Okinawalaisen ja muun Karaten erot ja yhtäläisyydet

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Karate ja Karate

Viesti Kari Aittomäki »

ikkyu kirjoitti: Näin yövuorossa puurtaessa tuli mieleen syy, miksi näkisin tuon hieman ongelmallisena määritelmänä: karaten voisi hyvin korvata vaikka sanalla koryu

Tai ei ehkä niinkään raivoa, kuin... "intent"
Nyt ei hahmotu.
Mä puhun intohimokieltä, kaskun olen ihan elänyt nuo vaiheeni.
Ja mä käytän sanaa raivo.
Koska mun on yhä hankala olla tallomatta naamoja lyttyyn silloin ku niin.

Voijesus kuinka mä olenkaan seisonu jarrupolkimella, molemmin jaloin.
Nytkin tärisyttää kun muistelen muutamaakin riemuidioottia, ja mitä mun ois todellakin pitäny kulloisellekin tehdä.

Siksi raivo, siksi ei kliininen päättäväisyys.
Capiche?

Eliselvennätko miksi koryu?
Lehe
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2006

Karate ja Karate

Viesti Lehe »

Lasselle kommentti hieman myöhässä, mutta parempi sekin, kuin ei milloinkaan.

Koirakommentti oli sarkasmia, jossa mielestäni on jopa vinha perä. Olen myös tietoinen historiasta ja mitä eroa eri saarilla on. Silti se ei mielestäni oikeuttanut määrätynlaiseen ylikävelyyn, jota ketjussa viljeltiin.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

Viesti Lasse Candé »

Minä en ainakaan tulkinnut episodia ylikävelyksi, (tosin enhän tiedä kenen argumentaatiosta puhut) vaan eri näkökulmiksi, joita sitten perusteltiin rakentavasti ja vähemmän rakentavasti, varmasti puolin toisin. Keskustelussa saattaa niiltä osin valitettavasti olla mahdotonta edetä, ilman minkäänlaista leireihin jakavaa piikittelyä. (?) Taitaa aina mennä rivien kasaamiseksi, vaikka ei näin fiksujen ihmisten parissa tarvitsisi. :(
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang

Karate ja Karate

Viesti Mika »

Jätkät. Antakaa ylipotkijoiden tehdä työnsä, älkää turhaan sotkeko asiakeskustelua metakeskustelulla. Kiitos :bow:
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2008
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Karate ja Karate

Viesti Ikkyu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Siksi raivo, siksi ei kliininen päättäväisyys.
Capiche?
Mjoo, jos sen noin pistää niin uskoisin ymmärtäväni mitä tarkoitat. Sanoisin kuitenkin tuon olevan jotain mitä tuot itse mukanasi lajiin. Voiko sitä sitten hahmottaa vain sen kautta?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Karate ja Karate

Viesti TimoS »

Ikkyu kirjoitti: Mjoo, jos sen noin pistää niin uskoisin ymmärtäväni mitä tarkoitat. Sanoisin kuitenkin tuon olevan jotain mitä tuot itse mukanasi lajiin
Olen itse asiassa samaa mieltä, koska ainakaan minusta tuossa Karin listassa ei ollut yhtään sellaista asiaa, jota ei löytyisi käytännössä lajista kuin lajista.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Karate ja Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Ai minä teen tulkintoja ja miellän sen olevan elävä osa treenaamaani lajia..

Kenties näin on.
Mutta kuten olen kertonut, mulla Karaten käsikirja
Kuva
oli se katekismus joka kerto että se kiehunta mikä mun sisällä vello(o) on ihan kohdennettavissa ja kontrolloitavissa.
Yhä vieläkin, kun mä katselen niitten irvistävien karate-demonien totaalista omistautumista..
Kylmiä väreitä.

Meinaatko tosiaan väittää jotta mä kanavoin jotain mielenvikaani metodiin?
Jos niin on niin niin olkoon.
Olenpahan pysynyt hengityskykyisenä aina tähän asti.

ja niinku TimoS sanoo, sama juttu löytyy jokaisesta todeksi tarkoitetusta tekemisen muodosta.

Viitsisitkö selittää miksi koryo?
Just nyt mulla on kuva että puhut ylhäältä alas.
Ja voin taata että tunnen maailmasi lainalaisuudet. Utelias kun olen.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Lauteille: Syyskuu 2006

Karate ja Karate

Viesti Lohikäärmepallo »

Kynttilääkö se kansikuvapoika sammuttaa? Itsellä aikanaan Karate oli se ensirakkaus, josta harrastukseni lähti todenteolla käyntiin, vaikka olin jo ennen karateen menoa opetellut jujutsun ukemeja, potkuja ja lyöntejä veljen kanssa kirjoista. Karate oli silloin jotain ihan ihmeellistä, senseit pystyivät lyömään tiiliä palasiksi paljain käsin. Ekojen treenien jälkeen joka paikka oli niin kipeä, etten päässyt seuraavana aamuna omin avuin sängystä ylös. Myöhemmin olen tajunnut, että painista ja nyrkkeilystä olisi varmaan saanut irti ihan samoja juttuja, jos olisi älynnyt etsiä, mutta eipä silloin tullut mieleen.

Vuosikausia karaten jälkeen olen treenannut parissakin seurassa ja enemmän ja enemmän myös ominpäin. Hyvin pitkäksi aikaa treenaamiseen pesiytyi ikävä sosiaalisuuden sivujuonne, jonka aikana kehittyivät kyllä fyysiset ominaisuudet, mutta kamppailullinen asenne jäi melko teoreettiseksi. Ajan kuluessa alkaa oma kuolevaisuus tulla välillä mieleen, ajan tuhlaaminen ei enää tunnu hyvältä. Myöskään kehittyminen ei ole enää niin vaivatonta kuin poikasena, treenin on oltava tehokasta. Viimeiset viisi vuotta treenini selkäranka on ollut taas liikesarjaharjoittelu ja se tie tuntuu antoisalta. Luulenpa että minulla ei ole tarpeeksi elinvuosia jäljellä, että saisin noista harjoituksista kaiken irti mitä niistä on mahdollista saada.

Karaten pariin palaaminen käy aina välillä mielessä. Karate on mielestäni välillä vähän väärin ymmärretty laji, koska sen tekniikat tuntuvat monista epäkäytännöllisen yksinkertaisilta ja avoimilta. Itse epäilen, että karatessa tekniikat on pelkistetty päämääriin ja soveltaminen on sitten jokaisen omista hoksottimista kiinni. Vähän niin kuin veitset eivät sellaisenaan ole kovin vaarallisia ja arvaamattomia, mutta oikeissa käsissä niillä tehdään pahaa jälkeä.

Kamppailullisen asenteenkin olen tainnut lopulta tajuta. Jouduin, jälkikäteen ajateltuna harmittomaan, tilanteeseen, jossa piti olla tiukkana. Tappelupukari oli minua isompi ja vanhempi(=kuuro puheilleni), olin jo lähdössä tilanteesta pois kun kuulin selkäni takaa jotain urputusta. Siinä kohtaa kroppa lähti liikkumaan takaisin päin ihan omia aikojaan, tietoinen ajattelu poistui takavasemmalle. Urpo arvioi tilanteen, vaikeni ja istui takaisin tuolilleen, eikä minun tarvinnut edes sanoa tai tehdä mitään. Olo oli sen jälkeen hyvälämminhellä ihan jonkin aikaa.
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2008
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Karate ja Karate

Viesti Ikkyu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Viitsisitkö selittää miksi koryo?
Selitit jo itse. Samaa minä tarkoitin:
ja niinku TimoS sanoo, sama juttu löytyy jokaisesta todeksi tarkoitetusta tekemisen muodosta.
Siksi en hahmota miksi se on nimenomaan karate.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Seibukania - perkele

Karate ja Karate

Viesti injunjack »

nyt munkin täytyy laittaa jo tähän ketjuun jotain.

Tosin munkin on vaikea hahmottaa miksi karate? Ainakaan en osaa sitä kelleen selittää.

Kun mä en juuri muuta oo treenannu, vähän sitä korean karatee kun se tuli suomeen.

Mutta kun siinä on kaikki.

Siksi. Karate.
Nih.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

Viesti airakti »

Hyvä ketju, monenlaista näkökulmaa, nykyään on hienoa ja helppoa saada tietoa (onko sitten oikeata?) kun on internet ja sosiaaliset verkostot. En ole läheskään niin hyvä ulkomaan historiassa kuin monet tänne kirjoittavat, kiitos heille, oma tyhmyyteni on paljastunut :-) Mutta nyt kirjoitan omasta nakökulmastani suomen Karate ja Karate: Varmaan sivuaa myös otsikkoa Finn-Karate. Vuonna -74 löysin puhelintolpasta esitteen: Tule KARATE:en, esitteessä Pauli Nerg, ruskea vyö, potkaisee Takashi Ogataa Sokutolla otsaan. Liityin seuraan heti, silloin 12v oltiin kavereitten kanssa nuorimmat sällit salilla, muistan kuinka juostiin ympäri stadikkaa keväällä vielä lumen ollessa maassa ja Takashi sanoi että älä katso lunta, vaan noita hyvän näköisiä naisia :-), se oli mulle Karaten aikaa... Sitten alkoi riitely rahasta.... tulin takas Karateen -84, oli ilo huomata että homma on nyt hyvin organiseerattua, mutta......... sitten alkoi se Finn-Karateen tutustuminen :-) Seurani oli silloin Wadokan ja sinnekkin mahtui 2 eri (tai 3) eri leiriä, en mahtunut kaverini kanssa mihinkään raameihin, kun tultiin sallin, niin sieltä kuulu että: Hollywood beat saapui :-) monet teistä ei tiedä mitä toi tarkoittaa, mutta mä en oo ainakaan se neekeri :-) "perinteinen" Wadoryhmä otti meidät heti hampaisiinsa, pannaan pojat puolapuitavasten ja aina tuore mies "tykittää", voitte arvata että olin tårta på tårta housuissa, mutta onneksi kiitos halmehe oli piirtänyt noista kaikista mulle luonne analyysin, ekaks tulee läski "talkkari" siitä ei mitään ongelmaa kun ei osannut muuta kuin vyöryä, mutta, sitten tulee Nils Ingves, 1 Dan 2000cm pelkkää ilkeyttä ja haluaa laittaa nöösin ojennukseen, ushrigeri, kaato... nöyryytys.... seuraavaks tulee Oiva Leimu, Daneja enemmän kuin mulla sormia, tobikomizuki, mawa jodan, tiesin odottaa tätä (kiitos halmehe) kaadoin Oivan mawa kaadolla, koko sali hiljeni ja alko odottaa kostoa (tää oli 80 lukua) mutta...vitsi.. Oiva paiskas lapasta ja sanoi että häntä ei ole kukaan kaatanut kymmeneen vuoteen. Siihen loppui Hollywood beat puheet, ja kun he perusti oman seuran ( nimeä en muista ) niin pyysivät jäsenekseen, respect Oivalle.
Sitten oli se kolmas leiri, halmehe, tollasia sällejä tarvitaan innoittamaan ihmisiä. Parhaita (ja huonoimpia) opettajia mitä ole tavannut( Hessu vielä opettelee pääsemään jääräpäisyydesttän :-))Jos jotain pitää ottaa esille Karate ja Karate ketjussa, niin se on AUTENTTISUUS, sitä tässäkin ketujussa ollaan sivuttu erilaisin lausein, KariA, aina takuua hemmo, mutta: Hessun Mawashigeri, se on KARATEA hienoimillaan, siinä ei Funakoshit hiero vaan helvetin voimakas voima, Hessu ei tykkää tästä, mutta sanon vaan, että menkää testaamaan, ja sitten tulkaa kertomaan että tää ei ole Karatea :-) Jotenkin toi Mawa, se on MULLE sitä Karatea, ei tarttis osata kuin toi tekniikka noin hyvin.... Lyhyesti virsi kaunis, mulle Karatea on se joka voittaa ottelun, tyyli ei ole tärkeä tai tekniikka, vaan se, joka seisoo viimesenä. Ugh.
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Karate ja Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Ja niille jotka ei jaksais kahlata tota tekstimerta läpi..
Airakti on todella erittäin kova wadotykki, yhä aktiivi.
Oli mun ukena siinä tokadani-kokeessa.. onko siitä jo +20vuotta..
Ja on vedelly erittäin oikeesti.
Halmehe taas on analyyttisin hemmo jota olen tavannu, se kaivaa tekniikasta ku tekniikasta oleellisen esiin.

Kiitos jätkät hyvistä vuosista ja niistä lukemattomista treenisessioista!
airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

Viesti airakti »

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kiitos itsellesi monista hyvistä treeneistä ja sen jälkeisistä :-) ........
Edellen olen aktiivi, olen luvannut itselleni että siten lopetan kun joku taputtelee multaa tarpeeks voimakkaasti päälle, siihen asti olen Lyömatön ;)
Karin tokadanin koe..... siitä pitäis kaikkien ottaa oppia, sopii just tähän ketjuun... kaks kulttuuria kohtas,Shorinjiryu ja wado, edellä mainittu vois olla sitä ns karatea, mutta jälkimmäiselläkin tuli toimeen :-D

Ihan oikeesti mun tekis mieli sanoa, en v1ttuillaakseni, vaan laittaakseni jalat maahan, kuka tulee sanomaan/näyttämään mitä on Karate käytännössä, tai mieleillään haluan demostraation missä olen tehnyt väärin opiskellessani mukamas "Karatea" olis kiva ihan oikeesti tietää mitä on Karate Ja Karate, opettajia vastaanotetaan ( ei netti opetusta, vaan ihan oikeaa kontaktia, kiitos).
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Karate ja Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Timppa, tää poikain "traditionaalisuus" on vain keino huutaa huomiota.
Jos sällit tulee netistä uskottavasti ulos niin sitte katotaan.

Kyllä se meiän juttu on aina ollut karatea ihan sellaisenansa.
Niinku silloin kun veivattiin keskenämme niitä wadon pariharjotteita ja Zwartjes liuku ohi ja kerto jotta "that was perfect karate".
Muistakko?

Vieläkin vaan, kiitos siitä tokadani-ukeilusta ja monesta muustakin hyvästä hetkestä.
Se oli hyvää aikaa.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2010

Karate ja Karate

Viesti Rahanpesijä »

Täähän ei tänne ketjuun kuulu, mutta kysynpähän kuitenkin ennen kun moderaattorit tän poistaa. Onko nykyään mahdollista päästä K. Aittomäen treeneihin/leirille missään. Äijän jutut on niin pirun mielenkiintoisia, että hänen vetämiin treeneihin todellakin haluaisin osallitua-

Seuraajat

airakti
airakti
Kuvake
Andy
apontepen56
Kuvake
Beorn
G12
halmehe
ipppe
Kuvake