Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Okinawalaisen ja muun Karaten erot ja yhtäläisyydet

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

#451

Viesti airakti »

Hyvä ketju, monenlaista näkökulmaa, nykyään on hienoa ja helppoa saada tietoa (onko sitten oikeata?) kun on internet ja sosiaaliset verkostot. En ole läheskään niin hyvä ulkomaan historiassa kuin monet tänne kirjoittavat, kiitos heille, oma tyhmyyteni on paljastunut :-) Mutta nyt kirjoitan omasta nakökulmastani suomen Karate ja Karate: Varmaan sivuaa myös otsikkoa Finn-Karate. Vuonna -74 löysin puhelintolpasta esitteen: Tule KARATE:en, esitteessä Pauli Nerg, ruskea vyö, potkaisee Takashi Ogataa Sokutolla otsaan. Liityin seuraan heti, silloin 12v oltiin kavereitten kanssa nuorimmat sällit salilla, muistan kuinka juostiin ympäri stadikkaa keväällä vielä lumen ollessa maassa ja Takashi sanoi että älä katso lunta, vaan noita hyvän näköisiä naisia :-), se oli mulle Karaten aikaa... Sitten alkoi riitely rahasta.... tulin takas Karateen -84, oli ilo huomata että homma on nyt hyvin organiseerattua, mutta......... sitten alkoi se Finn-Karateen tutustuminen :-) Seurani oli silloin Wadokan ja sinnekkin mahtui 2 eri (tai 3) eri leiriä, en mahtunut kaverini kanssa mihinkään raameihin, kun tultiin sallin, niin sieltä kuulu että: Hollywood beat saapui :-) monet teistä ei tiedä mitä toi tarkoittaa, mutta mä en oo ainakaan se neekeri :-) "perinteinen" Wadoryhmä otti meidät heti hampaisiinsa, pannaan pojat puolapuitavasten ja aina tuore mies "tykittää", voitte arvata että olin tårta på tårta housuissa, mutta onneksi kiitos halmehe oli piirtänyt noista kaikista mulle luonne analyysin, ekaks tulee läski "talkkari" siitä ei mitään ongelmaa kun ei osannut muuta kuin vyöryä, mutta, sitten tulee Nils Ingves, 1 Dan 2000cm pelkkää ilkeyttä ja haluaa laittaa nöösin ojennukseen, ushrigeri, kaato... nöyryytys.... seuraavaks tulee Oiva Leimu, Daneja enemmän kuin mulla sormia, tobikomizuki, mawa jodan, tiesin odottaa tätä (kiitos halmehe) kaadoin Oivan mawa kaadolla, koko sali hiljeni ja alko odottaa kostoa (tää oli 80 lukua) mutta...vitsi.. Oiva paiskas lapasta ja sanoi että häntä ei ole kukaan kaatanut kymmeneen vuoteen. Siihen loppui Hollywood beat puheet, ja kun he perusti oman seuran ( nimeä en muista ) niin pyysivät jäsenekseen, respect Oivalle.
Sitten oli se kolmas leiri, halmehe, tollasia sällejä tarvitaan innoittamaan ihmisiä. Parhaita (ja huonoimpia) opettajia mitä ole tavannut( Hessu vielä opettelee pääsemään jääräpäisyydesttän :-))Jos jotain pitää ottaa esille Karate ja Karate ketjussa, niin se on AUTENTTISUUS, sitä tässäkin ketujussa ollaan sivuttu erilaisin lausein, KariA, aina takuua hemmo, mutta: Hessun Mawashigeri, se on KARATEA hienoimillaan, siinä ei Funakoshit hiero vaan helvetin voimakas voima, Hessu ei tykkää tästä, mutta sanon vaan, että menkää testaamaan, ja sitten tulkaa kertomaan että tää ei ole Karatea :-) Jotenkin toi Mawa, se on MULLE sitä Karatea, ei tarttis osata kuin toi tekniikka noin hyvin.... Lyhyesti virsi kaunis, mulle Karatea on se joka voittaa ottelun, tyyli ei ole tärkeä tai tekniikka, vaan se, joka seisoo viimesenä. Ugh.
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#452

Viesti Kari Aittomäki »

Ja niille jotka ei jaksais kahlata tota tekstimerta läpi..
Airakti on todella erittäin kova wadotykki, yhä aktiivi.
Oli mun ukena siinä tokadani-kokeessa.. onko siitä jo +20vuotta..
Ja on vedelly erittäin oikeesti.
Halmehe taas on analyyttisin hemmo jota olen tavannu, se kaivaa tekniikasta ku tekniikasta oleellisen esiin.

Kiitos jätkät hyvistä vuosista ja niistä lukemattomista treenisessioista!
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

#453

Viesti airakti »

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kiitos itsellesi monista hyvistä treeneistä ja sen jälkeisistä :-) ........
Edellen olen aktiivi, olen luvannut itselleni että siten lopetan kun joku taputtelee multaa tarpeeks voimakkaasti päälle, siihen asti olen Lyömatön ;)
Karin tokadanin koe..... siitä pitäis kaikkien ottaa oppia, sopii just tähän ketjuun... kaks kulttuuria kohtas,Shorinjiryu ja wado, edellä mainittu vois olla sitä ns karatea, mutta jälkimmäiselläkin tuli toimeen :-D

Ihan oikeesti mun tekis mieli sanoa, en v1ttuillaakseni, vaan laittaakseni jalat maahan, kuka tulee sanomaan/näyttämään mitä on Karate käytännössä, tai mieleillään haluan demostraation missä olen tehnyt väärin opiskellessani mukamas "Karatea" olis kiva ihan oikeesti tietää mitä on Karate Ja Karate, opettajia vastaanotetaan ( ei netti opetusta, vaan ihan oikeaa kontaktia, kiitos).
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#454

Viesti Kari Aittomäki »

Timppa, tää poikain "traditionaalisuus" on vain keino huutaa huomiota.
Jos sällit tulee netistä uskottavasti ulos niin sitte katotaan.

Kyllä se meiän juttu on aina ollut karatea ihan sellaisenansa.
Niinku silloin kun veivattiin keskenämme niitä wadon pariharjotteita ja Zwartjes liuku ohi ja kerto jotta "that was perfect karate".
Muistakko?

Vieläkin vaan, kiitos siitä tokadani-ukeilusta ja monesta muustakin hyvästä hetkestä.
Se oli hyvää aikaa.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Karate ja Karate

#455

Viesti Rahanpesijä »

Täähän ei tänne ketjuun kuulu, mutta kysynpähän kuitenkin ennen kun moderaattorit tän poistaa. Onko nykyään mahdollista päästä K. Aittomäen treeneihin/leirille missään. Äijän jutut on niin pirun mielenkiintoisia, että hänen vetämiin treeneihin todellakin haluaisin osallitua-
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#456

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Timppa, tää poikain "traditionaalisuus" on vain keino huutaa huomiota.
Jos sällit tulee netistä uskottavasti ulos niin sitte katotaan.
Ylipotkija: Et viitsis Kari heittää tälläisiä kommentteja ihmisistä, joista et oikeasti tiedä yhtään mitään.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Karate ja Karate

#457

Viesti Akuma »

Karin kommentti nostaa minut Leviathanin lailla syvyyksistä ottamaan vähän lisää kantaa.
Lasse Cande kirjoitti: Osan mielestä nämä ovat nähtävästi sama ja osan mielestä eri.
Sanoin noin siksi, sillä tämä vääntö vaikuttaa monelta osin ah-niin-tutulta. Homman peräpää on, että kyseessä on käytännössä noiden kahden osan välillä pyörivä "se sanoi, tuo sanoi" -kuvio. Tämä on aina huono juttu toimintansa tosiasioihin perustavan osan kannalta, koska ihmiset tapaavat luottaa kuivan ja tylsän faktan sijasta mehukkaampiin juoruihin ja romantiikkaan. Eikä pelkästään tuo vaikuta koko kuvioon, mutta lisäksi siihen vaikuttaa myös aivan JUMALATON kulttuuri- ja sukupolviero; ts. kuinka asiat on tehty Japanissa ja kuinka ne tehdään Suomessa.

Tämän asetelman yleinen kaava on, että tuo alkuperäisempää juttua treenaava leiri on voimasuhteissa ajatellen jäänyt jo kaaaaaauas tuon suositumman leirin taakse ja tuolla "vahvemmalla" leirillä on jo ihan sikana liikemäärää allaan. He ovat jo määrittäneet pelikentän ja pelisäännöt.

Jos tuota alkuperäisempää juttua opettava leiri lähtee tähän 'peliin' käyttäen samaa taktiikkaa kun se suurempi leiri, se saa kenkää.
Jos tuota alkuperäisempää juttua opettava leiri lähtee tähän tilanteeseen 'Japanilaisten sääntöjen mukaan', se saa kenkää.
Jos ko. lajin idässä asuvat opettajat odottavat opettajan pelaavan lännessä Japanilaisten pelisääntöjen mukaan, opettaja joka niin tekee, ei tule lännessä olemaan mitenkään suosittu.

Tämä lista tietysti jatkuu, mutta kengänkuva salitoimintansa hanurissa on se yleinen lopputulos.

Uskon tämän olevan yksi syy siihen, miksi moni pätevä opettaja turhautuu koko skeidaan, nakkaa hanskat tiskiin ja lakkaa yrittämästä tuoda sitä alkuperäistä juttua ihmisten ulottuville. Varsinkin Jussin kohdalla luulen, että tämä osuu jossain määrin lähelle. Siitä syystä pidin Jussin suuntaan liipaistua "Millos olet viimeksi opettanut voidaksesi puhua asiasta?" aika "ohi maalin" -heittona.
Lasse Cande kirjoitti: Niin, mutta kun pointti on mahdollisimman järkevässä lokeroimisessa. Ketjun nimikin viittaa kahteen eri karateen.
Tässä seitsemän kokemukseen perustuvaa pointtia, josta syystä tämä ketju ja aihe ei mitä todennäköisimmin tule saavuttamaan mitään selkeää lopputulosta:

1) Lajikentältä löytyy hillitön läjä jannuja, jotka sanovat ymmärtävänsä opettamaansa lajia hyvin. Mutta koska alkuperäiset opettajat ovat muutaman tuhannen kilometrin päässä eivätkä puhu Suomea, keskivertojantteri ei voi tarkistaa heiltä saamastaan tiedosta mitään. Vaikka voisikin, tämä ei välttis ymmärtäisi Japanilaisen kulttuurin hienovaraisuuksia.

2) Sitä voi väittää ihan mitä haluaa.

3) Suomalaiset kamppailuharrastajat ovat kasvatettu mainostuksella ja tapaavat siksi niellä nämä väittämät, varsinkin jos ne ovat liitoksissa johonkin eksoottiseen (ja vaikeasti todistettavissa olevaan) aiheeseen.

4) Vaikka jotkut kertovat opettaessaan ihan älyttömiä väittämiä lajista ja sen harjoittelusta, on olemassa aina ihmisiä joita voisi sanoa kohteliaasti "etsijöiksi" ja jotka haluavat juoda tuota ihanaisen tuttua rypälemehulaatua.*

5) nämä em. henkilöt tapaavat
a) olla tarkistamatta asioita itse
b) olettavat juorujen olevan totta
c) RAKASTAVAT kaikenlaisten Me-vastaan-Ne -pelien pelaamista
d) oikeuttavat toimintansa näiden käyttäytymistapojensa kautta

6) Keskiverto perinteisten veivaaja ei tiedä tehokkaasta kehonkäytöstä käytännössä hevon hel*vettiä (Oulun murretta). Joten jos tällainen henkilö näkee jonkun ison ja vahvan korston (tai jonkun joka on treenannut jotain lajia väärin niin pitkään, että on lopulta saanut sen 'toimimaan') tekevän jotain näyttävää, he olettavat sen olevan se todellinen juttu. Mutta se ei ole se absoluuttinen kompetenssi joka tuolloin myy, vaan tuon tarkkailevan henkilön havainto kompetenssista.

7) Alla lepäävä agenda/itsekkyys/teen tällä elantoni/"olen panostanut tähän juttuun niin paljon aikaa/rahaa/vaivaa, että...". Tällaisten ihmisten "aion väittää ihan mitä tahansa, joka on minulle sopivaa ja hylkään kaiken muun joka ei sovi näkemykseeni" -käyttäytyminen on melko helposti ennakoitavissa.

* Flavor-Aid Grape, mehujuoma jolla Jonestownin asukkaat tekivät vuonna 1978 massaitsemurhan
Viimeksi muokannut Akuma, touko 29, 2010, 12.17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karate ja Karate

#458

Viesti tohtorismies »

TimoS kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Timppa, tää poikain "traditionaalisuus" on vain keino huutaa huomiota.
Jos sällit tulee netistä uskottavasti ulos niin sitte katotaan.
Ylipotkija: Et viitsis Kari heittää tälläisiä kommentteja ihmisistä, joista et oikeasti tiedä yhtään mitään.
Noh,noh. Ja se argumentaatio Kari poikaa vastaan on aina niin puhtoisella tasolla, niinkö?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karate ja Karate

#459

Viesti tohtorismies »

Ja oli erinomainen teksti airaktilta, kiitos siitä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 20846
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

#460

Viesti Lasse Candé »

Akuma,

Ei tainnut mennä kirjoittamiseen kovin pitkää aikaa. ;)

Asiaa silti, kuten olen jo aiemmin todennut. :D
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Karate ja Karate

#461

Viesti Ikkyu »

tohtorismies kirjoitti: Noh,noh. Ja se argumentaatio Kari poikaa vastaan on aina niin puhtoisella tasolla, niinkö?
Niin no, "meidän puolelta" en ole mielestäni havainnut yhtään kommenttiä "Kari poikaa vastaan [sic]" (omat aiempanikaan eivät olleet millään tasolla sellaisiksi tarkoitettuja). Itselläni ei ole ainakaan mitään halua ruveta kyseenalaistamaan Karin henkilöä koska se ei vaikuta mitenkään tähän keskusteluun. Argumentaatio on liittynyt itse asiaan, eli ollut oikeaa argumentaatiota. Keskustelu olisi mukavampaa jos se pysyisi sellaisena kaikkien puolelta.

Tuntuu tosin siltä että tämä aihe on ns. kulutettu loppuun jo hetki sitten.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Karate ja Karate

#462

Viesti Invictus »

Varmaankin hieman aiheeseen liittyen; Koryu.fi sivulla on listattuna seuraavat Japanin virallisesti hyväksymät Okinawalaiset Koryu -lajit;

1. Itosu ryu karate
2. Kingai ryu karate Okinawa kobujutsu
3. Okinawa Goju ryu bujutsu
4. Ryukyu kobujutsu
5. Ryukyu Oke Hiden Motobu Udonde

Noista ainakin 1 nimestä päätellen on karatea, entä tuo kolmas? Meinaako ihan Goju Ryu nimistä karate tyylisuuntaa vai onko kyseessä joku muu (mikä)?
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

#463

Viesti airakti »

Sorry, katkes ajatus eilen kirjottelussa, olin ottanut Karatekaa vahvempaa ja ei ollut tarkoitus provosoida mitään. Meni juttu muistelun puolelle.... Koitetaan lyhyesti uudestaan: Mulle Karate oli ilmoitus puhelin tolpassa, sinne siis, täyttä tappelua, 25v myöhemmin tulee ilmi nää koryu jutut, ne on aika vakuuttavia teoriassa ja kehumisessa (en tarkoita ketään henk.koht) mutta käytännössä en ole nähnyt että KUKAAN olisi niitä osannut käyttää. Itselleni Finnkaraten ja perinteisen kombinaatio on ollut se mun Karate, en vaihtais kumpaakaan pois, se on Karaten rikkaus että jokaiselle löytyy jotain, MÄ en osaa sanoa mikä on oikeaa Karatea muutenkuin että: Last man standing.
TimppaA
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karate ja Karate

#464

Viesti tohtorismies »

Ikkyu kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Noh,noh. Ja se argumentaatio Kari poikaa vastaan on aina niin puhtoisella tasolla, niinkö?
Niin no, "meidän puolelta" en ole mielestäni havainnut yhtään kommenttiä "Kari poikaa vastaan [sic]" (omat aiempanikaan eivät olleet millään tasolla sellaisiksi tarkoitettuja). Itselläni ei ole ainakaan mitään halua ruveta kyseenalaistamaan Karin henkilöä koska se ei vaikuta mitenkään tähän keskusteluun. Argumentaatio on liittynyt itse asiaan, eli ollut oikeaa argumentaatiota. Keskustelu olisi mukavampaa jos se pysyisi sellaisena kaikkien puolelta.

Tuntuu tosin siltä että tämä aihe on ns. kulutettu loppuun jo hetki sitten.
Ei muuten kommentti oolut sinulle, ihan hyvää settiä heität. Juuri sitä keskustelua.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Karate ja Karate

#465

Viesti Ikkyu »

Ok, homma selvä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: SamuV ja 20 kurkkijaa