Riippuu, mistä roikkuu, eli tietenkin harjoittelijasta. Oleellista olis minun mielestä saada vähän ressihormoneja liikkeelle. Miksei se onnistuisi em. harjoitteellakin jos vain lisättäisiin kierroksia. Kyokushintyylinen kuvio on minusta hyvä, mutta kuten sanottu, ei sekään mikään täydellinen ole ja alkaa varsinkin siellä ylemmillä vöillä mennä jo rutiinilla. Tuo on kuitenkin hitsattu systeemiin, mikä tekee siitä toimivamman. Lajista irralliset "tehkää niin kuin parhaaksi näette" -jutut voivat hyvän opettajan soveltamana olla ihan mahtavia, mutta epävarmemman vetäessä saattavat jäädä kokonaan tekemättä.
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti. Ilmiötä vois kutsua vaikka kisaryhmäsyndroomaksi. Sillä sekunnilla kun kisaporukka perustetaan, alkaa urputus perusryhmän treenien sisällöstä. Yleensä niin, että haluttaisiin vain sparrata. Itsekin urputtaneena luulisin, että kyseessä on joku luonnonlaki ja niitä urputtajia pitää vain ymmärtää. Kyllä ne siitä ruotuun palaavat, jos palaavat.Jussi Häkkinen kirjoitti: Mietin vain - tuota "koeponnistamista" muutamallakin tavalla tehneenä, onko yleiskamppailulajin koeponnistaminen nimenomaan itseään vastaan (johon sitä ei ole primäärisesti suunnattu) oikeastaan millään tavalla "koeponnistamista" vai pelkästään jotain tarvetta oikeuttaa se oma löysä suhtautuminen perustekniikkaan ja kova hinku matsailuun.
Itsestäni en tällä hetkellä tunnista löysää suhtautumista perustekniikkaan, mutta omaan kyllä kovan hingun sparrailuun, koska se nyt vain on kivaa ja minun mielestä kamppailulajiporukan ryhmädynamiikankin kannalta hyödyllistä: Vähentää pätemistä. Em. syystä tykkään, että kaikki ottavat osaa, kykyjensä rajoissa tietysti.
Lopulta kyse on kai asioiden sopivasta balanssista ja sekin on tottakai joka harjoittelijalla henkilökohtainen. Tyylisuunta/lajikohtainen balanssi onkin sitten todella hankala homma ja olen ihan tyytyväinen, että minun ei tarvitse sellaisia suuntaviivoja olla vetämässä. Miten haetaan tasapaino niin, ettei ajauduta ihan laitimmaiseen marginaaliin, jossa olo on kamppailua olemassaolosta, eikä toisaalta menetetä otetta aitoudesta?
Enpä tiiä. Lämpimiksi ei tarvi nyt näpytellä, niin sanotaan sitten vaikka, että ajankuluksi.
"Sinne vain, jos mieli tekee."
Omalta hiekkalaatikolta lähteminen vaatii aina jonkin verran suurempia cojoneseja (mistä syystä kunnioitan suuresti näitä vaparikisoihin lähteneitä jkd-shällejä). Siksi minusta on hyvä olla tarjolla jokin kisasysteemi, että on jonkinlainen ponnistuslauta normaali- tai keskikokoa pienemmillä cojoneseilla varustetuille. On jo niin pitkä viesti, etten jaksa lähteä lieveilmiöistä ja niiden kontrolloimisesta spekuloimaan/jauhamaan, mutta niitä tietty tulee ja niissä on omat ongelmansa.