Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tabata-intervallit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tabata-intervallit

#61

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: Esimerkiksi jos ei pysty tekemään yhtään leuanvetoa, niin ylätaljalla voisi aloittaa harjoittelun, jotta saa edes sen yhden menemään.
Kehonpainolla voi yhtälailla tehdä miinustoistoja ja autettuja toistoja. Liikeratakin on noissa sama toisin kuinylätaljassa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Tabata-intervallit

#62

Viesti YJT »

Kehonpainoliikkeiden skaalattavuudesta puheenollen, hankin äskettäin kirjan Convict Conditioniong. Markkinointi on aitoa Dragondooria, mutta kirjassa on tavoitteena saada tehtyä kuusi kovaa kehonpainoliikettä, mm. yhden käden leuanvetoja ja yhden käden käsilläseisontapunnerrus. Jokainen liike on jaettu kymmeneen portaaseen (=skaalattu) siten, että ensimmäinen porras on useimmissa liikkeissä hyvin helppo ja homma vaikeutuu pikku hiljaa.

Kannattaa tutustua, mikäli aihe kiinnostaa. Kirjaa saa myös budovideosista, mikäli ei halua tilata Dragondoorista.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#63

Viesti tohtorismies »

YJT kirjoitti: Kehonpainoliikkeiden skaalattavuudesta puheenollen, hankin äskettäin kirjan Convict Conditioniong. Markkinointi on aitoa Dragondooria, mutta kirjassa on tavoitteena saada tehtyä kuusi kovaa kehonpainoliikettä, mm. yhden käden leuanvetoja ja yhden käden käsilläseisontapunnerrus. Jokainen liike on jaettu kymmeneen portaaseen (=skaalattu) siten, että ensimmäinen porras on useimmissa liikkeissä hyvin helppo ja homma vaikeutuu pikku hiljaa.

Kannattaa tutustua, mikäli aihe kiinnostaa. Kirjaa saa myös budovideosista, mikäli ei halua tilata Dragondoorista.
Onko hankkimisen arvoinen?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Nicodemus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 96
Lauteille: Elokuu 2008

Tabata-intervallit

#64

Viesti Nicodemus »

Tuon voisikin hankkia hyllynkoristeeksi jo. Yleensä kaikki noihin kirjoihin kirjoitettu on kirjoitetty myos ilmaiseksi nettiin, mutta tuo voisi olla mukavaa iltalukemista.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Tabata-intervallit

#65

Viesti YJT »

tohtorismies kirjoitti:
YJT kirjoitti:hankin äskettäin kirjan Convict Conditioniong.
Onko hankkimisen arvoinen?
On komean näköinen hyllyssä, joten kannattaa. Sitä paitsi, lukeminen kannattaa aina, kuten kirjakerhon mainoksessa taannoin todettiin. Vakavasti puhuen, riippuu. Itse en ole katunut hankintaa, vaikka kirjassa onkin ärsyttäviä juttuja.

Olen tosiaan vasta äskettäin hankkinut kirjan, joten en osaa sanoa, pystynkö lopulta tekemään kirjan oppien avulla esim. sataa yhden käden punnerrusta, mutta mielestäni (ja monen muun mielestä) kirjassa esitetty progressio vaikuttaa järkevältä.

Ennen hankintaa lueskelin kirjasta useita arvosteluja ja keskusteluja erilaisista keskusteluryhmistä ja blogeilta. Lähestulkoon aina tuli esiin, että kirjan taustatarina vaikuttaa epäilyttävältä (kirjoittaja on tarinan mukaan kehittänyt systeemin vankilassa ollessaan, ja treenatessaan samalla useita vankitovereitaan tällä systeemillä). Lisäksi osaa ihmisistä häiritsi kirjassa esiintyvä vankilaelämän glorifiointi, mitä minun mielestäni kuitenkaan ei pahemmin ollut. Lisäksi kirjassa markkinoidaan kehonpainotreenaamista parhaana mahdollisena treenimetodina, lähinnä mollaamalla aika vahvasti oikeastaan kaikkea muuta treenaamista kuin kehonpainoharjoittelua; erityisesti kuntosalitreeniä. Lisäksi kehonpainotreenin tehokkuutta hehkutetaan lähinnä anekdootinomaisilla kertomuksilla menneen ajan strongmaneista (joista itse asiassa suurin osa on ilmeisesti treenannut varsin paljon painoilla, eli kehonpainoharjoittelu on ollut vain yksi treenitapa). Joka tapauksessa, en muista lukeneeni yhtäkään arvostelua joissa olisi moitittu itse treenisysteemiä, vaikka kirjaan sinänsä oltaisiin suhtauduttu varsin kriittisestikin.

Kirja on muistaakseni varsin uusi (vuodelta 2009?), ja kun huomioidaan että kirjan oppien mukaan jokaista kymmenestä portaasta tulee treenata vähintään kuukauden tai useita kuukausia (jopa niitä kaikkein helpoimpia tasoja), ei ole ihme että en löytänyt yhtäkään kirjoitusta jossa kirjoittaja olisi päässyt treenissä viimeiselle portaalle tai jopa sen läpi.

Eli lyhyesti: mielestäni kirjan esittämä treenisysteemi vaikuttaa sen verran hyvältä että itse en ole katunut hankintaa, ja uskallan suositella sitä kehonpainotreenistä kiinnostuneille.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#66

Viesti tohtorismies »

Jep.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Tabata-intervallit

#67

Viesti obmijoy »

YJT
jaksatkos laittaa minkäänlaista referointia pääsis
tällainen kielitaidotonkin tajuun mikä logiikka etenemis järjestys tuossa on???
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Tabata-intervallit

#68

Viesti YJT »

obmijoy kirjoitti: mikä logiikka etenemis järjestys tuossa on???
Ohjelmassa on kuusi "kuningasliikettä": yhden käden etunojapunnerrus, yhden käden leuanveto, pistoolikyykky, silta johon taivutaan suorilta jaloilta, jalkojennosto suorin jaloin tangosta riippuen (hanging leg raise), ja käsilläseisontapunnerrus yhdellä kädellä. Tavoitteena on jokaisessa em. liikkeessä saada tietty määrä toistoja.

Jokainen liike on jaettu kymmeneen portaaseen, joista viimeinen porras on se kuningasliike ja portaikon alapäässä on periaatteessa kaikkein helpoimmat variaatiot. Jokainen porras on vielä jaettu kolmeen tasoon, ja kun saa kyseisen portaan ylimmän tason läpi, voi siirtyä seuraavan portaan alimmalle tasolle. Etenemistä ei saa kuitenkaan tehdä niin nopeasti kuin mahdollista, vaan niillä kaikkein helpoimmillakin portailla on pysyttävä riittävän kauan ja edettävä pikku hiljaa vaikka rahkeet riittäisivät nopeampaan etenemiseen. Samoin on aloitettava alimmalta portaalta, vaikka pystyisikin hyppäämään suoraan vaikkapa kuutos-portaalle. Tätä etenemisnopeutta ei ole kirjassa kerrottu kovin selvästi, mutta jossain todetaan että jokaisella portaalla on viivyttävä vähintään kuukausi.

Alla muistinvaraisesti etunojapunnerrusten progressio. En ole ihan varma kaikista liikkeistä, mutta tästä saanee käsityksen systeemistä.
porras 1: etunojapunnerrus seisten seinää vasten
porras 2: etunojapunnerrus 45 asteen kulmassa esim. pöytää vasten
porras 3: etunojapunnerrus polvet maassa
porras 4: etunojapunnerrus lyhyellä liikeradalla (esim. koripallo rinnan alla)
porras 5: normaali etunojapunnerrus
porras 6: etunojapunnerrus kapealla otteella
porras 7: etunojapunnerrus siten että peukalot ja etusormet ovat yhdessä (diamond pushup)
porras 8: etunojapunnerrus siten että toinen käsi on koripallon päällä (uneven pushup)
porras 9: etunojapunnerrus siten että toinen käsi osoittaa sivulle ja ottaa tukea koripallon päältä
porras 10: etunojapunnerrus yhdellä kädellä

En muista kaikkien liikkeiden nimiä joten käytän liikkeiden kuvauksia (ja niistä on muutenkin enemmän hyötyä kuin pelkästä nimestä).

Jokainen noista liikkeistä on vielä tosiaan jaettu kolmeen tasoon (beginner, intermediate, progression standard). Beginner standard on niin helppo että siirryttäessä edelliseltä portaalta uudelle, beginner standard pitäisi mennä läpi suoraan. Kun saa progression standardin läpi, voi siirtyä seuraavalle portaalle.

Beginner standardissa on yksi sarja, intermediate standardissa on 2 ja progression standardissa 2 tai 3 sarjaa. Lähtökohtaisesti alemmilla tasoilla sarjat ovat pidempiä, ja kun liikkeet muuttuvat haastavammiksi, sarjojen pituudet putoavat asteittain.

Esimerkiksi etunojapunnerruksissa toistot menevät suurin piirtein näin:
ensimmäinen porras:
beginner 1 x 10 toistoa
intermediate 2 x 25 toistoa
progression 3 x 50 toistoa
toinen porras:
beginner 1 x 10 toistoa
intermediate 2 x 20 toistoa
progression 3 x 40 toistoa
jne.

(Pitäisiköhän tämä kehonpainotreenaaminen eriyttää omaksi ketjukseen?)
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#69

Viesti tohtorismies »

No jo.

Eilen tein ensimmäistä kertaa eleäessäni tabata treenin. Aika hanurista :).

Ekana raaka rive 50kg.

Ja sitten tangon pää nurkkaan 15kg paino päähän ja "koukkuja".

Tein vahingossa viiden minuutin erät. Oli edelleenkin aika hanurista..

Pitää ensi treenissä tehdä koukkujen jälkeen myös "suorat" samalla meiningillä.

" onclick="window.open(this.href);return false; Eli niinkuin Enaimaitti niitä vetää.

Ja tässä http://www.urbancombatives.com/corestrength.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Hertzyscowicz
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2010

Tabata-intervallit

#70

Viesti Hertzyscowicz »

tohtorismies kirjoitti: No jo.

Eilen tein ensimmäistä kertaa eleäessäni tabata treenin. Aika hanuristaä :).

Ekana raaka rive 50kg.

Ja sitten tangon pää nurkkaan 15kg paino päähän ja "koukkuja".

Tein vahingossa viiden minuutin erät. Oli edelleenkin aika hanuristaä..

Pitää ensi treenissä tehdä koukkujen jälkeen myös "suorat" samalla meiningillä.

" onclick="window.open(this.href);return false; Eli niinkuin Enaimaitti niitä vetää.

Ja tässä http://www.urbancombatives.com/corestrength.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Se mitä olen muualta lukenut on, että jos "Tabata-treenin" jälkeen jaksaa vielä tehdä toisen, niin sitä ensimmäistä ei ole tehnyt tarpeeksi lujaa, ja ei varsinkaan pitäisi käydä niin että tulee vahingossa vedettyä kaksi settiä ylimääräistä. Wikipedia tietää kertoa, että intensiteetin pitäisi olla 170% VO2max eli ultra-intensiivistä.

Eli ensi treeneissä lisää rautaa tankoon raakariveille ja laattasanko käden ulottuville. Setti on kaksikymmentä sekuntia täysillä ja sitten kymmenen sekuntia ajastimen piippauksesta tangon pitäisi olla jo riippumassa ja lähteä heti liikkeelle (kannattaa pitää tangosta kiinni koko lepoajan ettei lähde "harhailemaan").
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tabata-intervallit

#71

Viesti marcus »

Soutu-tabata on hauska ja helppo testata, 20s duunia 10s lepoa, yhteensä 4min. Kyllä siinä saa ittensä aika hengästyneeksi... Itselläni tuli matkaa soudettua siinä vain 1000m suunnilleen, kun normaalisti sen soudan ehkä 3:45 nurkille. Mutta paljon rakemmalta tuntui tabatana...
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#72

Viesti tohtorismies »

Joo, en minä kyllä niitä kahta viimeistä enää vetänytkään.. Oikeastaan mitenkään.


Jotain ryvin ja ähelsin tangon kanssa. Mietin mielessäni että ei ei tämä ole oikein... :)

http://www.rosstraining.com/articles/ta ... rvals.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos Hertzyscowicz vinkeistä ja linkeistä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#73

Viesti L.K. »

Voihan tabataakin vetää "kevyemmin" jos haluaa esim vetää 4 kiekkaa?

Mut se on kyl totta että jos tekee oikeasti täysillä niin tuskin tarvii kahta enempää, yhdenki jälkee on aika kuollut.

Tosin ainahan se riippuu liikkeistä sekä painoista.

Yksi yllättävän veemäinne liike tabatana on perinteinen etunojapunnerrus ja astetta v1ttumaisempi burpeet kun
ne tekee vielä niin lähelle sprawlia kun voi eli todella räjähtävästi jalat taakse leveälle,lantio maahan ja yläkropaaa ylös.
Siitä yhdellä hypyllä takas kyykkyyn jne.

Kevyemmällä kuulalla ongelmaksi tabatassa tulee se ettei sitä vaan saa tehtyä tarpeeksi montaa kertaa eli isompaa kuulaa kehiin tahi tuplakuulilla. Itse huomasin hyväksi esim. high pullin kahdella kuulalla.
Oli ihanaa:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Hertzyscowicz
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2010

Tabata-intervallit

#74

Viesti Hertzyscowicz »

Käsittääkseni se Tabatan alkuperäinen pointti on nimenomaan vetää setti niin täysiä ettei enää löydy paukkuja toiseen kiekkaan. Jos haluaa tehdä Tabataa esim. neljää eri liikettä (tässä A, B, C ja D), niin järkevin taitaisi olla vetää yksi Tabatasessio malliin A-B-C-D-A-B-C-D.

Itse asiassa, tässä on muutama linkki T-nationiin (NSFW eli katsokaa ettei pomo/puoliso/äiti osu olan taakse):

Tabata-menetelmä
Kuusi erilaista Tabata-sessiota

Ja muutama vinkki ylemmästä artikkelista:
Dan John kirjoitti: Weight on the bar? Let's just say this: a guy with a 465 pound front squat puked with only 95 pounds on the Tabata front squat. Generally, I urge people to go "light," like 65 to 95 pounds the first time. There are those in this world who've gone up to 155 pounds and still got "eights" in the last twenty seconds, but those are very rare people!
[...]
And remember this: you really shouldn't consider doing much after the Tabata workout. Your lungs will be going like a locomotive engine.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#75

Viesti tohtorismies »

Joo, minä kylläkin pidin melkein 7 minuutin tauon tuon ekan kidutuksen jälkeen.

Silloin oli jo "ruutia" tehdä tonen kiekko aivan eri liikettä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa