Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#271

Viesti Miklu »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Painonpudotus menee näteimmin siten, että ensin pudotetaan tavoitepainoon -500kcal/päivä (lepokulutuksesta laskettuna) "kuurilla" ja sitten pidetään tavoitepainon lepokaloritaso +200kcal - näin paino ei juurikaan heilu.
No tuo on 0,5 kg per viikko tahti kuulostaa jo paremmalle ku 5 kg. Eikä tartte kärsiä nälästä :)
Bruce Lee elää!
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#272

Viesti Aikku »

5kg/0,5kg=10 viikkoa. Eihän se joka viikko tipu tasan tuota 0,5kg vaan voi tippua vähemmän tai enemmän. Riippuen repsahduksista yms. Vaikka tippuisi kuukaudessa niin en näe omalla kohdalla syytä asettaa tiukkaa tavoitetta, koska varsinaista tarvetta ei ole. Painoindeksi on normaalipainon puolella kevyesti ja olisi BMI:n rajoissa varaa tiputtaa kymmenenkin kiloa, mutta kerran käytyäni normaalin BMI:n alla ja rajalla voin sanoa ettei olo ollut hyvä.

Itseäni ei kiinnosta laskea kaloreita. Mielestäni turhaa hommaa ts. ei sovi mulle. Olen tähänkin asti pärjännyt ilman ja paino on tippunut ihan silläkin että katson mitä suuhunsa laittaa. Korkeintaan olen kisadietillä katsonut paljonko aineksissa on hiilareita ja proteiineja.

Seuraavaksi "joku" tietenkin nälväisee jtn tyyliin "jos katsoisit kaloreita niin ei tarttisi tiputtaa".
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#273

Viesti Mika »

Aikku kirjoitti: Seuraavaksi "joku" tietenkin nälväisee jtn tyyliin "jos katsoisit kaloreita niin ei tarttisi tiputtaa".
Pudotatko painoa nyt, kun vaikutat vähän äreältä? brushteeth

Olen samaa mieltä siitä, ettei 1-2 kg viikossa olen mikään mahdoton urakka. Uskoisin suurimman pystyvän pudottamaan tuon verran painoa muutaman viikon ajan, jos motivaatio tukee projektia. Tällaisessa laihduttamisessa otsikon mukaisesta ruokavaliosta voi olla selvää hyötyä, kunhan osaa suhteuttaa hiilihydraattien määrän (ja tietty laadun) omaan harjoitusohjelmaansa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#274

Viesti Aikku »

en.oon nukkunu yön lattialla :evil:
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#275

Viesti Kehäkettu »

Aikku kirjoitti: 5kg/0,5kg=10 viikkoa. Eihän se joka viikko tipu tasan tuota 0,5kg vaan voi tippua vähemmän tai enemmän. Riippuen repsahduksista yms. Vaikka tippuisi kuukaudessa niin en näe omalla kohdalla syytä asettaa tiukkaa tavoitetta, koska varsinaista tarvetta ei ole. Painoindeksi on normaalipainon puolella kevyesti ja olisi BMI:n rajoissa varaa tiputtaa kymmenenkin kiloa, mutta kerran käytyäni normaalin BMI:n alla ja rajalla voin sanoa ettei olo ollut hyvä.

Itseäni ei kiinnosta laskea kaloreita. Mielestäni turhaa hommaa ts. ei sovi mulle. Olen tähänkin asti pärjännyt ilman ja paino on tippunut ihan silläkin että katson mitä suuhunsa laittaa. Korkeintaan olen kisadietillä katsonut paljonko aineksissa on hiilareita ja proteiineja.

Seuraavaksi "joku" tietenkin nälväisee jtn tyyliin "jos katsoisit kaloreita niin ei tarttisi tiputtaa".
Muutamaa naispuolista kaveria "valmentaneena" olen havainnut että normaalipainoisilla naisilla paino ei välttämättä putoa juuri ollenkaan keto/LCHF:llä ilman sairaalloista syömisen vähentämistä. Kaikki ovat sanoneet että olo on parantunut, lihakset kasvavat,kehonkoostumus paranee, ei nälkää/makeanhimoja ym. mutta paino ei vaan putoa. Olen myös itse valvonut ettei ylimääräistä mene välissä.
En tiedä onko naisen metabolia erilainen vai mitä....lihavilla paino putoaa varmasti, mutta puhun alle 30% rasvoilla olevista.

Painonpudotukseen sinulle voisin ehkä suositella jotain Jutta Gustafsberg-tyylistä dieettiä. Se laittoi jonkun nettiinkin ilmaiseksi määrineen kaikkineen. Naiset eivät muutenkaan tarvitse rasvoja ja kolesterolia niin paljon kuin miehet esim. testontuotantoon.
Tervapiru
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 15
Lauteille: Toukokuu 2009

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#276

Viesti Tervapiru »

bodyguard kirjoitti: Kasittaakseni tuossa Elinan tapauksessa ei siis mitaan ongelmaa ole jos vetaisi tuollaisten raskaampien treenisessioiden jalkeen perunaa tai riisia ruoan kanssa? Tietysti jos tollasia koviaa setteja vetaa joka paiva niin se riisin tylsyys kai muodostuu ongeelmaksi mutta en nyt tuosta muuta ongelmaa keksi jollei sitten vakisin halua vetaa vhh- linjalla?
Vai kannattaisiko hiilarit vetää ennen treeniä jolloin ne täyttäisivät glykogeenivarastoja, joita käytettäisiin sitten energiaksi treenin aikana? Hiilareiden nauttiminen treenin jälkeen tuntuu vähän tyhmältä, jos muuten on VHH:lla niin nuo hiilarit menevät glykogeenivarastojen täyttämiseen, mutta eihän niitä tarvita enää treenin jälkeen, vai vaikuttaako glykogeenit jotenkin elimistön palautumiseen urheilusuorituksesta? Useinhan puhutaan että treenin jälkeen pitäisi vetää hiilareita palautumiseen mutta osaako kukaan sanoa millä mekanismilla hiilarit vaikuttavat (jos vaikuttavat) palautumiseen?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#277

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Olen samaa mieltä siitä, ettei 1-2 kg viikossa olen mikään mahdoton urakka. Uskoisin suurimman pystyvän pudottamaan tuon verran painoa muutaman viikon ajan, jos motivaatio tukee projektia.
Näin. Miklu muuten missasi tuossa "puoli kiloa/viikko" -pähkäilyssään sen, että teen laskentani lepokaloreista. Lisäksi pudotuksessa - jos se on tavoitteellista - kaloreiden laskeminen on erittäin tärkeää, jopa välttämätöntä. Äkkiä siihen vaakaan ruoanlaittopöydällä tottuu.

Nyt taas tosiaan nykäisy edessä. Lopullinen pudotusmäärä pitää vain päättää. Kuulemma ei saa napata liikaa pois... :roll: naiset...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Tervapiru
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 15
Lauteille: Toukokuu 2009

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#278

Viesti Tervapiru »

Kehäkettu kirjoitti: Muutamaa naispuolista kaveria "valmentaneena" olen havainnut että normaalipainoisilla naisilla paino ei välttämättä putoa juuri ollenkaan keto/LCHF:llä ilman sairaalloista syömisen vähentämistä. Kaikki ovat sanoneet että olo on parantunut, lihakset kasvavat,kehonkoostumus paranee, ei nälkää/makeanhimoja ym. mutta paino ei vaan putoa. Olen myös itse valvonut ettei ylimääräistä mene välissä.
En tiedä onko naisen metabolia erilainen vai mitä....lihavilla paino putoaa varmasti, mutta puhun alle 30% rasvoilla olevista.

Painonpudotukseen sinulle voisin ehkä suositella jotain Jutta Gustafsberg-tyylistä dieettiä. Se laittoi jonkun nettiinkin ilmaiseksi määrineen kaikkineen. Naiset eivät muutenkaan tarvitse rasvoja ja kolesterolia niin paljon kuin miehet esim. testontuotantoon.
Olen saman huomannut itselläni (tosin olen mies), eli olen normaalipainoinen, tosin tavoittelemani rantakunto vaatisi sellaisen 10kg läskinpudotuksen. Olen syönyt pidemmän aikaa VHH:lla 500-1000kcal alle päiväkulutuksen eikä paino putoa millään, muuten kyllä positiivisia vaikutuksia riittää, salitreeni ja juoksulenkit kulkevat tosi hyvin, näläntunnetta on hyvin harvoin, ei insuliinipiikkien aiheuttamaa väsymystä jne. Karppaus.info:ssa moni on valitellut samaa että matalilla kaloreilla eivät ole saaneet painoa tippumaan vaan vasta kun ovat alkaneet syödä laskennallisesti reiluilla pluskaloreilla niin paino on alkanut putoamaan. Oudoltahan tuo tuntuu, ainoa selitys mikä tulee mieleeni on että VHH:lla jää osa syödystä ravinnosta imeytymättä, jos syödään reilusti, suurempi osa syödystä ravinnosta menee läpi imeytymättä ja elimistö hoksaa "jahas, ravinnosta saadaan reilusti rasvaa, turha pitää näistä rasvavarannoista kiinni" ja alkaa polttaa varastorasvoja tehokkaammin, taas miinuskaloreilla elimistö pitää tiukemmin kiinni rasvavarastoista.

Tätä voi onneksi seurata lähipiirissä, pikkuveljeni (samaa kokoluokkaa kuin allekirjoittanut, hieman enemmän fläsää) alkoi karpata n. kk sitten syömällä n. 3000kcal päivässä, urheillen muutaman kerran viikossa ja painoa on lähtenyt 1kk aikana 6kg, seuraillaan miten homma jatkuu. Itse vedin keväällä/kesälomilla 1500-2000kcal päivässä, urheillen parhaimmillaan lähes 10h viikossa eikä paino muuttunut mihinkään :cry:
juha_m
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 711
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Hki

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#279

Viesti juha_m »

Tervapiru kirjoitti: Vai kannattaisiko hiilarit vetää ennen treeniä jolloin ne täyttäisivät glykogeenivarastoja, joita käytettäisiin sitten energiaksi treenin aikana? Hiilareiden nauttiminen treenin jälkeen tuntuu vähän tyhmältä, jos muuten on VHH:lla niin nuo hiilarit menevät glykogeenivarastojen täyttämiseen, mutta eihän niitä tarvita enää treenin jälkeen, vai vaikuttaako glykogeenit jotenkin elimistön palautumiseen urheilusuorituksesta? Useinhan puhutaan että treenin jälkeen pitäisi vetää hiilareita palautumiseen mutta osaako kukaan sanoa millä mekanismilla hiilarit vaikuttavat (jos vaikuttavat) palautumiseen?
En ole ravitsemustieteilijä tai muukaan alan ammattilainen, joten mun kirjoituksiin kannattaa suhtautua samalta pohjalta kuin nettiasiantuntijoihin yleensäkin. Mutta kyllä mulle urheiluvalmennuksen ammattilaiset ovat opettaneet että glykogeenivarastot olisivat palautumiselle tärkeitä, tarkempaa mekanismia en tiedä (menee varmaan jo puumajan puolelle se). Lisäksi alle kaksi tuntia treenin jälkeen glykogeenivarastojen täydentyminen on n. 3(?) kertaa tehokkaampaa kuin "glykogeeni-ikkunan" ulkopuolella.

Samat asiantuntijat myös sanoivat että treenin jälkeen hiilaria ja proteiniia tulisi nauttia suhteessa 4 : 1, ja hiilaria 3 - 5 g painokiloa kohti, ja rasvat tulisi pitää minimissä 2 - 3 tuntia treenin jälkeen. Siitä miten tämä suhtautuu VHH -ruokavalioon en osaa sanoa mitään, joten lopetan ennen kuin mennään täysin OT:ksi.
Olen syönyt pidemmän aikaa VHH:lla 500-1000kcal alle päiväkulutuksen eikä paino putoa millään
Erikoista. Väistämättä tulee mieleen että onkohan kulutus tai nautitut kalorit laskettu ihan oikein (En toki yritä väittää että ei olisi, ihmettelen vain)?
Potkupelkuri.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#280

Viesti Kehäkettu »

Tervis: Toi imeytymisteoria on ehkä vähän hatusta vedetty...mutta ehkä on munkin teoriat. Fakta on kuitenkin se, että päästäkseen todella tiukkaan kuntoon naturellisti, on syötävä todella vähän dieetin lopussa(poikkeuksena geneettiset ihmeet). Runsasrasvaisesta ruuasta tulee helposti nuo minimaaliset kalorit täyteen, joten supertiukaksi päästäkseen on syötävä älyttömän vähän.

Joskus kun vedin todella tiukkaan kuntoon niin söin käytännössä pelkästään kanaa ja riisiä. Eihan niistä paljoa mitään kaloreita tullut, eikä mulla silloin ollut käytännössä mitään lihaksiakaan kun painoin jotain 66kg, mutta saipahan syödä edes jotakin. Etkä muuten voi itse tietää tarkalleen milloin olet 500-1000 kaloria miinuksella ja laihduttuasi et enää kuluta lähellekään niin paljon kaloreita kuin ennen.

Juha: Elimistö adaptoituu rasvapolttoiseksi, eikä perinteiset urheiluravitsemuksen lait päde täysin esim. glykogeenivarastojen suhteen.

Uusin tieto glykogeenivarastojen palauttamisessa taitaa muutenkin olla jo muuttunut aikaisemmasta suosituksesta...jotain sen suuntaista että palautusjuoma ei olisi niin tärkeä kuin luullaan(varastot täyttyvät pidemmän ajan kuluessa) ja että tankkausta pitäisi tehdä ennen, kuluessa ja treenin jälkeen. En ole tohon uusimpaan hypeen vielä perehtynyt kunnolla...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#281

Viesti Mika »

Olen juha_m:n kanssa samaa mieltä siitä, etteivät laskut välttämättä ole aivan tarkkoja, jos tuo on tilanne. Syy voi tietysti olla jokin muukin, mutta tuosta lähtisin.

Jos heti harjoituksen jälkeen nauttii joko hiilareita, prodea tai näiden yhdistelmää, vaikuttaa se positiivisesti insuliini- ja kasvuhormonitasoihin. Hiilarin ja proden yhdistelmä vaikuttaisi toimivan parhaiten siksi, että se nostaa näitä tasoja kolmen päivän ajan, ja sillä on myös muita hyödyllisiä vaikutuksia (mm. laktaattien poistamisessa). Vaikutusta näyttäisi tehostavan se, että yhdistelmä nautitaan sekä ennen treeniä että sen jälkeen.

Näistä voidaan keskustella tarkemmin sitten Puumajassa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#282

Viesti Aikku »

Kehäkettu kirjoitti: Painonpudotukseen sinulle voisin ehkä suositella jotain Jutta Gustafsberg-tyylistä dieettiä. Se laittoi jonkun nettiinkin ilmaiseksi määrineen kaikkineen. Naiset eivät muutenkaan tarvitse rasvoja ja kolesterolia niin paljon kuin miehet esim. testontuotantoon.
Laitan tän korvan taakse, thanks.

Omat varsinaiset laihdutuskokemukset kohdistuu yhteen kertaan ja sekin oli tuossa keväällä pienen paniikin tahdittamana ADCC:n amatööri SM:eihin joissa olin lopulta 1,5kg alle rajan :D, no ne tiputetut about 5 kiloa tuli hyvin nopeasti takaisin kun nesteistä poistin.

Ajattelin nyt kokeilla tuota hyvä karppausta kun koskaan ennen en ole sitä kokeillut. Tuttu, joka on ikäiseni ja suurin piirtein kokoiseni, muttei niin aktiivinen urheilija kuin itse pahimmillani parhaimmillani olen, ja on saanut hyvä karppauksella painoa alas. Ja ihan siksi etten ole ennen kokeillut niin tavoitteelle annettu maksimiaika on ilmeisesti turhankin pitkä, mutta eipä tarvitse stressata siitä.

Tuossa kun porkyn innoittamana aloin pitämään treenipäivyrin yhteydessä ruokapäivyriä niin jotenkin en ole tyytyväinen. Ja ihan syystäkin. Koulussa onneksi on 2-3 krt päivässä ilmainen sapuska, joten kohdistan toiveeni siihen että oppisin syömään fiksummin.
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#283

Viesti porky »

Aikku kirjoitti: Tuossa kun porkyn innoittamana aloin pitämään treenipäivyrin yhteydessä ruokapäivyriä niin jotenkin en ole tyytyväinen. Ja ihan syystäkin. Koulussa onneksi on 2-3 krt päivässä ilmainen sapuska, joten kohdistan toiveeni siihen että oppisin syömään fiksummin.
Hyvä että oot huomannu ton. Oon pari kertaa meinannu laittaa sulle, että sun pitäs syödä vähän useammin ja monipuolisemmin. Mutta kun sulla on toi muuttohässäkkä menossa, niin en oo viittiny. Mä ainakin saisin ite raivarin kun tollasen räjähdyksen keskellä joku tulis niuhottamaan siitä miten syö.

Mutta nyt sulla on hyvä vertailupohja siihen tulevaan muutokseen. Mä voisin vähän lyödä vaikka vetoa, että kun saat noi ruokailuasiat kuntoon, niin jaksat paljon enemmän ja paremmin ku oot ite ennustanu :) .
Saija Tarvainen
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#284

Viesti SammyB »

Välikevennys; Witch does not approve
Kuva
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#285

Viesti Clancy B. »

Akuutti 5.10.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/karppaaj ... pinallinen" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube][/youtube]

http://studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1198721" onclick="window.open(this.href);return false;
Selätä diabetes ruokavaliolla
Hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta vaikuttaa Antti Heikkilän mukaan dramaattisesti elimistön koko hormonitasoon. Insuliinihormonin nousu nimittäin laskee muiden hormonien tuotantoa, kuten testosteronin ja kasvuhormonin, jotka säätelevät lihasten kasvua.

− Yleensä silloin ihmisillä läski kasvaa ja lihakset pienenevät ja koko hormonitoiminta on sekaisin. Kun vähentää hiilihydraatteja, se alkaa automaattisesti vähentää myös insuliinin määrää veressä. Elimistö säätelee, ja sillä tavoin syntyy tasapaino. Ihmiset voivat hyvin, Antti Heikkilä summasi lähetyksessä.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa