Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Mika kirjoitti:
.. jälki-istunnon antaminen vaatii normaalin paperityön (kuka, missä, milloin, miksi, koska annettu jälki-istuntolomake käteen jne.) lisäksi oppilaan virallisen kuulemisen (joka tietysti myös kirjataan), yhteydenoton huoltajaan sekä oman ja oppilaan aikataulujen selvittämisen ja sen jälkeen vapaan luokkatilan varaamisen
Että mitenkä? Johan nyt on nykypäivänä mennyt melkoiseksi. Vaikka en itse saanut tuntiakaan jälki-istuntoa, niin eipä se omana aikana opettajan tarvinnut kuin määrätä niin oppilas istui tunnin tai parikin. Puhumattakaan että oppilaalta kysyttäisiin milloin jälki-istunto sopii. Huh huh..
Kai Koivisto "Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Tervetuloa nykyaikaan. Tuollaisista rehtoreista minulla on kyllä selvä mielipide, mutta se ei ole julkaisukelpoinen.
Huonosti menee, se on selvä, vaikkei tuo yksittäinen kuvaus tietenkään kaikkia rehtoreita ja kouluja koskekaan.
Tuollaisen velttoilun näkisin kuitenkin yhdeksi syyksi sille, että nuoret ovat entistä suulaampia ja röyhkeämpiä. Pehmeämpään suuntaan kulkeva yhteiskunta kusee omille kintuilleen joissakin asioissa.
Elina kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi pohtia syitä sille, miksi tuommoinen vastaanurputtaminenkin on lisääntynyt (itse en hakisi syytä ainoastaan vanhemmista, vaan myös siitä, miten kasvatustehtävissä olevat koulutetaan).
Suomessa yksi syy voisi olla huutava pula miesopettajista tietyillä alueilla.
Miksi mielestäsi juuri miesopettajat auttasivat? Kysyn ihan uteliaisuudesta.
Ja onko se virkavallan vastustaminen nyt lisääntynyt? Minusta tuntuu, että ennen vanhaan kun ei ollut käynnykameroita ja videoita netissä niin ei noussut samaa määrää haloota nuorison käytöksestä kuin nykyään. Tuntuu että on nykyään muotia haukkua nykynuorison käytöstapoja ihan joka asioiden suhteen muutamien yksittäistapausten perusteella. Joo nuo videon tyypit olivat totaalisia idiootteja, mutta ei kai muutama urposti käyttäytyvä nuori nyt meinaa, että nuorison asenteet auktoriteetteja kohtaan keskimäärin olisi muuttuneet?
SJR kirjoitti:
Miksi mielestäsi juuri miesopettajat auttasivat? Kysyn ihan uteliaisuudesta.
Suurempi fyysinen pelote. Tätä on kyllä tutkittukin (joku etevä osannee etsiä).
Joo nuo videon tyypit olivat totaalisia idiootteja, mutta ei kai muutama urposti käyttäytyvä nuori nyt meinaa, että nuorison asenteet auktoriteetteja kohtaan keskimäärin olisi muuttuneet?
Opettajan töitä tehneenä voin sanoa että ovat. Ja eiköhän tästäkin ole jotakin julkaistu.
Ja nyt kun mä pääsin itse videotkin katsomaan, niin aika vapaasti svenskit päästivät kakarat iholle mellastamaan. Aspi auki seisoskeltiin selkä suunsoittajaan päin. Ellei nyt ihan vaarallista, niin ainakin noloa olisi se, jos teini nyppäisi sen aspin ja vaikkapa juoksisi pakoon.
Mä en lähestyisi aspilla uhkaavaa poliisia, mutta olenkin nössö.
Ja viisastelenpa vielä maalla, kun merellä on myrsky.
Mutta minkä ihmeen takia tuossa lain ja valtiovallan lahjomattomilla edustajilla oli vimma ottaa niitä patukoita esiin? Kun ei niillä sitten kuitenkaan juuri lyöty. Pelotteena astalon heiluttelu ei mun mielestäni oikein toimi, eikä oikein toiminut tossakaan. On vaan tiellä jos joutuu tönimään tai repimään.
Mjölnir kirjoitti:
Fyysinen pelote on loppujenlopuksi ainut, joka antaa mahdollisuuden käyttää muita keinoja.
Näin.
Kaikki kuri ja järjestys tässä universumissa loppuijen lopuksi perustuu väkivallan pelotteeseen. Näinhän ne armeijat ja poliisivoimatkin toimivat.
Voit tietysti SJR esittää teorioita siitä, miten auktoriteettia tunnustattomat oppilaat saadaan yhtäkkiä tunnustamaan se auktoriteetti, tai mitenkä fyysisyydellä ei ole mitään tekemistä auktoriteetin kanssa. Näitä voidaan sitten spekuloida.
Mjölnir kirjoitti:
Fyysinen pelote on loppujenlopuksi ainut, joka antaa mahdollisuuden käyttää muita keinoja.
Näin.
Kaikki kuri ja järjestys tässä universumissa loppuijen lopuksi perustuu väkivallan pelotteeseen. Näinhän ne armeijat ja poliisivoimatkin toimivat.
Olen samaa mieltä, pienellä tarkennuksella. Asia menee täsmälleen noin osan ihmisistä suhteen. Osalla toimii itsekuri ja haluavat järjestyksen säilyvän. Haluan uskoa, että näitä jälkimmäisiä on enemmistö.
Miksi luulet että siitä fyysisestä pelotteesta on sitten luovuttu niin kouluissa kuin kotikasvatuksessa? Tulisiko opettajilla olla yhä oikeus lyödä häiriköitä karttakepillä sormille ja vanhemmilla oikeus antaa selkäsauna, jos lapsi ei tottele?
Äläs nyt.
Kun kuudesluokkalainen, voimiensa tunnossa oleva äidin pikku Sirkka-Petteri päättää kaveriensa kanssa paiskoa pienempiään seinille, niin kyllä 120 kg painavalla jenkkifutistaustalta liikunnanopettajaksi suuntautuneella Vasara-Virtasella on enemmän taimuutenia sanoissaan, kuin 52-kiloisella vegaanipohjalta äidinkielenopettajaksi ponnistaneella Elina "Elatiivi" Söderströmillä. Vaikkei sitä nuorta toivoa saisikaan lyödä.
Kouluissa siitä on varmaan luovuttu varmaan osittain juuri sen takia, että miesopettajia on joillakin alueilla niin vähän.
Kyllähän opettaja saa turvautua fyysisiin keinoihin esimerkiksi häirikköoppilasta luokasta poistaessaan. Jossakin vaiheessa tämäkin oli kielletty, mutta muutama vuosi sitten asetusta muutettiin takaisin järkevämpään suuntaan. Olisikohan vähän tullut kentältä palautetta...
Miten SJR näkisit että vanhemmat voisivat toimia sellaisen teinixin kanssa, joka ei vain suostu tekemään mitään, mitä ei halua? Entäs opettajat?
MUOKKAUS: Paha Kani: Vaikka tottahan tuokin luonnollisesti on.
Tarkennan nyt hieman. Tietysti opettajilla tulee olla oikeus heittää häiriköt ulos luokasta ja puuttua tarvittaessa tappeluihin fyysisesti yms, se on selvä. Tämä on kuitenkin aika lailla eri asia kuin fyysisten keinojen käyttäminen rangaistuksena.