Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Roistot saleillamme

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Roistot saleillamme

#61

Viesti voipa »

Mika kirjoitti: Hyvä tarkennus. Tarkoitin sitä että Maga-ohjaajilla on kytköksiä polisiiviranomaiseen, mutta rikosrekisterin selvittäminen tällaista tarkoitusta varten on lain vastaista.
Siitä taitaa jäädä jopa jälki järjestelmään, että pystytään jälkikäteen selvittämään, kun kenenkin tietoja on katsonut.

Epäilyttävissä tapauksissa seura voi pyytää henkilöä itseään tuomaan nähtäväksi rikosrekisteriotteensa (vai olikohan se läystäke jonkun muun niminen), josta selviävät pahanteot.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#62

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti: Siitä taitaa jäädä jopa jälki järjestelmään, että pystytään jälkikäteen selvittämään, kun kenenkin tietoja on katsonut.
Kyllä, rekisteritietoja sisältäviin järjestelmiin on henkilökohtaiset avaimet ja käyttäjätunnukset.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Roistot saleillamme

#63

Viesti joksanen »

Mika kirjoitti: En oikein hokaa miksi sulla on niin tiukka kanta tähän.
Tjaa, nähdäkseni tiukkaa kantaa mä tässä just vastustan. Tiukasti.

Mulla itselläni ei ole pahoinpitelysyytettä tahi -tuomiota komerossa, jos joku sitä epäilee. Enkä kyllä myöskään tiedä lähipiiristäni sellaista tapausta. Mutta minusta ihmistä ei rikoksen vuoksi saisi tarpeettomasti rankaista enää erikseen, kun yhteiskuntakoneisto sen on jo hoitanut.

Minussa asuu pieni kukkahattutäti.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#64

Viesti Antti »

Ihanteellinen tilanne olisi sellainen, että lait ja oikeusjärjestelmä tuottaisi sellaisia ratkaisuja ja tuomioita, jotka ovat kaikkien oikeudenmukaisten ja hyveellisten ihmisten oikeustajun mukaisia, jolloin ei tarvitsisi olla "virallisesti" mistään eri mieltä kuin oikeasti on. Tarkoitan tällä sitä, että esim. hätävarjelua liioiteltuaan voi tulla tuomituksi pahoinpitelystä, mitä on mielestäni huomattavasti lievempi paha kuin se, että itse haastaa riitaa ja mukiloi ihmisiä huvikseen. Kuitenkin molemmissa tapauksissa pitää virallisesti laittaa teot samalle viivalle, koska "väkivaltarikoksista tuomituille ei anneta opetusta". Toki virallisella (paperi-)tasolla merkitystä on sillä, tuleeko tuomio vai ei, mutta se voi olla automaattisesti myös moraalinen kanta vain, jos uskoo ylläkuvatun ihanteellisen tilanteen olemassaoloon.

Eri tavalla sanottuna: jos joku seuran harjoittelija esim. joutuisi hätävarjelutilanteeseen, mukiloisi hyökkääjän ja joutuisi vastaamaan teostaan, ei moraalinen mielipiteeni hänen teostaan perustuisi siihen, tuleeko tuomio vai ei, vaan tietooni tekijästä ja hänen motiiveistaan ja tilanteesta ylipäänsä, mutta koska "pahoinpitelystä tuomittu sai jatkaa harjoittelua" näyttäisi ikävältä luettuna, olisi kaiketi pakko tehdä se, mikä olisi mielestäni mahdollisesti epäoikeudenmukaista, eli erottaa hänet.
joksanen kirjoitti: Mutta minusta ihmistä ei rikoksen vuoksi saisi tarpeettomasti rankaista enää erikseen, kun yhteiskuntakoneisto sen on jo hoitanut.
Rangaistukset eivät kuitenkaan voi olla mitään hintoja rikoksille, ts. niin, että rikoksia saa tehdä, kunhan maksaa käyvän hinnan eli kärsii rangaistuksen. Lakien ja sanktioiden ihanteellinen tarkoitus on mielestäni ennaltaehkäistä niiden säätäneiden ihmisten oikeustajun vastaista toimintaa niiden osalta, jotka eivät ole osallisia tästä oikeustajusta.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#65

Viesti Mjölnir »

Antti kirjoitti: Eri tavalla sanottuna: jos joku seuran harjoittelija esim. joutuisi hätävarjelutilanteeseen, mukiloisi hyökkääjän ja joutuisi vastaamaan teostaan, ei moraalinen mielipiteeni hänen teostaan perustuisi siihen, tuleeko tuomio vai ei, vaan tietooni tekijästä ja hänen motiiveistaan ja tilanteesta ylipäänsä...
Tämä on ollut myös oma kantani. Jos joku on saanut tuomion, niin asianomainen saa kertoa näkemyksensä tapahtumasta, ja tilannekohtaisessa harkinnassa vaikuttaa suuresti se, että onko tuomio tullut todellakin hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoinpitelystä. Kyseessä saattaa silloin olla puhtaasti työtapaturma.

Jos vaikka suhteutetaan asiaa siihen, että virkamies, poliisimies, saa tuomion hätävarjelun liioitteluna tehdystä taposta, ja saa kuitenkin jatkaa virassaan, ei jonkun itsepuolustus-/kamppailulajin harjoittelukaan voi olla kovin paha juttu tällaisessa "työtapaturma-asiassa"
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Roistot saleillamme

#66

Viesti flammee »

joksanen kirjoitti:
Mika kirjoitti: En oikein hokaa miksi sulla on niin tiukka kanta tähän.
Tjaa, nähdäkseni tiukkaa kantaa mä tässä just vastustan. Tiukasti.

Mulla itselläni ei ole pahoinpitelysyytettä tahi -tuomiota komerossa, jos joku sitä epäilee. Enkä kyllä myöskään tiedä lähipiiristäni sellaista tapausta. Mutta minusta ihmistä ei rikoksen vuoksi saisi tarpeettomasti rankaista enää erikseen, kun yhteiskuntakoneisto sen on jo hoitanut.
Onko tässä nyt varsinaisesti rankaiseminen kyseessä, jos ei haluta opettaa väkivallan taitoja sellaselle henkilölle, jolla näyttäs olevan taipumusta käyttää niitä taitoja väärin.. Ja toisekseen se että rikolliset ovat erittäin huonoa mainetta seuralle ja lajillekin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Roistot saleillamme

#67

Viesti voipa »

flammee kirjoitti: Onko tässä nyt varsinaisesti rankaiseminen kyseessä, jos ei haluta opettaa väkivallan taitoja sellaselle henkilölle, jolla näyttäs olevan taipumusta käyttää niitä taitoja väärin.. Ja toisekseen se että rikolliset ovat erittäin huonoa mainetta seuralle ja lajillekin.
Niin, onhan se seuralla oikeus valita jäsenensä, ja se valinta hoituu yksinkertaisemmin siinä vaiheessa, kun ei vielä ole jäsen. Erottaminen, hyvästäkin syystä, voi joskus johtaa jopa oikeisprosessiin asti, kuten kävi eräänkin aikidokaajan tapauksessa.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Roistot saleillamme

#68

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: Virkamiehillä ei ole oikeutta käyttää henkilörekisterejä muuten kuin virkatehtävien hoitoon
Se että jokin on laissa kiellettyä ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että se on laissa kiellettyä. YJT muistaakseni sanoi eräällä toisella foorumilla että esim. aina jonkun ison profiilin jutun yhteydessä (esim. Kauhajoki, Sello) niin tekijän tietoja katsellaan varsin paljon ja joka puolelta Suomea. Että kylläpä tuota tapahtuu. Sitä en tiedä miksi joku on niin tyhmä että riskeeraisi jotain jonkun kamppailulajiseuran puolesta mutta ei mun tartte kaikkea tietääkkään.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Roistot saleillamme

#69

Viesti voipa »

bodyguard kirjoitti: Se että jokin on laissa kiellettyä ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että se on laissa kiellettyä. YJT muistaakseni sanoi eräällä toisella foorumilla että esim. aina jonkun ison profiilin jutun yhteydessä (esim. Kauhajoki, Sello) niin tekijän tietoja katsellaan varsin paljon ja joka puolelta Suomea. Että kylläpä tuota tapahtuu. Sitä en tiedä miksi joku on niin tyhmä että riskeeraisi jotain jonkun kamppailulajiseuran puolesta mutta ei mun tartte kaikkea tietääkkään.
Näissä "ison profiilin" tapauksissa asianosainen harvemmin on tekemässä tutkintapyyntöä asiasta...
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Roistot saleillamme

#70

Viesti bodyguard »

voipa kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Se että jokin on laissa kiellettyä ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että se on laissa kiellettyä. YJT muistaakseni sanoi eräällä toisella foorumilla että esim. aina jonkun ison profiilin jutun yhteydessä (esim. Kauhajoki, Sello) niin tekijän tietoja katsellaan varsin paljon ja joka puolelta Suomea. Että kylläpä tuota tapahtuu. Sitä en tiedä miksi joku on niin tyhmä että riskeeraisi jotain jonkun kamppailulajiseuran puolesta mutta ei mun tartte kaikkea tietääkkään.
Näissä "ison profiilin" tapauksissa asianosainen harvemmin on tekemässä tutkintapyyntöä asiasta...
Sillahan ei pitaisi mitaan merkitysta kylla olla.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#71

Viesti L.K. »

Uskoisin että nämä rekisteri"tsekkaukset" tehdään niin, että kurssilaisten nimet näytetään jollekin tutulle
poliisille ja tämä sitten voi sanoa onko mukana ns. tuttuja nimiä tjsp.

En minäkään usko että oikeasti kovinkaan moni lähtee oikeita rekisteritiedusteluja tekemään.

Onneksi pienellä paikkakunnalla hörhöt tunnetaan aika hyvin ja meillä ainakin monen poliisin
treenatessa seurassa, hörhöt kyllä aika omaehtoisesti jättävät tulematta.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#72

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti:
voipa kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Se että jokin on laissa kiellettyä ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että se on laissa kiellettyä. YJT muistaakseni sanoi eräällä toisella foorumilla että esim. aina jonkun ison profiilin jutun yhteydessä (esim. Kauhajoki, Sello) niin tekijän tietoja katsellaan varsin paljon ja joka puolelta Suomea. Että kylläpä tuota tapahtuu. Sitä en tiedä miksi joku on niin tyhmä että riskeeraisi jotain jonkun kamppailulajiseuran puolesta mutta ei mun tartte kaikkea tietääkkään.
Näissä "ison profiilin" tapauksissa asianosainen harvemmin on tekemässä tutkintapyyntöä asiasta...
Sillahan ei pitaisi mitaan merkitysta kylla olla.
Ei olekaan, kyseessä ei ole ns. asianomistajarikos.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Harri Ylilammi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 260
Lauteille: Syyskuu 2006

Roistot saleillamme

#73

Viesti Harri Ylilammi »

L.K. kirjoitti: Onneksi pienellä paikkakunnalla hörhöt tunnetaan aika hyvin ja meillä ainakin monen poliisin
treenatessa seurassa, hörhöt kyllä aika omaehtoisesti jättävät tulematta.
"Onneksi". :p

Mikään ei ole pahempi rangaistus, kuin joutua pienellä paikkakunnalla huonoon valoon, saada ns. hörhön maineen. :x

Mitä mieltä olette siitä, että jos on joskus saanut väkivaltarikoskseta tuomion, mutta on jo vuosia ollut "puhtailla papereilla", eli tehnyt parannuksen?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Roistot saleillamme

#74

Viesti AriJ »

Harri Ylilammi kirjoitti: Mitä mieltä olette siitä, että jos on joskus saanut väkivaltarikoskseta tuomion, mutta on jo vuosia ollut "puhtailla papereilla", eli tehnyt parannuksen?
Tähänhän omalta puoleltamme oli se "joku opettajista* ottaa vastuun" -tilanne.

* eli lajissamme Shidôshi, virallistettu opettaja
______________________
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#75

Viesti L.K. »

Jos on ollut pidempään jo kaidalla tiellä,kyllä tästäkin se info leviää..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa