Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkiyusul - tulevaisuus Suomessa?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#31

Viesti Naked »

JanneM kirjoitti: En nyt tiedä mitä tarkoitat tuolla hapkidon pehmeämmällä tekniikalla.
Omat kokemukseni nyky hapkidosta rajoittuvat aika pieneen otokseen.
No ne Hapkido näytökset, joissa itse olen ollut, ovat sisältäneet ihan eroteltuina kaksi eri osuutta. Toinen jossa pääasiassa lyödään ja potkitaan (ja murkataan). Ehkä kaato tai kaksi eksynyt mukaan. Toisessa osassa tehdään sitten ns. pehmeää tekniikkaa (vai oliko se sittenkin ehkä pyöreää). Ja tämä jälkimmäinen osa on ollut sitten heittoja ja lukkoja, joissa on vahvana nämä vaikutteet näkyneet.
JanneM kirjoitti: Mitä olen hapkido porukan kanssa jutellut on hapkiyusul ollut saman tyylistä heidän tyylinsä kanssa. Monet ketkä ovat päässeet tutustumaan myös Daitō-ryū Aikijūjutsuun ovat pitäneet näitä erittäin lähellä toisiaan olevina. Varmasti yhtäläisyyksia Aikidōōn varmasti löytyy sillä onhan nämä molemmat lajit samasta alku juuresta. Aikidōlle ominainen (IMO) vastustajan yletön pyörittäminen näyttää Hapkiyusulista puuttuvan. Hapkiyusul (ja kuulemani mukana myös Daitō-ryū Aikijūjutsu) on hieman suoraviivaisempaa kuin Aikidō.
Pitäisi varmaan päästä ihan käytännössä vertailemaan. Mutta jos se on saman tyylistä ollut, niin jossain määrin samasta asiasta varmaan on kyse.

Viimeisimmäksi kävin katsomassa pari vuotta sitten Mestari Parkin salilla näytöstä. Siellä nämä pehmeät tai pyöreät tai whatever tekniikat tehtiin kyllä aika suoraviivaisesti ja voimallisesti, mutta niissä silti näkyi osa käännähdyksiä ja pyöräytyksiä, joita en ole nähnyt kuin Aikidōssa, en siis, Daitō-ryū Aikijūjutsun puolella. Mutta, enpä näistä lajeista oikeasti tarpeeksi tiedä, että varmaksi mitään osaisin sanoa.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#32

Viesti tabitha »

Itselläni on hapkidosta kovin pieni ja epäedustava otos. Mielestäni siinä todellakin on "pehmeissä" tekniikoissa liikkumistapoja joita ei löydy Daito-ryu aikijutsusta. Aikidosta löytyy samantapaista... mutta IMO hapkidossa, siinä mitä olen nähnyt (muistakaa, olen nähnyt aika vähän hapkidoa) liikutaan vähän holtittomammin ja "runtataan" lihasvoimalla. Asennot eivät IMO myöskään ole sitä, mitä vahva aikitekniikka vaatii toimiakseen.

Luulen että aikijutut ovat hapkidossa niin edistyneen tason tekniikkaa että tavalliset harrastajat eivät paljon treenaa niitä. Hapkido on kuitenkin monipuolinen laji ja kaikkea on hankala hallita hyvin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#33

Viesti JanneM »

Aikido yhteys Hapkidolla onkin. Siis tällä nyky hapkidolla. Korean Hapkidoliiton perustamisen aikaan yksi mestareista (jonka nimeä en kuollaksenikaan muista) oli myös Aikido opettaja ja teki paljon yhteistyötä myös Aikidon Hombun kanssa.

Itse tiedän hemmetin vähän Aikidosta tai Daitoryusta joten omat vertaukseni ovat kaikki toisen käden tietoa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#34

Viesti Naked »

Naked kirjoitti: (Hapkidosta) Viimeisimmäksi kävin katsomassa pari vuotta sitten Mestari Parkin salilla näytöstä. Siellä nämä pehmeät tai pyöreät tai whatever tekniikat tehtiin kyllä aika suoraviivaisesti ja voimallisesti, mutta niissä silti näkyi osa käännähdyksiä ja pyöräytyksiä, joita en ole nähnyt kuin Aikidōssa, en siis, Daitō-ryū Aikijūjutsun puolella. Mutta, enpä näistä lajeista oikeasti tarpeeksi tiedä, että varmaksi mitään osaisin sanoa.
Katselin tuossa muutamia Hapkiyusul clippejä. Ja niistä kyllä ainakin minulle tuli aika paljon Daitō-ryū Aikijūjutsun viboja, eikä siis Aikidōn viboja. Eli jos en nyt ihan väärin näitä merkkejä tulkitse, niin sanoisin että ainakin sen Hapkidon, jota minä olen nähnyt, nuo tekniikat pohjaavat Aikidōn, eikä Hapkiyusuliin tai Daitō-ryū Aikijūjutsuun.

