Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

MikaR

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikaR
munillepotkija
Lauteille: Toukokuu 2008

MikaR

Viesti MikaR »

BJJ Leiri jatkuu

Aamu 90min

Aamuisin on tukossa ja iltaisin ei jaksa :D

Eli tehtiin kaikkea kivaa jälleen. Jatkettiin sitä, mistä edellisessä viestissäni kerroin, nyt vaan lähdettiin hakemaan hookeja jo tosissaan. Muutamia hyviä kikkoja hookeja varten jäi takataskuun. Sparratessa tein teknisimmän ja älyllisimmän triangelini ikinä: Sain sen kiinni, mutta en jäänyt ihmettelemään sormi suussa miksi kaveri karkaa, vaan nappasin jalan heti haltuun, samalla kulmasin. Kaikki meni kuin oppikirjasta, ilkeää niskasta kiskomistakaan ei tarvinnut kun sai teknisesti oikein kiinni, eikä ollut pelkoakaan että kaveri olisi karannut. Polvia yhteen ja taputus! Minä osaan! Hallelujaa! Vielä kun saisi triangelin set-upin haltuun, kun näkyy homma toimivan siitä etiäpäin kun toisen käden saa ohitettua. Triangeli <3 Vähän niinkuin gogoplata, mutta puristus niskan puolelta.

Lisäksi itsetunnolle tekee hyvää saada välillä niin sanotusti "muijalta pataan" :D

Iltapäivä 90

Luulin ainakin tietäväni kaikki positiot, mutta viron tuliaisina tulikin raakaa tekniikkaa reverse ( ? ) halfguardissa. En tiennytkään että tuokin on joku positio, josta voi jopa hallita. Vähän hakusessa tämä luonnollisesti on, mutta kaikki on joskus opittava ensimmäistä kertaa.

Yleisesti pitää sanoa, että Martin ja Priit ovat hyviä opettamaan; mieluummin vähän mutta kunnolla, kuin kaikkea kehnosti.

Homme hommikul jälle!
Vasara riivisi
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2006

MikaR

Viesti porky »

MikaR kirjoitti: Lisäksi itsetunnolle tekee hyvää saada välillä niin sanotusti "muijalta pataan" :D

oikein 8-)
Saija Tarvainen
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Nyt on laiskoteltu sekä kirjaamisessa, että treenaamisessa.

Bjj 90min

Lämmöt otettuamme teimme armbaria sidestä ja N&S:sta. Sparrissa onnistuin palauttamaan guardia erittäin onnistuneesti, enemmän vain täytyy keskittyä perhosen kaivamiseen, siitä palauttaminen onkin jo helppoa.

Luin huvin ja harrastuksen vuoksi päivyrini ja pistin merkille, että minua on helppo luulla sosiopaattiseksi alkoholistiksi, siinä määrin oli alkoholi ja outoilu yliedustettuna. Hyvä ettei tule kenellekkään yllätyksenä :D

Elokuisen NLO:n jälkeen minussa on herännyt pieni kilpailija, ja tekisi mieli panostaa kilpailuja varten tosissaan. Siispä aion ideoida itselleni harjoitus-suunnitelman. Kysymyksenä siis, kuinka paljon on syytä treenata, ettei palautumiset kärsi, ja onko mielekästä harjoittaa lihaskuntoa erikseen? Ajatuksena olisi kilpailla alkuvuodesta, mieluiten lukkopainissa, mutta miksei BJJ:säkin (mikäli silloin jotkin kisat jossain järjestetään).

Tekniikasta itsellä kusee selkeimmin guard-työskentely, sekä päältä että alta (vaikka tänään hyvää ideaa tulikin allaolemiseen sparrin yhteyteen). Ajatuksena olisi siis paikata sitä reikää ensisijaisesti, josta vene eniten vuotaa, joten tämän ja seuraavan viikon yritän perehtyä guardiin.
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Puntti 60 min

Rinta ja olkapäät! Voimaa tuli!

BJJ 90 min

Armbar n&s:sta, kuristus KoB:stä, Juji KoB:stä. Sparratessa yritin keksiä miksi guardityöskentelyni on huonoa. Ratkaisuksi keksin otteet: Kun vastustaja nappaa puvustani kiinni, niin en saa otteita rikottua sitten millään, ja sitten minua viedään. Alta oikeastaan sama ongelma, mutta jaloilla saan puolustettua yllättävänkin pitkälle, mutta oikeastaan improvisoimalla. Kokeilin estää ohitusta kääntymällä niskoilleni vastustajan alle, mutta se ei ole ratkaisu, kun en tiedä miten siitä kannattaisi jatkaa.

Submission of the Night: Peruvian Necktie! 8-)
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

MikaR

Viesti Benu »

Postuuraa, lantio eteen. Ota itse otteet, älä anna kaverin päättää niistä. Siinä muutama perusvinkki :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Joo, postuuraa ja lantiota eteen pyrinkin hyödyntämään, mutta siitä seuraa se, että peli jämähtää vastustajan guardiin, mikä on vastustajalle hyvinkin suotuisa paikka kaikkeen kivaan. Onko mulla jotenkin heikot sormet, kun mun otteet rikotaan helposti, ja minä en saa muiden otteita rikottua laisinkaan? Vai onko meidän seurassa vain kaikki niin jäätävän hyviä? :D

Itse asiassa tämä turhauttaa kaikista eniten BJJ:ssä, ja miksi nostan lukkopainin mieluisammaksi lajiksi: Musta tehdään aina paketti, ja mulla ei ole hajuakaan miten se tapahtuu!
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Enpä tiedä noista otteista. Itsellä ei nyt ole mitenkään erityisesti voimaa käsissä, mutta otteet saan pidettyä suht hyvin. Kai siihenkin kehittyy sitä tatsia, pitää kääntyillä mukana. Toki voimalla voi kompensoida :D

Kun rikot otteita, niin pyöritä rannetta... vaikeeta selittää, mutta sun pitää hyödyntää koko sun kehoa siinä ku revit hihoja irti, esim just kun olet spider guardissa. Tarkotin enemmän sitä postuuraa ja lantiota eteen kun olet ohittamassa. Älä ikinä jää istumaan avoimeen guardiin, vaan nouse heti ylös ja kontrolloi kaverin jalat. Sit voit tuottaa painetta monella eri tapaa, menee liian vaikeeks selittää täällä. Suljetussa guardissa ollessa pitää muistaa pitää hyvä postuura, kädet keskellä, seurata kaverin lantiota (ottaa kulmat pois) jne. Voin näyttää ens viikolla, jos pääsen salille asti :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

BJJ 90min

Kun polvi särkyy...

Lämmöt juoksemalla, kuperkeikoilla ja joukkuepelaamalla käsipallo-jenkkifutis -hybridiä. Tekniikkana otettiin pukukuristuksia guardista, ja näitä en muista oppineeni aiemmin. Nyt sparratessa epäonnistumiseen pitää keksiä uusi tekosyy :D

Sparratessa päädyin guardiin alle, jossa olen selvästi tehokkaampi kuin päällä, mutta eilinen punttis+bjj -combo verotti voimiani, joten en kyennyt pistämään kunnolla hanttiin. Kokeilin kuitenkin selvittää, mistä kiinniottamalla vastustaja pysyy parhaiten kurissa, mutta kokeilut tyrehtyivät siihen, että vastustaja nousee seisomaan; kukapa toisen guardiin nyt makoilemaan jäisi. Hauskasti kaikki lähtivät nousemaan viimeistään silloin kun aiemmin opitun kauluskuristuksen otteen otin.

Polvi repesi lopuksi, joten jää bjj tauolle hetkeksi.

Puvusta siis :p
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Kuulemma Raxissa ei kannata käydä samana päivänä kun treeneihin on menossa :D

Lukkopaini 90min

Mahassa pisteli, voimaton olo ja lihakset kipeänä treenaamaan lähdin urheasti. Kyllä kannatti, vaikka peruskurssin jälkeen perusalkulämmittelyt eivät olekkaan näin ahdistaneet, sillä tekniikkana oli guardin ohituksia! Nyt sain konkreettisia työkalujani pelini korjaamiseen. Ilokseni sain yhden sparrissa toimimaankin! Elämä hymyilee, vaikka onkin tuntemattomasta syystä pöhöttynyt olo.

Viikonloppuna opettelen käyttämään neulaa, että pääsee bjj:tä vetämään mahdollisimman pian, sillä tällä hetkellä ei ole varaa uuteen pukuun, ei edes housuihin. Plan B:nä on tietenkin tulla paikalle Combat Sambo -vermeissä, eli Gi-takki + shortsit :p
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

BJJ 90min

Halffia päältä, lopuksi näppärä half-butterfly-sweep. Tuo sweep tuntuu ihan mun jutulta, kun jalkani saan taitettua helposti perhoseksi tuossa asemassa!

Sparratessa tein historiaa, en jäänyt kertaakaan lukotetuksi, lisäksi itse tein kolme tyylikästä lopetusta! Sidestä vastustaja karkasi kilppariin --> Peruvian necktie jälleen (onko tää sitten parempi kuin gogoplata kun tämä jopa onnistuu? :o ), sidestä selkään, selästä jalalla sidottiin toinen käsi --> pukukuristus, sekä pitkän taistelun jälkeen rubberguardista triangeli puoliksi kiinni, vastustaja nousi ylös ja puski painoa päälle, vastustaja yli ja mountissa triangeli särmättiin loppuun!

Voi tätä riemun määrää!
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Et siis ole tehnyt niinkun näytin sulle... Mika, olen pettynyt. Tuollaiset päästä ja niskasta puristelut ovat brutaaleja, olisin uskon sinusta enemmän lämpöä ja sen sellaista :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Kyllä mestari, olen tehnyt väärin! Aloitan itserankaisut välittömästi! Määräätkö normaalit 15 ruoskaniskua, vai tuleeko extraa jatkuvasta kuristelusta?

Kyllähän mulla parit kimurat kiinni oli, mutta ei minulla ole voimaa niitä perille kiskoa. Sellainen ihmekin oli lähellä, jossa oli toiseen käteen omoplata ja toiseen kimura, mutta silti vihulainen karkuun pääsi.

Eilen olin ilmeisesti täpinöissäni onnistumisistani, etten muistanut leuhkia myös sillä, että guardipelini alla on saanut aivan uuden elementin, kun vain pyrkii kovaa vastuksen jalkojen välistä sukeltamaan aina kuin vain tilaisuus tarjoutuu --> käytännössä ilmainen backmount!
Vasara riivisi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija

MikaR

Viesti Benu »

Siitä hyvästä että edes ajattelit gogoplatan hylkäämistä niin saat ne perus 15 ruoskaniskua. Siitä että suosit peruviania giljotiinin edelle saat 5 iskua lisää, siitä että et muista mun opettamaa gogoplata setuppia taas vielä ylimääräset viisi. Sitten saat vihani niskaas kuin yrität rivienvälistä vihjata että kimura olisi voimalopetus, hyi, paheksun tuota!
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

BJJ 90 min

Verille ruoskitun selkäni kanssa raahauduin treeneihin, missä opimme sidessä olemisen ideaa. Muutamaa palautusta hinkkasimme, ja lopulta siirryimme nöyryytyssparrailemaan sideä. Tieteellisesti jälleen todistettu: minulla ei ole riittävästi voimaa kimuraan --> vaihdoin siis jujiin.

Pistin jossain vaiheessa merkille, että minä teen omoplatan setupin erilailla kuin muut, minä kun sidon guardissa käden jalalla solmuun ennenkuin edes lähden kääntymään. Näin se toimii paremmin, sillä jos sitä vastustetaan liian huolimattomasti, niin aukeaa paikka yllätys-gogoplatalle, kuten sparratessa tänään kävikin :D

Sparratessa meni muutenkin hyvin, kerran jäin pukukuristukseen, mutta vastaavasti itse jujitin, gogoplatatin, triangeloin sekä hätäisesti pukukuristin selästä. Aika oli loppumassa, joten lähdin vain kiskomaan vaikka puku oli jäänyt löysäksi. No worries, jalka niskaa vasten ja lisää kuristusta, Voilá!

Lisäksi nykyään saan jo yhden leuan! Kohta on voimaa jopa kimuraan!
Vasara riivisi
Kuvake
MikaR
munillepotkija

MikaR

Viesti MikaR »

Puntti!

Viisivuotissuunnitelmaani oli merkitty tälle päivälle lukkopainia, mutta erinäisten seikkailujen jälkeen päädyin kyrönmaalle sormet jäässä, joten suuntasin punttia nostelemaan, ettei aivan haaskuulle tämä päivä mennyt. Lisäksi minähän tarvitsen voimaa erästä tekniikkaa varten...

Kädet tuli treenattua. Hauista neljällä eri liikkeellä ja ojentajaa kolmella. Sama toisellakin kädellä.
Vasara riivisi

Seuraajat

Kuvake
TommyV