Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Arvostelujen kirjoittamisesta

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 17

Arvostelujen kirjoittamisesta

#31

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Mika kirjoitti: Varmasti on oikeus arvostella omalla tavallaan, mutta onhan sellainen "ihan hyvä" aika ontto kommentti, josta monikaan ei paljoa kostu. Miksi se oli hyvä?
Kyllä. Tärkeinhän on se, että esim. "Viimeisin katsomasi elokuva"-ketju palvelisi yleisen mielipiteen hahmottamista paremmin kuin pelkkä imdb rating. Se että 500 ihmistä on klikannut neljän tähden palloa, kertoo paljon vähemmän kuin 20 ihmistä jotka ovat antaneet lyhyehkön rakentavan arvostelusepustuksen tähtensä kyytipojaksi.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Arvostelujen kirjoittamisesta

#32

Viesti JanneM »

Mutta jos on katsonut leffan ja se on ollut totaalinen pettymys eikä siitä ole muuta sanottavaa kuin "täyttä kuraa" niin eikö se ole yksi hieno mielipide siinä missä "aivan fantastinen taide pläjäys" myös?

edit: Jos kommentti olisi ollut tyyliin "Katsoin Benjamin Buttonin. Aivan loistava raina" Olisitko tarttunut aiheeseen samalla tavalla?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 17

Arvostelujen kirjoittamisesta

#33

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

JanneM kirjoitti: Mutta jos on katsonut leffan ja se on ollut totaalinen pettymys eikä siitä ole muuta sanottavaa kuin "täyttä kuraa" niin eikö se ole yksi hieno mielipide siinä missä "aivan fantastinen taide pläjäys" myös?

edit: Jos kommentti olisi ollut tyyliin "Katsoin Benjamin Buttonin. Aivan loistava raina" Olisitko tarttunut aiheeseen samalla tavalla?
Hyvä ja oleellinen kysymys.

Rehellinen vastaus on että en.

Benjamin Button on kolmen oscarin pläjäys, ja yksi parhaista tämän vuosituhannen puolella tehdyistä leffoista. Tämä on siis yleinen mielipide, ja se on myös minun mielipiteeni, toki minä arvostan tuota leffaa vielä enemmän kuin mitä sen keskimääräinen score on. Eli responssini oli tuon ja Watchmenin arvostelujen kohdalla myös osittain henkilökohtainen, myönnettäkööt, mutta enimmäkseen siitä johtuva, että arvostelut erosivat rajusti vertauskuvallisten "kaikkien muidenkin" mielipiteistä. Tuohon henkilökohtaisuuteen vielä sen verran, että tarkemmin kyse on siitä, että itse olen arvottanut nuo leffat kun olen ne nähnyt, ja "tiedän" miksi Benjamin Button ansaitsi nuo oscarit, pystit ja nominaatiot. Täten kyse ei ole puhtaasti mausta, näin mä asiaa aivotan.

On mulla peiliin katsomista, mutta tämä ketju auttaa jos mikä. Se unohtuu välillä, hyveiden tunnistus ja kritisointi.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Arvostelujen kirjoittamisesta

#34

Viesti Kari Aittomäki »

Mun mielestä tuo Pocarin kirjoitustapa muistuttaa niistä tilanteista, kun olen löytänyt itseni keskustelemasta parikymppisten psykanopiskelijoiden kanssa vaikkapa kriisitilanteen adaptaatiosta.

Jolloin mua alkaa lievästi närästää se omahyväinen kaikkitietävyys ja toisenkädentiedolla kekkalointi.
Jolla en tarkoita sitä että pocari olisi omahyväinen tai muuta negaa, mutta "hyvä" ja "huono" ja "sysipafka" on niinku niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin liukkaita ilmaisuja, ettei niistä saa yhtään mitään todellista infoa irti, jolsei tunne kys kirjoittajan maailmankuvaa jo ennestään.

Jos nyt vaikka Zei Häkkinen sanoo, että Watchmen on sitä ja tätä ja tota, ollen aikaisemmin kuvannut huolellisesti kyseisen leffan taustaa ja merkittävyyttä.. Se on sitä todellista infoa.
Urahdukset taas ei ole keskustelua. Monisanaisetkaan.

Mä olen tätä torvea soittanut aika pitkään, mutta kunnioitus on ase.
Se antaa välineitä paitsi tilannearviointiin, myös välillisesti tällaseen kokemisen väkevyyskertoimeen.
Niinku että vaikkapa just viihteen suhteen aistit on herkempinä kuin "entertain-me"-sohvaperunalla.
Pyydän tässä kohtaa anteeksi Alioppilaalta että viitseliäs selostuksensa miltei samasta aiheesta jäi multa vastaamatta, on ollu vähä yhtäsun toista.

Hänellähän tämä katselutapa on aikalailla samankaltainen, hahmottamista minäkuvan kautta.
Mä itte olen hartaasti aina koittanut välttää itseni ahtaita rajoja kokemus-elämys-tramboliinilla.
Siksi mä arvostankin miltei kaikkea, paitsi keskikaljaisänmaallisuutta ja asehivelyä.

Jaawa on viisaan tuntunen miesi.
Se on hyvä että tollasia on.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Arvostelujen kirjoittamisesta

#35

Viesti Clancy B. »

katoitko Kari jo Bronsonin ? Mielenkiinnolla odotan arvosteluasi siitä, jos mahdollista. Kiitän. Minä pidin, kuin "hullu puurosta". En tiedä oommeko yhtämieltä mutta jotenkin uskon että piät, vaikka mätöt ei inhorealistia ole.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 17

Arvostelujen kirjoittamisesta

#36

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Kiitos. En sanois että viisas, mutta järkeä yritän tehdä ja ajaa tähän maailmaan, mitä nyt jakomieleltäni onnistun.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Arvostelujen kirjoittamisesta

#37

Viesti Kari Aittomäki »

Missä mä Bronsonin oisin nähny kun en kehtaa imuroida ja asun täälä takataskussa.
Jossa o 1ks leffateatteri jossa panostetaan, hyvin ymmärrettävästi, varmoihin tapauksiin.
Just kävin kattoon hänessä Potter6.n ja penkkejä paino kuustoista kannikkaa.
Tarkottaa kahdeksaa pissanpidättelijää.

Meinaan tottamooses katella Bronsonin heti tilaisuuden tullen.
Uskon kyllä pitäväni, jepjep.
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Arvostelujen kirjoittamisesta

#38

Viesti Janne Oksanen »

Tämä nyt menee ehkä aiheen ohi, mutta mainitsen tässä ketjussa, että Benjamin Button on niitä hyvin harvoja leffoja, jotka on katkenneet meikäläisen ns. 30 minuutin sääntöön. Eli jos minua ei 30 minuutin jälkeen kiinnosta pätkääkään, miten leffa jatkuu tai loppuu, niin se katkaistaan siinä kohtaa ja säästän elämästäni sen tunnin, mikä muuten menisi sen loppuun katsomiseen. Tämän säänön perusteella olen tähänastisen elämäni aikana keskeyttänyt ehkä viisi elokuvaa, eli näissä puitteissa Ben Button menee samaan sarjaan Godzillan ja Tomb Raiderin kanssa. Joskus umpihuono on vain umpihuono.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Arvostelujen kirjoittamisesta

#39

Viesti Pocari »

Ikkyu kirjoitti: Minä esimerkiksi olen tuosta Watchmen-arvostelusta aikalailla eri mieltä, ja harmittaisi jos elokuva olisi jäänyt näkemättä tai sarjakuva lukematta tuon lukemisen takia.
Minä itse asiassa kuvittelin että Ben Button ja Watchmen olisi olleet hyviä leffoja (miksipä hemmetissä olisin niitä muuten alkanut katsomaankaan). Todellisuus oli kuitenkin näillä arvoilla karumpi... ja nyt voisin kai sanoa, että harmittaa kun menin katsomaan niiden 4/5 ja 5/5 arvostelujen lukemisen takia. ;)
Jaawa kirjoitti:
JanneM kirjoitti: edit: Jos kommentti olisi ollut tyyliin "Katsoin Benjamin Buttonin. Aivan loistava raina" Olisitko tarttunut aiheeseen samalla tavalla?
Hyvä ja oleellinen kysymys.

Rehellinen vastaus on että en.
Tätä mä vähän tarkoitin... eli vaikka kyllä sanoit mielipiteeni olevan OK niin silti kuitenkin tarrasit juurikin minun arviooni vaikka sieltä olisi löytynyt jo sivukaupalla yhden lauseen positiivisia tai neutraaleja arvioita.

Mitä sellaista olisit halunnut kuulla vaikka Benjamin Buttonista, mikä ei tullut mun arviosta ilmi?
Kari Aittomäki kirjoitti: Mun mielestä tuo Pocarin kirjoitustapa muistuttaa niistä tilanteista, kun olen löytänyt itseni keskustelemasta parikymppisten psykanopiskelijoiden kanssa vaikkapa kriisitilanteen adaptaatiosta.
Täh?
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 17

Arvostelujen kirjoittamisesta

#40

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Pocari kirjoitti: Tätä mä vähän tarkoitin... eli vaikka kyllä sanoit mielipiteeni olevan OK niin silti kuitenkin tarrasit juurikin minun arviooni vaikka sieltä olisi löytynyt jo sivukaupalla yhden lauseen positiivisia tai neutraaleja arvioita.
Juu, mutta suhtautumiseni ko. ketjuun on ollut tämä jo pitkään, en vai ole kuuluvasti reagoinut ja itsekin olin lähellä taantua "Leffa X, ihan jees ?/?" -arvostelemiseen. Sinun arvostelusi vain sattuivat olemaan se piste jossa oli pakko tuoda kantani kaikkineen esille, tai tarkemmin siitä alkanut, turhaksi katsomani väittely; meni kuppi nurin. Se on tosin hyvä että tälle aiheelle perustettiin nyt tämä erillinen ketju.
Pocari kirjoitti: Mitä sellaista olisit halunnut kuulla vaikka Benjamin Buttonista, mikä ei tullut mun arviosta ilmi?
Kuvailit leffaa tyhjäksi, puisevaksi kuoreksi. Tuo kertoo mulle vaan sen että siitä puuttuu sun mielestä paljon, muttei sen tarkemmin, eli tuommosiin kuvauksiin ois kiva saada vähä kontekstia. Jäi hyvin epäselväksi mitä mainitsemassasi Forrest Gumpissa on sellaista mikä Buttonista puuttuu. Mihin kyvyt eivät riittäneet? Entäs näyttelijäintyö, tai hahmot, miksi se päähahmo oli niin huono?

Toisinsanoen en saanut mitään merkittävää irti arvostelustasi. Paljon mukavempi on lukea kokemuksia, tuntemuksia ja käsityksiä kuvaavia lauseita, niistä saa pakostakin irti jotain.
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Arvostelujen kirjoittamisesta

#41

Viesti Markuss »

Mika kirjoitti: Hä? Jos joku kirjoittaa että "ihan hyvä", niin siksi kannattaisi jättää katsomatta?

Ja toisaalta, onko tuo syy katsoa elokuva, "ihan hyvä"?

Lähinnä tason yhtenäisyyttä itse toivon. Potku on kyllä hyvin itsesensuroiva sivusto.
Tarkoitin lähinnä juuri näissä "ihan tårta på tårta"-tapauksissa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Arvostelujen kirjoittamisesta

#42

Viesti flammee »

Jaawa kirjoitti: Juu, mutta suhtautumiseni ko. ketjuun on ollut tämä jo pitkään, en vai ole kuuluvasti reagoinut ja itsekin olin lähellä taantua "Leffa X, ihan jees ?/?" -arvostelemiseen.
Mutta eipä sen ketjun tarkoitus nyt tainnut edes olla elokuvien syväanalysointi.. Itellänikin monesti jää kritiikit aika lyhykäisiksi, johtuu ihan siitä että en osaa arvostella elokuvia, kerron ne jutut mitkä tulee mieleen ja se on yleensä melko epämääräisiä irrallisuuksia. :p Monesti mulla ei ole elokuvista muuta sanottavaa kuin hyvä/huono, eikä juonen hienouksistakaan voi kertoa koska spoilaa. Mun mielestä on ihan ok osallistua ketjuun, ilman että osaa jokaisen elokuvan kohdalla perustella miksi leffan yleisfiilis oli se mikä oli.
bodyguard kirjoitti: Ajattelin aikani kuluksi laittaa tällaisen turhan(?) ketjun pystyyn.
Eli tarkoitus olisi että jokainen myös kommentoisi sitä elokuvaa lyhyesti (tahi pitkästi), ettei käy niin että kohta on kymmenen sivua pelkkiä elokuvien nimiä, koska kukaan ei halua sellaisia lukea.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 17

Arvostelujen kirjoittamisesta

#43

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

flammee kirjoitti: Mutta eipä sen ketjun tarkoitus nyt tainnut edes olla elokuvien syväanalysointi..
--
Mun mielestä on ihan ok osallistua ketjuun, ilman että osaa jokaisen elokuvan kohdalla perustella miksi leffan yleisfiilis oli se mikä oli.
Ei syväanalyysiä, mutta edes lyhyt kommentti. Ja kun kommentit kuitenkin ovat tässä tapauksessa mielipiteitä, niin ne ois hyvä esittää rakentavasti ja perustella soppelisti. Kuten aina. Jos ihminen ei osaa perustella mielipidettään, tuo mielipide ei ole oikeasti mielipide. Ja omien aivotusten ja reaktioiden pohtiminen on aina hyvästä. Mun mielestä on hassua kevytkenkäillä, kun ois mahis käsittää taas paremmin kaikkeutta.

Pitää kenkäillä raskaasti, niin että huomaa jos omissa kengissä on jotain vikaa, ja vaihtaa ne ajoissa uusiin.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Arvostelujen kirjoittamisesta

#44

Viesti Jussi Häkkinen »

Jaawa kirjoitti: Pitää kenkäillä raskaasti, niin että huomaa jos omissa kengissä on jotain vikaa, ja vaihtaa ne ajoissa uusiin.
Noo, vanhemmiten oppii viimeistään vähän keveämmän askelluksen. Niillä keveilläkin kun pääsee kriisistä kriisiin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Arvostelujen kirjoittamisesta

#45

Viesti Alioppilas »

Kari Aittomäki kirjoitti: Pyydän tässä kohtaa anteeksi Alioppilaalta että viitseliäs selostuksensa miltei samasta aiheesta jäi multa vastaamatta, on ollu vähä yhtäsun toista.

Hänellähän tämä katselutapa on aikalailla samankaltainen, hahmottamista minäkuvan kautta.
Mä itte olen hartaasti aina koittanut välttää itseni ahtaita rajoja kokemus-elämys-tramboliinilla.
Ei mitään, joskus elämä asettaa viivästyksiä.

On totta, että viihteeseen suhtaudun rehellisen subjektiivisesti. Pyrin kuitenkin yleensä perustelemaan moitteeni. Mitä satunnaisesti epämääräiseen kielenkäyttöön tulee, pidän sitä taiteellisena vapautena, jonka kanssa on aina riski mennä metsään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 84 kurkkijaa