Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%
 
Ääniä yhteensä: 324

Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Koulukiusaus

#136

Viesti Kristian Hyvärinen »

Aika riskin otti. Monet kiusaajat tulevat kodeista, joissa vanhemmat tai toinen vanhemmista ovat ihan rehellisesti sanottuna rikollisia sekopäitä. Toisaalta niin, eihän se varmaan tämän kiusatun lapsen isän mieltä olisi muuttanut. Olen varma, että siinä oli aikamoinen viha ja määrätietoisuus takana, kun meni kyseisen uhkauksen suorittamaan. Vaikka kyseinen toimintamalli onkin hieman kyseenalainen, voin kyllä kuvitella itseni vastaavaan tilanteeseen.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#137

Viesti Mika »

No, jos totta puhutaan, kyllä hän tiesi mitä oli tekemässä ja olisi taatusti pystynyt toteuttamaan uhkauksensa. En nyt sen enempää kerro taustoista, mutta sanotaan silti ettei kyseessä ole mikään ihan heittopussi tai vässykkä.

Edelleenkin olen järkyttynyt siitä, millaiset mittasuhteet koulukiusaaminen voi saada. Suljetulle osastolle joutuminen ei ole mikään ihan pikkujuttu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Koulukiusaus

#138

Viesti Kristian Hyvärinen »

Okei, uskon sinua. En siis oikeastaan ajatellut millainen tämä kaverisi oli, vaan paremminkin että tiesikö hän, millainen se kiusaajan isä mahdollisesti olisi voinut olla. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi muutamat minun ex-kiusaajieni vanhemmista olivat teknisesti ammattirikollisia. Vaarallista porukkaa, kun saavat kaverinsa selkänsä taakse. Tätä siis ajoin takaa. Mutta jos hän tiesi mitä teki, on teko sitäkin paremmin käsitettävissä.

Ja olet täysin oikeassa. Monet ystävistäni ovat hyvin haavoitettuja koulukiusaamisen vuoksi, ja he ovat sentään kasanneet itsensä vielä jälkikäteen. Pahimmillaanhan se voi johtaa amok-juoksuihin ja muihin laajennettuihin itsemurhiin. Koulukiusaaminen on siinä minulle poikkeus muihin ongelmiin verrattuna, että se koskettaa aina ja joka ikinen kerta sydämestä. Sattuu kuulla tuollaisia.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Niko Vainio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 396
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaus

#139

Viesti Niko Vainio »

omalta osaltani tehtiin niin että koottiin porukka ja mentiin ''kiusaajan'' oven taakse (porukassa oli siis saman henkilön kiusaamia tai henkilöitä jotka olivat paikalla) ja kerrottiin kiusaajan isälle miten asiat on, näytettiin myös millaisia vaurioita kouluaikana oli kellekkin tullut, seuraavana päivänä kiusaaja tulee sanomaan minulle:

''isä lähetti terveisiä, pipari ei hän jaksa kuunnella ku kakarajoukko valittaa oven takana''
oli lähellä ettei isäpuoli mennyt oven taakse tai äitini poliisille.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Koulukiusaus

#140

Viesti Kristian Hyvärinen »

Niko Vainio kirjoitti: ''isä lähetti terveisiä, pipari ei hän jaksa kuunnella ku kakarajoukko valittaa oven takana''
Ai jessus, kun rupesi hatuttamaan. Mä olisin varmaan pamauttanut, kyllä niin hatuttaisi tuollainen elvistely. Ugh. :x
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#141

Viesti Mika »

Tuoreen tutkimuksen mukaan lapsena kiusaamisen kohteiksi joutuneilla on kaksinkertainen riski sairastua vakaviin mielenterveysongelmiin, kuten hallusinaatioihin ja harhakuvitelmiin. Brittitutkimuksen mukaan etenkin vakavissa ja kroonisissa kiusaustapauksissa seuraukset voivat olla hyvin vakavia.
[114_www]http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /05/871764[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#142

Viesti Mika »

More than half of young people in Britain are affected by bullying – and studious pupils, especially boys, are the most vulnerable. Hilary Wilce looks at what can be done.
[114_www]http://www.independent.co.uk/news/educa ... 84266.html[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Koulukiusaus

#143

Viesti Paha Kani »

http://www.iltalehti.fi/turku/2009121110764578_tu.shtml
Käräjäoikeus katsoi, että kaikki vastaajat olivat virkavelvollisuuksiensa mukaisesti puuttuneet ilmitulleeseen koulukiusaamistapaukseen ja tehneet kaikki heidän tehtäviinsä kuuluneet toimenpiteet kiusaamisen loppumiseksi.
Mä tästä jo omalle takapihalleni kirjoitinkin, mutta josko vähän asiallisemmin.

Ihan hakematta tulee mieleen, että millainen viesti tuossa nyt sitten annetaan sille kiusatulle. "Me ollaan tehty kaikki mitä meidän kuuluu tehdä, sori jos ei riitä." Jatkokysymyksiä, joihin tämä kiusattu pikkukaveri joutuu nyt sitten keksimään vastauksia:
- Jos koulun henkilökunnan keinot eivät riitä, niin kenen keinot sitten riittävät?
- Mitä ne keinot ovat?
Noihin kysymyksiin voi löytyä aika helvetin huolestuttaviakin vastauksia.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Koulukiusaus

#144

Viesti nassesetä »

Kertokaapa mikä kiusaajien koulusta erottamisessa on niin vaikeaa? Mielestäni yhden varoituksen jälkeen voisi jo potkaista pariksi viikoksi jäähylle.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaus

#145

Viesti Paappa »

Erottaminen on täysin mahdollista jos mikään muu ei auta.
Suomen lukioista ja peruskouluista joudutaan antamaan joka vuosi lähtöpassit yli sadalle oppilaalle. Erottamisen yleisin syy on koulutoveriin tai opettajaan kohdistuva väkivalta. Häiriköinti ehtii monesti jatkua pitkään, sillä erottamiseen turvaudutaan vasta viimeisenä oljenkortena.

- Ensisijaisesti oppilasta ohjataan aina kasvatuksellisin keinoin. Jos ne eivät riitä, ennen erottamista kokeillaan jälki-istuntoja ja kirjallista varoitusta, kertoo sivistystoimentarkastaja Maritta Castrén Etelä-Suomen lääninhallituksesta.
---
Osa kouluista välttelee erottamisia, koska pois potkitulle oppilaalle pitää järjestää opetusta eron ajaksi. Oppilas voidaan erottaa peruskoulusta korkeintaan kolmeksi kuukaudeksi ja lukiosta enintään vuodeksi. Rangaistus puree toisiin paremmin ja toisiin huonommin: jotkut joutuvat koulu-urallaan erotetuiksi monta kertaa peräkkäin.

Koulun kurinpitotoimien syyn täytyy liittyä koulunkäyntiin ja tapahtua koulussa. Koululaisia on erotettu väkivaltaisen ja uhkaavan käytöksen lisäksi varastelun, päihteiden käytön, oppituntien vakavan häirinnän tai toisten kiusaamisen takia. Oppilaita joudutaan rankaisemaan yleisesti myös koulualueella tupakoinnista, tehtävien laiminlyönnistä ja myöhästelystä.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vuod ... usta/29397" onclick="window.open(this.href);return false;
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#146

Viesti Mjölnir »

KiVa koulu voitti rikoksentorjuntakilpailun
10.12.2009 15:13

Koulukiusaamisen vastainen KiVa koulu -ohjelma on voittanut Euroopan rikoksentorjuntakilpailun. Turun yliopistossa kehitetyn ohjelman piirissä on suomalaisissa kouluissa 300 000 oppilasta.

Ohjelma alkoi toissa vuoden syksyllä kokeiluna, mutta se on laajentunut Suomessa valtakunnalliseksi. Hankkeen tarkoituksena on vähentää kiusaamista peruskouluissa ja ehkäistä sitä ennalta. Ohjelmaan kuuluu muun muassa oppitunteja ja verkkomateriaalia.

Hankkeesta saadut ensimmäiset tulokset olivat lupaavia. Kiusatuksi joutuminen ja toisten kiusaaminen vähenivät kokeilukouluissa noin puolella.

Euroopan rikoksentorjuntakilpailussa palkitaan vuosittain hankkeita, jotka todistetusti vähentävät rikollisuutta. Hankkeiden tulee kohdistua arkirikollisuuteen.

Kilpailun voittaja julkistettiin torstaina Tukholmassa. STT
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Koulukiusaus

#147

Viesti nassesetä »

Voi v1ttu tätä sossumaata! Näen asian hyvin rinnasteisena rikollisiin maahanmuuttajiin. Ulos ulos! Miksi noita irtisanomisaikoja on muuten rajoitettu? Kertokaapa sitten miksi tuo erottaminen on vasta viimeinen oljenkorsi, kun sen oikeasti pitäisi olla ensimmäinen tai toinen, ainakin kiusaamis/väkivaltatilanteissa.
Onkohan korvaava opetus muuten mahdollista järjestää "luovasti"? Eli kiusaajat samaan kellariluokkaan tehtäviä tekemään ja opepöydän taakse portsari sormia naksauttelemaan.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Koulukiusaus

#148

Viesti Invictus »

Hieman kiusattu ala-asteella, tosin suurimmaksi opaksi henkisesti ja opettajan (sama kotka luokilta 1-6 asti) toimesta. Ylä-asteella sitten jouduin luokalle jossa ei yhtää kaveria, mutta 1 vihamies ja kaikki sen kaverit joten tuloksen arvata saattaa. Fyysistä käsiksi käymistä harvemmin, mutta muutamia kertoja ja kai siinä pari kunnon nujakointiakin oli. Ainakin noista omista kiusaajistani huomasin, että kovin henkisesti surkeita tapauksia olivat. Ilman sitä laumaa ympärillään ainakin. Kerran joku itseäni päätä pidempi mulkku 7. luokalla (jota en edes tuntenut) läpsi minua naamalla ja hoki jotain mahd. ärsyttävää, potkaisin polvella munille niin tuli joku kommentti, että "tää ei jää tähän!". No ei se siihen jäänytkään vaan siihen, että tuli kamppaamaan minut vessassa (hui) ympärillään 10 kaveria. Sen jälkeen ei ko. henkilö puhunut minulle mitään koko loppukoulun aikana :p No, ei siis olisi ollut huno idea aloittaa se Hokuto JJ 10 vanhana kun melkein olin jo menossa, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan (HJJ ei siis kuitenkaan missään vaiheessa ole ollut lajini mutta anyway:)
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Koulukiusaus

#149

Viesti sivarinlötkö »

Toivottavasti käräjäoikeuden päätös muuttuu hovioikeudessa, järjetöntä puuhaa.

Erityisopettajana työskentelevä kaveri sanoi että helposti tulisi kenkää ties kuinka monelle jos hän saisi päättää...

Itse olen kumpaakin, sekä kiusattu että kiusaaja. Ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se toimi (alakouluikäisenä) kun opettajat puuttuivat siihen kovalla kädellä. Siis silloin kun itse jäin kiusaamisesta kiinni...

Miksei väkivaltatilanteissa muuten olla heti yhteydessä poliisiin? Omat tappelukähinät yläasteella loppuivat kuin seinään kun poliisi soitteli niiden vanhemmille joilta olin saanut kuulaani...
NJN
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 159
Lauteille: Lokakuu 2008

Koulukiusaus

#150

Viesti NJN »

Kiusaaja olin koko peruskoulun ajan. Ala-asteella kiusaaminen oli viellä aika kevyttä kamaa, ja itse ainakin olin niin lapsellinen etten edes ajatellut sen satuttavan kiusattuja. Yläasteella touhu luonnollisesti koveni, ja itse ainakin käytin lähes päivittäin fyysistä väkivaltaa. Meillä oli n. kymmenen jätkän porukka joka terrorisoi koko koulua, opettajia, oppilaita, keittäjiä, siivoojia kaikkia. Itselle käytös kumpusi kotioloista, pakko oli purkaa johonkin sitä ahdistusta ja turhautumista. Päätin että koska kotona tulee pataan jatkuvasti, niin jollekkin se on kostettava. Koulu ei löytänyt tähän ongelmaan minkäänlaisia aseita, pahin rangaistus oli 2h jälki istunto ja soitto kotiin, vaikka poliisia olisi ehdottomasti tarvittu. Nykyään tilanne on tuossakin koulussa varmasti ainakin hieman parempi, onneksi. Anteeksi olen pyytänyt jokaiselta jonka olen jälkeenpäin tavannut, edelleen sillointällöin hävettää ja kaduttaa nuo ajat.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AlexMachine ja 113 kurkkijaa