Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nöyryys vs. kriittisyys / skeptisyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nöyryys vs. kriittisyys

#46

Viesti Kari Aittomäki »

halmehe kirjoitti: Sattuu vaik ´ei tapakaan. Täytyy myöntää, että olen henk. koht. ollut todistamassa tätä kritiikittömyyttä vetämissäni harjoituksissa. Kun Kari Skipin kans kävi jotain esittelemääni idioottimaistakin juttua läpi niin yrittivät löytää neulan heinäsuovasta. Asennetta.
Juupa, mutta sulla on aina ollu analyyttisiä pointteja & näkemystä. Sellasta Tajuamista mihin me halonhakkaajat ei ikinä päästä.
Siksihän ne sun treenit oli niin hyviä. Siks me oltiin niissä niin valveilla.
Kritiikillä on onneksi hintansa. Parasta siinä on, että ostat tietämättä hintaa. Maksu voidaan periä huomattavasti myöhemmin kuin kritiikki on annettu. Velkojana usein laki Karman.
Naah, mä laittasin ilmiön aika surutta omahyväisyyden ja silkan kokemattomuuden koriin.
Kontrolloivan arvottamisen illuusio on viehättävä viehe.
Toisaalta. Siellä syvällä voi piillä turvallisuuden kaipuu. - Näytä ny jumalauta, et tällä saa äijän aisoihin. Muistan jostain aikidon alkutreeneistä -76 , kun Ichimura Sensei heitti kaverin seinään stadikan tornin treenisalissa. Kaveri halus nähdä onko siitä mihinkään ja olihan siitä. Nyt jo edesmenneestä treenaajasta tais kuitenkin tulla Ichimuralle yksi rakkaimmista harjoittelijoista. Eikä vähiten siks, että halus tekniikoiden toimivan. Ainakin myönsi jonkun asteen mustan.
jep.
Tuo onsejuttu joka vetäjän tulee tunnistaa.
Sellanen oikea kurottelu reaalimailman suuntaan.

Itte olen tossakohtaa ottanu sällin mukaani ovelle.
Ja mähän tein vain pahoja ovia.
Tulokset oli hyviä, oikeestaan aina.

Kenestä on, on.

edit.
Meni oudosti nuo lainaukset. Mutta asia selvinnee?
Oon väsyny, syksyisin on kiirusta.

Ylipotkija: Lainaukset korjattu
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nöyryys vs. kriittisyys

#47

Viesti Paappa »

Mika Luostarinen kirjoitti: Jokainen kai tietää itse, kyseleekö hän saadakseen tietoa vai tuodakseen itseään esille.
Tuo sattui, vähän. Myönnän suoraan että minulla on välillä huomiohakuisuutta, koska haluan sen henkilökohtaisen kontaktin, haluan vastauksia suoraan opettajalta. Toisaalta tämänhetkisellä pääopettajallani eli Guy Windsorilla on se tyyli, että hän välillä tekee jotain ja kysyy sitten meiltä mitä tapahtui, mitä hän teki jotta kävi tällä kertaa näin. Uskoakseni hän tällä testaa sitä olemmeko olleet hereillä ja hakee itse tietoa siitä mikä on meidän ymmärryksemme taso tällä hetkellä, jotta hän voi säätää omaa opetustaan. Tämä metodi kyllä mielestäni kasvattaa nöyryyttä ja tarkkaavaisuutta, toisaalta antaa myös onnistumisen tunteen ja ahaa-elämyksiä oppilaille kun huomaavat tajunneensa homman juonen.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nöyryys vs. kriittisyys

#48

Viesti Lasse Candé »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ehkä se, mitä minä kutsun sulauttamiseksi on sama asia kuin kriittinen havainnointi.
Luultavasti joo. Itse miellän kriittisyyden puutteen uskomiseksi, tajuamisen sijaan. Joskus vielä sen sorttiseksi että haluamalla haluaa löytää jotain, minkä jopa jollain tasolla tietää vääräksi, mihin uskoa. Siinä yksi syy miksi hieman vierastan kovin "äijämäistä" opetustyyliä. Se on "liian uskottava".

Hyvästä opettajasta aistii sen johdonmukaisuuden maailmassaan mitä opettaa. Oma maailmansa on hyvä hetkeksi haudata.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nöyryys vs. kriittisyys

#49

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä opettaja on erittäin intuitiivinen.
Sellanen joka lukee jengiä sitenkuten hyvä esiintyjä tekee. Osaa stimuloida ja sytyttää.
Vie treeniä eteenpäin tarkalla herkkydellä ja ajoituksella.
Ja pariharjoittelun alkaessa saa jokaisen tuntemaan olevansa jotain erityistä.
Sentakia olen tykännyt briteistä enemmän kuin hollantilaisista, vaikka jälkimmäiset on verrattomasti parempia ihan silkalla taitomittarilla.
Muttaku ne on opettajina aika nuiveloita.
Fred Royers oli kutakuinkin samaaluokkaa brittien kanssa.

Myönnän suoraan että mun treenien mehevä tunnelmanpito tuli opeteltua Ticky Donovania seurailemalla.
Opetti sen, ettei pidä liikaa suunnitella treeniä, se tappaa herkkyyden.
Pitää opetella katseleen ihmisiä, haisteleen tunnelmia.

Opettamistapahtumahan on yhensortin show.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Nöyryys vs. kriittisyys

#50

Viesti Lohikäärmepallo »

Tuo Aittomäen viimeisin kommentti osuu naulan kantaan. Itselläkin on ollut ja on tälläkin hetkellä opettajia, joista osa opettaa sitä mitä näkee jengin tarvitsevan ja parhaiten oppivan ja osa katsoo kalenterista mitä tänään opetetaan. Suunnittelu on hyvästä, jos taidot eivät riitä lennosta opettamiseen.

Osa ihmisistä sietää kritiikkiä paremmin, osa ottaa kaiken arvostelun henkilökohtaisesti. Itsellä on tapana kyseenalaistaa hiljaa mielessäni, koska liika änkyttäminen treeneissä ei palvele kenenkään etua. Liika kuuliaisuuskaan ei palvele kenenkään etua, sillä normien mukaan treenaaminen johtaa keskinkertaisuuteen. Omat vahvuudet ja heikkoudet löytyvät vain omia rajoja koettelemalla. Loppujen lopuksi jokainen treenaa itseään varten, eikä opettajaa tai perinnettä kunnioittaakseen.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Nöyryys vs. kriittisyys

#51

Viesti L.K. »

taikuri kirjoitti: Se mitä ajoin takaa oli kysymys siitä miten asioita tehdään (eli muodon ulkoinen osaaminen vs. muodon todellinen "elävä" osaaminen). Tämä on todella vaikea pukea sanoiksi.
Yritä ihmeessä. ;) :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nöyryys vs. kriittisyys

#52

Viesti Andy »

Minusta tässä menee nyt sekaisin kriittisyys ja hyvät käytöstavat. Jonkinlaista kriittisyyttä on pakko olla, tai muutenhan treeni menee ihan poukkoilevaksi. Yksi opettaja sanoo että kiertopotku kannattaa tehdä näin ja toinen sanoo että se pitää tehdä noin. Muutatko treenitapaasi joka kerta kun kuulet uuden tavan? Eihän se näin voi mennä paitsi ehkä jos treenataan vain yhden opettajan alaisuudessa, eikä haeta mitään vaikutteita ulkopuolelta. Tällöin voi olla ihan hyväkin ajatus tehdä mitä hän sanoo, kaikki mitä hän sanoo ja vain mitä hän sanoo.

Jos opettajan näkemykset tuntuvat olevan pielessä, niin asiaa ei kannata tuoda esille toteamalla rivin edessä tai edes kahden kesken, että "tuo ei toimi, näin on parempi". Itse teen niin että ko. treeneissä kokeilen huonoltakin kuulostavaa treenitapaa, jos siitä joku idea nyt löytyisi. Jos ei löydy, niin kysyn ehkä jotain sellaista kuin "en ole aiemmin treenannut tuota noin, mikä siinä on ideana?" Jos opettaja vaikuttaa edelleen olevan kuutamolla, sanon vain että "ahaa" enkä omaksu opetettua asiaa omaan repertuaariini. Jos mukana olisi treenikaverini, saattaisin mainita hänelle kahden kesken, että opetettu asia on mielestäni pielessä siksi ja siksi. Tämä viimeisin siis koskien vierailevia opettajia, henkilökohtaisen valmentajan arvovaltaa ei mielestäni sovi tällä tavalla nakertaa. Henkilökohtaisen valmentajan kanssa keskustelisin tietysti muutenkin tarkemmin (ja kahden kesken) siitä jos opetettu asia ei tunnu toimivan.

Mielestäni nimenomaan kriittisyys johtaa kehitykseen. Olin jokin aika sitten leirillä, jossa ottelijana erittäin menestynyt vetäjä halusi että muuttaisin otteluasennossani toisen käden paikkaa aika radikaalisti. Kerroin hänelle kokeilleeni asiaa aiemmin mutta että siitä oli tullut ottelussa kostautuneita ongelmia suojaukseen. Hän käsitteli asiaa tarkemmin ja kehotti muuttamaan käden asentoa vielä hieman eri suuntaan verrattuna tuohon vanhaan tapaan. Kokeilin tätä uutta tapaa ja se tuntui sekä järkeenkäyvältä että toimivalta. Tämän jälkeen keskustelin vielä asiasta henkilökohtaisen valmentajani kanssa, koska mielestäni näin isoja muutoksia ei tehdä ilman hänen hyväksyntäänsä. Tulimme yhdessä siihen tulokseen, että idea on hyvä ja tällä hetkellä sitä ajetaan sisään jotta se toimisi ensi kaudella myös kisoissa.

Nähdäkseni tällainen tapa käsitellä uutta oppia on paljon tehokkaampi kuin se että otetaan jokainen uusi idea ja lisätään se omaan pakettiin miettimättä aiheuttaako se muita muutoksia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Nöyryys vs. kriittisyys

#53

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Andy kirjoitti: Nähdäkseni tällainen tapa käsitellä uutta oppia on paljon tehokkaampi kuin se että otetaan jokainen uusi idea ja lisätään se omaan pakettiin miettimättä aiheuttaako se muita muutoksia.
Olet täysin oikeassa, mutta vertaukset on outoja. Luin ketjun uusiksi ku huomasin että oon itekki tänne kirjotellu, ja minä en ainakaan saanut mistään sitä käsitystä, että joku täälä ois tuon sun verrokkitavan kannalla.

Sun viestin ekassa kappaleessa esität toisen hämmentävän esimerkkiverrokin, että joku pyöris ku hyrrä, muuttaen kiertaritekniikkaansa joka kerta ku uus opettaja sen eri tavalla opettaa. Ei tämänkään kannalla kukaan ole, edes puheissaan kritiikittömyydestä ja maksimaalisesta nöyryydestä. Tuohonhan ei tarvita kriittisyyttä edes, ainoastaan kysymyksen esittäminen siitä, että mitkä on näiden tapojen varsinaiset erot kaiken suhteen, jos et itse sitä tiedä.

Noi sun vertaukset ja esimerkit edustaa olkinukkeista rakennetta jostain syystä, ei siinä, mä tykkään itekki tehdä kärjistettyjä esimerkkejä asian selkeyttämiseksi, mutta noi saa homman kuulostamaan siltä, että joku täälä ois oikeasti noiden sun esimerkkien ja vertausten kannalla. Mutta kuten sanoin, sä oot niistä huolimatta täysin oikeassa:

Tossa sun viestin tokassa kappaleessa sä kuvailit sen saman nöyrän tavan, jota muutkin on tässä tuoneet esille; otetaan jokainen uusi idea testiin, kysellään jos ei toimi tai jos on tarvetta, pureskellaan lisää ja kritisoidaan sitten vasta kun ollaan asiassa riittävän pitkällä, eli päättämässä idean omaksumisesta/hylkäämisestä.

Sehän on toki kaikille selvää, että lajien välillä on suuria eroja ideoiden hylkäämispaineissa. Kilpailijoilla ei ole aikaa tuhlata, muutaku mielellään optimaalisiin ideoihin jotka on mutkattomia lisätä omaan pakettiin. Ku sitte taas mielensä lämmikkeeksi treenaavat voi testailla ja haahuilla ahaa-elämyksien toivossa niitä epämääräsempiäkin ideoita treenaten, sekottaa sitä pakettiaan ja kattoa mitä tuleman pitää. Mutteihän täälä kukaan oo esittäny, että pitäs olla joku aivoton tuuliviiri. Vaan nöyrä ja vähä kankea tuuliviiri, joka testaa uuden tuulen suuntia, yks kerrallaan. Ja se on sitä hyvää käytöstä, voihan sitä nimittää terveeksi kriittisyydeksi, vertailua, jos nyt välttämättä haluaa. Mutta liiallinen kriittisyys vaikka tuon kiertopotkuvertauksen kohdalla on sitä, että imasee sen ekan kiertaritekniikan sukkaan ku se ekana näytettiin, ja sitte tulittaa muut tavat kärkevin kyseenalaistuksin alas heti kun on niitä ekoja kertoja koittamassa. Eli juu, hyvät käytöstavat, eli nöyryys.

Olikohan tässä edes kellään alunperinkään mitään eriävää näkemystä asiaan, ehkä mä oon vähä väsyksissä, jospa tätä pohtis vähä virkeemmällä mielellä huomenna. Kukot suuhun ja maate :)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nöyryys vs. kriittisyys

#54

Viesti Jorge »

Mun mielestäni tuo lähtökohta "vs."- tyyppisine vastakkainasetteluineen on hieman väärä, koska nuo kaksi asiaa eivät ole toistensa vastakohtia.

En ymmärrä nöyryyttä tässäkään yhteydessä sokeana auktoriteettiuskona, vaan sen (tosiasian) tunnustamista, että jossain asiassa on paljon petrattavaa ja sitä, että voi oppia muilta.

Eli melkeinpä niin, että nöyryyskin kuuluu osana kriittiseen suhtautumiseen.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Efo

#55

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 19, 2019, 03.07
Mutta en kyllä arvosta tollasta skeptikkaamistakaan, en vaan tajua että mikä mahtaa olla anti?
Mitäänhän siinä ei opi.
Se mitä sinä väität tavoittelevasi.

Ilman skeptisyyttä, kyseenalaistamista, kumoamista tai testaamista ei jalostu korruptoitumatonta tietoa. Tai ei ainakaan lähestytä sellaista. Ja korruptoimattomalla tarkoitan, ettei data-info-tieto ketjussa ole virheellisiä premissejä. Yksikin sellainen vetää maton alta lopputuotteelta.
Silloin puhutaan uskomuksista eikä tiedosta.

Esimerkiksi jos väittää että joku suggestioon perustuva taikatemppu on käyttökeloista kamaa tappelussa, niin aika lailla kaikki tieto, joka rakentuu edellä mainitun väittämän päälle, on sitä itseä. Vastaavasti jos väitetään että jokin toinen temppu on käyttökelpoista tappelussa, sitä väitettä on testattu ja koeponnistettu asiaankuuluvalla tavalla ja siihen soveltuvissa viitekehyksissä, ja sitä suosittelee riittävän monta uskottavaa henkilö, niin se on huomattavasti parempi approksimaatio Teh Totuudesta.

Se että jokin jutska paljastuu tuubaksi kriittisyyden tms. kautta on nimenomaan oppimisen arvoista Tietoa.


:)



Valvoja: Viesti siirretty Efo-ketjusta.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nöyryys vs. kriittisyys

#56

Viesti Andy »

L.K. kirjoitti: syys 22, 2009, 11.26Kyseenalaistaminen kyseenalaistamisen vuoksi ei palvele mitään tai ketään.

Kyseenalaistamiselle on aikansa ja paikkansa KUN on treenannut sen verran pitkään ko. lajia/asiaa, että on jotain pohjaa mihin voi nojata.

...

Toki sitten ns.bullshido-jutut on eri juttu. Eil hommat mistä näkee mitään treenaamatonkin että toi on täyttä scheissea.
Miten siis pitäisi menetellä, jos on treenannut lajia vähän aikaa ja on sitä mieltä, että opetus on täyttä scheissea? Mistä sen tietää, onko se bullshidoa josta treenaamatonkin näkee että se on scheissea, vai onko kyse siitä että on treenannut liian vähän aikaa, eikä vaan ymmärrä mistä on kyse?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa