Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aliupseerista upseeriksi reservissä

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#1

Viesti Mjölnir »

Aliupseerista upseeriksi reservissä
Aliupseerien kouluttamisen reservin upseereiksi toteuttaa ja johtaa Reserviupseerikoulu Haminassa. Lisäksi Maanpuolustuskoulutus ry. toteuttaa osan koulutusosioista.

Koulutus alkaa lokakuussa talven reserviupseerikurssin alkaessa ja päättyy heinäkuussa seuraavan varusmiesten reserviupseerikurssin päättyessä. Koulutuksen laajuus on 10 opintoviikkoa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksen menetelmiä hyödyntäen. Lähiopetusta ja -harjoituksia on yhteensä 40 vuorokautta. Lähiopetuksen lisäksi osa koulutuksesta tapahtuu Internetin kautta etäopiskeluna. Osa aiemmin suoritetuista opinnoista, esim. RUK:n kouluttajakurssi, voidaan hyväksilukea osaksi opintoja.

Koulutuksen painopiste on esikunta- ja johtamiskoulutuksessa. Taktiikan ja aselajiopin osalta keskitytään jääkärikomppanian taisteluun. Koulutuksella ei tuoteta perusjoukkueenjohtajia vaan erikoisosaajia, jossa hyödynnetään siviilissä hankittua osaamista. Esimerkkejä siviiliosaamisen hyödyntämisestä puolustusvoimien sodanajan organisaatiossa ovat mm. lakimiesten kouluttaminen sotilaslakimiehiksi, maanrakennusinsinöörin kouluttaminen pioneerikonejoukkueen johtajaksi jne.

Seuraava kurssi alkaa lokakuussa 2010 ja päättyy heinäkuussa 2011.
Hakuohjeet:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11243
Lauteille: Kesäkuu 2008

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#2

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti:
Aliupseerista upseeriksi reservissä
Aliupseerien kouluttamisen reservin upseereiksi toteuttaa ja johtaa Reserviupseerikoulu Haminassa. Lisäksi Maanpuolustuskoulutus ry. toteuttaa osan koulutusosioista.

Koulutus alkaa lokakuussa talven reserviupseerikurssin alkaessa ja päättyy heinäkuussa seuraavan varusmiesten reserviupseerikurssin päättyessä. Koulutuksen laajuus on 10 opintoviikkoa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksen menetelmiä hyödyntäen. Lähiopetusta ja -harjoituksia on yhteensä 40 vuorokautta. Lähiopetuksen lisäksi osa koulutuksesta tapahtuu Internetin kautta etäopiskeluna. Osa aiemmin suoritetuista opinnoista, esim. RUK:n kouluttajakurssi, voidaan hyväksilukea osaksi opintoja.

Koulutuksen painopiste on esikunta- ja johtamiskoulutuksessa. Taktiikan ja aselajiopin osalta keskitytään jääkärikomppanian taisteluun. Koulutuksella ei tuoteta perusjoukkueenjohtajia vaan erikoisosaajia, jossa hyödynnetään siviilissä hankittua osaamista. Esimerkkejä siviiliosaamisen hyödyntämisestä puolustusvoimien sodanajan organisaatiossa ovat mm. lakimiesten kouluttaminen sotilaslakimiehiksi, maanrakennusinsinöörin kouluttaminen pioneerikonejoukkueen johtajaksi jne.

Seuraava kurssi alkaa lokakuussa 2010 ja päättyy heinäkuussa 2011.
Hakuohjeet:
What's the point?

Puuttuuko PV:n reservistä upseerien kohdalla nykyään ammatillista erikoisosaamista?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#3

Viesti JanneM »

Onko vastaavaa koulutusta missä voisi kouluttautua miehistöstä aliupseeriksi reservissä?
Itseäni kiinnostaisi ainakin. Muistan vastaavia kursseja joskus olleen...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#4

Viesti Mjölnir »

JanneM kirjoitti: Onko vastaavaa koulutusta missä voisi kouluttautua miehistöstä aliupseeriksi reservissä?
Itseäni kiinnostaisi ainakin. Muistan vastaavia kursseja joskus olleen...
On kyllä, mutta ko. koulutusta ei järjestetä tänä vuonna. Ehkä ensi vuonna.
Miehistöstä aliupseeriksi reservissä
Miehistöön kuuluvien reserviläisten kouluttamisen reservin aliupseereiksi toteuttaa ja johtaa Kaartin Jääkärirykmentin Aliupseerikoulu. Lisäksi Maanpuolustuskoulutus ry ja Reserviupseerikoulu toteuttavat osan koulutusosioista. Koulutukseen on mahdollista hakeutua koko maasta.

Koulutus alkaa tammikuussa ja päättyy joulukuussa. Koulutuksen laajuus on 15 opintoviikkoa. Siviilissä hankitusta johtaja- ja koulutusosaamisesta hyväksi luetaan opintojen alkaessa 2 opintoviikkoa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksen menetelmiä hyödyntäen. Lähiopetusta ja -harjoituksia on yhteensä 42 vuorokautta. Lähiopetuksen lisäksi osa koulutuksesta tapahtuu Internetin kautta viitenä etäopiskeluna. Osa aiemmin suoritetuista opinnoista, esim. RUK:n kouluttajakurssi, voidaan hyväksilukea osaksi opintoja.

Koulutus sisältää Kaartin Jääkärirykmentin Aliupseerikoulun aliupseerikurssin keskeiset opintosisällöt. Koulutuksella ei tuoteta perusryhmänjohtajia vaan erikoisosaajia, jossa hyödynnetään siviilissä hankittua osaamista. Esimerkkejä siviiliosaamisen hyödyntämisestä puolustusvoimien sodanajan organisaatiossa ovat mm. keittiömestarin kouluttaminen talousaliupseeriksi, tietoliikenneinsinöörin kouluttaminen viestiryhmän johtajaksi, turvallisuusvalvojan kouluttaminen vartioryhmän johtajaksi jne.

Kurssia ei järjestetä vuonna 2010.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#5

Viesti Mjölnir »

Jorge kirjoitti: What's the point?
Luulisin, että pointti on saada siviiliammatti ja sodanajan sijoitus mahdollisimman hyvin sopivaksi paketiksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11243
Lauteille: Kesäkuu 2008

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#6

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti:
Jorge kirjoitti: What's the point?
Luulisin, että pointti on saada siviiliammatti ja sodanajan sijoitus mahdollisimman hyvin sopivaksi paketiksi.
Ok.

Onhan PV:llä tietysti melkein koko ikäluokan miehet "poolina", josta valitsee jo varusmiesaikana sopiviin tehtäviin koulutettavat.

Ongelma on tietysti se, että varusmiehet ovat sen verran nuoria, että 5-10vuoden kuluttua tuo sopiva paketti voi olla aivan erilainen, kuin mitä varusmiesaikana, jossa vaiheessa moni vielä etsii elämän suuntaa ammatillisesti ja muutenkin.

Omaan tarpeeseensahan PV kai väkeä kouluttaa ja sijoittaa, eikä suinkaan jokaisen yksilöllisiin tarpeisiin?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#7

Viesti Mjölnir »

Jorge kirjoitti: Ongelma on tietysti se, että varusmiehet ovat sen verran nuoria, että 5-10vuoden kuluttua tuo sopiva paketti voi olla aivan erilainen, kuin mitä varusmiesaikana, jossa vaiheessa moni vielä etsii elämän suuntaa ammatillisesti ja muutenkin.
Uskoisin, että tämä on pohjimmiltaan syynä. Kuitenkin ammattiin opiskelu ja uran luonti tehdään yleensä vasta varusmiespalveluksen jälkeen. Jos vaikka tykistön tuliasema-aliupseeri on työskennellyt viisitoista vuotta kaupan ja hallinnon alalla, hän saattaa olla enemmän hyödyksi kriisitilanteessa vaikka logistiikkapuolella kuin tuossa alkuperäisessä sotilaskoulutuksensa mukaisessa tehtävässä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#8

Viesti TimoS »

JanneM kirjoitti: Itseäni kiinnostaisi ainakin
Jossain määrin minuakin, mutta taidan olla jo turhan vanha moiseen :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#9

Viesti JanneM »

TimoS kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Itseäni kiinnostaisi ainakin
Jossain määrin minuakin, mutta taidan olla jo turhan vanha moiseen :lol:
Niin kai mäkin oikeesti, mut kiinnostaa se silti. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#10

Viesti Ralle Ryökäle »

Pitäis saada suoraan vähintään Majurin natsat että kiinnostaisi, eikä mitkään naurettavat vänrikin nappulat :lol:
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#11

Viesti Filipino »

Aluetoimistoilla (ent. sotilasläänien esikunnat) on hyvin rajallinen kiintiö noille kursseille. Puhutaan yhdestä/ yksittäisistä henkilöistä. Ja lisäksi hyväksiluettaviin ominaisuuksien (maaanpuolustusaktiivisuus, mahdollien yk-palvelus, käydyt kurssit jne) ohella määrittävin seikka on se, että henkilöä esittävän johtoportaan tulee osoittaa tälle sodan ajan tehtävä. Eli koulutuksiahan ei järjestetä minkään muun syyn vuoksi kuin tarpeellisuusvaatimusten perusteella.

Tällä hetkellä joukkotuotanto tuottaa (käsittääkseni?) kyllä riittämiin varusmiespalveluksen perusteella tarvittavaa "materiaalia" joukko-osastojen perustamisvastuulla oleviin yksiköihin resupseereita. Ja maakuntakomppanioihinkin johtajia on yllin kyllin. Miehistöpulaa sen sijaan on näissä yksiköissä. Tämän takia näihin on jouduttu sijoittamaan normimenettelyn mukaan väkeä vapaasta reservistä, kun taas johtajat ovat vapaaehtoispohjalta sitoumuksen tehneitä. Mutta tuo nyt on another story.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#12

Viesti Rawson »

Jos kerran johtajia on jo yllin kyllin, niin mä voisin kouluttautua toiseen suuntaan. On ollut aika hiljaista tuolla reservin meripuolella. Kaupunkisodankäynti kiinnostaisi.
Purple belt papa power
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#13

Viesti bodyguard »

Milloinkahan ne järjestää vastaavan reservin täydennyskurssin tykkimiehestä jääkäriksi? Luulen että voisi olla kysyntää.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#14

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti: Milloinkahan ne järjestää vastaavan reservin täydennyskurssin tykkimiehestä jääkäriksi? Luulen että voisi olla kysyntää.
Tai keittiöaliupseerista toimistoaliupseeriksi? Tai sissistä koiramieheksi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aliupseerista upseeriksi reservissä

#15

Viesti Mjölnir »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Pitäis saada suoraan vähintään Majurin natsat että kiinnostaisi, eikä mitkään naurettavat vänrikin nappulat :lol:
Vasaralla ja alasimella saa vänrikinnapeista majurin. Muuta ei sitten tarvitakaan, vai mitä Filipino? :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa