Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Juokseminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Harrastatko juoksua?

Joo
62
34%
Joskus
86
46%
En
37
20%
 
Ääniä yhteensä: 185

Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Juokseminen

#16

Viesti nassesetä »

Pitääkö netistä tilata, vai saako noita tavallisista urheilukaupoista?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
AnttiK
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 66
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Juokseminen

#17

Viesti AnttiK »

Kerran-pari kertaa viikossa pyrin juoksemaan päkiöiden varassa, tai usein loppulenkistä päkiä-painotteisesti. Nyt kun pystyy jo päkiöillä vajaan tunnin lenkin vetämään niin treeneissä/sparreissa on jo ihan luontaisesti päkiöiden varassa. Eikä pohkeet väsy.
Feiyuet http://www.taichifinder.co.uk/product_i ... cts_id=780" onclick="window.open(this.href);return false; vaikuttaa ihan hyviltä kompromisseiltä. Pohja on ohuehko ja myötäileen ainakin mun jalkaa hyvin, mutta terävämmät kiven särmät eivät pahemmin häiritse matkaa. Ja hinta on halpa. Tosin kuluvat nopeasti, mutta kyllä noilla yhden kesän kävelee/juoksee. Muita kenkiä en oo nyt kesällä tarvinnut, paitsi metässä noita pidempivartisia versioita. Talvesta en vielä tiedä mitä silloin käyttäis. Feelmaxien pohja (se uudempi malli) rupesi prakaamaan jo kolmen tunnin kävelyn, josta ehkä yksi asvaltilla, jälkeen. Eikä pidä vettä, vaikka liimasin pohjassa olevan sauman. Fivefingerseissä en tykkää noista erillisistä varpaista: lisää vaan riskiä hajottaa pikkuvarvas, ei voi käyttää normaaleja sukkia, ja entäs kun astuu noilla löysään tårta på tårta? Mun mielestä pelkkä mainoskikka.
Ei ole olemassa hyviä tai huonoja lajeja. On vain hyviä ja huonoja opettajia.
juha_m
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 711
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Hki

Juokseminen

#18

Viesti juha_m »

nassesetä kirjoitti: Pitääkö netistä tilata, vai saako noita tavallisista urheilukaupoista?
Saa niitä tavallisista urheilukaupoistakin. Helsingissä ainakin Retkiaitasta saa molempia, lisäksi Partioaitasta ja Forumin Intersportista saa Feelmaxeja. Tai saa ja saa, melkein aina kun olen käynyt katsomassa lähes kaikki miesten koot on olleet loppu...

Feelmaxin sivuilla on myös lista jälleenmyyjistä.
Potkupelkuri.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#19

Viesti flammee »

nassesetä kirjoitti: Pitääkö netistä tilata, vai saako noita tavallisista urheilukaupoista?
Jaa-a, oon mä tossa ufs:n viereisessä urheiluliikkeessä feelmaxeja nähnyt, mutta enpä tiedä löytyykö miesten kokoja. Fivefingereitä on stockmannilla, ilmeisesti muitakin malleja kuin classicia saa sinne kun pyytää tilaamaan. Mutta ei sitä lasia oikeasti kovin paljoa tiellä ole, olen juossut paljain jaloin pari kuukautta pitkin poikin Oulua (~150km) ja myös vilkkaan keskustan läpi lauantai-iltana ja vain pari kertaa on tullut vastaan kadulle särjetty pullo, jonka olen kiertänyt.


AnttiK kirjoitti: Kerran-pari kertaa viikossa pyrin juoksemaan päkiöiden varassa, tai usein loppulenkistä päkiä-painotteisesti. Nyt kun pystyy jo päkiöillä vajaan tunnin lenkin vetämään niin treeneissä/sparreissa on jo ihan luontaisesti päkiöiden varassa. Eikä pohkeet väsy.
Feiyuet http://www.taichifinder.co.uk/product_i ... cts_id=780" onclick="window.open(this.href);return false; vaikuttaa ihan hyviltä kompromisseiltä. Pohja on ohuehko ja myötäileen ainakin mun jalkaa hyvin, mutta terävämmät kiven särmät eivät pahemmin häiritse matkaa. Ja hinta on halpa. Tosin kuluvat nopeasti, mutta kyllä noilla yhden kesän kävelee/juoksee. Muita kenkiä en oo nyt kesällä tarvinnut, paitsi metässä noita pidempivartisia versioita. Talvesta en vielä tiedä mitä silloin käyttäis. Feelmaxien pohja (se uudempi malli) rupesi prakaamaan jo kolmen tunnin kävelyn, josta ehkä yksi asvaltilla, jälkeen. Eikä pidä vettä, vaikka liimasin pohjassa olevan sauman. Fivefingerseissä en tykkää noista erillisistä varpaista: lisää vaan riskiä hajottaa pikkuvarvas, ei voi käyttää normaaleja sukkia, ja entäs kun astuu noilla löysään tårta på tårta? Mun mielestä pelkkä mainoskikka.
Paljasjalkajuoksun idea ei muuten ole juosta päkiöillä, vaan että kantapää ei saa osua maahan ensimmäisenä, vaan heti päkiän jälkeen / about samaan aikaan, riippuen hieman "koulukunnasta". Eli ei pitäisi tuntua pohkeissa edes alkuvaiheessa. Ite olen käyttänyt noita vanhan mallin feelmaxeja jotain kolme kuukautta normikenkinä, eikä niissä mitään hajoamisen merkkejä ole näkynyt, ehkä se on kävelytyylistä kiinni. Enpä tosin ole niillä pahemmin kävellytkään, liikun pyörällä enimmäkseen.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Juokseminen

#20

Viesti Mika »

Onko kukaan potkulainen käynyt esim. Tukholmassa kokemassa tunnelmaa? Kuulostaa aika mielenkiintoiselta.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Juokseminen

#21

Viesti Aleksi T »

Itse olin Strömssössä Midnight Sun Marathon -tapahtumassa puolikasta juoksemassa. Ei nyt täsmälleen samanlaisesta systeemsistä ole kyse, mutta varmaan aika lähelle menee. Itse ainakin pidin enemmän yöllä juoksemisesta ja olihan se tapahtuma muutenkin mieleenjäävä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#22

Viesti flammee »

Tuossapa muuten hieman perustelun että miksi mieluummin täysin paljain jaloin kuin kevytjalkineilla:
http://www.runbare.com/446/how-to-trans ... e-fingers/" onclick="window.open(this.href);return false;
+ omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin että miellyttävän juoksutekniikan löytäminen on paljon hankalampaa kuin paljain jaloin, eikä se ite juoksukaan tunnu yhtä mukavalta, sitten kun se sujuu.

Tää paljasjalkajuttukeskustelu saa helposti sellasen kenkien vastaisen sävyn.. Tavallaan suosittelen paljain jaloin juoksua koska se on kivaa, mutta toisaalta jos kengät jalassa juoksu toimii, niin kannattanee juosta sitten niillä, koska se ei ole välttämättä ihan helppo juttu siirtyä paljain jaloin juoksemiseen ja kengät jalassa on aika se ja sama että missä ja millä kelillä juoksee. Ton kenkien "vastaisen" aloituksen pistin siihen koska se nyt oli vaan niin jäätävää juttua.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Juokseminen

#23

Viesti Jussi Häkkinen »

flammee kirjoitti: Paljasjalkajuoksun idea ei muuten ole juosta päkiöillä, vaan että kantapää ei saa osua maahan ensimmäisenä, vaan heti päkiän jälkeen / about samaan aikaan, riippuen hieman "koulukunnasta". Eli ei pitäisi tuntua pohkeissa edes alkuvaiheessa.
Tekniikka: näin, mutta kyllä silti pohjerasitus on kovempi kuin pullarullausjuoksussa. Ts. pohkeissa tuntuu valtaosalla kyllä.

En kyllä, kuitenkaan, pystyisi pitämään Feelmaxeja, FiveFingersejä tms. "paljasjalkakenkiä" (tekniikan oppii kyllä ohutpohjapopoilla ihan yhtä hyvin kuin paljain jaloinkin) tai muitakaan urheilukenkiä arkikenkinä (hemmetti, saa helvetti jäätyä ennen kuin menen urheilukengissä edes lähikauppaan).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Juokseminen

#24

Viesti AlexMachine »

Juoksemisen olen aloittanut vasta nyt aikuisena, eli 40 lähestyessä. Aikasemmin harrastukset pitivät huolen juoksukunnosta, esim Ultimate

Jenkkiläinen Sports illustrated lehti rankkasi asiantuntija raadin vertailujen perusteella 2. raskaimmaksi joukkuelajiksi. (uppopallo oli nro 1)
Tuossa lajissa vedetään lähes tauotta intervallia yleensä reilu pari tuntia.
No juoksemisesta sitten. En mieti matkaa, määrää ym, yleensä vain on tavoitteena mennä rennolla tahdilla siihen saakka että saa ajatukset tyhjäksi ja juoksu rullaa itsestään. Sitten vain annetaan mennä ja lopetetaan kun siltä tuntuu.

Feelmax-kengistä. Suosittelen! Tänä vuonna myyntiin tulleet ovat vahvemmalla, mutta ei paksummalla, pohjalla kuin aikaisemman mallit, eli kestävät paremmin kovillakin pinnoilla käyttöä. Onhan niillä hintaa, mutta ainakin parissa paikallisessa urheiluliikkeessä oli Feelmaxeja mukavassa alennuksessa muiden kenkien seassa. Näytti olevan 30-40% hinnasta pois. Eli nyt penkomaan ja tinkaamaan urheiluliikkeisiin jos aikoo hankkia. Kannattaa muuten muistaa että noissa ei sitten saa olla väljää kuten kengissä. Nyrkkisääntönä niiden pitää istua kuin sukka jalkaan.
Olen itse pitkään miettinyt tuota "paljain jaloin" juoksua ja luulen että nyt loppukesästä pitää alkaa vähän kokeilemaan mille tuntuu, tosin feelmaxien kanssa.
The beatings will continue until morale improves.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Juokseminen

#25

Viesti Pyjamasankari »

flammee kirjoitti:
Jussi Huusko kirjoitti: Pidän rennosta fiilistelystä. Suomalaisten järvien rannoilla, metsäpoluilla, maaseudulla, Pohjois-Thaimaan vuoriston viidakkopoluilla, oikeastaan missä vain suoritetusta kroppaa kuuntelevasta mukavasta hölkyttelystä. Mielestäni juoksun (kuten kaiken treenin!) tulee olla nautittavaa, ei mitään pakko-pullaa ja stressiä vauhdin puuttumisesta tai kilometrimääristä. Itselleni juoksu ja kävely on lähinnä sellainen nollaus, palautteleva harjoite. Hyvänolontunteen laukaiseva mielihyväkylpy, jonka aikana ajatus lentää.
Periaatteessa näin, mutta jos juoksutreenillä ei ole muuta tavoitetta kuin että käy joskus huvin vuoksi niin herkästi tapahtuu sitä että se unohtuu pitkiksi ajoiksi.
No, mulla on siitä helppo ohjelma, että ei unohdu: joka päivä. :)
Milla
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Toukokuu 2010
Paikkakunta: Tampere

Juokseminen

#26

Viesti Milla »

Innostuinkin sitten jo eilen illalla kokeilemaan tota paljain jaloin juoksemista (asfaltilla), ja olihan se aika mahtavaa. :smt050: Vähän yli puoli tuntia jaksoi reippaasti hölkötellen ihan kevyesti vaikka pohkeita alkoikin hiukan poltella loppumatkasta. Nilkkojen muljumisesta ei ollut tietoakaan toisin kuin lenkkareilla, ja juoksu tuntui rullaavan tosi "luonnollisesti". Ainoa häiritsevä tekijä olivat pikkukivet, jotka pistelivät välillä jalkapohjia, mutta mitään terävämpää ei onneksi tullut vastaan. Jotkut ihmiset tais kattoa pikkasen viistosti, mutta pitäähän sitä vähän hämmennystä aiheuttaa aina kun vaan voi. 8-) Tuntui, että jostain syystä ryhtikin pysyi paljon suoremmassa kuin kengät jalassa juostessa. Suosittelen!
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

Juokseminen

#27

Viesti Simpanssi »

Oikeastaan olen juossut nyt jotain 2-3 vuotta suht säännöllisesti. Tietysti sitä aktiiviaikoina jonkin verran juostiin, muuta en koskaan pitänyt juoksemisesta yhtään ja tein sitä vain pakosta. Yleensä korvasin sen kuntopiireillä, mikä ei tosin ole sama asia, mutta pidin niistä enemmän..

Pyrin juoksemaan noin 4 kertaa viikossa. Kaksi juoksua ja lepo rytmillä. Yleensä juoksen viikossa sellaisia 7-10km peruslenkkejä 2-4 kertaa ja sitten 1 pitkä 15-28km, jos alan valmistautumaan johonkin juoksuun. Toki tulee aina välillä jotain taukoja, mutta ei nyt mitään pitempiä. Olen vähän miettinyt, että ottaisin mukaan pyöräilyä ja uintia. Ei siksi, että kuvittelisin triathloniin osallistuvani lähivuosina, vaan koska näin säästäisin kehoani rasitusvammoilta. Olen aika tårta på tårta juoksija noin tekniikaltanikin ja mitään oikeita tavoitteita minulla ei ole juoksun suhteen. Juoksen koska se on helppoa ja ei tarvitse miettiä mitään aika/paikka rajoituksia.

Olen juossut kaksi maratonia ja yhden puolikkaan tapahtumissa. Ensi vuonna ajattelin juosta vain puolikkaita, sillä nautin niistä paljon enemmän ja palautumiseen/valmistautumiseen riittää pari päivää. Tosin maratonini olen "osannut" ajoittaa niin, että helleraja on rikkoutunut molemmilla kerroilla selvästi, mikä on minulle todella huono juttu, sillä en kestä oikein kuumaa hyvin. Eli sillä tavalla on vähän huono säkä käynyt ja kokemukset eivät ole olleet niin iloisia. Pitkissä matkoissa minulla on kyse enemmän elämyksestä ja itsensä haastamisesta kuin mistään muusta. Minusta termi elämysjuoksija kuvaa minua aika hyvin.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#28

Viesti flammee »

Vertailussa neljä eri juoksumetodia, chirunning, pose method, evolution running ja joku programmed to run... Eli eriteltynä taulukkoon juoksutekniikan pääkohdat ja kuinka ne eroaa toisistaan.
http://www.danmozell.com/running/Run_Tr ... arison.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa vertailussa kerrotaan että evolution runningissa se juoksun voimantuotto tulee selkeästi jaloista, mielestäni tää on uskottavampi konsepti kuin chirunning tai pose method, painovoiman käyttö juoksun eteenpäin vievänä voimana kun meinas itellä aiheuttaa isosti tökkimistä logiikkapiireissä, ja kyllä mä sen lopulta järkeilinkin että kyseinen teoria ei ole erityisen pätevä. Eteenpäin nojaamisessa on mun mielestä kyse siitä että saadaan painopiste jalkojen etupuolelle, jolloin siis voidaan käyttää kroppaa tehokkaammin eteenpäin menevään liikkeeseen, vähän niinkuin työntäisi jotain isoa objektia, jos kroppa on pystysuorassa, niin ei sitä kovin voimakkaasti pysty työntään, mutta kun nojataan eteenpäin, eli laitetaan kroppa jalkojen ja sen objektin väliin niin johan toimii. Juoksussa on vähän sama idea, ilman vastus ei vaan ole niin iso että tuntuisi kovin paljoa siltä että työnnettäisiin. Lisäksi en yhtään diggaa siitä ideasta että pitäisi aktiivisesti ite nostaa sitä jalkaterää ylöspäin sen irrotessa maasta. Ei tunnu tarpeelliselta liikkeeltä. Toisaalta niillä kerroilla kun olen juossut lujaa (se nopean juoksun tekniikka tulee itestään jos on tullakseen), olen laittanut merkille että se jalkaterä nousee kyllä hyvinkin ylös, mutta ei sitä ite tarvi juurikaan olla nostamassa.. Veikkaan että se nousee sinne takareiden elastisuuden voimin, eli kun jalka suoristuu, niin se saa takareiden kireämmälle ja sen palautuessa polvi koukistuu, enemmän vauhtia niin se nousee korkeammalle. Maastossa juostessa tämä tapahtuukin suhteellisen automaattisesti, jos ei jalka nouse niin aluskasvillisuus estää jalan liikettä. Siitäpä sigu.

Tossa vähän maistiaisia evolution runningista, ilmeisesti myytävältä dvd:ltä otteita, hyvää settiä, ainakin kakkosesta eteenpäin. Pitänee laittaa tilaukseen.. :p


http://www.5min.com/Video/An-Introducti ... g-29683878" onclick="window.open(this.href);return false;
Evolution runningin taustaa ja ideaa..
http://www.5min.com/Video/An-Introducti ... 2-29683884" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä kerrotaan mihin sitä energiaa juoksemisessa kuluu
http://www.5min.com/Video/An-Introducti ... 3-29683888" onclick="window.open(this.href);return false;
Lyhyen nopean askeleen idea
http://www.5min.com/Video/An-Introducti ... 4-29683892" onclick="window.open(this.href);return false;
Askelkontakti suhteessa omaan kroppaan ja sen vaikutus
http://www.5min.com/Video/An-Introducti ... 5-29683894" onclick="window.open(this.href);return false;
Alamäkijuoksun tekniikkaa
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#29

Viesti flammee »

Vaikka ei-minimalistiset kengät ei niin kovin enää nappaa, niin tässä on jännä idea..

http://www.trailspace.com/articles/2010 ... twear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Historically, shoes have been made with soft, unstable padding directly underneath the foot, with stiff soles against the ground. “It's like building a car where the shock absorbers are underneath the seats and you put your chassis underneath that," said Clark. "Every time you hit something, you'd be all over the place.”

“If you look at how any car is built, or how a full-suspension mountain bike is built, or how a mountain lion is built, you always put something very rigid under the mass and you always put something soft underneath that” Clark explained. “So in a car, you put a chassis underneath the seat, and we put springs, shock absorbers, and tires underneath that. In a full-suspension mountain bike, you put a frame underneath the seat, and springs and tires underneath that. In a mountain lion, you put a skeleton under the mass and you put a soft paw pad under that.”

With this hypothesis in mind, Clark and his team turned their shoes upside down, putting a firm insole directly beneath the foot, and a soft outsole at ground level.

“Every single prototype we mocked up and modeled found we could actually reduce the rear foot motion by thirty-three percent, no matter how we did it," Clark said. This "eureka moment," as he calls it, spawned the "Soft Against the Ground" and "Paw Pads" catch phrases that define GoLite Footwear's products.
Autovertaus ei ehkä ihan ole pätevä, pyörävertaus on vähän lähempänä, mutta toisaalta sitten on sellasia pyöriä joissa jousitus on nimenomaan penkin alla. Mutta tää on siinä mielessä eri juttu että ihmisellä on sellanen reaktio että kun astuu johonkin pehmeään niin jalka hakee automaattisesti tukevampaa asentoa astumalla kovemmin, eli ainakin teoriassa lienee mahdollista että kun suoraan jalan alla on kovempi ja jäykempi kerros, niin tätä reaktiota ei tapahtuisi niin paljoa, vaikka sen kovemman kerroksen alla onkin se pehmuste.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

Juokseminen

#30

Viesti F. M. Luder »

En juokse. Se on minusta jotenkin käsittämättömän tylsää. Kävellä voin pitkiäkin matkoja ja lenkkeily tapahtuukin kävellen, sauvoilla tai ilman.
Juostessa kyllästyn tosi nopeasti ja vaihdan kävelyyn. Siinä ehtii paremmin katsella maisemia, eikä pääse kyllästymään. Nykyään en edes yritä juosta. Jos pitää päästä nopeammin, menen pyörällä. ;)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa