Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teflonit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Teflonit

#1

Viesti tohtorismies »

Sana on vapaa. Jään odottelemaan mielenkiinnolla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Teflonit

#2

Viesti Lohikäärmepallo »

Hyvää tavaraa, mutta alkaa höyrystyä hieman alle 300 celsius asteessa, eli älkää käyttäkö levyä kutosella, jos ette tahdo syödä teflonia ja ostella paistinpannuja tavan takaa.

Vai liittyykö otsikko johonkin mitä en ymmärrä?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Teflonit

#3

Viesti Mika »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Hyvää tavaraa, mutta alkaa höyrystyä hieman alle 300 celsius asteessa, eli älkää käyttäkö levyä kutosella, jos ette tahdo syödä teflonia ja ostella paistinpannuja tavan takaa.

Vai liittyykö otsikko johonkin mitä en ymmärrä?
:smt003

Potku-slangissa teflon tarkoittaa henkilöä, joka kykenee raakaan väkivaltaan ilman suurempia tunnontuskia. Pelottavia ihmisiä siis.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Teflonit

#4

Viesti jussip »

Mielestäni Teflon Love oli aika ärsyttävä rankutus, mutta kyllähän se tuotanto sitten parani siitä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Teflonit

#5

Viesti bodyguard »

jussip kirjoitti: Mielestäni Teflon Love oli aika ärsyttävä rankutus, mutta kyllähän se tuotanto sitten parani siitä.
Jaa Nylon Beatin? Paraneminen on sellanen sana jota en viittisi käyttää sen bändin yhteydessä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
ArtoH
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 392
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Ylivieska

Teflonit

#6

Viesti ArtoH »

Mutta, entä jos vain haluu olla nailon :smt003
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Teflonit

#7

Viesti Mjölnir »

Kautta historian on viitteitä sellaisesta, että noin 1-2% väestöstä olisi synnynnäisesti henkilöitä, jotka ovat kykeneviä raakaan väkivaltaan ilman minkäänlaista emotionaalista ongelmaa. Nykypäivänä määritelmä voisi olla aggressiivinen psykopaatti. (Swan & Marchandin mukaan 2 % väestöstä, joilla on aggressiivisia psykopaattisia taipumuksia, jotka eivät kärsi tappamiseen liittyvistä psykiatrisista ongelmista)

Kuitenkin, tämän lisäksi, on viitteitä siitä, että empatiakykynsä pystyy kuolettamaan ehdollistumalla erilaisten mekanismien kautta tekemään pahoinpitelyitä tai tappoja, ja saamalla niistä positiivisen vahvistuksen. Tällaisia ovat joidenkin lähteiden mukaan esimerkiksi first person shooter -pelit ja muut pelit, joissa (rikollinen) väkivalta on arvotettu korkealle, kuten vaikka GTA -sarjan pelit.

Kyseistä metodia käytetään myös sotilaskoulutuksessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Teflonit

#8

Viesti mronkain »

Mika kirjoitti: Potku-slangissa teflon tarkoittaa henkilöä, joka kykenee raakaan väkivaltaan ilman suurempia tunnontuskia. Pelottavia ihmisiä siis.
Tämä oli itsellenikin uusi... Työelämässä olen tutustunut sanaan merkityksessä "henkilö, johon ei mikään haukku tai kritiikki tartu tai uppoa". Pelottavaa toki sekin.

- Marko
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Teflonit

#9

Viesti DeusVult »

mronkain kirjoitti:
Mika kirjoitti: Potku-slangissa teflon tarkoittaa henkilöä, joka kykenee raakaan väkivaltaan ilman suurempia tunnontuskia. Pelottavia ihmisiä siis.
Tämä oli itsellenikin uusi... Työelämässä olen tutustunut sanaan merkityksessä "henkilö, johon ei mikään haukku tai kritiikki tartu tai uppoa". Pelottavaa toki sekin.

- Marko
Taitaa olla Aittomäen lanseeraama termi tällä foorumilla? Minusta joku sellainen Aitto-Suomi-Aitto sanakirja olisi kiva, vaikka tiedotteena kahvilaan tai jotain. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Teflonit

#10

Viesti Lohikäärmepallo »

Sehän selittää kaiken. Räiskintäpelien ja väkivallan yhteydestä jonkin kouluammunnan yhteydessä haastateltu psykologi sanoi hyvin: "viihde ei ole vastuussa häiriintyneiden ihmisten teoista". Toisaalta en epäile, etteikö sotilaskoulutuksessa visuaalinen ärsyke, jossa ihmisiä ammutaan realistisesti, vahvistaisi muutenkin meneillään olevaa koulutusta.

Mutta, aiheesta sen verran, etten ole tavannut tuollaisia ihmisiä, tiedän etten ole sellainen (tai no, en ole tappanut ketään, mutta se etten aiokaan, varmaan viittaa samaan suuntaan). Neurodivergenttejä ihmisiä on aina ollut, heidät olisi ohjattava hoitoon mahdollisimman ajoissa tai hyödynnettävä vaikkapa aivopestyinä valtion tappokoneina (ja olen näemmä oman osani saanut populaarikulttuurin vaikutuksesta).
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Teflonit

#11

Viesti Mjölnir »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Toisaalta en epäile, etteikö sotilaskoulutuksessa visuaalinen ärsyke, jossa ihmisiä ammutaan realistisesti, vahvistaisi muutenkin meneillään olevaa koulutusta.
Tehdessäni ohutta tutkimusta erääseen artikkeliin ja koulutusjärjestelmän luomiseen, päädyin tällaiseen tiivistelmään ehdollistamisesta:

6. VÄLINEELLINEN EHDOLLISTUMINEN
Taistelijan koulutuksessa tappamisen resistanssia vähentävänä tekijänä on nähty välineellinen ehdollistuminen tappamisen suorittamiseen. Mahdollisimman todellisuutta muistuttava simulaatio, jossa on realistinen ärsyke (esim esiin nouseva vihollinen), taistelijan haluttu reaktio (nopea laukaus) ja halutun toiminnan positiivinen vahvistaminen palkkion muodossa (kouluttajan kehut tms.), valmentaa tilanteeseen siten, että koulutetut taistelijat ovat tositilanteissa kokeneet olleensa harjoituksessa ja vasta tilanteen jälkeen ovat havatuneet siihen, että eivät olekaan simulaatiossa. Eräältä yhdysvaltalaiselta taistelijalta kysyttiin taistelun jälkeen, jossa hän oli ampunut lähietäisyydeltä irakilaisen, että "mitä tunsit ampuessasi hänet?". Vastaus oli "aseen lievän rekyylin".

Onnistunut esimerkki välineellisen ehdollistamisen käyttämisestä sotilaskoulutuksessa on Rhodesian sisällissodassa 60-70 lukujen vaihteessa, jolloin Rhodesian armeijan joukoilla käytettiin välineellisen ehdollistamisen menetelmää. Vaikka epäsuoraa tulta tai ilma-asetta ei ollu käytössä, armeija sai pidettyä tappiosuhteensa noin 8:1 -tasolla. Eräät erikoisyksiköt saivat tappiosuhteekseen jopa 35-50:1.

Yhdysvaltojen hävittäjälentäjistä toisen maailmansodan aikana 1% vastasi 40% kaikista viholliselle teetetyistä tappiosta. Tutkittaessa asiaa, päästiin johtopäätökseen, että parhaan tuotoksen kannalta, kannattaa rekrytoida henkilöitä, jotka ovat nuoruudessaan olleet paljon mukana tappeluissa. Ei kuitenkaan kiusaajina - sillä kiusaaminen on vallankäyttöä, joka kohdistuu yleensä puolustuskyvyttömään, ja mikäli kiusattu alkaa voimallisesti puolustautua, kiusaaja todennäköisesti etsii helpomman uhrin - vaan muuten aktiivisena joutumaan tilanteisiin, jotka johtavat tappeluun.


edit: ai, niin tällainen vielä:

Huomioitavaa on, että kun on koulutettu tappaja, hänet on syytä pitää yhteiskuntakelpoisena ja huolehtia, että hän ei käytä taitojaan väärin. Ehdollistamisessa on tärkeää, että tappamista harjoitellaan tapahtuvaksi auktoriteetin valvonnassa ja luvalla. Minkäänlaista sooloilua ei tule sallia, ja kovalla kurilla on rajattava tappaminen tapahtuvaksi ainoastaan luvallisissa olosuhteissa.
Grossmanin mukaan on lohdullista huomata, että emme ole synnynnäisiä tappajia, vaan lajitoverin surmaaminen täytyy opetella. Kuitenkin vaarana yhteiskunnassa ovat henkilöt, jotka ovat videopelien luomien simulaattorien kautta ehdollistuneet tappamiseen, mutta tämä koulutus on tapahtunut ilman auktoriteettia, joka olisi määritellyt, milloin saa tappaa. Kyky äärimmäisen väkivallan käyttöön ilman yhteiskunnan kontrollia voi johtaa vaarallisiin tapahtumiin. Yhdysvalloissa tilastoituihin kouluammuskelijoihin on moniin liitetty taistelijan simulaattori- tyyppisten konsolipelien epätavallisen mittava pelaaminen. Ehdollistuminen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Teflonit

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Nää väkivallanteot on vaan se ääri-ilmentymä..

Miten sen nyt laittas..
ne on niinku maissilapsia, ilmeettömiä, mikään ei kosketa.
Teflonit tekee mitä mieleen juolahtaa ja vaikka ne vääntää solmuun, se ilme ei juuri muutu.

Kaikki sanallinen liukuu vaan yli ja ohi, niihin ei saa kontaktia millään tasolla.
Ne ei suinkaanole kylmiä ja ilmeettömiä tyyliin Jason tms, voivat olla hyvinkin raivokkaita ja aktiivisia.
Mutta mikään ei kosketa.

Onhan tästä nettikeskustelussakin elementtejä, eikös ole aika tuttu sellanen tapa että tartutaan johonkin yksityiskohtaan, räävitään asiaa ja jätetään vastausyritykset huomiotta, siirtyen sulavasti seuraavaan kohtaan?
Saman ilmiön eräs lohko.

Term on muuten lankomieheni, kirjailija-opettaja H.Collianderin mulle taritsema.
Erikoistapauksien opettajana hän on törmännyt näihin limanpeittämiin aika hemmetin usein, useammin kuin minä ovihommissa.

Ja se on jo kuulkaa usein.


edit. Mjölnirin teksti on taasen ehdottoman huippua. jep.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Teflonit

#13

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Teflonit tekee mitä mieleen juolahtaa ja vaikka ne vääntää solmuun, se ilme ei juuri muutu.
Mielenkiintoista olisi tietää, mikä osa tästä on synnynnäistä ja mikä osa opittua. Jos noin 2% väestöstä on näitä henkilöitä, joilla on aggressiivisia psykopaattisia taipumuksia, niin paljonko heidän lisäkseen on henkilöitä, jotka ovat ehdollistuneet tiettyyn toimintatapaan, koska eivät mistään muusta mitään tiedä.

Esimerkiksi lapsena hyväksikäytetyt tai pahoinpidellyt henkilöt. Useasti olen törmännyt siviilihommissa sellaisiin, jotka eivät vain tiedä muunkaltaista tapaa käsitellä asioita kuin väkivalta.

Ovatkohan he kaikki tätä "prosenttijengiä" vai vain ehdollistuneet tietynlaiseen toimintaan?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Teflonit

#14

Viesti SJR »

Luulisi että jos nuo ottaisivat kerrankin kunnolla kuonoonsa, niin saattaisi empatiakyky kummasti kasvaa. Tai voi olla että ei.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Teflonit

#15

Viesti Kristian Hyvärinen »

SJR kirjoitti: Luulisi että jos nuo ottaisivat kerrankin kunnolla kuonoonsa, niin saattaisi empatiakyky kummasti kasvaa. Tai voi olla että ei.
Ymmärtääkseni juurikin siinä ihmisryhmässä, jota ketju käsittelee, ei mitään muutosta tapahtuisi tuhannellakaan turpasaunalla.

Olen tavannut ainakin yhden tällaisen kaverin. Ymmärtääkseni hän käyttää nykyään huumeita, ja toivon, että hän kuolee nuorena. Rikosrekisterikin lienee jo puhelinluettelon paksuinen.

Mitenkä mielestänne empatiakyvyttömät / psykopaatit tjs. ilmenevät muissa kuin väkivaltatilanteissa? Muistan lukeneeni Tiede-lehdestä artikkelin, jossa mainittiin siitä, että esimerkiksi työntekijöiden keskinäiseen kilpailuun kannustavassa, suuressa yrityksessä sellaiset henkilöt ovat omimmillaan. Artikkelissa oli myös maininta, että "lieroille" (niin kuin niitä siinä nimitettiin) on helppoa tehdä ihmisestä nopea, pinnallinen analyysi, etsiä heikkouksia, naruja ja koukkuja joista vedellä.

Vai ajaudunko jo ohi aiheesta?
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 82 kurkkijaa