Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli - Venyttely

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Artikkeli - Venyttely

#16

Viesti kollegiassessori »

Hahaa! Loisto opas, löysin syyn ikuiseen selkäni homokkuuteen, eli tuo nelikulmainen alasuolilihas (voi äiti mikä nimi.). Se oli juuri se tuskaisuuteni aiheuttaja kun äsken kokeilin. Pitäneepi venyttää sitä päivittäin niin tulisi jo istumisestakin siedettävää.

Kiitos Mika.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Re: Artikkeli - Venyttely

#17

Viesti Polvi »

Mitä venytyksiä minun pitäisi tehdä, että pääsisin tällaiseen asentoon?
Kuva

Tällä hetkellä minun on pakko nostaa kantapäät maasta jos laskeudun kyykkyyn.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Artikkeli - Venyttely

#18

Viesti Mika »

En pääse mäkään avaamatta jalkateriä aika leveäksi. Tai pääsen jos pidän jostakin kiinni (äsken waemosta :D), mutta tasapaino vie taaksepäin.

Mulla toi tuntuu lonkakoukistajissa, ja tietty kireät akillesjänteet vaikeuttavat. Lonkakoukistajia vaan ei ole kovin helppo venytellä... Plintti tai korkea sänky tai pöytä olisivat hyviä - mutta säkin kun olet tuollainen levypallotaistelija, niin plintti jää noista kolmesta ainoaksi vaihtoehdoksi. Kun sen jalan olisi hyvä riippua vapaana. Vaikka onhan niitä tietysti muitakin keinoja eli nää perinteiset sammakot jne.

Antaa viisaampien jatkaa tästä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: Artikkeli - Venyttely

#19

Viesti sivarinlötkö »

Mulla on ainakin auttanut se että olen hengannut ko. asennossa käyttäen jotain apua. Ihan loogista. Venytellyt en ole kovin paljoa.
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Re: Artikkeli - Venyttely

#20

Viesti Tohtori Krabola »

Ei tuohon osaa välttämättä yhtä niksiä osaa sanoa, Mikan esille ottamat lonkankoukistajat ja akillesjänteet ovat hyvä alku. Toisaalta, jos jalkapöytä ja penikka ovat kireällä, vaikeuttaa sekin olennaisesti kyykkyyn pääsyä. Ja tietty jos elintasoa on liikaa tuossa vyötärön seudulla :lol: .

Kapea kyykky vaatii tosiaan melko notkeita jalkoja. En väitä etteikö se löytyisi sinusta, Polvi, mutta siinä voi tulla äitiä ikävä :lech:.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Sole
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 783
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Artikkeli - Venyttely

#21

Viesti Sole »

Mulla ottaa aina vastaan sisäreiden venytyksissä lonkan ulkosyrjä ja nyt sitten se on alkanut vihloa paikottain. Valmentaja epäili jopa nivelsiteiden venähdystä ja jotai sillasta, ne kuitenkin paranivat parin viikon tauolla aika kuntoon. Mutta kysymys onkin, voiko vahingoittunut lonkka tehdä takareiden jäykäksi? koska vasen takareisi muuttui heti erittäin kireäksi kun lonkka alkoi särkeä... Siihen ei mikään venyttely tunnu edes auttavan...
"Our fathers came here with panzerwagens, we came with guitars!"
Klaus Meine, 1989 Moscow.
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Re: Artikkeli - Venyttely

#22

Viesti IIsakki »

Ennen venyttelyä on hyvä käsittääkseni hiukan lämmitellä.. Onko lämmittelyyn mitään hyvää nyrkkisääntöä? Viisi minuuttia varjonyrkkeilyä/lihaskuntoa/kunnon hiki vai mitä ja miten?
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Artikkeli - Venyttely

#23

Viesti Mika »

Entäs jos lämmittelee dynaamisilla venytyksillä? Ite tykkään niistä muutenkin tässä tarkoituksessa.
Dynaamisessa venyttelyssä käytetään raajan tai vartalon liike-energiaa jotta saavutetaan niiden liikkuvuuden maksimiraja. Toisin kuin ballistisessa venyttelyssä, dynaamisessa venyttelyssä liike on hallittua ja rauhallista eikä se pyri ylittämään liikkuvuuden rajaa. Dynaaminen venyttely on hyvä osa esimerkiksi lämmittelyä ennen liikuntasuoritusta, ja se lisää dynaamista notkeutta. Dynaamista venyttelyä ei kannata tehdä lihasten väsymiseen asti, sillä väsynyt lihas on jäykempi eikä venyttelystä ole enää hyötyä.
http://www.potku.net/artikkeli_venyttel ... tyypit.php" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Re: Artikkeli - Venyttely

#24

Viesti Vlad Tepes »

Tohtori Krabola kirjoitti: Ei tuohon osaa välttämättä yhtä niksiä osaa sanoa, Mikan esille ottamat lonkankoukistajat ja akillesjänteet ovat hyvä alku. Toisaalta, jos jalkapöytä ja penikka ovat kireällä, vaikeuttaa sekin olennaisesti kyykkyyn pääsyä. Ja tietty jos elintasoa on liikaa tuossa vyötärön seudulla :lol: .

Kapea kyykky vaatii tosiaan melko notkeita jalkoja. En väitä etteikö se löytyisi sinusta, Polvi, mutta siinä voi tulla äitiä ikävä :lech:.
Hauskaa miten erilaisia ihmiset ovat. Minä olen melkoisen jäykkä jaloista omasta mielestäni, mutta kyykkään ihan helposti miten kapealla tahansa. Ja olen kaiken lisäksi vielä melko painava. Liittynee siihen, että kung fu treeneissä oli niin paljon liikkuvuustreenia aikoinaan.
Kuvake
AMH
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 712
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Artikkeli - Venyttely

#25

Viesti AMH »

Vlad Tepes kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti:Ei tuohon osaa välttämättä yhtä niksiä osaa sanoa, Mikan esille ottamat lonkankoukistajat ja akillesjänteet ovat hyvä alku. Toisaalta, jos jalkapöytä ja penikka ovat kireällä, vaikeuttaa sekin olennaisesti kyykkyyn pääsyä. Ja tietty jos elintasoa on liikaa tuossa vyötärön seudulla :lol: .

Kapea kyykky vaatii tosiaan melko notkeita jalkoja. En väitä etteikö se löytyisi sinusta, Polvi, mutta siinä voi tulla äitiä ikävä :lech:.
Hauskaa miten erilaisia ihmiset ovat. Minä olen melkoisen jäykkä jaloista omasta mielestäni, mutta kyykkään ihan helposti miten kapealla tahansa. Ja olen kaiken lisäksi vielä melko painava. Liittynee siihen, että kung fu treeneissä oli niin paljon liikkuvuustreenia aikoinaan.
Itse tuli eilen hämmästeltyä juuri samaa asiaa. En ole pitänyt (enkä pidä) itseäni mitenkään notkeana, mutta kyykkyyn pääsen kyllä jalat yhdessä ja kantapäät kokoajan lattiassa. Mietinkin jo että teenkö jotain väärin tai olenko ymmärtänyt liikkeen väärin. Onko kyseessä kuitenkin 'normaali' kyykkyyn meno?
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Re: Artikkeli - Venyttely

#26

Viesti Tohtori Krabola »

AMH kirjoitti:
Vlad Tepes kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti:Ei tuohon osaa välttämättä yhtä niksiä osaa sanoa, Mikan esille ottamat lonkankoukistajat ja akillesjänteet ovat hyvä alku. Toisaalta, jos jalkapöytä ja penikka ovat kireällä, vaikeuttaa sekin olennaisesti kyykkyyn pääsyä. Ja tietty jos elintasoa on liikaa tuossa vyötärön seudulla :lol: .

Kapea kyykky vaatii tosiaan melko notkeita jalkoja. En väitä etteikö se löytyisi sinusta, Polvi, mutta siinä voi tulla äitiä ikävä :lech:.
Hauskaa miten erilaisia ihmiset ovat. Minä olen melkoisen jäykkä jaloista omasta mielestäni, mutta kyykkään ihan helposti miten kapealla tahansa. Ja olen kaiken lisäksi vielä melko painava. Liittynee siihen, että kung fu treeneissä oli niin paljon liikkuvuustreenia aikoinaan.
Itse tuli eilen hämmästeltyä juuri samaa asiaa. En ole pitänyt (enkä pidä) itseäni mitenkään notkeana, mutta kyykkyyn pääsen kyllä jalat yhdessä ja kantapäät kokoajan lattiassa. Mietinkin jo että teenkö jotain väärin tai olenko ymmärtänyt liikkeen väärin. Onko kyseessä kuitenkin 'normaali' kyykkyyn meno?
Tottakai tämä on yksilöllistä, mutta notkeat jalat edesauttavat asiaa. Eikä se venyminen ole välttämättä mahasta kiinni, ottaa huomioon vaikka sumopainijat ja Maunosen :D .
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: Artikkeli - Venyttely

#27

Viesti sivarinlötkö »

Ylittääkö teillä muka-kankeilla helpostikyykkijöillä polvet varpaat?
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Re: Artikkeli - Venyttely

#28

Viesti Vlad Tepes »

sivarinlötkö kirjoitti: Ylittääkö teillä muka-kankeilla helpostikyykkijöillä polvet varpaat?
Kyllä jos vaan kyykkyyn menen suoraan, mutta ei jos menen tarkoituksella niin ettei ylitä. Kuinka niin?

Testasin vielä nytkin, niin menen ihan helposti kyykkyyn leveässä asennossa ja sama onnistuu niinkin, että laitan jalat yhteen ja kyykkään. En huomaa juuri eroa vaikeudessa. :?
Kuvake
AMH
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 712
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Artikkeli - Venyttely

#29

Viesti AMH »

Piti oikein lähtä käymään vessassa kyykkäämässä. Kotiintullessa olisin kuitenkin jo unohtanut koko kyykkäyksen ja työpisteen vieressä en viittinyt ruveta kyykkimään ja keräämään työkavereilta paheksuvia katseita. :lol:

'Normaalisti' kyykätessä polvet ylitti varpaat, mutta tämän pystyin kyllä estämään. Jalat leveällä kyykkääminen tuntui vaikeammalta ja polviin kohdistui paineentunne, mutta muuten ei ollut minkäänlaisia ongelmia suoritteessa.
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Mumonkan
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 88
Lauteille: Elokuu 2008

Re: Artikkeli - Venyttely

#30

Viesti Mumonkan »

Kaikkihan varmasti jo tietävät, että pitkäkestoinen (tässä tapauksessa jo 30s lasketaan erittäin pitkäksi) venyttely ennen räjähtävää voimaa vaativaa suoritusta on haitallista suoritustehoon nähden, mutta löytyiskö joltain linkittää tuoretta tietoutta esimerkiksi dynaamisten venytysten vaikutuksesta tai ylipäätään siitä minkälaisen alkuverryttelyn katsotaan soveltuvan parhaiten tällaisiin lajeihin? Kannattaako pikajuoksijan tai otteluun valmistautuvan kamppailu-urheilijan suorittaa minkään valtakunnan venytyksiä ennen suoritusta vai pitäisikö keskittyä vain kevyeen lihaksia lämmittävään verryttelyyn?

Tiedän että erilaisten alkuveryttelyjen vaikutuksesta räjähtävää voimaa vaativaan suoritukseen on tekeillä AMK lopputyö kuluvan vuoden aikana, mutta mikä on tutkimustilanne tänä päivänä?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 67 kurkkijaa