun toinen käsi on täysin käyttövalmiudessa.
Oletko koskaan kokenut sellaista taitoa henkilöllä että kun hän pitää kättään kontaktissa sun käteen niin tuntuu sellainen jatkuva raskas ja painostava tunne, ainoa tapa lähteä siitä on vetää käsi pois, eli antaa vastustajalle juuri se tila mitä hän haluaa päästä tekemään pahaa. Sellainen on esim. päivittäisen seisonta harjoittelun tulos.
Monesti näissä on kyse taidoista mitä on kehittänyt kehoon, ei niinkään siitä mitä tekee "teknisesti". Tietenkin nämä tälläiset taidot on aika harvassa nykypäivän mcdonalds yhteiskunnassa.
Kädet harvemmin trappaa jalkoja ja vielä harvemmin jalat käsiä. Kädet keskenään ja jalat keskenään. Siinäkin mielessä tripping on ihan hyvä sana, vaikka en sitä itsekään alkanut käyttää
Ookej, en tarkoittanut että kädet menisivät jalkoihin, vaan tietenkin jalat hoitaa jalkoja. Eli träpping olisi sitten vain käsivarsilla tehtävää juttua.
En ole koskaan tosin ajatellut missä kohtaa normaali siltaaminen muuttuu trappaukseksi. Ihan hyviä pointteja toit esille ja ainakin nyt toivottavasti kaikille on selvää kuinka pienestä asiasta voi olla kysymys.
Joo siltaaminen on termi jota itse käytän enemmän. Nämä ajatukset on vain tulleet siitä kun olen katsonut träppinki harjoittelua ja nähnyt siinä paljon samoja taitoja mitä meilläkin käytetään kun unohtaa ne tekniikat siinä.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#8

Viesti Miklu »

KungFuMiäs kirjoitti: Oletko koskaan kokenut sellaista taitoa henkilöllä että kun hän pitää kättään kontaktissa sun käteen niin tuntuu sellainen jatkuva raskas ja painostava tunne, ainoa tapa lähteä siitä on vetää käsi pois, eli antaa vastustajalle juuri se tila mitä hän haluaa päästä tekemään pahaa. Sellainen on esim. päivittäisen seisonta harjoittelun tulos.
Monesti näissä on kyse taidoista mitä on kehittänyt kehoon, ei niinkään siitä mitä tekee "teknisesti". Tietenkin nämä tälläiset taidot on aika harvassa nykypäivän mcdonalds yhteiskunnassa.
Joo no minä taas pidän pelottavampana sellastä jalat alta räjäyttävää räppinkiä minkä myötä paikoista lähtee hampaat (vai oliko se toisin päin) ja iskee varsinainen sensory overload mutta tämä nyt ei liity, eikä ole liittynyt vähään aikaan, JKD-juttuihin. Träppinkiä voisi käsitellä ihan omassa ketjussa, jossa voisi tietämättömille jaella ilosanomaa&epistolaa aiheesta :D
Bruce Lee elää!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#9

Viesti Mika »

Miklu kirjoitti: Träppinkiä voisi käsitellä ihan omassa ketjussa, jossa voisi tietämättömille jaella ilosanomaa&epistolaa aiheesta :D
Olen samaa mieltä, aihe on jo näiden viestien perusteella mielenkiintoinen. Kuka rohkea aloittaa ketjun? :)

Ja keksikää sille ketjulle sitten suomenkielinen nimi... :rukous:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kiinalaisten lajien lähikamppailu taktiikkaa

#10

Viesti KungFuMiäs »

Joo no minä taas pidän pelottavampana sellastä jalat alta räjäyttävää räppinkiä minkä myötä paikoista lähtee hampaat (vai oliko se toisin päin) ja iskee varsinainen sensory overload mutta tämä nyt ei liity
Juu xingyissä sanotaan että tavallaan se taito mitä ensin kuvailin on tuon taidon esi-aste tai vaatimus (jotain sinne päin). Ensin rakennetaan kehoon sellanen vahva "platform" mistä se lähtee, yhdistetään se vastustajaan ja sitten räjähdetään "sisäisesti". Paljoa ulkoista liikettä ei näy, eikä tarvikaan koska kaverin rakenteseen (tai painon keskipisteseen) ollaan jo tultu hyvin kiinni siinä kontaktin ekalla sekunnin murto-osalla.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

#11

Viesti KungFuMiäs »

Mitenkäs muissa lajeissa tämän tyyppistä lähikamppailua suoritetaan? Millä tavalla se tulee esille lajissa ja miten sitä harjoitellaan?
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Mietteitä ja ajatuksia JKD:sta

#12

Viesti joksanen »

KungFuMiäs kirjoitti: Oletko koskaan kokenut sellaista taitoa henkilöllä että kun hän pitää kättään kontaktissa sun käteen niin tuntuu sellainen jatkuva raskas ja painostava tunne, ainoa tapa lähteä siitä on vetää käsi pois
Joo ja ei. Olen tuntenut suurta vastustusta omia vastasuoritteitani kohtaan. Se on syntynyt toisen hyvästä rakenteesta ja vaivattomuudessaan se on todella ärsyttävää. Ehkä mäkin olen onnistunut joskus tekemään niin jollekin, mutta ei sitä kai itse huomaa.

Käden poisvetäminen ei kyllä noissa tilanteissa ole poistanut ahdinkoa. Päin vastoin. Oma liikkuminen siellä käden takana on useimmiten paras vaihtoehto. Ja niinhän sitä pahemmistakin trapeista irti pääsee.
siltaaminen on termi jota itse käytän enemmän.
Toisaalta siltaaminen on kontaktin etsimistä, enkä pitäisi sitä trappaamisena. Vaikka pitäähän sitä ensin kontakti olla jos aikoo trapata.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

#13

Viesti KungFuMiäs »

Käden poisvetäminen ei kyllä noissa tilanteissa ole poistanut ahdinkoa. Päin vastoin. Oma liikkuminen siellä käden takana on useimmiten paras vaihtoehto. Ja niinhän sitä pahemmistakin trapeista irti pääsee.
Juu meinasinkin just sellaista että ainoa vaihtoehto on tilanteesta pois meneminen vaikka se on yleensä huono asia, se liikkuminen sielä kädet takana ei vaan onnistu ja vie tasapainon koska tuntuu että suhun nojaa puskutraktori. Mutta joo normaalisti se liikkuminen on paras tapa ja siitä voi päästä käyttämään sitä siltaa omaksi hyväksi.

Itse olen seissyt nyt hieman enemmän noin puoli vuotta Xingyi harjoitukseen liittyen ja pientä tuollaista on alkanut kehittymään, riippuen kenen kanssa tekee ja mitä hänellä löytyy kehossa.
Toisaalta siltaaminen on kontaktin etsimistä, enkä pitäisi sitä trappaamisena. Vaikka pitäähän sitä ensin kontakti olla jos aikoo trapata.
Juu taitaa olla ihan mun oma käsitys tämä että trapping menee yhteen siltaamisen kanssa. Mielestäni niiden rajat on vain niin vaikeaa määritellä. Omassa harjoittelussani opettaja ei nimeä tälläisiä asioita, tekeminen on vain se juttu, siksi olenkin luokitellut näitä hieman omalla tavalla välillä :)
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

#14

Viesti joksanen »

KungFuMiäs kirjoitti: liikkuminen sielä kädet takana ei vaan onnistu ja vie tasapainon koska tuntuu että suhun nojaa puskutraktori
Kuulostaa siltä että on horjutettu jo valmiiksi. Pitää koittaa järjestää joku feel-out =)
Omassa harjoittelussani opettaja ei nimeä tälläisiä asioita
Ei mekään trappauksesta puhuta ellei sitten erikseen haeta joltain tavalliselta suoritukselta jotain tiettyä lopputulosta. Viimeksi tänään tosin taidettiin päätyä trap-tilanteeseen (lap-sau puolustuksena lap-sau-hyökkäykseen).

Eikä me puhuta kyllä siltaamisestakaan, vaikka meillä on sen niminen liikesarjakin.


Plääh, tästä tuli tylsää heti kun tää siirrettiin wuguaniin.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kiinalaisten lajien lähikamppailutaktiikkaa

#15

Viesti joksanen »

En muista enää laitoinko tämän joskus tänne, mutta Robert Chu kirjoitti trappingista heinäkuussa w1ng-blogissa:
http://www.w1ng.com/x-marks-the-spot-by-robert-chu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa