Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#1

Viesti Veka »

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu
Sifu Wan Kam Leung on yksi edesmenneen Grandmaster Wong Shun Leung:in ensimmäisistä oppilaista.
Hänen taitonsa ovat tehneet vaikutuksen myös Hong Kongin poliisivoimiin ja hän on toiminut G4 (VIP Protection Unit) yksikön pääkouluttajana.

Sifu Wan on muokannut lajia kehittääkseen sitä vastaamaan nykypäivän haasteisiin.
Harjoittelussa otetaan huomioon yksilön tarpeet ja ominaisuudet, joten laji sopii kaikenikäisille miehille & naisille. Wan Kam Leung:in Practical Wing Chun on tehokas tapa kasvattaa voimaa, itsetuntoa, kuntoa ja terveyttä.

Mestari Wan Kam Leung

Sifu Wan Kam-Leung syntyi vuonna 1945 Po O: n kylässä Kantonin provinssissa etelä-Kiinassa. Hänen kiinnostuksensa taistelulajeihin heräsi jo varsin nuorena ja hän harjoitteli useita traditionaalisia tyylejä lähialueen mestareiden opastuksella.
1958 Wan muutti Hong Kong:iin liittyäkseen isänsä seuraan. Hänen kiinnostuksensa Kung Fu harjoitteluun jatkui ja vuonna 1962 hän alkoi opiskella Wing Chun:ia edesmenneen Sifu Wong Shun-Leung:in alaisuudessa. Niihin aikoihin Wong oli juuri avaamassa ensimmäistä Wing Chun kouluaan, pientä huoneistoa Nathan Road:in varrella Kowloon:issa. Wan omaksui tyylin nopeasti ja samalla ystävystyi Wong:in kanssa. Vuona 1969 Wan:ista tuli Sifu ja hän aloitti säännöllisen Wing Chun:in opettamisen.
1979 Wan vietti aikaa Beijing:issä , Kiinan pääkaupungissa. Siellä ollessaan hän oppi Hei Gung(Qigong) harjoituksia useilta eri mestareilta.
Vuodesta 1988 vuoteen 1992, Sifu Wan toimi Hong Kong:issa Ving Tsun Athletic Association:in puheenjohtajana.
Tänä päivänä Sifu Wan:ista on tullut yksi arvostetuimmista mestareista Hong Kong:issa.

Kuva

Päivittelen tänne lisää infoa heti kunhan saamme hommat rullaamaan... ;)

http://www.practicalwingchun.fi" onclick="window.open(this.href);return false; (sivut vielä pahasti kesken. Päivitellään/korjaillaan kunhan keritään)
http://poriwingchun.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (tuolta löytynee jotakin)
ja tietysti mestarin omilta sivuilta http://www.wankamleung.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#2

Viesti Mika »

Oolrait! Tästä lähtee uusi sivu Suomen kungfu-historiassa. Kova työ on palkittu hyvän opettajan löytämisellä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#3

Viesti KungFuMiäs »

Nyt se on sitten virallista! :) Täytyy sanoa että tämä on loistava lisä kiinalaiseen tarjontaan Suomessa. Olis mahtavaa päästä kokemaan tätä uutta tavaraa, jos saisin jostain revittyä rahaa miittiin :(
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#4

Viesti joksanen »

Rock Rock. Jossain nähdään.

(mut miksei sulla ollut tuossa kuvassa henkseleitä?)
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#5

Viesti Veka »

Sifu Wan Kam Leung artikkeli Australialaisessa Bliz Magazinessa.
21st Century Wing Chun - from Blitz Magazine
Sifu Wan Kam Leung haastattelu[/linkki]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#6

Viesti joksanen »

Voitko täsmentää mitä Sifu Wan tarkoittaa puhuessaan viidestä keskilinjasta?
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#7

Viesti Veka »

Ok, laitetaanpa asiaa selventämään artikkeli minua paremman kynäilijän tekemänä. Toivottavasti tämä valaisee asiaa. Yritän toki mielelläni selventää lisää jos epäselvyyksiä ilmenee... ;)

Basic Wan Kam Leung Practical Wing Chun Theory

By Sifu Martin Brogaaard, - Wan Kam Leung Practical Wing Chun Denmark

5 centre line theory:
1: The first centreline is the median plane also known as the vertical plane that divides the body into right and left halves. This line has many purposes in Practical Wing Chun ie: to keep a frontal position as a base, but also to keep the elbow on this line as a base.

2: The second centreline runs through both your elbows in the horizontal (transverse) planes, which are parallel to the floor. It defines the height of the elbow in most defensive upper level arm positions. From this position your hand should be able to cover both mid and upper level, without moving the elbow. The easiest way to absorb an oncoming force, is when the elbow is on this line and the arm is in an angle of 135 degrees,

3: The third centreline is on the middle of your forearm, if you include your fist in your forearm definition. Put your ring finger on the middle knuckle and the thumb as far down the forearm as possible, then the thumb reaches the third centreline. If you keep your arm bent at the elbow at 135-degrees in bong-sau, this should be the area of your arm that crosses the first centreline for alignment and maximum power/counter options.

4: The forth centreline intersects the distance between you and your opponent, when they are in reach of your punch. Knowing this distance is extremely important for the perfect reach of both attack and defence.

5: The fifth centreline is a vertical plane which passes through the body side on. This is the same line as defined in the frontal plane. Your body is most balanced and most stable when the ear, middle of your shoulder and hip are on the same straight vertical line, running through your centre of gravity.


Practical Wing Chun Posture:
Natural alignment is a important consideration when training Practical Wing Chun. It is the position in which the spine is best equipped to deal with external stress and strain, so it is the strongest, safest and most mobile position when fighting.
The ability to assume and maintain neutral alignment is an important neuromuscular skill that comes with repeated practice. It requires static and dynamic balance and coordination as well as muscular balance in all aspects of the training. Habitual postures also influence a students kinesthetic awareness, or their ability to know where their body is in space without looking. For example, many students stand with pelvic tilt, their head forward and chest collapsed. This needs to be corrected early on in the students training cycle


Punching Theory:
In Practical Wing Chun there are many different kinds of punching. We usually train 7 different punches on the wall back, but no hook. Our most common punch is the mai-jarn punch, where the elbow is kept on the centre line, so the arm covers the centre while punching and has the ability to slide in. The hand is kept at an angle, so you punch with the knuckles and not the fingers.
In Practical Wing Chun you don’t hold back your shoulder when you attack or defend. Most of the power of the punch comes from the shoulder, similar to Western Boxing.

You have to be very relaxed in every movement, because all power you apply is generated effortlessly. In Practical Wing Chun you don’t straighten your arm when you punch. Some people say, that you hold back power if you do not straighten the arm, but they do not understand the principles behind it.

Here are 5 reasons why we do not straighten the elbow in the punch.

1. If you straighten the arm, there is no angle for simultaneous attacks and defence, when your opponent attacks on the inside

2. If you straighten the arm, the recoil effect doesn’t go to the ground

3. If you straighten the arm, the elbow is exposed for joint manipulations

4. If you straighten the arm, you often hit on the wrong distance. There is therefore no power behind the punch

5. If you straighten the arm, you will have to change the angle of the elbow to defend (change tool)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#8

Viesti joksanen »

Löysin täsmälleen saman tekstin just Australian sivuilta =) Sattuuko sulla oleman jotain kuvaa, joka asemoi viivat paikoilleen? Vaikka osahan noista viivoista ei ole viivoja. Tuo kakkonen ei oikein auennut. Ilmeisesti kyse on kuitenkin siitä, mitä me kutsumme horizontal middle lineksi; joskin emme ankkuroi sitä kyynärpäähän vaan kroppaan.

Suuri osa asioista tuntuu tutuilta. Uskon että ne jotka nyt tuntuu vierailta, ovat "itsestäänselviä" kunhan ensin ymmärtää tarkemmin mitä niillä tarkoitetaan.


Kun näitä wingin viivoja joskus kritisoidaan, niin oli hauska huomata kuinka Mika Piltz veteli ihan samanlaisia hiirellään videokuvan päälle golf-lyöntiä analysoidessaan.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#9

Viesti KungFuMiäs »

Oon tässä lukenu jonkin verran noita artikkeleita ja kattellu kuvia. Olenko oikeassa että tuo teidän järjestelmässä paljon käytetty nyrkki on aika sama kuin Xingyin Zuan Quan? Eli hieman ylöspäin tuleva, kämmen ylöspäin ja kyynärpää omalla keskilinjalla.
kuvia Zuanista:
Kuva
Kuva
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#10

Viesti Veka »

Joo, tuolta aussien sivuiltahan tuo teksti on. En jaksanut alkaa sellaista kirjoittelemaan, kun tuollainen jo kerran oli olemassa.
Valitettavasti minulla ei moista kuvaa ole johonka noita viivoja/linjoja olisi vedelty...voisihan tuollaisen joskus toki värkkäillä asioiden selkeyttämiseksi. ;)

En tunne Xingyin Zuan Quan:ia, mutta tuossa ekassa kuvassa oleva lyönti muistuttaa ainakin ulkoiselta muodoltaan tuota meidä eniten käytettyä kyynärpää sisällä/keskellä lyöntiä. Asia selkenee varmaan paremmin jahka päästään taas jossain noita asioita oikein livenä ihmettelemään. ;)
(tuossa meidän lyönnissä kämmen tosin ei ole ylöspäin, vaan nyrkki pidetään 45 asteen kulmassa.)
Kuva
(Kuvassa kyynärpää tosin ei ole aivan keskellä, tai siltä ainakin näyttäisi)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#11

Viesti KungFuMiäs »

Juu tuon tyyppiset iskut on ymmärtääkseni aika paljon käytetty Xingyissä, tai niitä näkee paljon. Perusmuotohan on mitä on, meillä se kämmen ylöspäin jne. mutta käytännössä se voi hyvinkin näyttää tuolta kun aletaan muuttelemaan hieman kulmia ym.
Tässä kiva Xingyi clippi missä näkyy kun vanha tekijä näyttää jotaki (1:04->), siinä noita näkyy, kyynärpäät pysyy kehon lähellä ja sitten isketään siitä hieman ylöspäin lähietäisyydellä. Itsekin olen oppinu tykkämään tuosta tavasta.
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#12

Viesti Veka »

Hieno klippi. ;) Kyllähän tuossa ehkä jotain samankaltaisuutta on nähtävissä, mutta kyllä sitä pitäisi itse päästä kokeilemaan ennen kuin tarkemmin uskallan alkaa tuota analysoimaan. :)
Seuraavassa hieman vastaavanlaisia tunnelmia. :smt003
[video][/video]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#13

Viesti KungFuMiäs »

Juu tuntemaan pitäisi päästä. Mutta onhan näistä hauskaa jauhaa täälläkin niin saadaan foorumiin täytettä :D . Hyvää kung futa tuossa clipissä!
Musta tuntuu että alan taas tajuamaan vähä enemmän noita xingyin käytön asioita kun näkee miten toisissa tyyleissä tehdään. Tuo etäisyys tosiaan vaikuttaa noiden lyöntien muotoon Xingyissä, ja kun ollaan samaan aikaan menossa eteenpäin niin se tekee hommasta tuollai tiukempaa ja pienempää kun pidetään suojausta ja tukevuutta yllä. Xingyin perusmuodoissa kaikki lyönnit/liikkeet lähtee dan tienista ihan fyysisesti, tuntuu että kun pitää saman periaatteen käytännössä niin kaikessa on enemmän tukevuutta. Ja tuossa xingyi clipissä näkyi just tätä samaa kun vanha ukkeli teki.
Ajatusvirtaa yhden Lemoncello pullon jälkeen brushteeth
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#14

Viesti Veka »

Joo hauskaahan näitä täällä ihmetellä. :D Ja eiköhän niitä taas jossain vaiheessa päästä taas vähän livenäkin ihmettelemää...

[video][/video]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#15

Viesti Veka »

Joksanen kirjoitti: Sattuuko sulla oleman jotain kuvaa, joka asemoi viivat paikoilleen?
Aika sekavahan tuo piirustelma on tuollaisenaan, mutta laitanpa kuitenkin. ;)
Sifu Wan:in piirustelmia viidestä keskilinjasta[/linkki]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa