Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Uskonnon merkitys kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit: 446
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Uskonnon merkitys kamppailulajeissa

Viesti Lasse J »

TimoS kirjoitti:
Lasse J kirjoitti: kara = tyhjä, ääretön, tyhjyys (sic - esim. tyhjyys avaruudessa) jne.
te = käsi, mieli jne.
Entäpäs jos nimenä olisikin yhä se karate, mutta ensimmäinen kanji vaihdettaisiin siihen vanhaan "kiinaa/kiinalaista" merkitsevään? Eli "tuudi" toisella lausuntatavalla? Tai pelkkä "ti"?
Hmm... "kiinalainen mieli" - ei paha :-)! Kun ne kiinalaiset opettajat taisivat olla buddhalaisia (samoin kuin muistaakseni myös okimawa.. ei kun okinawalaiset pääsääntöisesti), kun taas japanilaisten kamppailuiden henkinen tausta on enemmänkin shintolainen.
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit: 23397
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Koulukuntasi fokus? IP, VK, dueli vai sota?

Viesti TimoS »

Lasse J kirjoitti: Kun ne kiinalaiset opettajat taisivat olla buddhalaisia (samoin kuin muistaakseni myös okimawa.. ei kun okinawalaiset pääsääntöisesti)
Juuei. Uskontotaustalla ei ole kamppailulajeista puhuttaessa, varsinkaan okinawalaisista kamppailulajeista, merkitystä. Toisekseen, okinawalaisten uskonnosta sen verran, että heillä ei ole sellaista. He "palvovat" esi-isiään. http://en.wikipedia.org/wiki/Ryukyuan_religion" onclick="window.open(this.href);return false; (plus Kill Armanissa Zenpo Shimabukuro o-sensei sanoi samaa)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

Koulukuntasi fokus? IP, VK, dueli vai sota?

Viesti M. Vilenius »

Lasse J kirjoitti: Kun ne kiinalaiset opettajat taisivat olla buddhalaisia (samoin kuin muistaakseni myös okimawa.. ei kun okinawalaiset pääsääntöisesti), kun taas japanilaisten kamppailuiden henkinen tausta on enemmänkin shintolainen.
Viimeinen lause ei ole ihan sellaisenaan paikkansapitava. Buddhalaisuudella (erityisesti Mikkyou) on ollut tarkea rooli monessa bugei-tyylissa, samoin kuin taolaisuudella. Lisaksi japanilainen uskonnollisuus on ollut luonteeltaan hyvin synkreettista, ja on vaikea puhua shintosta erillisena tai edes yhtena yksittaisena uskontona ennen Meiji-kautta. Shinto-termin alle kun voidaan laskea iso maara erilaisia paikallisia uskomuksia, jotka ovat kietoutuneet buddhalaisuuden kanssa sen tultua Japaniin.

William Bodiford joskus kirjoitti asiasta aika hyvan tiivistelman E-Budoon:
http://www.e-budo.com/forum/showpost.ph ... stcount=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Bugein esoterrikasta loytyy siis merkkeja buddhalaisuudesta, taolaisuudesta, seka lisaksi Japanin eri paikallisuskonnoista ("shintolaisuus").

Itse aiheeseen liittyen:
Kashima-Shinryu on keskittynyt lahinna sotatantereelle ja kaksintaisteluihin, sisaltaen joitain itsepuolustuksellisiakin elementteja, siten kun itsepuolustus esimodernin ajan sotilaseliitin nakokulmasta ymmarrettiin.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit: 446
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Koulukuntasi fokus? IP, VK, dueli vai sota?

Viesti Lasse J »

TimoS kirjoitti:
Lasse J kirjoitti: Kun ne kiinalaiset opettajat taisivat olla buddhalaisia (samoin kuin muistaakseni myös okimawa.. ei kun okinawalaiset pääsääntöisesti)
Juuei. Uskontotaustalla ei ole kamppailulajeista puhuttaessa, varsinkaan okinawalaisista kamppailulajeista, merkitystä. Toisekseen, okinawalaisten uskonnosta sen verran, että heillä ei ole sellaista. He "palvovat" esi-isiään. http://en.wikipedia.org/wiki/Ryukyuan_religion" onclick="window.open(this.href);return false; (plus Kill Armanissa Zenpo Shimabukuro o-sensei sanoi samaa)
Mielestäni uskonnollisella taustalla on merkitystä mm. siihen miten suhtautuu harjoitteluun ja mihin harjoittelulla tähtää. Nyt siis tarkoitan yksilön filosofista katsantokantaa; ja luulempa että opettajan katsantokannalla on merkitystä myö oppilaiden kehittymiseen. Japanilaisethan ovat hyvin joustavia uskonnon suhteen. "ollaan shintolaisia kun synnytään, mennään naimisiin tms. koska shintolaisilla on hyvät bileet ja buddhalaisia kun kuollaaan koska sitten synnytään uudelleen", kuten yksi japanilainen tuttuni kertoi..

Mitäs kiinan lajeja harrastavat sanovat? Onko mielestänne buddhalaisuus tai konfutselaisuus vaikuttanut lajiennen filosofiaan/arvoihin?

Ps. Meni hieman offtopicicksi, sorry! Ollaan vaan meidän porukasssa viime vuosina nimittäin miettitty kovasti don (tie) ja jutsun (tekniikka) filosoista eroa ja mitä kautta se tulee (ja vastaukseksi ei riitä että do pehmeä - jutsu kova ;-)

,
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit: 23397
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Uskonnon merkitys kamppailulajeissa

Viesti TimoS »

Ylipotkija: Voi olla, että joku vastaava aihe on jo olemassa, mutta en rehellisesti sanottuna jaksa etsiä sitä8 :)
Itse aiheeseen liittyen, kirjoittelen asiasta tarkemmin tässä jahka palailen potku-matkalta. Lyhyesti kuitenkin, olen sitä mieltä, että uskonnon merkitys perinteisissä aasialaisissa lajeissa on häviävän pieni ja vasta (varsinkin) länsimaalaisten "ansiosta" modernimmat, nk. perinteiset lajit, korostavat shintolaisuutta/zen-buddhismia/taolaisuutta/whatevö.
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit: 822
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Koulukuntasi fokus? IP, VK, dueli vai sota?

Viesti Ikkyu »

M. Vilenius kirjoitti: Bugein esoterrikasta loytyy siis merkkeja buddhalaisuudesta, taolaisuudesta, seka lisaksi Japanin eri paikallisuskonnoista ("shintolaisuus").
TimoS kirjoitti: Lyhyesti kuitenkin, olen sitä mieltä, että uskonnon merkitys perinteisissä aasialaisissa lajeissa on häviävän pieni ja vasta (varsinkin) länsimaalaisten "ansiosta" modernimmat, nk. perinteiset lajit, korostavat shintolaisuutta/zen-buddhismia/taolaisuutta/whatevö.
Totta, uskonto ei ollut mitenkään sisäänrakennettuna tyyleihin, ja tuskin kovinkaan monet puuttuivat siihen, mihin harjoittelijat loppujenlopuksi uskoivat. Vaikka modernissa länsimaisessa lajissa opetettaisiin vastustajan armahtamisesta ja suurin osa harjoittelijoista olisi kristittyjä, ei sitä silti voisi vielä oikein kuvailla kristityksi lajiksi. Uskonnon merkitys k.o. tyyleille taas ei ole ihan niin yksinkertainen asia.

Tyylien uskontoon sidoksissa olevan materiaalin voisi jakaa pariin tasoon: sivutuotteet ja aktiivisesti lainatut. Ensimmäiseen kuuluvat esimerkiksi erilaiset rituaalit ja ei suoraan kamppailuun sidoksissa oleva esoteriikka. Ne ovat mukana yksinkertaisesti siksi, että ne edustavat sitä mihin perustaja ja harjoittelijat silloin ennen wanhaan uskoivat. Jälkimmäinen on mielestäni se tärkeämpi osa.

Klassiset tyylit sisältävät huomattavan paljon uskonnoista, varsinkin buddhalaisuudesta, lainattua käsitteistöä ja termistöä (opetusjärjesteminä ne taas lainasivat mm. kungfutselaisuudesta). Tähän on yksinkertainen syy: ne olivat oman aikansa kehittyneimpiä maailmaa selittäviä uskomusrakenteita. Niihin oli sisäänrakennettuna paljon ajatusmalleja, jotka pystyivät kätevästi käsitteellistämään sotataitojen harjoittelun esoteerisempiä puolia, aivan kuten tieteellisten termien ja ajatusmallien käyttö nykyään.

Niiden hahmottamiseen ei myöskään tarvita koko uskomusjärjestelmän omaksumista. Esoteriikka tosiaan otettiin sieltä, mistä löytyi. Harva tyyli tietääkseni keskittyi vain tiettyyn tarkkaan rajattuun uskomusjärjestelmään (Mugai-ryun suhde zeniin tulee ensinnä mieleen).

Tällaiset käsitteet ovat muodostuneet yksinkertaisesti apukeinoiksi taistelutaitojen hahmottamiseen, eikä niillä enää ole sen suurempaa uskonnollista yhteyttä. Suio-ryun synty on kiinteästi sidoksissa ryobu shintoon, eräänlaiseen shintolaisuuden ja esoteerisen buddhalaisuuden sekoitukseen, jota perustaja myös opetti taistelutaitojen sivussa. Ei sitä nykyään enää harjoiteta, koska se ei ole soken tai harjoittelijoiden oma uskonto, mutta sen merkitys tyylille on minusta kuitenkin, no, merkittävä.

Tässä oli muutamia nopeasti jäsenneltyjä ajatuksia minulta. En nyt puutu sen enempää modernien lajien puoleen. Aihe on suhteellisen mielenkiintoinen, joten toivottavasti tähän saadaan vielä lisää kommentteja sitä paremmin tuntevilta.

Seuraajat

Kuvake
TimoS