Samalla kyllä syttyi kipinä nähdä Hapkiyusulia vähän enemmänkin. Pitääpä katsoa miten tämä onnistuisi :)
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#35

Viesti JanneM »

Naked kirjoitti:
Naked kirjoitti:(Hapkidosta) Viimeisimmäksi kävin katsomassa pari vuotta sitten Mestari Parkin salilla näytöstä. Siellä nämä pehmeät tai pyöreät tai whatever tekniikat tehtiin kyllä aika suoraviivaisesti ja voimallisesti, mutta niissä silti näkyi osa käännähdyksiä ja pyöräytyksiä, joita en ole nähnyt kuin Aikidōssa, en siis, Daitō-ryū Aikijūjutsun puolella. Mutta, enpä näistä lajeista oikeasti tarpeeksi tiedä, että varmaksi mitään osaisin sanoa.
Katselin tuossa muutamia Hapkiyusul clippejä. Ja niistä kyllä ainakin minulle tuli aika paljon Daitō-ryū Aikijūjutsun viboja, eikä siis Aikidōn viboja. Eli jos en nyt ihan väärin näitä merkkejä tulkitse, niin sanoisin että ainakin sen Hapkidon, jota minä olen nähnyt, nuo tekniikat pohjaavat Aikidōn, eikä Hapkiyusuliin tai Daitō-ryū Aikijūjutsuun.
Jos en väärin muista, niin mestari Parkin opettajan opettaja oli CHoi dojunimin opissa. Joten aika paljon on varmasti jäänyt matkalla pois ja mestari Park on tietoisesti muuttanut omaa hapkidoaan jopa oman opettajansa hapkidosta.

Samalla kyllä syttyi kipinä nähdä Hapkiyusulia vähän enemmänkin. Pitääpä katsoa miten tämä onnistuisi :)
Se onnistuu siten, että matkustat joko Koreaan tai Hollantiin jossa hapkiyusulia opetetaan. VAihtoehtoisesti minä voin joitain jutskia näyttää joskus kun törmätään. Paljoa en osaa, mutta varmaan jotain tulee esilel siinäkin.
yksi vaihtoehto on tietenkin, että seuraat aktiivisesti potku.netin ilmoittelua ja bongaat hapkiyusul seminaarin jota tulee pitämään Franz Drenth hollannista. (Jahka Franzin polvi paranee)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
CHM
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Marraskuu 2005

#36

Viesti CHM »

Näetkö
Hapkiyusulin itsepuolustuslajina vai perinteiden vaalimisena?
Toimiiko se katutilanteissa?
Mikä tyylissä sinua kiehtoo?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#37

Viesti JanneM »

CHM kirjoitti: Näetkö
Näen. ;)
Hapkiyusulin itsepuolustuslajina vai perinteiden vaalimisena?
Sekä että. Mikään reality based self defences systems TM laji se ei ole. Tie oppimiseen on pidempi.
Toimiiko se katutilanteissa?
Varmaan toimii. Riippuu harrastajasta. Ainakin se toimi hemmetin hyvin eilen töissä. :D
Mikä tyylissä sinua kiehtoo?
Tää on ehkä vaikein kysymys minkä oot esittänyt.
Mua kiehtoo hapkiyusulissa sen yhtäaikainen pehmeys ja kovuus. Se miten yritetään tehdä asioita pahdollisimman pehmeästi jotta saadaan tuotettua vastustajalle mahdollisimman paljon kipua.
Mua kiehtoo myös se ilmapiiri mihin ajauduin kun päädyin treenaamaan Hapkiyusulia Koreassa. Porukka oli erittäin lämmintä, avointa (tietyllä tavalla), mutta tyyli oli no bullshit tyyli. Treeneissä sattuin ja hiki virtasi, mutta se tapahtui pehmeästi.
Aika vaikea sitä on pukea sanoiksi mikä siinä kolahti. Se vaan kolahti.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#38

Viesti JanneM »

Ehkäpä Maikki voisi vastata tuohon mikä hapkiyusulissa kiehtoo kysymykseen, kun haluaa sitä treenailla eikä ole päässyt edes oikean harrastajan kanssa sitä koskaan treenaamaan. vaan tälläsen nyypiön joka on treenannut lajia vain muutaman viikon autenttisessa ympäristössä.
Vai oonks mä vaan niin karismaattinen???

edit: ;) :lol: (Pari hymiötä, niin tota mun viimestä lausetta ei oteta niin tosissaan...)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
maikki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 320
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: yvi

#39

Viesti maikki »

JanneM kirjoitti: Ehkäpä Maikki voisi vastata tuohon mikä hapkiyusulissa kiehtoo kysymykseen, kun haluaa sitä treenailla eikä ole päässyt edes oikean harrastajan kanssa sitä koskaan treenaamaan. vaan tälläsen nyypiön joka on treenannut lajia vain muutaman viikon autenttisessa ympäristössä.
Vai oonks mä vaan niin karismaattinen???

edit: ;) :lol: (Pari hymiötä, niin tota mun viimestä lausetta ei oteta niin tosissaan...)
Ehkä sä vaan oot nii karismaattinen 8). Ehkä mua kiehtoo siinä myös se pehmee puoli, ja kuinka pehmeestä tulee niin perskuleen kova ihan hetkessä. Tietty ois hienoo opiskella sitä jossain gurun alaisuudessa, mutta nytkun alkaa hahmottaan jutun perusperiaatteita (ja on koukussa :) ), täytyy vaan odottaa, että saadaan joku Suuri Opettaja(tm) tänne näyttään meille lisää temppuja. (kun nyt oppis ne vanhatkin temput kunnolla ;) )
CHM
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Marraskuu 2005

#40

Viesti CHM »

Samaa pehmeyttä kuin Aikidossa?
Varmasti mielenkiintoinen laji.
Täytyy joskus tutustua kun tilaisuus koittaa.
Toimiihan Aikidokin itsepuoustuslajina jos haliitsee lajin riittävän hyvin.

Kerroit käyttäneesi lajinomaista tekniikkaa töissä.
Kertoisitko tästä.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#41

Viesti JanneM »

CHM kirjoitti: Samaa pehmeyttä kuin Aikidossa?
Varmasti mielenkiintoinen laji.
Täytyy joskus tutustua kun tilaisuus koittaa.
Toimiihan Aikidokin itsepuoustuslajina jos haliitsee lajin riittävän hyvin.
Samaa pehmeyttä kuin aikidossa, mutta myös hieman erinlaista.
Sä tunnet ilmeisesti A-P:n. Se on treenannut mun kanssa Hapkiyusulia kertaalleen. Kysele siltä, et millasta oli. Se varmaan kertoo mielellään.

Jahka Franzin polvi on kondiksessa, niin koitetaan järkätä seminaari suomeen. Silloin pääsee kaikki näkemään ja kokeilemaan hieman tasokkaanmpaa hapkiyusulia mkuin minun kanssa. :)
Kerroit käyttäneesi lajinomaista tekniikkaa töissä.
Kertoisitko tästä.
Kuten varmaan arvaatkin ei siinä tilanteessa juuri tullut mieleen, että mitä tekniikoita käytin, mutta jälkeenpäin huomasi, että periaatteet alasviennissä oli kuin suoraan hapkiyusulista.
Kaksi kaverusta siis päätti ottaa ystävällismielisen judo matsin baari illan päätteeksi ja minä siihen sitten tuomaroimaan. Nappasin kaverit erilleen (toisen puolittaiseen RNChen ja toisen giljotiiniin). Giljotiini kaveri rupesi isottelemaan jolloin vedin heppua niskasta hieman alaspäin ja käänsin päästä selälleen maahan. polvi rinnan päälle ja pulinat seis. Hyvää illan jatkoa ja ensi kerralla uudestaan.

Huom. Minulle ei ole opetettu päästä alasvientiä hapkiyusulissa, mutta periaatteet liikkumisessa ja oman liikkeeen ja kaadettavan liikkeiden suhteen olivat samoja mitä olen hapkiyusulissa opettanut. Mitään puhdasta HKYS tekniikkaa ens iis käyttänyt. Enemmänkin BJJn ja HKYSn (sekä hieman ehkä jopa taekwondon) yhdistelmää. Yhden osuuden tilanteesta ollen jälkikäteen arvioiden selkeästi hapkiyusulin periaatteita noudattava. (Minulla on tapana tehdä työtilanteista päässäni tilanneanalyysi kunhan tilanne on loppunut ja rauhottunut)

Hankalahan näitä on jälkeenpäin selvittää aj varsinkin kirjoittamalla, mutta toivottavasti jonkinlaisen kuvan sait.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#42

Viesti diesel 64 »

A Comparison between Korean Hapkido
and Japanese Aikido

Korean Hapkido
Techniques are done with small circular motions, to fast complete conclusions. Some Kicking is practiced.
In practice, attacks are performed with sharp precision at full power.
Use of mushim [no mind]as the YongSa faced the sword, turning defense into offense.
Techniques are designed to cripple or kill. Control is used according to the circumstances.
Good NokBeop [break-falling]is required for the harder and completed technique.
Pressure point knowledge is necessary. Techniques make great use of pain. Strikes are frequent.
Discipline, harmony, faithfulness and austerity are emphasized, with respect for Hapkido.

Japanese Aikido
Techniques use large, fluid circles, and wider motions, with much more graceful steps.
Attacks tend to be softer, fluid, and stylized.
Techniques are designed to neutralize an attack and control it.
The defender blends with the attack to neutralize it without injuring the attacker.
Good Ukemi is necessary, but not critical. Many techniques can be used safely as uke blends with the throw.
Pain is applied with restraint, in small doses. Strikes taught to some degree, but is discouraged.
Emphasis on peace, love, harmony, friendship, and Aikido precepts, as taught by Morihei Ueshiba.
http://www.hapkiyoosool.com/hapkido.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


A Comparison between Traditional Aiki(Daito ryu)
and Modern Aiki(Aikido)

Traditional Aiki
Techniques are done with small circular motions, to fast conclusions.
In practice, attacks are performed with sharp precision.
Use of mushin [no mind]as the samurai faced the sword, turning defense into offense.
Techniques are designed to cripple or kill. Control is used according to the circumstances.
Good ukemi [break-falling]is required for the harder and completed technique.
Pressure point knowledge is necessary. Techniques make great use of pain. Strikes are frequent.
Discipline, harmony, faithfulness and austerity are emphasized, with respect for tradition and aiki precepts.

Modern Aiki(Aikido)
Techniques use large, fluid circles, and wider motions, with much more graceful steps.
Attacks tend to be softer, fluid, and stylized.
Techniques are designed to neutralize an attack and control it.
The defender blends with the attack to neutralize it without injuring the attacker.
Good ukemi is necessary, but not critical. Many techniques can be used safely as uke blends with the throw.
Pain is applied with restraint, in small doses. Strikes taught to some degree, but is discouraged.
Emphasis on peace, love, harmony, friendship, and aiki precepts, as taught by Morihei Ueshiba.

http://www.niagara.com/~zain/html/aikido.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#43

Viesti Naked »

*gigglesnortsnort*
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#44

Viesti tabitha »

diesel 64 kirjoitti: Modern Aiki(Aikido)
Techniques use large, fluid circles, and wider motions, with much more graceful steps.
Attacks tend to be softer, fluid, and stylized.
Techniques are designed to neutralize an attack and control it.
The defender blends with the attack to neutralize it without injuring the attacker.
Good ukemi is necessary, but not critical. Many techniques can be used safely as uke blends with the throw.
Pain is applied with restraint, in small doses. Strikes taught to some degree, but is discouraged.
Joo siis lihavoiduista kohdista olen aivan eri mieltä. Ja ei sille hyökkääjälle aikidossakaan voi melkein mitään tehdä ilman että tulee vammoja. Munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia.

Ja kunnon ukemi on ihan pakko osata, muuten juuttuu alkeiskurssitasolle.

Lukot viedään periaatteessa loppuun, ei tietenkään treeneissä, mutta en kuitenkaan todellakaan allekirjoita tuota kivun annostelemista. Annostella ei voi. Ei iskuissa, heitoissa, ei lukoissa, ei missään. Täysin mahdotonta.

Ja atemeihinhan nimenomaan kuuluu rohkaista ja se on paras kenellä on kovin atemi. 8)

Ei ole ensimmäinen kerta kuin törmään tällaiseen (epäilyttävään) informaatioon aikidosta. Ei ihme, että lajilla on hippilajin maine. :evil:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#45

Viesti JanneM »

Tuolla Allenin Jeffillä (kenen sivut nuo hapkiyoosool sivut ovat) on hieman kyseenalainen maine kansainvälisesti AHpkido piireissä.
Kyseenalainen osittain sen vuoksi, että kutsuu hapkidoaan hapkiyoosooliksi vaikka hänellä ei ole mitään varsinaisia yhteyksiä orkkis hapkidoon vaan hänen hapkidonsa kumpuaa Ji Han Jaen linjasta.
Yhtäläisyydet daitoryuhun (ja sitäkautta luonnollisesti orkkis hapkidoon) ovat haettu jälkikäteen.

Hauskaahan oli tietenkin se, että Allenin sivuille oli copypastettu se sama mikä oli aikidosivuilla. Oli vain vaihdettu daitoryun tilalle hapkido ja japanilaiset termit käännetty koreaksi. Aigooo....
Ei siinä mitään. Sinäänsä paikkansa pitävää tekstiä, mutta ei välttämättä hänen lajinsa kohdalla.

Pointteri:
Orkkis hapkidossa (kuten myös käsitykseni mukaan daitoryussa [ja kait aikidossakin]) tekniikka on aluksi varsin laajaa ja vasta kehityksen kautta tekniikasta tulee pienempää. Katsokaas ei puuhunkaan kiivetä latvasta käsin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa