Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti KungFuPissis »

Jep, käytän rypsiöljyä tai voita paistamiseen. Ehkä nyt sitten pitää siirtyä siihen kookosöljyyn. Se on kyllä vielä kalorikkaampaa varmaan kuin edelliset vaihtoehdot. Tosin puhdasoppisuus kaikessa on minulle luonteen vastaista, jopa paleossa! Kiitos vinkistä Kehäkettu. Ja Elina, se sarjis oli hauuuskaa :D


"Marge, have you ever actually sat down and read this thing?
Technically, we're not even allowed to go to the bathroom."
[Priest on "The Simpson's"]
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost

Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Clancy B. »

http://www.harjoittelu.net/tutkimukset_ravinto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

tuolta löytyy paljon tutkimustietoa, artikkeleiden lisäksi. Valitse vetovalikosta aihealua ja sieltä avautuu, punaisella tekstillä olevat linkkejä tutkimuksiin.

löytyy myös http://www.harjoittelu.net/ravinto-soturidietti.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90029
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 188 kertaa
Tykätty: 67 kertaa

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Mika »

Olen sanonut sen ennenkin ja sanon taas: nuo sivut eivät edusta luotettavaa tieteellistä lähdettä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti bodyguard »

Haha, etenkin tuo jälkimmäinen linkki se jaksaa aina naurattaa :lol:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Clancy B. »

olkoon olematta tieteellinen lähde ja naurattakoon, kuitenkin nuo harjoittelijat ja heidän tuloksensa sekä balanssissa oleva minäkuva olemassa olevien todellisten kykyjen kanssa vakuuttaa.
Samaa en voi sanoa kaikista "asiantuntijoista".
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90029
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 188 kertaa
Tykätty: 67 kertaa

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Mika »

:smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti KungFuPissis »

Olisin halunnut skepsisläisen supertieteelliset plussat ja miinukset paleosta. Muttä kiitos jokatapauksessa kaikki! :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost

Tervapiru
ilmaanpotkija
Viestit: 15
Lauteille: Toukokuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Tervapiru »

Olen mietiskellyt jos yrittäisin puhtaalta VHH:lta siirtyä sekaruokavalioon joka pohjautuisi VHH:hon, mutta ennen treenejä nautittaisiin "sopivasti" hiilareita, jolloin treeniin pitäisi saada enemmän tehoja ja kropan rasvapolttoisuuskaan ei pysähtyisi pitkäksi aikaa, kun hiilareita otettaisiin sen verran vähän, että ne varmasti palavat treenin aikana. Aiemminkin linkittämilläni Suomen Olympiakomitean nettisivuilla (http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus ... hydraatit/" onclick="window.open(this.href);return false;) kerrotaan että hiilihydraatteja käytetään kahdella eri tavalla energianlähteeksi):
Kun energiaa tarvitaan välittömästi
Hiilihydraatit pilkotaan elimistössä monosakkarideiksi. Kaikista imeytyneistä monosakkarideista (esim. fruktoosi) rakentuu maksassa glukoosia. Maksasta glukoosi kulkeutuu verenkierrossa kudoksiin. Hormonit, kuten insuliini säätelevät verensokeritasoa, joka takaa kudosten energian, eli glukoosin saannin.

Kun energiaa varastoidaan
Osasta glukoosia muodostuu maksassa ja lihaksissa varastohiilihydraattia, glykogeenia. Maksan glykogeeni hajoa glukoosiksi, kun verensokeri pienenee. Näin kudokset, erityisesti aivot, saavat glukoosia energianlähteeksi. Lihasten glykogeenista muodostuu energiaa lihaksille. Vain pieni osa hiilihydraateista varastoituu rasvana, vaikka hiilihydraatteja saataisiin yli tarpeen.
Tunnistaako elimistö tuon energiatarpeen ja osaa sen mukaan käyttää hiilarit välittömästi energiaksi tai varastoida glykogeeniksi tilanteen mukaan? Eli jos otan juuri ennen treeniä nopeaa hiilaria, osaako kroppa ottaa sen samantien hyötykäyttöön ja polttaa treenin aikana, eikä yritäkään alkaa varastoimaan sitä?

Jos taas tankkaan hidasta hiilaria x tuntia ennen treeniä, se ilmeisesti varastoituu glykogeeniksi ja sitä käytetään treenin aikana? Kumpi tapa näistä kahdesta olisi parempi jos ideana maksimaalinen suorituskyky harjoitusten aikana, puhutaan siis anaerobisesta kamppailulajista?

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Nopeaa hiilihydraattia ei kannata ottaa ennen harjoitusta, koska se edesauttaa glykogeenipurkua. Eli noutaja tulee siis nopeammin. Liikunnan aikana ei ole glykogeenipurkua lisäävää vaikutusta. Liikunnan jälkeen nopea hiilihydraatti saattaa edesauttaa glykogeenivarastojen täyttymistä.

Glykogeenivarastot täyttyvät levossa, eli liikunnan aikana niitä ainoastaan kulutetaan. Jos veren glukoosipitoisuus nousee (liikunnan aikana nautitun hiilihydraatin ansiosta), se ei kuitenkaan ole väsymystä määrittelevä tekijä sinällään, vaan glykogeenivarastojen tyhjeneminen ratkaisee suorituksen laskun väsymykseen saakka. Laitan tästä vaikka jotain tutkimuslähdettä tai vastaavaa vaikka huomenissa.

Tervapiru
ilmaanpotkija
Viestit: 15
Lauteille: Toukokuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Tervapiru »

Kiitokset Elina vastauksesta, eli sitten jätetään nuo nopeat hiilarit nauttimatta. Osaatko vielä sanoa kuinka monta tuntia ennen treeniä olisi optimaalisin ajankohta nauttia hiilareita että ne saisi käytettyä treenissä tehokkaasti polttoaineeksi, eikä osa olisi vielä imeytymättä?

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Riippuu siitä, mitä syöt. Eli joku nopeasti sulava (banaani, jugurtti) on mahdollista syödä puolisen tuntiakin ennen treeniä. Mitä enemmän rasvaa ateriassa on, sitä kauemmin sen sulattaminen energiaksi kestää.

EDIT: sen verran lisään, että jos huomioi glykeemisen taakan vaikutuksen, niin periaatteessa nopea hiilihydraattikin voisi soveltua, jos se nautitaan hitaampien hiilihydraattien seurana TAI mukana on proteiinia ja/tai rasvaa. Ja banaanihan saa muuten aika korkea GI:n luokituksen, mutta se sisältää myös kuitua ja osa sokerista on fruktoosia, joka on ominaisuuksiltaan verensokeria hitaammin nostava.

Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti KungFuPissis »

http://www.thepaleodiet.com/published_research/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on Professori Loren Cordainin tutkimuksia paleodieetistä. Aika paljon löytyy tietoa myös dieetin vaikutuksista sydän- ja verisuonitauteihin.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90029
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 188 kertaa
Tykätty: 67 kertaa

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Mika »

Australiassa tehty tutkimus antaa eväitä onnelliseen painonpudotukseen.

Tutkija Grant D. Brinkworth väittää, että rasvaa välttävät ja hiilihydraatteja nauttivat laihduttajat pysyvät hyvällä tuulella. Päinvastoin on laita niiden, jotka pudottavat painoaan ilman hiilihydraatteja, mutta rasvaa ja proteiinia nauttien.

Vähähiilihydraattisista dieeteistä monelle on tuttu esimerkiksi Atkinsin dieetti.

Tulos saatiin jakamalla 53 ylipainoista kahteen eri metodilla laihduttavaan ryhmään. Osallistujat saivat apua aterioidensa suunnitteluun. He kertoivat tutkijalle säännöllisesti voinnistaan. Laihduttajille tehtiin myös lääketieteellisiä testejä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Esa Koivu
polveenpotkija
Viestit: 207
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Pori
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Esa Koivu »

Jossakin suomalaisessa TV ohjelmassa kaveri sano , että alko kulkemaan vasta 1,5 h kuluttua ko löi rasvat päälle. Meikäläisestä outoa mutta näin se sano.

Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Clancy B. »

no oudolta kuulostaa, tai jos tarkoittaa sitä vaihetta kun "siirtyminen" on tapahtunut jo eli ei sitä pahanolon vaihetta joka ainakin minulle tulee kun tankatut varastot lopuillaan,
jos ei sitten ole joku 2.20-2.30 maratoonari niin niistä ei tiedä.

Yleisesti kyl tässä keskustelussa mennyt sekaisin usein siksi asiat että vähähiilihydraattinen-sanana on monimerkityksellinen ja mielipide jo sinällään.

Niinä päivinä kun en treenaa en syö paljoa hiilareita "erikseen", tulee mitä tulee sitten kastikkeissa ja kasviksissa mukana. Proteiini + sidosaine johdannaisesti ruokailu. Treenipäivinä (treenit ehtolla) syön pastaa tai vast. lounaalla leivän yms.kera. Treenin jälkeen 50/50 proteiinia ja hiilaria.
Kyllä se vaan on niin että hlökohtainen vireystasoni parempi lepopäivinä kun en hiilareita pahemmin nauti. En tarvitse energiaa tällöin paljolti ja kylläisyuyden tunne pysyy proteiinipainotteisella pidempään ja parempaa ruokaakin (mielipideasia)

Seuraajat

Kuvake
Andy
Kuvake
Antti_X
Kuvake
Clancy B.
ClintJaylo312
Kehäkettu
Kuvake
KungFuPissis
MikkeM
MikkoTreenaa
Minkki
Kuvake
ninja
Kuvake
Point
Kuvake
Riku Ähvä
Kuvake
Sambay
Sementti
Kuvake
sivarinlötkö
tienmestari