Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lihaskasvu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#16

Viesti Mika »

tohtorismies kirjoitti: Njoo, Mika Minäpä olen. Yleensä ne maksimiraudat ovat nostelijoilla "maksimeja". Eli kaukana siitä mihin kykenevät. Kampittelijat ja muut kovikset erikseen.
Voi olla. Itse en uskaltaisi yleistää.
Eli ottaa sen kympin sarjan "maksimin" harteille ja vetää väkisin välissä hengitellen sen 13-15 minkä sillä todennäköisesti saa kun ottaa to teh deth asenteen.
No, eihän tuo sitten ole 20 toistoa, jos se on 13-15 toistoa :D

OK, tohtorismies, tarkoitukseni ei ole vinoilla, mutta koska nyt olemme täällä minun valvomallani alueella, pyytäisin sinua käyttämään kappalejakoa sekä välimerkkejä. Lukihäiriöstäsi olet aiemmin maininnut, joten oikeinkirjoituksesta ei tarvitse sen enempää keskustella, mutta luuletko että voisit hieman tarkempaa jälkeä saada aikaiseksi, jos oikein yrittäisit? Kappalejako ja välimerkit jo silti nekin tekisivät viesteistäsi huomattavasti miellyttävämpiä lukea. Asiaa sinulla kun kuitenkin on, joten mielelläänhän viestejäsi lukee.

Alla on viestisi ainoastaan kappalejaoilla ja välimerkeillä höystettynä - tuo nyt on vain yksi esimerkki. Kursivoinnin lisäsin.


:badgrin: ;) brushteeth :smt003 :D :) Hollolan pojat tietää asiansa.... :smt003 Eiköhän se tuosta ole modattu treeni ole. brushteeth

Njoo, Mika Minäpä olen. Yleensä ne maksimiraudat ovat nostelijoilla "maksimeja". Eli kaukana siitä mihin kykenevät. Kampittelijat ja muut kovikset erikseen. Eli ottaa sen kympin sarjan "maksimin" harteille ja vetää väkisin välissä hengitellen sen 13-15 minkä sillä todennäköisesti saa, kun ottaa to teh deth asenteen. Ainakin itselle se lisäsi aivan sairaasti voimmakestävyyttä. Nehegittelyt siellä välillä nääs laajentavat rinatakehää ja antavat aikaa myöskin "levähtää".

Ainakain mulle toi treeni, silloin kun joskus kokeilin, oli kyllä niin extremeä että jessus. Ihan tuli ensimmäiset kohtaamiset kohtaamiset kahvakugelin kanssa mieleen. Semmosta v!ttumaista en luovuta arrgh hulk moodi meininkiä eikä mitn bodareitten 4x10 lihas väsymys ja pumppi. Ja kaikessa minimalistisuudessaaan erittäin koukuttava juttu.

Ja nyt heitän mutulla että jokin sen äärimmäisen hapenhaukkomisen sekä lihasväsymyksen kanssa tekee sen kasvun, sekä potkaisee testosteronin tuotantoa ylöspäin verrattuna moneen muuhuun.

Siitä lihaskestävyydestä sen verran, että se antaa enemmänkin sellaista äärirajoilla punkamiseen sitä kestävyyttä enemmän kuin esim keskipitkät sarjat matalalla teholla. Ja ei, en sillä nyt tätä kirjoittanut että tohtorismies tietää kaikesta kaiken, vaan aivan siksi koska ohjelma nyt vain on todettu todella toimivaksi suuri siihen lihasmassa sekä voimman kasvattamiseen, kun tämän topikin nimi oli lihaskasvu, ihan vaan jos joku ei ole moisesta kuullut ja haluaa sitä massaa itselleen. KKun se toimi ainakin minulle sillä lyhyellä kokeilulla uskomattoman hyvin verrattuna mihinkään muuhun.

Eilen oli kuumetta ja tänään ei joten lepo vaan vielä ja huomenna tu teh deth.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lihaskasvu

#17

Viesti tohtorismies »

Okei, minä yritän ilmaista itseäni selkeämmin. Sekava mielenlaatu(kuten hulkilla) yhdistettynä koulussa lusmuiluun sekä kaksisormi järjestelmään ei ole paras mahdollinen yhdistelmä kirjoittamiseen. Onhan se raaka yleistys, muuta noin ylöjään huomattavasti parempaan sarjojakin tehdessä pystyy jos haluaa. Edellyttäen että haluaa, todella harva pistää niitä maksimeja tehdessään KAIKKEA peliin. Aivan kaikkea siis, eli jedi mind tricks ja intestinal fortitude. Minulla ei ole lukihäiriötä, hätäinen kirjoittaja siksi typot.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#18

Viesti Mika »

Äh, muistin väärin, pahoittelen... :oops:

Ja oli muuten mukava jutella puhelimessa. Tuli käytyä varmaan puolet Potkun aktiivisista ketjuista läpi puolessa tunnissa :D Ja siis ihan omaan harjoitteluun peilaten (ei siis muita kirjoittajia koskien, muille tiedoksi).

Aiheeseen. Lihaskasvussa tärkeää on lihassyiden jatkuva rikkominen ja proteiinisynteesi. Näihin tavoitteisiin päästään - kuten aina - useamman reitin kautta. Varmasti tuokin kuvaamasi metodi toimii tässä tarkoituksessa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Lihaskasvu

#19

Viesti flammee »

Toi 20 toiston kuolema -treeni kuulostaa kyllä melkoisen loukkaantumisriskialttiilta jutulta.

Mutta asiasta toiseen, uusimmassa juoksija-lehdessä kerrottiin kuinka joku miekkonen päätti alkaa oikein urakalla kuntoileen - kävelemällä joka päivä 5-6 tuntia. No kävelytreeni tuotti tulosta, kahdessa kuukaudessa lihasmassa kasvoi kaksi kiloa, ja läskiä taisi myös lähtä, en ihan tarkkaan muista kuinka se oli ilmaistu. Eli ei sitä välttämättä tarvi punttia ja 1-20 toiston sarjoja lihaskasvatukseen, mikäli tätä juttua on uskominen.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Lihaskasvu

#20

Viesti Kehäkettu »

Mika kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Otetaan kyykky tai mave pää liikkeeksi ja sillä tehdään 1x20 toistoa. Paino on sellainen mikä olisi normaali kymmenen toiston maksimi. Mutta sillä tehdään kaksikymmentä toistoa.
En sitten tiedä, mikä on normaali kymmenen toiston maksimi, mutta tässä tapauksessa se on selvästi 20 toiston maksimi. Kai sitten jotkut harjoittelevat kymppejä 20:n vastuksilla. Itse en vaan ole niin usein näitä tavannut, mutta eihän se mitään kerro.
Tämä perustuu osittain siihen, että normaali kymppi tehdään esim. jollain 4-1-2 temmolla putkeen. Tossa hengityskyykyssä pidetään taukoja pidempään toistojen välillä, eli se menee rest-pausen puolelle(jos käsite on tuttu) joka mahdollistaa pidemmän sarjan.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lihaskasvu

#21

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti: Äh, muistin väärin, pahoittelen... :oops:

Ja oli muuten mukava jutella puhelimessa. Tuli käytyä varmaan puolet Potkun aktiivisista ketjuista läpi puolessa tunnissa :D Ja siis ihan omaan harjoitteluun peilaten (ei siis muita kirjoittajia koskien, muille tiedoksi).

Aiheeseen. Lihaskasvussa tärkeää on lihassyiden jatkuva rikkominen ja proteiinisynteesi. Näihin tavoitteisiin päästään - kuten aina - useamman reitin kautta. Varmasti tuokin kuvaamasi metodi toimii tässä tarkoituksessa.
Kyllä kyllä, mulla on maaninen väihe päällä tänään.. :badgrin: . Mutta joo niinhän se on. Tuo on ainakin oma kohtaisesti toiminut lyhyellä kokeilulla. Ja jos jaksaa kuukkeliin kirjoittaa sen super squats niin tarinaa alkaa löytyä.. Ja sepä siinä viehättääkin tohtorismiestä kun ei ole sitä body treeniä siinä negatiivisessä mielessä enemmänkin suoristuskykyyn tähtäävää. No jos jotakuta epäilyttää niin eikun vaan kokeilemaan, minä ainaskin aloitan huomenna,hulk moodi päälle ja menoksi. Ja tuo kehäketun kuvaus pitänee varmastikkin paikkansa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Lihaskasvu

#22

Viesti kollegiassessori »

Nom nom.

Voiko tämän tutkimuksen ymmärtää niinkin, että kinkku kasvaa painosta riippumatta, kunhan lihasväsymys on saavutettu?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#23

Viesti Mika »

Tarkoittanet painolla vastusta.

Niinhän tuossa tutkimuksessa on havaittu. Tarkemman selostuksen voi lukea täältä:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#24

Viesti Mjölnir »

Olen havainnut positiivisia tuloksia (näin mutu-tuntumalla), vaikka olen tehnyt ainoastaa kahvakuulaharjoittelua (pienillä, max 24 kg kuulilla) ja Svedbergin sarjoja (max 30 kg tangolla).

Juuri perjantaina eräs ystävä, joka on tehnyt paljon painoharjoittelua ja on iso, lihaksikas mies, joutui jättämään svedut kesken kyydissäni.

Tosin, ei mulla mitään dataa ole siitä, paljonko lihasmassa on kasvanut tai ei ole.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lihaskasvu

#25

Viesti tohtorismies »

Se on selkiö Mjölnir se. Kaikki riippuu siitä miten ja mitä varten sitä kroppaansa harjoittaa. Sinähän olet juurikin harjoitellut sitä lihaskestävyyttä varten, strength endurance. Ja se tapahtunut lihaskasvu on "sivutuotetta" lisääntyneelle suorituskyvylle, monestihan ne lihaskasat on aika säälittäviä kontekstissa fyysinen suorituskyky. Mutta esim voimmannostajat ovatkin asia erikseen... Vaikka lihaksikkaita ovat. Niillä se kasvu on ollutkin sitten sivutuotetta myöskin mutta omaavat monia kamppailijalle erittäin tärkeitä atribuutteja, räjähtävyys ja maksimivoima.
Mika eikös tuo 90% tuossa tutkimuksessa meinaa 90 prosenttia sarjamaksimista? Koska jos tuo olisi 1 toiston maksimista niin veikkaisin että silloin oltaisiin prosentuaalisesti optimaalisella alueella maksimivoiman saavuttamiseen eikä sarcoplasmisen hypertrofian saavuttamiseen. Vai?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#26

Viesti Mika »

Tuossa se 90 pinnaa viitannee ykkösmaksimiin.

Proteiinisynteesista:
The increase in the rate of protein synthesis in MIX and MYO at 4 h post-exercise with 90FAIL and 30FAIL was greater than 30WM, with no difference between these conditions; however, MYO remained elevated (199%) above rest at 24 h only in 30FAIL.
Lukeakseni tuossa tutkimuksessa ei kuitenkaan mitattu lihasten kokoa ja mahdollisia muutoksia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lihaskasvu

#27

Viesti tohtorismies »

Mutta toisaalla samassa tutkimuksessa..

"It should be noted that the 30FAIL condition induced the greatest sustained (elevated at both 4 h and 24 h) rise in SARC (which includes mitochondria proteins). We propose that this finding provides support for the idea that 30FAIL exercise mode may function as an exercise mode to increase proteins from all fractions in muscle including mitochondrial and myofibrillar proteins leading to both enhanced oxidative capacity and hypertrophy. Such a proposal would of course require testing in a chronic situation."

Ja tuosta 90% maksimista niin sehän on kuten tutkimuksessakin on sanottu tehokkain alue myofibrillaariselle kasvulle. Eli oikealle miesten lihakselle. Kun kummiskin 80-110% 1rm on tehokkain alue voiman lisäämiselle. Ja Oikeat voimmailijathan pysyvät painoluokissa joten heille se lihasmassa on enemmänkin haitta kuin plussa, ovat muutaman kilon ylipainoisia ennen kisoja ja sitten vetävät painon luokkaansa.
Olisko aiheellista tehdä rajanveto että puhutaanko sarcopalsmisesta hypertrofiasta vai myofibrillaarisesta? Sama asia vain eri paketissa. En jaksa uskoa että kukaan kasvattaa suurta lihasmassaa 90+% harjoitellessaan, ainakaan tuon tutkimuksen mukaan näin pikaluettuna on mahdollista lisätä lihasmassaa kuten tottakai tapahtuukin mutta tehokkaampi tapa on keskiraskaat painot ja "pumpin" hakeminen. Eli body hmostelua siis. 90+% alueella kun ei ole mahdollista harjoitella niin paljoa että proteiini synteesi mahdollisimman edullisella tavalla lihaskasvulle syntyisi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#28

Viesti Mika »

tohtorismies kirjoitti: Olisko aiheellista tehdä rajanveto että puhutaanko sarcopalsmisesta hypertrofiasta vai myofibrillaarisesta?
Voisi olla, sillä mielestäni kirjoitat hypertrofiasta hieman erikoisesta näkökulmasta (en siis ole yllä olevan viestisi kaikista väitteistä täysin samaa mieltä). Voi tietysti olla että olen ymmärtänyt jotakin väärin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lihaskasvu

#29

Viesti tohtorismies »

Voip olla. Tai olla olemattakii. Minä ajattelen vaan sitä "maksimi" kasvua. En muuta. Kun kerran topikin nimi on lihaskasvu. Oletko muuten Mika lukenut Mel c Siffin supertrainingin? On ot sori sori, mutta mielenkiintoista settiä vaikuttaapi olevan se. Kallis kuin piru ja en ole koskaan raskinut tilata.


Joo no mites ne lihakset saadaan kasvamaan tehokkaasti sitten? Ja miten se tehokas määritellään kontekstissa potku? Ja unohdetaan maksimi voima keskustelussa pois, uimaranta lihakset ovat siis kyseessä. Ja minähän en TODELLAKAAN ole mikään spesialisti asiassa saatikka lihaksikas. Herätän vain keskustelua.

Edit. Tokihan ne bodaritkin vaihtelevat painojaan sekä sarjojen mittoja mutta noin ylöjään se vaikuttaa olevan se toistomäärä millä he kehittävät lihaksiaan siellä 6-20 toistoa. Jokaisella kun omat tekniikat, lepo aikojen kanssa kikkailut sarjojen määrät ym ym. Mutta aika hurja on noin ylöjään se sälli joka tekee 6-10 esim penkissä 9 sarjan maksimin ollessa 100kg 90 kilolla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaskasvu

#30

Viesti Mika »

En ole lukenut kyseistä teosta. Käsittääkseni kyseinen henkilö on alan ammattilaisia kuitenkin.

Tuo aloitusviestin tutkimus on tietääkseni ainoita, joissa todetaan pitkien sarjojen pienillä vastuksilla edesauttavan lihaskasvua (tai oikeastaan he puhuvat proteiinisynteesista) paremmin kuin lyhyiden sarjojen raskailla vastuksilla. Itse en ihan purematta niele tätä. Toivottavasti tämä paljon puhetta aiheuttanut tutkimus poikii lisää tutkimuksia samasta aiheesta. Sitten olemme kaikki taas vähän viisaampia.

Mitä tulee hypertrofiaan, niin melkeinpä sanoisin että teoreettisesti sarkoplasminen ja myofibrillaarinen lihaskasvu voidaan erottaa toisistaan, mutta todellisuudessa molemmat esiintynevät urheilijoilla samanaikaisesti. Tottakai eroa on siinä, miten ja mitä harjoitellaan, joten suhteellisuus vaihtelee. Omasta mielestäni painonnostajat tai voimanostajat eivät ole kukkakeppejä eivätkä kehonrakentajat heikkoja. Näin ei täällä kukaan ole väittänytkään, kunhan nyt totesin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa