Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tabata-intervallit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Tabata-intervallit

#31

Viesti Paha Kani »

Tabata kovia potkuja on aika kiva, ja burpee-tabatakin jää kyllä mieleen.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tabata-intervallit

#32

Viesti bodyguard »

KungFuPissis kirjoitti: Eihän se treeni kumminkaan kestä kun sen 12 minuuttia, eli kyllä se pitää täysiä jaksaa vetää.
Niinhan sita voisi helposti luulla :D

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#33

Viesti KungFuPissis »

bodyguard kirjoitti:
KungFuPissis kirjoitti: Eihän se treeni kumminkaan kestä kun sen 12 minuuttia, eli kyllä se pitää täysiä jaksaa vetää.
Niinhan sita voisi helposti luulla :D
Jaksaa jaksaa! :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Tabata-intervallit

#34

Viesti tmm »

YJT kirjoitti:
tmm kirjoitti: Tuntuihan se pahalta, muttei ihan niin pahalta kuin kuvittelin. Pitää tehdä hetki tuota ja kokeilla jossain välissä vetää kaksi settiä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni oikein tehtynä Tabata on niin rankka, että se ei kaipaa mitään lisätehosteita. Muistaakseni osa alkupräisessä testiryhmässä olleista huipputason urheilijoista joutui jättämään leikin kesken, koska se oli niin rankka. Eli jos Tabatan jälkeen jää vielä vähän varastoon, on joko tehnyt sen liian löysästi tai valinnut sellaisia liikkeitä joissa ei saa tarpeeksi tehoja irti.

Itse kokeilin Tabataa aluksi muistaakseni kahvakuulatempauksilla, mutta en yksinkertaisesti pystynyt tekemään liikettä niin kovalla tempolla että se olisi tuntunut kunnolla. Pienen kokeilun jälkeen totesin, että suitcase squat on varsin hyvä liike tähän; tosin se muuttuu helposti suitcase deadliftiksi intervallien edetessä.
Miksi se leikki pitäisi jättää kesken? Eikö ideana ole tehdä niin kovaa kuin pystyy? Tottakai viimeiset suoritukset ovat hitaampia kuin alkupäässä. Ei minulla kyllä jäänyt mitään varastoon, mutta kuvittelin että, olisin ehkä kuollut siihen tangon alle.

Enpäs kuollutkaan. Ihan pari askelta otin sivuun ennen kuin lysähdin pötkölleen.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#35

Viesti KungFuPissis »

Öökö möökö, muistelin aikasemmissa viesteissäni ihan väärin.. Siis oon tehnyt noita Tabata Fight Gone Badeja crossfitissä ja sitten kyykky tabataa muuten.

Tabata fight gone bad menee niin että viisi eri liikettä, joita tehdään 20sec toistoja (1 sarja) 10 sek lepoa x 8, 1 min lepoa, sitten seuraava liike noilla toistoilla ja levoilla jne..

Liikkeet on esim.
jokaista 8x20sec työtä, 8x10sec lepoa, jokaisen setin jälkeen välissä 1 min lepo.
sumo dead lift,
boxihyppy,
voimapunnerrus
soutu (kalorit lasketaan pisteiksi)
pystypunnerrus

Huonoimman 20 sekunnin sarjan toistot lasketaan pisteiksi. Koko Tabata FGB:n pisteet on siis kaikkien viiden liikkeen huonoimpien sarjojen pisteet.

Alla linkki johonkiin youtube videoon tosta treenistä, kun en varmaan osaa selkokielellä selittää. Ihan sairas.

" onclick="window.open(this.href);return false;

ja arvatkaapa, tänään luvassa minulla
Tabata Fight Gone Bad! Katotaan sitten miten käy. :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#36

Viesti KungFuPissis »

Jaaha tehtyä tuli, ei ihan koko FGB:tä, viiden liikkeen sijaan vaan neljä jotka on tässä.

Boxihypyt,
työntöpunnerrus,
burpee,
sumonosto

Tässä siis tavallaan 4xtabata, huonoimpien sarjojen toistot oli pisteet, ja minun pisteet oli 29. Paras taisi tehdä 30 ja se oli mies, eli ihan hyvin mulla menee :D
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Tabata-intervallit

#37

Viesti Presenter »

Siis, 8x20s/10s (työ/tauko) boksihyppyjä, minuutin tauko ja 8x20s/10s työntöpunnerruksia (eli push press?), minuutin tauko ja 8x20s/10s burpeeta, minuutin tauko ja 8x20s/10s sumonostoa? Millaisilla painoilla teit?
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#38

Viesti KungFuPissis »

Presenter kirjoitti: Siis, 8x20s/10s (työ/tauko) boksihyppyjä, minuutin tauko ja 8x20s/10s työntöpunnerruksia (eli push press?), minuutin tauko ja 8x20s/10s burpeeta, minuutin tauko ja 8x20s/10s sumonostoa? Millaisilla painoilla teit?
Joo näin, unohdinkin merkata painot yms.
Ohje painot Tabata fgbssä taitaa olla aikapaljon isommat kun mulla, . Mulla oli aika paljon pienemmät eli sumossa 16kg ja työntöpunnerruksessa sama (joo push press). Boxin korkeus about 50cm mikä on naisten standardi (tai siis 25 tuumaa) . Miehillä about 60 cm (30 tuumaa) Burpeessa piti osua hypyssä kattoon, ja punnerruksen olla puhdas eli rinnan pitää koskettaa maata ja boxihypyssä pitää lantion ojentua boxin päällä. Nämä on ehdot pisteelle.

Jos oikein muistan niin painojen pitäisi olla 35kg tossa. Mun rinnaltatyöntö enkka on varmaan 40 kg ykkösenä eli mitään toistoja en kyllä ikinä pystyisi tekeen 35 kg:lla.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

Tabata-intervallit

#39

Viesti Sape »

KungFuPissis kirjoitti: Boxin korkeus about 50cm mikä on naisten standardi (tai siis 25 tuumaa) . Miehillä about 60 cm (30 tuumaa) Burpeessa piti osua hypyssä kattoon, ja punnerruksen olla puhdas eli rinnan pitää koskettaa maata ja boxihypyssä pitää lantion ojentua boxin päällä. Nämä on ehdot pisteelle.
Itseasiassa 25 tuumaa = 63,5cm
30 tuumaa = 76,2 cm
Yksi tuuma = 25,4mm = 2,54cm
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#40

Viesti KungFuPissis »

Joo eiku tsori se standardi oli 20 tuumaa, jäin miettii jälkikäteen että mitähän mä tänne oikeen oon kirjotellut. Heh. Siis, oikeasti, se boxi jota me käytettiin oli 50 cm ja naisten standardiboxi on 20 tuumaa. :D Mulla menee itsellä luvut sekaisin välillä. Ihme sekoilua, vahvaa suoritusta täällä.

Intensiivisen urheilusuorituksen vaikutusta aivotoimintaan ei ole taidettu tutkia...
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Tabata-intervallit

#41

Viesti Elina »

punnerruksen olla puhdas eli rinnan pitää koskettaa maata
Siis hetko, ymmärsin, että teitte työntöä, ei punnerruksia. Kumpaako siis?
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Tabata-intervallit

#42

Viesti KungFuPissis »

Elina kirjoitti:
punnerruksen olla puhdas eli rinnan pitää koskettaa maata
Siis hetko, ymmärsin, että teitte työntöä, ei punnerruksia. Kumpaako siis?
Onpas tää nyt vaikeeta.. Joo siis yleisliikkeissä punnerretaan, niihin viittasin punnerruksilla joissa rinnan pitäs osua maahan (mutta ei tietenkään läsähtää maahan) muuten ei suoritusta voi laskea pisteeks.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Tabata-intervallit

#43

Viesti Elina »

Ok, puhuit siis yleisesti, etkä tuosta ko. FGB:stä, jonka teitte, kun siinä ei ole yleisliikettäkään.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#44

Viesti L.K. »

Burpee=yleisliike..?

Tosin, ei kai burpeessa normisti tehdä punnerrusta?

Teit ilmeisesti KungFuPissis noi punnerrukset tangolla? Onko tuossa kyse ihan
rinnalta lähteäväst punnerruksesta?Vai tuleeko tanko maasta riven kautta ylös?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Tabata-intervallit

#45

Viesti Presenter »

L.K. kirjoitti: Tosin, ei kai burpeessa normisti tehdä punnerrusta?
Tehdäänhän siinä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa