Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Erillinen alku-/loppujumppa vai lajitreenausta?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Erillinen alku-/loppujumppa vai lajitreenausta?

#1

Viesti mronkain »

Mitenkäs mielipiteet jakautuvat (vai jakautuvatko?), oletteko enemmän perinteisen alkuverryttelyn/-lämmittelyn ja loppujumpan kannalla, vai sitä mieltä että niidenkin pitäisi olla lajikohtaista treeniä, jossa samat tavoitteet tulisivat toteutettua?

Itse olen enemmän jälkimmäisen kannalla, jos treenit kestävät vaikka 1 1/2 tuntia (lienee tavallinen pituus useimmissa lajeissa), sen haluaisi käyttää mahdollisimman hyvin hyödyksi, varsinkin kun itselläni saattaa matkoihin mennä lähemmäs kolme tuntia. Tässä on tietysti se vaara, että jos niitä liikkeitä ei suunnitella kunnolla, voi olla että kaikki tarpeelliset lihakset eivät lämpene ja tulee loukkaantumisia. Hyvin suunniteltu alkutreeni sen sijaan sekä lämmittää lihakset että on ihan oikeaa lajikohtaista treeniä.

Olen puhunut. ;-)

- Marko
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti AriJ »

Itse teetän jumppina sopivia tekniikkapalasia. Sanotaan vaikka, että mielestäni aikaa treeneihin on muutenkin liian vähän että puolet siitä menisi hikijumppaan "tavallisella" tavalla (jota voit harrastaa muulloinkin).

Jos ollaan Dôjôlla, niin pidetään asia siinä yhteydessä mahdollisimman paljon (kaikkea ei tietenkään voi aina sitoa tekniikkaan).
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hyvä aihe

#3

Viesti Mika »

Itse olen sitä mieltä, että tämä asia riippuu aivan täysin kohderyhmästä - ja kuten aina, tavoitteista.

Lapsia ei tietenkään voikaan ohjata kovin tosissaan, vaan taisteleminen pitää piilottaa leikkiin. Okei, itsestäänselvää.

Mutta jos tämä käännetään täysin ylösalaisin aikuisille, olen käytännössä huomannut että sekään ei aina ole se paras vaihtoehto.

Kohderyhmä pitää huomioida. Jos kaikki ko. ryhmän jäsenet ovat vakavissaan harjoittelevia, se pitää ottaa suunnittelussa huomioon. Heti kärkeen huomautan, että tällaisia ryhmiä ei yleisesti ottaen ainakaan isoimmissa lajeissa, jos ne eivät ole puhtaasti kilpalajeja (Muay Thai, Judo jne.), ole, mahdollisesti poislukien ylemmät vyöt (miten ne kussakin lajissa vain määritelläänkin).

Leikit ovat tärkeä osa ryhmähenkeä. Tämän olen nähnyt ja todistanut tuhansia kertoja.
Osa harrastajista hakee nimenomaan myös sitä lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuuden lisäämistä.
Nämä asiat pitää huomioida - joko ohjaajan harjoitusta suunnitellessaan tai harrastajan lajia valitessaan.

Mutta toki pääpaino tulisi aina aikuisilla olla suoraan lajiin liittyvissä harjoitteissa. Hatusta: 90 minsan harkoista 60-75 minsaa varsinaista lajia.

Tästä aiheesta tulee mieleen vielä yksi seikka, musiikki. Jotkut ovat ehdottomasti sitä mieltä, että musiikki ei saisi soida koskaan harjoitusten taustalla. Ymmärrän tämän siinä mielessä, että musiikki saattaa viedä huomion itse harjoittelusta, mutta silloin joko musiikki soi liian lujaa tai ryhmän kollektiivinen keskittymiskyky ei edellytä musiikin soittamista.
Itse kannatan musiikin soittamista taustalla, kunhan se soi riittävän hiljaa, niin hiljaa, että kulloistakin esitystä ei edes tunnista. Todellakin siis vain taustakohinaa.

Oma ohjaamismotivaationi nousi potenssiin kaksi, kun uhmasin tätä taistelulajien kirjoittamatonta sääntöä ja otin poppivehkeen salille. Ja vaikutti muuten harrastajiinkin. Ja jos nyt muutaman kerran aloimme jammata treeneissä, niin voi-voi :lol:
Ryhmähenki kasvoi silmittömästi ja harjoituksista tuli paljon rennompia - mutta yhtä kovaa mentiin kuin aikaisemminkin, ehkä kovempaakin. Nyt vain hymyilimme useammin :)

Olosuhteiden salliessa aion jatkaa tätä perinnettä syksylläkin (kun Tang Lang -kurssit aloitetaan).

Omissa henkilökohtaisissa harjoituksissa taas musiikki kovaa soitettuna saattaa kasvattaa motivaatiota.

Kukin tavallaan, silmät ja korvat auki, voimme kaikki oppia toisiltamme jotakin :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#4

Viesti Kikudo »

aika tyhmää maksaa punnertamisesta. mut jos jengi ei jaksa treenata kunnolla eikä punnerra himassa, niin ehkä sitten.
Serpent
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 167
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: vapaa
Takalajit: senshido, defendo, bjj, lukkopaini, tang lang kung-fu, choy lee fut kung fu

#5

Viesti Serpent »

Kikudo kirjoitti: mut jos jengi ei jaksa treenata kunnolla eikä punnerra himassa, niin ehkä sitten.
Yllättävän moni ihminen - minäkin tapauskohtaisesti mukaan lukeutuen - tarvitsee perseelleen potkimista eli ulkoista motivaatiolähdettä tiettyjen asioiden tekemiseen. Eli ei tuo nyt niin ihmeellinen asia loppujen lopuksi ole - aina se ei vain liity urheiluun tai joidenkin lajien treenaamiseen.

- Serpent -
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#6

Viesti mronkain »

Ja on siinä sekin (jos ajatellaan että siinä on muutakin kuin punnerrusta) pointti, että itse ei välttämättä tunne fysiologiaa niin hyvin että tietää mitä pitäisi tehdä alussa ja mitä lopussa että tulee kaikki lihasryhmät lämmitettyä ja venytettyä. Mieluummin itse kannatan tosiaan lajitreeniä, mutta jos ohjaaja ei keksi tai lajissa ei ole liikkeitä joilla kaikki ryhmät saadaan treenikuntoon ja treenin jälkeen oikein venytettyä, niin sitten mieluummin vaikka ihan tavallista liikuntaa alku-/loppujumppana. Pari kertaa olen telonut/kipeyttänyt paikkojani huonon alku- tai loppujumpan vuoksi ja en mielelläni tee sitä jatkossa jos voin välttää.

- Marko
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#7

Viesti Simpanssi »

Ehdottomasti alku ja loppuverryttelyt, jos niitä ei tehdä kimpassa niin siellä on aina joku joka ei niitä tee kunnolla. Niiden tarkoitus on estää loukkaantumiset itse treeneissä. Ei voida mennä koviin treeneihin jos on lihakset kylminä.

Vetäjän tulee aina seurata/valvoa joukkoa ja nostaa/laskea alkulämmittelyn tehoa/tempoa, jotta kaikille tulee se kevyt hiki päälle. Alkuverryttely voi olla myös ihan lajinomainen. Esimerkiksi judossa on yleistä että aluksi otetaan ihan kevyttä, teknistä mattomatsia 10-15min. Sellaista pyöriskelyä. Tietysti sellainen kevyt sparrailu, jossa ei suorituksia lasketa voi olla todella hyvä lämmittely.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti AriJ »

Simpanssi kirjoitti: Vetäjän tulee aina seurata/valvoa joukkoa ja nostaa/laskea alkulämmittelyn tehoa/tempoa, jotta kaikille tulee se kevyt hiki päälle.
Jos jokainen tekisi automaattisesti omalla tasollaan (eli puristaisi aina vähän enemmän)... Tässä helposti käy jommassa kummassa (tai kummassakin) päässä köpelösti, kun tehdään "vetäjän tahtiin" - "heikommat" hyytyy, "kovemmat" juuri ja juuri pääsee vauhtiin :D

Muistan kuinka aikoinaan Karatessa joku tuskaili, että tiettyyn kuntoon pääsee kyllä, mutta sitten siihen jää (treeneissä pidetyn kuntoilun kautta ainoastaan).

PS kaikkea sitä muistaakin - mutta tässä iässähän se alkaakin menemään niin, että ne kaukaiset asiat helpommin pintaan pulpahatvat kuin eiliset...
______________________
Kuvake
Thunderbolt
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 67
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

#9

Viesti Thunderbolt »

Itselläni tosiaan menee tuo kolme tuntia edestakaisiin
matkoihin KB treeneihin kahdesti viikossa.Kyllä tulee
punnerruksille hintaa.. mutta mä kun olen niin laiska :(
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

Thunderbolt kirjoitti: Itselläni tosiaan menee tuo kolme tuntia edestakaisiin
matkoihin KB treeneihin kahdesti viikossa.Kyllä tulee
punnerruksille hintaa.. mutta mä kun olen niin laiska :(
Jep. Periaatteessa miksi käyttää aikaa voimailuun/kuntoiluun sen "asian" hinnalla... Lämmittely/venyttely tietty hyvästä ettei paikat hajoile (sen takia :shock: ), mutta ei "lajiharjoittelun kustannuksella", mielestäni. Senhän jokainen voi hoitaa itsenäisestikin omalla ajallaan :shock:

"Soturi on itselleen velkaa hyvän kehon" (en muista lähdettä, sorge)

Oma "opetustahtini" on jotain luokkaa:

1. lämmittely (~15 minsaa)
2. perustekniikka (~45 minsaa)
3. vanhojen kertaus ja uudet asiat (~45 minsaa)
4. loppuvenyttely (~15 minsaa)

...eli saattaa vaihdella jonkin verran "innostumisen mukaan" :D
______________________
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#11

Viesti joksanen »

Yamazu kirjoitti: 1. lämmittely (~15 minsaa)
2. perustekniikka (~45 minsaa)
3. vanhojen kertaus ja uudet asiat (~45 minsaa)
4. loppuvenyttely (~15 minsaa)
2h treenit? Sitten on meitä matosia joiden pitää suoriutua kaikesta tuosta 56 minuutissa kun siitä alusta kuitenkin aina vähän menee säätämiseen.

Notta kyllä minä ainakin suositan että ihmiset heiluvat itsensä siellä eteisessä plus-merkkiseen tilaan, ja aloitetaan varsinainen harjoittelu heti. Vaikka ehkä vähän varovasti. Mutta aloitetaan kuitenkin. Ja lopussa pieni hartioita avaava rundi taas.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti AriJ »

joksanen kirjoitti: 2h treenit? Sitten on meitä matosia joiden pitää suoriutua kaikesta tuosta 56 minuutissa kun siitä alusta kuitenkin aina vähän menee säätämiseen.
1h treenit? :D

Juu, olen itsekin joutunut joskus (Vantaalla ollessani) vastaavaan tilanteeseen vuorojen osumisen johdosta. Itse sanoisin että 1.5h treenit ovat aika minimit jos yhtään aikoo enemmän asioita tutkiskella... Mutta, kilometrimäärät vaihtelevat tässäkin!
______________________
viru
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Bosnia / Pori

Re: Hyvä aihe

#13

Viesti viru »

Mika kirjoitti: Oma ohjaamismotivaationi nousi potenssiin kaksi, kun uhmasin tätä taistelulajien kirjoittamatonta sääntöä ja otin poppivehkeen salille. Ja vaikutti muuten harrastajiinkin.
Täytyy myöntää että kyllä vaikutti ja positiivisesti. En tainnut montaa kuukautta ollut treenannut kun roudasit poppivehkeet salille ja ruvettiin hanskaamaan. Kummasti nosti ainakin mulla spirittiä. Tästä taitaa olla aikaa noin 8 vuotta....
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

viru

#14

Viesti Mika »

Mukava kuulla etten vain omaksi ilokseni sitä poppia kuunnellut :D

Näin ohimennen voisin sanoa, että noita sääntöjä kannatti rikkoa muuten oikein urakalla. Täältä lisää...

Tervetuloa Potkuun, viru! :smt109

PS. Näppärä nimimerkki ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
pohjanpoika
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 172
Lauteille: Maaliskuu 2005

#15

Viesti pohjanpoika »

Jo vuosia sitten (monia) ruotsalaiset käyttivät randoritreeneissä rock musiikkia tunnelman luojana. Aluksi oudostutti, mutta kyllä se hyvä juttu on. Nykyään se on aivan sama mitä ympärillä tapahtuu ( olisko kuulo ja näkö menneet) Liekö pakko keskittyä jotta oppisikin jotain. :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa