Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#16

Viesti Kari Aittomäki »

Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä Rallen ja Mjöllen kaa.
Juttu pitää tehdä itelleen selväksi edeltäkäsin ja sitte tilanteen tullen aivan hirveällä mutta kohdennetulla raivolla kimppuun.

Mun on jokusen kerran onnistanut repiä se tykki veks, lähinnä ihan vaistolla.
Mutta tää on semmonen aihe joka ei ole netissä oikeen juteltavissa, alkaa niin naurattaa korrektiusvaateet.
Oikeesti se on varsin räkästä rähjäämistä se asetappelu.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#17

Viesti jussip »

Esimerkiksi siinä viimeviikkoisessa Kuopion torin ammuskelussahan ilmeisesti ampuja ampui ensin haulikolla ilmaan/katulamppua, sitten satunnaista ohikulkijaa, telotti pistoolilla vanhan naisen ja sen jälkeen ampui haulikolla tämän miestä. Esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa on varmaan aika varmaa että henkilöllä on pahat mielessä ja hän voi suurella todennäköisyydellä ampua myös sinua jos olet vieressä. Sitten voi miettiä että mikä se on se kriittinen piste että missä vaiheessa tuollaisen toteamuksen voi tehdä. Onko se esimerkiksi kun kaveri heiluu haulikon kanssa, tai siinä kun hän ampuu sillä ilmaan, tai siinä kun ampuu ensimmäisen ihmisen vai..
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#18

Viesti L.K. »

Haulikolla ongelmaksi muodustunee (kuten muillakin pitkillä aseilla) etäisyys. Eli aseella yleensä pyrittäneen ampumaan kauempaa jolloin vaihtoehdoksi jää joko suojautuminen tai matrix-väistöt..

Jos suojaa ei ole niin se on sitten paha karma..

Toki riippuu taas etäisyydestä voiko mitään tehdä.Aseuhka ja aseellinen hyökkäys on aina eri asiat. :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Havran
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 154
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#19

Viesti Havran »

Mua on kielletty yrittämästä aseenriistoa (no teoreettisesti, en osaa mitään enkä ole paljon treenannut), ellei vieressä ole kasa ruumiita ja tiedät olevasi seuraava...

Mistä päästään kouluampumisiin. Onkohan tätä jo pohdittu täällä - sopinee kuitenkin ketjuun. Oletetaan, että olet tunnilla luokkahuoneessa, jossa on yksi ovi. Ovelle ilmestyy seonnut oppilas reuhomaan heristellen pistoolia.
Tässä voi kai edelliset kouluampumiset huomioonottaen kohtalaisen varmasti olettaa, että aseella ei vain uhkailla, vaan kohta paukkuu. Tai varsinkin jos on jo alkanut. Mitä teet? Duck and cover pulpetin alle? Ikkunaa rikkomaan, jos ei ole kovin mones kerros? Jos on tarpeeksi lähellä, kimppuun?
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#20

Viesti Sami Tolvanen »

Havran kirjoitti: Mua on kielletty yrittämästä aseenriistoa (no teoreettisesti, en osaa mitään enkä ole paljon treenannut), ellei vieressä ole kasa ruumiita ja tiedät olevasi seuraava...

Mistä päästään kouluampumisiin. Onkohan tätä jo pohdittu täällä - sopinee kuitenkin ketjuun. Oletetaan, että olet tunnilla luokkahuoneessa, jossa on yksi ovi. Ovelle ilmestyy seonnut oppilas reuhomaan heristellen pistoolia.
Tässä voi kai edelliset kouluampumiset huomioonottaen kohtalaisen varmasti olettaa, että aseella ei vain uhkailla, vaan kohta paukkuu. Tai varsinkin jos on jo alkanut. Mitä teet? Duck and cover pulpetin alle? Ikkunaa rikkomaan, jos ei ole kovin mones kerros? Jos on tarpeeksi lähellä, kimppuun?
Ottaen huomioon minkälaisia määriä ruumiita kouluampumisissa on tullut Suomessakin, puhumattakaan muualla maailmassa, niin mielestäni kouluammuskelija pitäisi pyrkiä pysäyttämään keinolla millä hyvänsä. Se onkin sitten aivan eri asia jotta keneltä löytyy siinä tilanteessa tarvittavaa rohkeutta ja ehkä myös uhrautuvuutta... Itse en ainakaan julista olevani tuollainen sankari.

Mielestäni tässä kuten muissakin tilanteissa paras harkintaperuste on varmaan se minkä joku tuolla edellä mainitsi, että punnitsee itse sitä mitä on vaakakupissa. Auton tai lompakon (tai sen taksijonopaikan...) takia nyt ei kannata henkeään edes vaarantaa saatikka menettää, mutta jos luokkahuoneessa on 30 ihmistä ja ovella seisoo yksi mies kahden käsiaseen kanssa niin silloin on kyllä vaakakupissa toisella puolella painoa aika reilusti...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#21

Viesti Mjölnir »

Havran kirjoitti: Duck and cover pulpetin alle? Ikkunaa rikkomaan, jos ei ole kovin mones kerros? Jos on tarpeeksi lähellä, kimppuun?
Tai vaikka pulpetti suojana suoraan, aggressiivisesti kimppuun, ja ennen kuin lopetat itse hyökkäämisen olet joko kuollut tai vastustaja ei liiku enää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
vellihousu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 155
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Espoo

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#22

Viesti vellihousu »

Mjölnir kirjoitti: Tai vaikka pulpetti suojana suoraan, aggressiivisesti kimppuun, ja ennen kuin lopetat itse hyökkäämisen olet joko kuollut tai vastustaja ei liiku enää.
Suomen kouluampumisissa käytettiin aseena 22 kaliberista. Pysäyttääkö pulpetti sen, tai hidastaako?
Miten voi erottaa nopeasti onko hyökkääjällä 22 vai 9mm ase?
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#23

Viesti Ralle Ryökäle »

Eipä tuo pulpetti 22 luotia pysäytä, mutta antaa suojaa tarkemmalta sihtaukselta, voi kääntää luodin kulkusuuntaa. Pulpetti toimii kyllä hyvänä kilpenä ja ampujalla tulee todella kiire, joko ampua, blokata tai väistää, eli antaa aikaa. Eipä semmoista rohjua ole kiva päälleen saada varsinkin jos on käsi / kädet sidottuina aseeseen.
22lr on läpäisyltään jopa korkeampi kuin 9mm, vähän materiaalista riippuen. Kuivassa mäntylaudassa kulkee pidemmän matkan ja paksumman pellin kanssa vie voiton.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#24

Viesti Kari Aittomäki »

Sellanen kevyt lastulevyscheisse ei pysäytä edes päättäväistä räkäklimppiä, sen tehtävä onkin antaa iso maali. Ja peittää ne vitaalikohdat tarkemmalta sähtäykseltä.
Ja toimia ruhjontavälineenä jahka iholle on päästy.

JOS nyt ihan taktiikoihin mennään niin olen ollu tilanteessa jossa sälli ilmoitti olevansa aseistettu.. ja olikin.
Oli, ja on, myös huomattavan taitava pistoolimies.
Mutta meitä oli kaksi yhteenpelaavaa jotka puhutettiin vuorotellen ja rauhoteltiin ja hiiviskeltiin koko ajan lähemmäs.
Ja tää sälli itte tappeli huonomman puolensa kanssa, ei siis ollu vetäny vielä. Vaikka mieli kovasti teki murhatöihin.
Me siinä kerrottiin että tässä tilanteessa ei ole kenelläkään mitään muuta varsinaista palkintoa kuin hengissäselviäminen, me ei voida peräytyä ja päästää miestä kohteensa kimppuun mutta kun ei huvittaisi niitä kyttiäkään soitella. Ja että hemmon mahdollisuudet päästä meidän yli kohteensa kimppuun ovat huonot, eka laukauksesta se jänöjussi painuu erisuuntaan kuin aropiru.

Ja koko ajan hiivittiin lähemmäs vuorotahtiin.
Lopulta tilanne laukes siihen että oltiin potkuetäisyydellä ja kerrottiin että jompikumpi ehtii varmasti.
Ja että nyt on paras antaa se kahva sedille jotka palauttaa pössönheti kun kun testoraivo + känni helpottaa.

Eli puolitutusta jätkästä oli kyse. Aseharrastajasta.
Hyvin päätty, kahva jäi säilöön ja sälli päätyi kotiinsa jäähtyyn.
Sitä en kerro miten jatko meni.
Eikä ollu ovella, oli yksityisessä huvitilaisuudessa jossa oltiin ikäänkuin toppuuttelijoina.
Pikku kaljoissa, mutta Skipin kans oli verratonta toimia, sillä oli niin helvetillisen hyvä pelisilmä.
Se tuonkin tilanteen nuotit sävelsi, mä olisin vaan ravannut kreegahbundololla kimppuun .
rip.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#25

Viesti Kalle Koskinen »

Yritän kovasti miettiä koko aihetta, mutta täytyy todeta, etten tiedä aseiden käytöstä yhtään mitään. En osaa edes kuvitella kovinkaan tarkkoja toimintamalleja, kun en edes tiedä, että missä aseita yleensä kannetaan mukana. Povitaskussa, persvaossa vai kullinvarressa? Kun osaisi sitten vaikka käsien liikkeistä tulkita, että nyt on joku ase mahdollisesti tulossa. Kai niiden esille vetämiseen on omat tapansa?

Kouluampumisien uhrautuvaisuudesta tulisi mieleen, että koko jätkäporukan pitäisi aika nopsaan päästä sellaiseen johtopäätökseen, että porukalla päälle ja joku tulee ottamaan osumaa. Voisi olla aika kurja tilanne olla se ensimmäinen mahdollisesti kuolettavasti haavoittuva ihminen, jos kukaan ei tule perässä ja hyödynnä pelinavausta.

Onpa vaikea aihe.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#26

Viesti Mjölnir »

vellihousu kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Tai vaikka pulpetti suojana suoraan, aggressiivisesti kimppuun, ja ennen kuin lopetat itse hyökkäämisen olet joko kuollut tai vastustaja ei liiku enää.
Suomen kouluampumisissa käytettiin aseena 22 kaliberista. Pysäyttääkö pulpetti sen, tai hidastaako?
Miten voi erottaa nopeasti onko hyökkääjällä 22 vai 9mm ase?
Niinkuin Kari sanoi, ei tärkein tehtävä ole pysäyttää, vaan häiritä. Kaikki materiaali, jota saa väliin, voi pelastaa hengen. Ja ennenkaikkea, hyökkääjän voi olla vaikeampi ampua jotain muuta kohdetta kuin ihmistä. Onpa sellaistakin nähty maailmalla, että kun puolustautuja on ojentanut kädet kohti hyökkääjää kasvojensa suojaksi, niin hyökkääjä on vaihtanut kulmaa, että pääsisi ampumaa käsistä ohi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#27

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti: Onpa sellaistakin nähty maailmalla, että kun puolustautuja on ojentanut kädet kohti hyökkääjää kasvojensa suojaksi, niin hyökkääjä on vaihtanut kulmaa, että pääsisi ampumaa käsistä ohi.
Mites tämä toimii yhteen sen "Tappamisen psykologiaa" -artikkelisi kanssa? Oletan että jossain tällaisessa mielenhäiriötilanteessa ne tappamisen vaikeudet helppoudet ikäänkuin kääntyvät päälaelleen, tjsp?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
vellihousu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 155
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Espoo

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#28

Viesti vellihousu »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Onpa sellaistakin nähty maailmalla, että kun puolustautuja on ojentanut kädet kohti hyökkääjää kasvojensa suojaksi, niin hyökkääjä on vaihtanut kulmaa, että pääsisi ampumaa käsistä ohi.
Mites tämä toimii yhteen sen "Tappamisen psykologiaa" -artikkelisi kanssa? Oletan että jossain tällaisessa mielenhäiriötilanteessa ne tappamisen vaikeudet helppoudet ikäänkuin kääntyvät päälaelleen, tjsp?
Itse asiassahan tämä on aika looginen reaktio aseisiin tottumattomalta ampujalta. Jos ajattelee että heittää jotain kivellä, teräaseella yms. niin silloinhan vastaavassa tilanteessa vaihtaa kulmaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#29

Viesti Mjölnir »

vellihousu kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Onpa sellaistakin nähty maailmalla, että kun puolustautuja on ojentanut kädet kohti hyökkääjää kasvojensa suojaksi, niin hyökkääjä on vaihtanut kulmaa, että pääsisi ampumaa käsistä ohi.
Mites tämä toimii yhteen sen "Tappamisen psykologiaa" -artikkelisi kanssa? Oletan että jossain tällaisessa mielenhäiriötilanteessa ne tappamisen vaikeudet helppoudet ikäänkuin kääntyvät päälaelleen, tjsp?
Itse asiassahan tämä on aika looginen reaktio aseisiin tottumattomalta ampujalta. Jos ajattelee että heittää jotain kivellä, teräaseella yms. niin silloinhan vastaavassa tilanteessa vaihtaa kulmaa.
Juuri näin. Aseisiin tottumaton ihminen ei välttämättä miellä sitä, että kyllä se menee siitä käsistäkin läpi. Psykologia-artikkelissa käsiteltiin lähinnä päätöksenteon vaikeutta, mutta sen jälkeen kun päätös tappamisesta on tehty, niin tulee uusia aspekteja suorituksessa..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#30

Viesti Kari Aittomäki »

Tässä saattaa olla nyanssieroja.
Esim maagnum-ammunnasta ponnistava murhaveikko saattaa hekumoida aseensa läpäisyvoimalla - ja olla todentotta vettumaisempi vastus siinä omahyväisessä kylmyydessään.
Siis olla niin kylmä, että vaan hakee sen maalin, sähtää ja päästää läpi suojaplekseistä.
Whereas tst-ampuja, vaikkapa ipskiryynääjä, saattaa hakea annetun visuaalisen maalin keskikohtaa. Ja osua vitaalikohteesta ohitte.
Puhumattakaan jostakin ampumisenkin untuvikosta.

Asetappelun eskaloiduttua se toiminta on oltava hätäistä, mutta paljon kritisoiduttu venäjänpoikain pistoolijoraaminen (esim systema) on aika voodoota kuitenkin.
Kun ilmasta tulee paksua ja pitäsi jakaa hyvää sanomaa, jengi tuppaa jäykisteleen.
On se nähty, etä kovatkin jätkät vaan tölleröi pystyasennossa, säpsähdellen ohisurahtelevia ysimillisiä ja oman aseensa kans sähläten suunnilleen tyyliin "missäs se liipaisin olikaan".

Sen takia me treenattiin aseen esilleottoa ja muita perusjuttuja sitenkin, että luotettava kaveri paukutti seittemän metrin päästä kohti, elävillä kudeilla siis.
Siihen tottu yllättävän nopeasti, parissa treenikerrassa.
Meinas vauhtisokeus iskeä.
Se venajanjoraaminen on hassun näköstä mutta tajuan täysin sen perusidean, "vaikea maali"-taktiikan. Ballseja vaativa juttu kyllä, mutta..

Mutta asiaan, tilanteessa jossa joku pössömies sähtää vaikka sillä pistoolilla kohti... Päättäväisyys on tärkeää.
Sen pulpetin sijaan voi käyttää vaikka takkia. Joko passiivisesti isona visuaalisena pintana tai sitten espada y daga-tyyliin muletana, viittana;
viitta-ja-tikari on totuttu mieltämään salakähmäilyntänä mutta oikeasti kyseessä on varsin päheä tapa päästä lähelle ja puukottaan.

Riittäsihän tästä esimerkkiäkin ja tarinaakin vaan ollaan nyt tätä päivää, juuri kaksi sälliä riisu haulikkopojan aseista menemällä rohkeasti päin!
Säkää, muttei pelkästään.
Ilkeänä vertailukohteena se sättimiseen turvautunut vanhempi naisihminen joka sai surmansa asehullun uhrina.

Niin se menee.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa