Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#331

Viesti Kehäkettu »

Mjölnir kirjoitti:
Sitä että liikuttamalla punttia nopeasti, ei välttämättä lisätä nopeutta urheilulajeissa. Eli nopeasti lyömään oppii nopeasti lyömällä, juoksemaan nopeammin oppii juoksemalla nopeasti jne. ei tekemällä esim. rinnallevetoa. Tästä lempiartikkelihan on faccionin powercleans, joka ei taida olla enää netissä. Ja kuten viittasin aiemmin, matkimalla suoritusta vastuksen kanssa saatetaan tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä itse lajille ja se voi rikkoa oikean tekniikan
Olen tästä eri mieltä, sillä olen saanut kokonaistehoa etukäden suoraan huomattavasti lyömällä lisäpainon kanssa nopeasti. Mutta enpä olekaan liikunta-alan ammattilainen.

Tosin kirjoituksessasi on "ei välttämättä" ja "saatetaan"...
Lähes millä treenisysteemillä saa lisätehoa...mutta kuinka paljon olisit saanut lisätehoa hankkimalla 5 kiloa lisää lihasta, polttamalla 5 kiloa rasvaa(jos sama painoluokka tavoitteena) ja harjoittelemalla pistareilla Pekka Mäen kanssa...?Minun veikkaukseni on että enemmän. Lisäksi suurimman osan ei tarvitse olla huolissaan ammattilaistason tekniikasta.
Mika kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: 1. Olen semi H.I.T Jedi, joten suurin osa muodollisen liikuntakoulutuksen(Suomessa) saaneista ja muistakin on yleensä ollut eri mieltä minun kanssani lähes kaikesta urheiluvalmennukseen liittyvästä. Puhumattakaan "funktionaalisista" nettisenseistä. Ainoastaan 200 tuhatta taalaa vuodessa tienaavat ammattivalmentajat saattaisivat olla samaa mieltä, riippuu valkusta ja lajista.
OK :smt003
2. Sitä että liikuttamalla punttia nopeasti, ei välttämättä lisätä nopeutta urheilulajeissa. Eli nopeasti lyömään oppii nopeasti lyömällä, juoksemaan nopeammin oppii juoksemalla nopeasti jne. ei tekemällä esim. rinnallevetoa. Tästä lempiartikkelihan on faccionin powercleans, joka ei taida olla enää netissä. Ja kuten viittasin aiemmin, matkimalla suoritusta vastuksen kanssa saatetaan tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä itse lajille ja se voi rikkoa oikean tekniikan.
OK, mutta tässä ei kyllä valotettu sitä varsinaista motorista oppimista juurikaan.

Olen sekä samaa että eri mieltä. Riippuu. Esim. juoksijoiden vetokumiharjoittelu vaikuttaisi tuottavan tuloksia.

Huipulle on päästy kuitenkin monella tapaa, joten riitely asiasta on turhaa....
Huipulle pääsee montaa reittiä, tämän totesin tässä aiheessa itsekin edellisellä sivulla, mutta mistään riitelystä tässä ei kuitenkaan ole minun nähdäkseni kyse.

Jos kuitenkin perustelisit tuota motorista oppimista vähän syvemmin, voisimme pohtia sitä.


Niin, ja jos ihan hetkeksi palaan niihin potkunyrkkeilijöihin, niin ainakin yksi kilpaileva potkunyrkkeilijä kertoi ettei käy puntilla lainkaan, vaan lihaskuntoa ja voimaa hankitaan potkissalilla muun harjoittelun ohessa omaa kehoa käyttäen. Potkunyrkkeilijöitäkin on tietysti monenlaisia.
1. Esim. jarruvarjoista on käsittääkseni luovuttu.
2. Mitä haluat että perustelen motorisesta oppimisesta?Olen enemmän käytännön ukko ja olen jo kertonut suunnilleen sen mitä siitä tiedän. Sinulla on enemmän annettavaa teoriapuolelta.
3. Suurimmalle osalle kevyitten sarjojen kavereita tuo riittää varmasti. Vääntölajeissa ja raskaassa sarjassa tärkeämpää.
jujigatame
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 453
Lauteille: Joulukuu 2009

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#332

Viesti jujigatame »

Vääntölajeissa perusvoiman tarve on suurempi kuin mätkimislajeissa, ihan käytännön kokemuksesta puhun, ei ole linkkiä. Olen monta möhköä nähnyt lyövän tehottomasti/heikosti vuodenkin nyrkkeilytreenin jälkeen, mutta painiessa voiman saa suht vähäisellä tekniikalla mukaan.
Väittäsin myös että olympiatasolla painivista treenaa punttia paljon isompi osa kuin nyrkkeilijöistä.

Aika monesta paikaa olen myös lukenut, että tekniikka on helposti tuhottu käyttämällä liikaa esim. painotettuja välineitä. Tietysti tämän vastusharjoittelun määrä ja harjoittelijan taso vaikuttaa vrt. painavammat säkkihanskat kokeneella nyrkkeilijällä vs. rautakangen painosella mailalla golf-lyönnin opettelu green card-kurssilla :) Tapauskohtaista siis, monta asiaa voi tehdä väärin tai oikein.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#333

Viesti Mjölnir »

Muunmuassa Firefighter potkusta oli viime viikonloppuna Martin Rooneyn leirillä Tanskassa, ja perehtyivät aika paljonkin erilaiseen voimaharjoitteluun. En tiedä, mikä osuus kyseisestä harjoittelusta oli lisäpainojen kanssa, mutta kysäisempä jos Firefighter ehtisi kommentoida.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#334

Viesti Kehäkettu »

Tässä kiinnostuneille juttu punttiharjoittelusta urheilulajien tukena. Liittyy aikaisemmin käsiteltyyn räjähtävään voimaan/olympianosoihin/nopeusvoimaan.

http://crossfitie.typepad.com/Powercleans.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#335

Viesti Elina »

Koko ongelman mukavasti yhteen vetävä ja looginen artikkeli! Kukahan tuon on muuten kirjoittanut?
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#336

Viesti Kehäkettu »

Elina kirjoitti: Koko ongelman mukavasti yhteen vetävä ja looginen artikkeli! Kukahan tuon on muuten kirjoittanut?
Luke Behncke, a teacher of
anatomy, kinesiology and biophysics at RMIT University in Australia
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#337

Viesti Elina »

Ok!
villem
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 132
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: helsinki

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#338

Viesti villem »

Elina kirjoitti: Koko ongelman mukavasti yhteen vetävä ja looginen artikkeli! Kukahan tuon on muuten kirjoittanut?
Jep! Mannisen akan poika on mykistynyt. Oli pakko oikein printtaa ulos ja lukea moneen kertaan.
sonni
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13
Lauteille: Maaliskuu 2010

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#339

Viesti sonni »

sivarinlötkö kirjoitti: Maalaisjärjellä (jota en pahemmin omista) ajateltuna hanskojen käyttö itseasiassa vaatisi (ja täten myös kehittäisi) otevoimaa enemmän kuin ilman hanskoja nostaminen.
Otevoima ei niillä parane, koska hanskoissa on yleensä parempi pito kuin esim. hikisessä kourassa.
Jos otevoimaa haluaa kehittää niin suosittelen grippereitä(kunnollisia sellasia) ja erilaisia tankolla/kahvoilla tehtäviä harjoitteita.
Arkhos
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 41
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Punttitreeni ja kamppailuharjoittelu

#340

Viesti Arkhos »

sonni kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti: Maalaisjärjellä (jota en pahemmin omista) ajateltuna hanskojen käyttö itseasiassa vaatisi (ja täten myös kehittäisi) otevoimaa enemmän kuin ilman hanskoja nostaminen.
Otevoima ei niillä parane, koska hanskoissa on yleensä parempi pito kuin esim. hikisessä kourassa.
Jos otevoimaa haluaa kehittää niin suosittelen grippereitä(kunnollisia sellasia) ja erilaisia tankolla/kahvoilla tehtäviä harjoitteita.
Itse ostin juuri viime viikolla Captains of Crush #1:sen. Hintahan noilla on vähän suolainen mutta löytyy vastustakin. Ekalla yrityksellä ei tainnut mennä kuin vasemmalla kädellä kiinni ja viikon jälkeen myös oikealla. Perjantaina petti mavessa viimeisellä toistolla grippi sen verran että ensimmäisen kerran irtosi känsä ihan kunnolla, auuh. Suosittelen kyllä noita Captainseja jo näinkin lyhyen ajan jälkeen, huomaa äkkiä että ei niissä sormissa olekaan niin paljoa jerkkua kuin olisi luullut.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 582
Lauteille: Helmikuu 2009

Poket-kirja

#341

Viesti sikajudoka »

En minäkään väitä, että penkkipunnerrustulos olisi suorassa suhteessa toimintakykyyn ovella. Tosiasia on kuitenkin se, että penkkipunnerrus on paras yläkehon voimatason mittari ja väännöissä yläkropan voimat auttavat kummasti. Kuivan kesän oravan lihaskunnolla jää helposti pinon alimmaiseksi voimankäyttötilanteissa.

Ylipotkija: Siirretty tämän viestin jälkeen.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Poket-kirja

#342

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

sikajudoka kirjoitti: Tosiasia on kuitenkin se, että penkkipunnerrus on paras yläkehon voimatason mittari
Mä oisin sanonu että se miten nopeasti kuristaa junan on paras yläkehon voimatason mittari, mutta ihan kuinka vaan, jos nyt kerran tiedät ton penkin olevan tosiasia :smt003
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3302
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poket-kirja

#343

Viesti sinappi »

sikajudoka kirjoitti: En minäkään väitä, että penkkipunnerrustulos olisi suorassa suhteessa toimintakykyyn ovella. Tosiasia on kuitenkin se, että penkkipunnerrus on paras yläkehon voimatason mittari ja väännöissä yläkropan voimat auttavat kummasti. Kuivan kesän oravan lihaskunnolla jää helposti pinon alimmaiseksi voimankäyttötilanteissa.
Enpä tiedä, ettäkö paras... Kyllä minä ainakin painin mieluummin kovaa penkkaajaa vastaan kuin kovaa rinnallevetäjää. Käteenvetäjään en taas halua koskea, mutta se ei liity tähän.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Poket-kirja

#344

Viesti T-T »

sinappi kirjoitti:
sikajudoka kirjoitti: En minäkään väitä, että penkkipunnerrustulos olisi suorassa suhteessa toimintakykyyn ovella. Tosiasia on kuitenkin se, että penkkipunnerrus on paras yläkehon voimatason mittari ja väännöissä yläkropan voimat auttavat kummasti. Kuivan kesän oravan lihaskunnolla jää helposti pinon alimmaiseksi voimankäyttötilanteissa.
Enpä tiedä, ettäkö paras... Kyllä minä ainakin painin mieluummin kovaa penkkaajaa vastaan kuin kovaa rinnallevetäjää. Käteenvetäjään en taas halua koskea, mutta se ei liity tähän.
Mä korotan vielä yhdellä, että mieluummin kova rinnallevetäjä ahtaassa tilassa kuin joku järjetön läski. Tosin jos noi kaikki yhdistää....plus vaikka sen käteenvetäjän.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 582
Lauteille: Helmikuu 2009

Poket-kirja

#345

Viesti sikajudoka »

Rinnalleveto on myös hyvä mittari, mutta teknisesti vaikeampi liike kuin penkkipunnerrus, joten siinä mielessä ei niin universaali mittari.

Korostan vielä, että en pidä penkkipunnerrusta minään autuaaksitekevänä asiana voimankäyttöpuolella.

Vanhan liiton nostajien mukaan kaikki alle 200 kilon penkkaajat ovat kestävyysjuoksijoita. Vaikka en itse yhdy tähän näkemykseen, niin rehellisesti on sanottava, että 50 kilon penkkitulos lähes 90 kiloa painavalle henkilölle kertoo omaa karua kieltään henkilön lihaskunnosta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa