Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Okinawalaisen ja muun Karaten erot ja yhtäläisyydet

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 150
Lauteille: Syyskuu 2007

Karate ja Karate

#466

Viesti G12 »

Heippa,

mietitäänpä musiikkoja: mitä heikommin komppi irtoaa, sitä tärkeämpää ovat ulkomusiikilliset seikat. Niistä itse asiassa tulee usein jopa tärkeämpiä kuin varsinaisista musiikillista lahjoista tahi jos unohdetaan lahjat, ansioista - treenaamallahan pääsee pitkälle, joskin lahjakas treenaaja vielä pidemmälle, ellei käy kuten lahjakkaille usein käy; eli että nuppi ei kestä: nousee päähän tai seurakunnasta tulee tärkeämpi asia kuin siitä, miksi seurakunta alunperin muodostui.

Voi vertauksellisesti kysyä, että onko klassinen musiikki huonompaa kuin muu musiikki?

Jos homma svengaa, homma svengaa. Jos se ei svengaa, on ihan sama millaisella leimalla tai arvonlisällä yrittää torson tekemisen kuorruttaa. Yleistäen voi väittää, että mitä paremmasta muusikosta on kysymys, sitä vähemmän nämä asettavat painoarvoa ulkomusiikillisille seikoille. Ja päinvastoin. Mikä tässä tapauksessa sitten on "ulkomusiikillista"? Käytännössä kaikki se, mikä ei ole fyysistä tekemistä.

Nämä keskustelut ovatkin pitkälti samaa kuin väittelisi siitä, onko Bach kovempi kuin Springsteen, tai klassinen musa parempaa kuin kaikki muu musa. - Who cares? Molemmista kasteista löytyy hyviä muusikkoja joita myös toisen kastin hyvät muusikot arvostavat koska he ymmärtävät, että loppujen lopuksi ei ole väliä sillä mistä genrestä on kysymys vaan sillä, svengaako homma ja onko komppi kohdallaan. Fanit ovat tietysti eri juttu - heillehän vain piks tai poks on kosher.

Jos mielipide ylläolevasta eroaa voikin pohtia, että kuinka hyvä muusikko itse on? Fanittaminenhan on siitä kiva juttu, että toisin kuin soittaminen se ei keskity itseen ja siksi voikin olla kovasti mieltä joko piks tai poks koska loppujen lopuksi ei kuitenkaan tarvitse mennä itse "lavalle".

Jos nyt pitää väriä näyttää todettakoon, että tietääkseni valtaosa hyvistä muusikoista arvostaa klassista musiikkia koska sieltä löytyy todella kovia juttuja. Se ei tarkoita sitä, etteikö niitä löytyisi muualta.

" onclick="window.open(this.href);return false;

RIP.

PS. jos tämä menee metakeskustelun puolelle pyydän anteeksi, se ei ollut tarkoitukseni. Yhtä kaikki, olen jatkossa ulkona keskustelusta.
-----------
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Karate ja Karate

#467

Viesti bodyguard »

G12 kirjoitti: Voi vertauksellisesti kysyä, että onko klassinen musiikki huonompaa kuin muu musiikki?
Et ole tainnut kovin tarkkaan lukea tätä keskustelua? Vertaus nyt ei ole kovin osuva kun kukaan ei ole keskustellut siitä mikä on parempaa. Se on kuitenkin selvää että se Springsteen ei ole klassista musiikkia vaan jotain muuta?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#468

Viesti Kari Aittomäki »

TimoS, mä olen todellakin selvillä Potkun säännöistä.
Tuo viesti oli suunnattu (jurriselle) Timpalle, mutta toki myös muille.

En hyväksy tapaa jolla seibukanistit ylentävät itsensä ja briljeeraavat historialla.
Kamppailukontekstissa kun ollaan niin edellytän näyttöjä.
Melko huvittavasti kuten Andy, tosin hänen ponnisteensa oli sporttipuolella.
Olen toki kiinnostunut metodista itsestään, mutta esilletuonnin koppavuutta ihmettelen.
Esim airakti on nämligen aika melkoisen kovanyrkkinen tapaus, voisin kertoa jutun tai kaksi..kymmentä.
Ei ole kohteliasta eikä viksua kohdella ihmisiä ylimielisesti, edes akateemisuudellisuudesta ponnistaen.

Toistaiseksi en ole saanut tuntemuksia lujaranteisuudesta traditionalistien taholta.
En epäile etteikö tapauksia löydy.
Mutta niinku mulle aikanaan sanottiin: "Lopultakin dani tarkottaa että sä tykkäät skragaa. Sä olet ylittäny monta ojaa tuon vyön takia, muista mitä se tarkottaa."
Tää on se meiän todellisuus, mikäs teiän?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#469

Viesti Kari Aittomäki »

Hops. Ohitin suoran kysymyksen..
Rahanpesijä kirjoitti: Onko nykyään mahdollista päästä K. Aittomäen treeneihin/leirille missään. Äijän jutut on niin pirun mielenkiintoisia, että hänen vetämiin treeneihin todellakin haluaisin osallitua-
En opeta tai ees veä enään.
Nuorempien treenikaverieni ohjauksia on kyllä saatavissa.
Kiitos kysymästä, ei ole ihan poissuljettua ettenkö vielä saattas..
Olen jo lupautunu esitteleen näkemykseni traditiobokrailusta ihan näin Potku-tapaamisin.
Miten se sitte meneekään.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Karate ja Karate

#470

Viesti halmehe »

Tuli mieleen noista jutuista. En tiedä oonko jo aiemmin jauhanu enkä ny jaksa kahlata.

Tuli aikanaan vedettyä "karate" treenejä Wadokanissa, Meidokanissa, Takadossa, Honbussa. Epävirallisemmin jonkun treenin HKK:ssa ja Espoon Urheilijoissa. Saattoi olla muitakin. Noi tyylit oli mulle toisarvoisia. Oleellisin kysymys minulle oli perustelu sille miksi joku asia tehdään kuten tehdään. Jos vastaus on pelkkä tyyli niin jää aika tyhjä olo. Lähinä siksi, että tyylien kehittäjillä oli taatusti tarkoituksensa tehdä asiat kuten tekivät.

Tämä osaltaan tekee tyylin seuraamisen tekniikoiden ja taktiikankin osalta hankalaksi. Meinaan, että kehittäjät olivat tietyn luontoisia, kokoisia, vahvoja, nopeita ja hitaita. Oppilaansa mitä olivat ja ovat omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Ajatellaan vaikka erittäin pienikokoista tyylin perustajaa. Kaikki harjoittelukumppaninsa ovat olleet enempi vähempi suurempia. Hänen oppilaansa vaikka parimetrinen. Hänen kaikki harjoittelijansa itseään lyhyempiä. Onko harjoitteet samat tai toimivatko suhteessa samoin?

Olen omassa harjoitusten vetämisessä yrittänyt hakea jotain fyysistä ja taktista perustetta aina sille mitä olen näyttänyt muille kokeiltavaksi. Yksi oleellisimpia havaintojani harjoittelussa on ollut ettei liikkeen etenevää painopistettä voi ohittaa ilman haittaa tekniikalle. Toki ottelutilanteessa voi joutua tekemään kompromisseja. Toiset ei joudu.

Jos ajattelen mitä tahansa tekniikkaa niin kyllä siellä ennen tyylisuuntaa tulee huomattavasti tärkeämpää vastaan. Kehon hallinta aina jalkapohjasta tekniikkaan käytettävään raajaan. Pitää liikkeen ja voiman suunta hallussa sekä hallita osuman vastavoima.

Koska noissa edellämainituissa menee ainakin minulta koko elinikä niin ei ole jäänyt hirveesti aikaa kelata noita tyylisuuntavivahteita. Ei sillä ettenkö olisi uteliaasti eri versioita seurannut ja mielusti kuullut perustelut tekniikoille. Mikäli perusteet ovat järjellisiltä kuulostaneet niin itsekin muuttanut tekemistäni
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#471

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: En hyväksy tapaa jolla seibukanistit ylentävät itsensä ja briljeeraavat historialla.
Ylipotkija: Hyväksytpä tai et, tuollaisia väitteitä vaan ei tänne kirjoitella! Joko keskustelet asiasta tai sitten et ollenkaan. Ja on aivan turha kenenkään alkaa urveltamaan, että tottakai Seibukanin treenaajana olen tuota mieltä: minulle on aivan yhdentekevää mistä lajista olisi kyse!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#472

Viesti Mika »

airakti kirjoitti: Ihan oikeesti mun tekis mieli sanoa, en v1ttuillaakseni, vaan laittaakseni jalat maahan, kuka tulee sanomaan/näyttämään mitä on Karate käytännössä, tai mieleillään haluan demostraation missä olen tehnyt väärin opiskellessani mukamas "Karatea" olis kiva ihan oikeesti tietää mitä on Karate Ja Karate, opettajia vastaanotetaan ( ei netti opetusta, vaan ihan oikeaa kontaktia, kiitos).
Tule seuraavaan Potku-tapaamiseen! TimoS, joka harrastaa Seibukania, on ollut mukana jokaisessa Potku-tapaamisessa, ja oletan tämän säntillisyyden jatkuvan. Potku-tapaamisissa on aina varattu tunti pari ns. vapaata aikaa, joka on omiaan ja tarkoitettukin juuri tällaiselle toiminnalle.
airakti kirjoitti: Sorry, katkes ajatus eilen kirjottelussa, olin ottanut Karatekaa vahvempaa ja ei ollut tarkoitus provosoida mitään. Meni juttu muistelun puolelle.... Koitetaan lyhyesti uudestaan: Mulle Karate oli ilmoitus puhelin tolpassa, sinne siis, täyttä tappelua, 25v myöhemmin tulee ilmi nää koryu jutut, ne on aika vakuuttavia teoriassa ja kehumisessa (en tarkoita ketään henk.koht) mutta käytännössä en ole nähnyt että KUKAAN olisi niitä osannut käyttää.
Eli olet kuitenkin tutustunut perinteiseen karateen jossakin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Karate ja Karate

#473

Viesti Rahanpesijä »

Joskus juttelin yhden karatekan kanssa ja kerroin mielipiteenäni, että vapaaottelu on melkoisen kova juttu. Ehkäpä jopa parasta millä voi treenailla tosielämän koitoksiin. Tyyppi vastaa mulle, että niin niin mutta kun se ei ole Japanista. Olisko samansuuntaista ajatusmaailmaa kuin traditiouskollisilla. Kun mulle se japanilaisuus eí tuo mitään lisäarvoa. Eivätkä tuo traditiotkaan.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#474

Viesti TimoS »

Ensin ilmoitusluontoinen asia: vast'edes en aio moderoida tätä ketjua, vaan osallistun tähän enää vain ja ainoastaan yksityishenkilönä. Muut ylipotkijat saavat hoitaa nuo tehtävät.
Rahanpesijä kirjoitti: Olisko samansuuntaista ajatusmaailmaa kuin traditiouskollisilla
Ai kun kiva, että tälläisiä mielipiteitä saa lukea :roll: Väitän, että yksikään tuntemani perinteisten lajien harrastaja ei ajattele noin. Se, että laji on perinteinen ja japanilainen/kiinalainen/vinkuintialainen ovat ainakin minulle vain lisämauste, eivät se itsetarkoitus.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Karate ja Karate

#475

Viesti DeusVult »

TimoS kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Olisko samansuuntaista ajatusmaailmaa kuin traditiouskollisilla
Ai kun kiva, että tälläisiä mielipiteitä saa lukea :roll: Väitän, että yksikään tuntemani perinteisten lajien harrastaja ei ajattele noin. Se, että laji on perinteinen ja japanilainen/kiinalainen/vinkuintialainen ovat ainakin minulle vain lisämauste, eivät se itsetarkoitus.
Oho. Ja minä kun jo hetken luulin ymmärtäväni mistä on kysymys. Kuvittelin, että eräiden mielestä autot tehdään Detroitissa, muut nelipyöräiset ovat sitten jotain muuta. Mutta että sillä valmistuspaikalla ei niin olekaan väliä...? I'm confused.... :smt101
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Karate ja Karate

#476

Viesti Rahanpesijä »

TimoS kirjoitti: Ai kun kiva, että tälläisiä mielipiteitä saa lukea :roll: Väitän, että yksikään tuntemani perinteisten lajien harrastaja ei ajattele noin. Se, että laji on perinteinen ja japanilainen/kiinalainen/vinkuintialainen ovat ainakin minulle vain lisämauste, eivät se itsetarkoitus.
Pahoitteluni. En toki väitä tietäväni mitä toiset ihmiset ajattelevat. Kunhan esitin erittäinkin epävalistuneen arvauksen. En toki väitä kenenkään ajattelvan tuolla kuvailemallani tavalla paitsi niiden jotka niin ajattelevat. Niitä on olemassa, olen itse nähnyt. Potkulaisia en tunne ensinkään, joten kommenttini ei kohdistunut keneenkään erityisesti.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#477

Viesti TimoS »

Rahanpesijä kirjoitti: Niitä on olemassa, olen itse nähnyt
Epäilemättä. Tälläisiin ihmisiin ei vaan ole tullut törmänneeksi, ainakaan vähänkään pidempään treenanneiden keskuudessa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Karate ja Karate

#478

Viesti Rahanpesijä »

TimoS kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Niitä on olemassa, olen itse nähnyt
Epäilemättä. Tälläisiin ihmisiin ei vaan ole tullut törmänneeksi, ainakaan vähänkään pidempään treenanneiden keskuudessa.
Mun tätyy ilmeisesti lopettaa näihin karatekeskusteluihin osallistuminen kun näyttää siltä, että aina mua kyykytetään jollain treenivuosiskeidalla. No oli miten oli, oon törmännyt korkeavöisiinkin tyyppeihin, joilla on edelleen samankaltainen ajatusmaailma. Joten tyydynpä toteamaan, että niitä on olemassa. Paljon. Ja kaikkialla.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#479

Viesti TimoS »

Rahanpesijä kirjoitti: Mun tätyy ilmeisesti lopettaa näihin karatekeskusteluihin osallistuminen kun näyttää siltä, että aina mua kyykytetään jollain treenivuosiskeidalla
:suru:
Joten tyydynpä toteamaan, että niitä on olemassa. Paljon. Ja kaikkialla.
Ja minä tyydyn toteamaan, että vähemmän kuin kuvittelet.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#480

Viesti Mika »

Rahanpesijä kirjoitti: Joten tyydynpä toteamaan, että niitä on olemassa. Paljon. Ja kaikkialla.
Jonkin verran olen perinteisiä lajeja harrastanut ja jonkin verran niiden lajien harrastajia tunnen, joten omien kokemusteni pohjalta ilmoitan epäileväni väitettäsi. Kuulostaa aika erikoiselta, että olisi olemassa (suhteellisesti) paljon ihmisiä, jotka pitävät jotakin lajia hyvänä sen emämaan takia. Toki se voi joillekin olla yksi tai jopa tärkein syy, mutten usko että kovinkaan suurelle osalle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa