Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Juokseminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Harrastatko juoksua?

Joo
62
34%
Joskus
86
46%
En
37
20%
 
Ääniä yhteensä: 185

fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Juokseminen

#61

Viesti fatman »

Flammeelle kiitoksia (taas) hyvästä infosta!

Olen taas varovasti jolkottelusta haaveillut ja ihan vähän kokeillutkin juurikin "päkiätekniikalla".

Ostin Fitness Exposta halvennuksella Feelmaxit, joita tosin olen kokeillut vasta kerran. Noilla "pohjattomilla" jalkineilla paljasjalkatekniikka tuntuu oikein luontevalta ja jopa asvaltilla juokseminen oli mukavampaa kuin kanta-astunnalla tavallisilla lenkkareilla. Tällä hetkellä kivet ja muut ylimääräiset muhkurat ovat kuitenkin vähän liikaa, kun yritän keskittyä siihen varsinaiseen tekniikkaan.

Punttiksella olen juoksumatolla nyt pariin kertaan hyvällä menestyksellä vedellyt painitossuilla. Juoksumattojuokseminen on kuitenkin vähän sellainen oikean juoksemisen irvikuva, niin kovasti haluaisin ulos hölkkäilemään. Juoksumatolla on peilin kanssa helppo pitää tekniikka kasassa, mutta kun se ponnistus jää kokonaan pois niin eihän se oikealta tunnu. Muutenkin ulkoliikunta tekisi allekirjoittaneelle terävää.

Nyt utelenkin, että onko olemassa jotain hieman tukevampaa - painitossumaisempaa - juoksuun tarkoitettua kohtuuhintaista jalkinetta, vai hankinko ulkojuoksenteluun omat painitossut.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#62

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Flammeelle kiitoksia (taas) hyvästä infosta!

Olen taas varovasti jolkottelusta haaveillut ja ihan vähän kokeillutkin juurikin "päkiätekniikalla".

Ostin Fitness Exposta halvennuksella Feelmaxit, joita tosin olen kokeillut vasta kerran. Noilla "pohjattomilla" jalkineilla paljasjalkatekniikka tuntuu oikein luontevalta ja jopa asvaltilla juokseminen oli mukavampaa kuin kanta-astunnalla tavallisilla lenkkareilla. Tällä hetkellä kivet ja muut ylimääräiset muhkurat ovat kuitenkin vähän liikaa, kun yritän keskittyä siihen varsinaiseen tekniikkaan.

Punttiksella olen juoksumatolla nyt pariin kertaan hyvällä menestyksellä vedellyt painitossuilla. Juoksumattojuokseminen on kuitenkin vähän sellainen oikean juoksemisen irvikuva, niin kovasti haluaisin ulos hölkkäilemään. Juoksumatolla on peilin kanssa helppo pitää tekniikka kasassa, mutta kun se ponnistus jää kokonaan pois niin eihän se oikealta tunnu. Muutenkin ulkoliikunta tekisi allekirjoittaneelle terävää.

Niissä juoksumatoissa vissiin pystyy kulmaa säätään, jostain olen lukenut että se auttaisi, pari astetta se tais kaiketi olla, mikä ois sopiva, luin jostain. Itelläni ei ole kokemusta juoksumatoista kuitenkaan...

Tekniikan suhteen muuten, vaikka tänne paljon kirjottelen niin kannattaa pitää mielessä että niitä tekniikoita ja mielipiteitä on paljon, ja viime aikoina olen lukenut paljon sellaista juttua joka kumoaa jossain määrin niitä aikaisempia tekniikkajuttuja joita olen tännekin kirjoitellut. Esimerkiksi se että jalalla ei ponnisteta vaan se nostetaan ylös - ehkei ihan näinkään, viimeksi tänään luin sellasta että toe-offia pitäs olla sen verran kuin sitä luonnollisesti tapahtuu, eli sitä ei tarvi tietoisesti välttää kokonaan, kunhan ei tietoisesti ponnista. Jalan koukistus taasen, nytten tällä hetkellä mun mielestä fiksuimmalta kuulostais se että se on refleksi, eikä sitä pitäisi tietoisesti suorittaa kuten chirunningissa tai posessa. Siis kun jalka ojentuu suoraksi niin sen jälkeen se koukistuu automaattisesti.. Tätä ennen intuitiivisesti järkevimpinä pidin evolution runningin tapaa, jossa jalka koukistuu automaattisesti sen seurauksena kun polvea viedään aktiivisesti eteenpäin, muttei se kyllä testailujen perusteella tuonut sellasta fiilistä kuin niillä kerroilla kun se jalka on noussu sinne ylös ihan automaattisesti (josta enemmän alempana)..

Ja se että astuttaisiin suoraan painopisteen alapuolelle tai jopa taakse, on ilmeisesti mahdotonta, muuten kuin kiihtyvässä liikkeessä. Painopisteen alapuolelle astuminen on siis sellanen mentaalinen työkalu, mielikuva, jolla voidaan ehkäistä liian pitkää askellusta, kun pyrkii astuun painopisteen alapuolelle niin se eteenpäin liikaa kurottaminen häviää. Mutta jos liian pitkä askellus ei olekkaan oikeasti ongelma ja sitten rupeaa sitä askellusta lyhentään sen takia että tällasta väitetään monessa paikassa, niin onhan se aika turhaa ja jopa haitallista. Tarkoitus on siis että askelkontakti tapahtuisi mahdollisimman lähelle painopisteen alapuolta, kuitenkin jotain parikymmentä senttiä etupuolelle. Muttei kantapäällä.

Tekniikan suhteen otan aina välillä testiin joitakin juttuja, mutta en mää enää siihen koko ajan keskity. Chirunningin fysiikka-ajattelu ei vakuuttanut. Barefoottauksesta on taasen paljon erilaisia koulukuntia, vähän aikaa seurailin barefoot ken bobin oppeja, mutta intuitiivisesti sekään ei vaikuta olevan ihan se juttu. On siis joitakin perusjuttuja (rentous, askelkontakti päkiällä, joka saavutetaan lyhyillä askelilla, kantapään laskeutuminen maahan mahdollisimman pian päkiän jälkeen ja siinäpä ne tärkeimmät olikin) joita käytän ja pelkästään juoksen, mitään sellasta juoksutekniikan kokonaisuudessaan kattavaa koulukuntaa en siis tällä hetkellä seuraa. Testailen kyllä eri juttuja, joista luen taikka jotka vaan tulee mieleen/muistan lukeneeni.

Juoksutekniseti ole löytänyt kaksi kertaa sellasen jutun, minkä osaamista tavoittelen. Eli juoksutekniikka, jolla pääsee lujaa rennosti ja taloudellisesti, ei hengästytä, eli siltä kantilta ajatellen sitä pystyy jatkaan hyvin pitkään. Otti se hieman pohkeisiin kyllä, mutta vain siinä vaiheessa kun jalka tuli maahan. Juoksuteknisesti muut jutut tuntuivat tapahtuvan täysin automaattisesti, kun jalka lähti maasta niin kantapää nousi korkealle, lähelle takapuolta, enkä mää siinä tietoisesti mitään koukistusta tehnyt, se vaan nousi sinne. Molemmilla kerroilla kun löysin tään niin oli lämmin keli ja juoksin paljain jaloin asfaltilla. En yrittänyt mennä lujaa, fiilis oli että se meni ihan itestään lujaa, kun vaan antoi mennä, lihaksilla ei tarvinnut tietoisesti panostaa vauhdin lisäämiseen. Olen kyllä aika monta kertaa yrittänyt löytää tota juttua, mutta se ei kovin helpolla löydy. Toki juoksu voi olla oikein sujuvaa ja hyvää, mutta kun on saanut kosketuksen täydellisyyteen, niin kyllä sen eron tietää.

Parin viime päivän aikana olen löytänyt juoksuteknisiä vinkkejä, joilla tään juoksutekniikan voisi kenties saavuttaa, mutta saapa nähdä, saapa nähdä, sitten kun flunssa vähän hellittää.
fatman kirjoitti: Nyt utelenkin, että onko olemassa jotain hieman tukevampaa - painitossumaisempaa - juoksuun tarkoitettua kohtuuhintaista jalkinetta, vai hankinko ulkojuoksenteluun omat painitossut.
Joo, tähän voisi sanoa että oikeastaan aika harva minimalistinen juoksukenkä on yhtä ohutpohjainen kuin feelmaxit.. Feelmaxillakin on hieman paksumpipohjainen malli, osma - http://www.runningandrambling.com/2009/ ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false; , mutta enpä tiedä miltä sen läpi pikkukivet tuntuu.. Vibram fivefingereissä (100€+) ei tunnu pikkukivet kivuliaasti läpi, eikä myöskään terra planan vivo barefoot tossuissa, ostin ite vasta mallin aqua (100€), mutten oikeastaan tykkää siitä.. Ehkä se niitten juoksuun tarkoitettu malli, evo (140€) olisi ollut parempi. Elikkäs minimalististen juoksukenkien kanssa ei ole kovin helppoa, varsinkaan talvimallien suhteen. Omistan yhdet fivefingerit, ne on liian pienet mulle eivätkä siten toimi, kaupassa tuntuivat sopivan tiukasti, seuraavan koon ollessa ihan liian löysä. Välikokoja fivefingereistä ei ole ja jos sattuu oleen niin että isovarvas ei ole pisin, niin sitten fivefingerit ei todennäköisesti sovi millään. No ehkä se suurempi koko olisi ollut mulle parempi käytännössä, enpä tiedä. Fivefingerit (tai ainakin classicit) on kuitenkin aika kylmät talvella (oli sitä jo keväällä plussakeleillä) ja niiden kanssa ei voi käyttää kuin varvassukkia. Pitemmän päälle vissiin alkavat haisemaan kun paljain jaloin käyttää, mikä toki koskee muitakin jalkineita, muissa vaan voi käyttää sukkia. Meksikolaiset huarachit ois oikein hyvät, jos osais sitoa ne kunnolla, mutta ei se vaan tahdo onnistua vasempaan jalkaan. Villasukkien kanssa siis, näin niinkuin kylmemmillä keleillä.. Ne on tuntuneet ihan ylivertaisilta muihin minimalistisiin tossuihin verrattuna, niinä lyhyinä hetkinä kun ne on pysyneet jaloissa hyvin.

Kuva

Mullakin on siis vielä hakusessa minimalistinen juoksutossu, jolla juosta talvella/kylmässä, kaippa mää noilla aquoilla juoksen siihen asti että paremmat löydän. En tykkää feelmaxeista siksi että ne imevät kosteuden märästä tiestä suoraan pohjan läpi sukkiin ja kyllä ne pikkukivet muakin näköjään haittaa, vaikka kesällä juoksinkin paljain jaloin soralla. Se on ilmeisesti hieman eri kun asfaltin päällä on pikkukiviä. Sitten kun tulee lunta niin feelmaxit on paremmat, pikkukivet ovat vähän painautuneet siihen lumeen ja jäähän, eikä lumi ole kosteata, eli sukat ei kastu. Eräs merkittävä ominaisuus paljasjalkajuoksuun tarkoitetuissa tossuissa on niiden leveys päkiän ja varpaiden kohdalta. Ensinnäkin sen takia että ylipäätäänsä mahtuvat jalkaan, paljain jaloin juokseminen kun leventää jalkaterää, mulla menikin tossa kaikki kengät uusiksi tänä kesänä. Ja ilmeisesti varpaiden leviäminen astuessa on kohtuullisen oleellinen juttu ja sen takia ihan mitkä tahansa (paini)tossut eivät välttämättä ole kovin hyvät. Vaikka en kyllä tiedä onko painitossut kuin leveät, ainakin tkd-tossut (tai se malli joka mulla oli) on superkapeat eli tähän tarkoitukseen sangen kelvottomat.

Seuraava minimalistinen juoksukenkämalli mitä aattelin hankkia testattavaksi on softstarin runamoc (87$=61€, nimi ei taida ensisijaisesti viitata amok-juoksuun, vaan run-a-moc, jossa loppuosa on lyhennys mokkasiinista). Senkin suhteen on tosin vähän ongelmaa kokojen kanssa, kun oma jalka on taasen niin kahden koon välissä.. Runamocissa on siis kahden millin vibram-pohja + sen päälle on liimattu nahkapohjallinen. Noissa huaracheissa jotka mulla on, on 4 millin vibram-pohja. Eikä tunnu pikkukivet läpi kivuliaasti, pelkästään tuntee ne. Arvosteluista sen verran että monet ovat tykänneet runamoceista, mutta ei se kyllä ole kaikille myöskään sopinut. No, ei ole kuitenkaan ihan kallein hankinta, ja koska nuo tehdään käsityönä niin niihin saa pikkusen kustomointiakin. Aattelin että erilainen väritys vasemman ja oikean kengän välillä (no en ole ihan varma saako sitä näin, kysyinkin asiaa, mutta ne vaan vastas että kuin pian saisin kengät jos tilaisin, eli tarkoittaako se sitten että "joo"?) ois, jossei ihan übercool, niin ainakin ihanan poikkeavaa. :smt003

Halvempiakin minimalistisia tossuja on, mutta niitä ei ole tarkoitettu juoksuun. Ns. aqua shoet, eli rantatoimintaan tarkoitetut tossut. Mulla on yhdet ja ne on ihan surkeat, mutta olen katellut että tuli vissiin ostettua aika surkea malli, niitä on parempiakin. Taisinkin tosin heittää ne jo rosikiin. Koska niitä ei ole tarkoitettu juoksuun niin ne ei välttämättä kestä kauaa, mutta paljon halvempia minimalistisia tossuja ne on kuin juoksuun tarkoitetut tossut..

Joo, eiköhän tossa ole tarpeeksi tekstiä. Piti vaan pikkusen kertoa lyhyesti niistä minimaalikengistä...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#63

Viesti flammee »

Niinjuu, piti laittaa vielä pari linkkiä verkkokauppoihin, koska minimaalikenkiä on aika nihkeästi saatavilla Suomessa.
Terra planan vivo barefootit - http://www.idunsapple.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; (Vaasa)
Vibram Fivefingers - http://kauppa.supersports.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; (Seinäjoki)
VFF:iä löytyy myös stockmanneista, mutta niitä on aika nihkeästi eri malleja esillä, tai ainakaan Oulussa ei ole kuin classicia, kuulemma ne tilaa eri malleja ja kokoja kun vaan pyytää.

Feelmaxeja on saatavilla vähän laajemmin, monista urheiluliikkeistä ja verkkokaupoista. Tosin kun alkaa katteleen feelmaxin omasta verkkokaupasta, tai oikeastaan mistä tahansa feelmaxeja myyvästä verkkokaupasta niin kovin on vähänlaisesti malleja/kokoja saatavilla, enimmäkseen naisille ja lapsille.. Oikeastaan näyttäisi siltä että feelmaxeja on kaikkein huonoiten saatavilla ja varsinkin miesten kokoja, esim. osmaa löyty vain yhdestä verkkokaupasta ja vain paria naisten kokoa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Juokseminen

#64

Viesti fatman »

Ou jeah, tack igen!

Kokeilin tänään 5° kulmassa juoksumattoilla ja vähän enemmän oli ponnistuksenkaltaista fiilistä.

Kiusallisen hyvin kulkee juoksumatolla. On kova homma saada heitettyä itsensä pihalle kylmään ja märkään.

Nuo spesiaalikengät ovat vähän hintavia meikäläisen budjettiin, kun mitään varmuutta tämän jolkotteluhommelin jatkosta ei ole. Kuukauden päästä saatetaan olla tilanteessa, jossa ruho sanoo juoksusopimuksen irti ja homma tyssää siihen. Siksipä en uskalla satasia välineisiin pistää.

Vaikka painitossu onkin lestiltään liian kapea, saatan silti hankkia sellaiset juoksukäyttöön. Paremmat ne kuitenkin ovat kuin lenkkarit. Ajan kanssa saattavat ohuempipohjaiset alkaa kiinnostaa.
Varpaiden leviämisjuttu on aika selvää pässinlihaa, nyt kun sivukorvalla olen näitä paljasjalkailuja lurkkinut ja koivillani kokeillut. Jos kävellessä (paljain jaloin) pyrkii tarttumaan varpaillaan alustaan, huomaa tuon leviämisen. Sama juitsu varmaan pitäisi tapahtua juostessa?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#65

Viesti flammee »

Okei, onhan noita tietysti muitakin kenkiä joita minimalistisiksi voi kutsua. Esim. ns. racing flatsit, eli ihan tunnettujen juoksukenkävalmistajien kisakengiksi tarkoittamat kengät. Niissä vaan käsittääkseni on edelleen jonkin verran kantapää päkiää korkeammalla. Ne on kaiketi halvempia kuin normaalit juoksukengät ja niitä ei vissiin urheiluliikkeissä ole juurikaan esillä, vaan pitää erikseen kysellä. Minimalistiset juoksukengät eivät ihan vielä ole kovin vakuuttavalla tasolla hintansa puolesta, niitä valmistavilla tahoilla ei taida olla vielä Aasiassa kunnolla lapsiorjia käyttäviä tehtaita, kuten suuremmilla juoksukenkävalmistajilla..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#66

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Vaikka painitossu onkin lestiltään liian kapea, saatan silti hankkia sellaiset juoksukäyttöön. Paremmat ne kuitenkin ovat kuin lenkkarit. Ajan kanssa saattavat ohuempipohjaiset alkaa kiinnostaa.
Varpaiden leviämisjuttu on aika selvää pässinlihaa, nyt kun sivukorvalla olen näitä paljasjalkailuja lurkkinut ja koivillani kokeillut. Jos kävellessä (paljain jaloin) pyrkii tarttumaan varpaillaan alustaan, huomaa tuon leviämisen. Sama juitsu varmaan pitäisi tapahtua juostessa?
Mutta miksi juostessa tai kävellessä tassu pyrkisi tarttumaan alustaan? Mun arvailut varpaiden merkityksestä kohdistuu tasapainon hakuun ja painon leviämiseen mahdollisimman suurelle pinta-alalle. Tai jos päkiän alle sattuu jotain terävää, niin varpaat keventää sitä päkiää. Mutta ensi-sijaisesti tärkeätä ei olekkaan se että mitä ne varpaat tekee, vaan se että miten varpaiden leviämisen estäminen vaikuttaa jalan refleksiivisiin mekanismeihin juostessa. Tästä ei ole tieteellistä juttua tarjolla, asiaa kun ei ole tutkittu. On vain spekulaatioita ja arvailuja että sillä on vaikutusta, omakohtainen havainto on se että kun juoksee päkiäaskelluksella niin jos varpailla on tilaa niin pohkeissa ei tunnu rasitusta ja jos ei ole niin rasitus tuntuu.

Juoksumekaanisesti olen viimein löytänyt tyydyttävää kuvausta siitä että mitä juoksussa tapahtuu, eli kun jalka tulee maahan päkiäkontaktilla, niin se ei tee sitä vain sen takia että tärähdys olisi mahdollisimman pieni eikä rasittaisi kroppaa, vaan sillä on myös tarkoituksena absorboida sen iskun energiaa käytettäväksi ponnistusvaiheessa. Energia ei varastoidu lihaksiin, vaan jänteisiin, eli mekaniikka on kuminauhamainen, maakontaktissa (akilles)jänne venyy (pohkeiden osuudesta en tiedä, jos kattelee afrikkalaisia kestävyysjuoksijoita, niin heillä pohkeet on erittäin minimaaliset), ja sitten ponnistusvaiheessa se jänne lyhenee. Jalan holvikaaren toiminnasta mulla ei ole vielä oikeen hajua, tiedän vain että se tekee jotain ja lenkkareiden kaarituki estää sen jonkin. Eniveis, ponnistusvaiheessa jalka viedään pitkäksi taakse ja siinä tapahtuu samantapainen kuminauhamekaniikka, eli jalka suoristuu lantiota myöten ja sitten se räpsähtää koukkuun, jolloin jalka automaattisesti tekee sen askeleen, ja seuraava vaihe onkin taas jalan osuminen maahan.

En nyt muista mistä kaikkialta olen nuo infot lukenut, mutta tästä on hyvä lähtä liikkeelle:
http://www.scienceofrunning.com/2009/01 ... o-run.html" onclick="window.open(this.href);return false;
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Juokseminen

#67

Viesti fatman »

Jepsis, noita kisatossuja voisi yrittää katsella. Tosin jo pienikin kantakoroke muuttaa paljon sitä jalkaterän asentoa. Kokeilin viikonloppuna ulkona hölkötelä sellaisilla aika fläteillä "kävelylenkkareilla".

En nyt osaa tuohon jalkaterän leviämisen mekaniikkaan sanoa oikein yhtään mitään, kun en ole asiaan niin kauheasti perehtynyt. Tulipahan tarttumisjuttu mieleen. Tarttuminenkin on vähän väärin kuvailtu; olen ajatellut tarttumista, kun olen yrittänyt opetella astumaan niin, että ponnistus korostetusti siirtyy päkiältä varpaille niin, että jalkaterä oikeasti tekee töitä eikä vello löysänä. Vähän kuin kävelisin paljain jaloin pehmeällä hiekalla.

Akillesjänteen jousimainen toiminta ja siihen ynnätty päkiäaskellus on aika selvä juttu myös meikäläisen mielestä.

Nyt en sano enää mitään, kun ihan oikeasti olen vasta hiljattain tätä ovea raotellut, enkä oikeasti tästä(kään) vielä mitään tiedä.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#68

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Tarttuminenkin on vähän väärin kuvailtu; olen ajatellut tarttumista, kun olen yrittänyt opetella astumaan niin, että ponnistus korostetusti siirtyy päkiältä varpaille niin, että jalkaterä oikeasti tekee töitä eikä vello löysänä. Vähän kuin kävelisin paljain jaloin pehmeällä hiekalla.

Akillesjänteen jousimainen toiminta ja siihen ynnätty päkiäaskellus on aika selvä juttu myös meikäläisen mielestä.
Mä taas olen melkeen vuoden pyrkinyt siihen että ponnistusvaiheessa jalkaterä ei tekisi töitä, eli ponnistusta ei tapahtuisi. Tämän takia olenkin kaivannut tietoa siitä juoksutekniikan mekaniikasta ja kuinka jänteet toimivat kuminauhamaisesti energiaa palauttaen. Koska jos tuota ponnistusta ei tehdä niin sen monessa paikassa viitatun kuminauhaefektin tarkan toiminnan hahmottaminen on aika hankalaa. Ilmeisesti ne juoksutekniikat joita olen yrittänyt opetella ei sitten olleetkaan ihan täyttä tavaraa. Nykykäsitykseni on että ponnistuksen ei pidä olla tietoinen, eli jalka ponnistaa sen verran kun se luonnollisesti ponnistaa, ei pyritä ite ponnistamaan. Onneksi en sitten ikinä oppinutkaan olemaan ponnistamatta.. :p Chirunning/pose/barefoot ken bobin opeilla juoksee kyllä itseään loukkaamatta paljain jaloin, mutta tuo jänteiden energian palautus ei nähdäkseni vaan voi toimia noissa systeemeissä.

Jalkaterän aktiivinen käyttö muuten saattaa altistaa liikarasitukselle ja se saattaa häiritä niitä automaattisesti tapahtuvia juoksumekaanisia juttuja. Luin jostain päin nettiä sellasen tarinan että jätkä pyrki pyöräillessä käyttään aktiivisesti jalkateriä, eli nilkkaa aktiivisesti koukistamalla ja ojentamalla tehostamaan sitä polkemista, niin se sai siitä pysyvät vammat jalkoihinsa. Eli vaikka jotain lihasta voi periaatteessa käyttää toiminnan tehostamiseen, niin se ei tarkoita että kannattaisi. Tosin mä nyt en ole tämän suhteen mikään tietäjä, vain kiinnostunut oman tekniikan etsijä. ;)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#69

Viesti flammee »

Tony Mangan, irlantilainen ultrajuoksija juoksee maailman ympäri;

http://theworldjog.com/route/?p=682" onclick="window.open(this.href);return false;
THE WORLD JOG MISSION STATEMENT: It is my intention to cover ever possible land kilometer by foot. If I cannot run I will walk. If I cannot walk I will crawl. To make my route look as continuous as possible on a world map. The only gaps that happen on this trip will be due to such circumstances as: Road closure, visa refusal, ordered off the road by the police, war, excessive danger or unforeseen circumstances. Nobody will be more disappointed than me. This is firstly my trip. I am not out to impress anyone.

One thing is for sure…. This route and map will surely change while I am on the road. I will endeavor to try my best to update any route change in advance wherever possible but the realization of alternative routes may not be obvious till I am in that situation.

I consider myself to be an just an ordinary regular ultra runner putting my previous success down to an ability to tap a bit farther into my mental efforts than some of my rivals. In addition to this I have also been helped and advised exceptionally well, for which I will be forever more eternally grateful.

CLARIFICATION: The above subtitle ‘ a marathons a day for over 1,000 days ‘ has been misinterpreted on some blogs and forums as 1,000 marathons in 1,000 consecutive days! I can quite categorically state right now this is not the case! I will in fact be building up to the marathon distance and will take some rest days and perhaps a couple of 2/3 week timeouts. The confusion comes from the fact that The World Jog is likely to clock out in around 42-43,000km and obviously 3 years is over 1,000 days.


15 päivää mennyt, Irlanti juostu. http://www.theworldjog.com/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavaksi USA:n halki ja sitten länsirannikkoa pitkin Etelä-Amerikan eteläkärkeen ja sieltä Uusi-Seelanti, Australia, Aasian halki Eurooppaan ja sieltä Irlantiin. Ei tosin käy pohjoismaissa. Siinon urakkaa kerrakseen.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Juokseminen

#70

Viesti Clancy B. »

lukeekohan Haile potkunettiä, heti kun pääsin kehumasta niin jätkä jää eläkkeelle, ei helevetti...
Maratonin ME-mies Haile Gebrselassie ilmoitti sunnuntaina, että hän lopettaa menestyksekkään juoksu-uransa. Etiopialaisen ura päättyi keskeytykseen, sillä hän joutui jättämään polvivamman vuoksi kesken sunnuntaina järjestetyn New Yorkin maratonin.

- Lopetan urani. On aika siirtyä eteenpäin ja antaa tilaisuus nuoremmille, Gebrselassie, 37, kertoi BBC:n mukaan.

Gebrselassie juoksi maratonin maailmanennätyksen Berliinissä vuonna 2008. Hänen ennätyslukemansa ovat 2.03.59.

Etiopialainen saavutti urallaan myös kaksi olympiakultaa ja yhteensä kahdeksan maailmanmestaruutta ulko- ja sisäradoilla.


http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=4-4&ID=183990" onclick="window.open(this.href);return false;
Clancy B. kirjoitti: mielestäni Gebrselassie on se paras koskaan pitkien matkojen juoksija.Kaikki aikakaudet huomioiden. Kilometrin verran vaille alle 2 h marathon, siinä on jotain. Onko täällä potkussa ketään ketä pysyisi Hailen vauhdissa edes 1,5 km?
se on 3 min/km...läpi koko marathon.
Uran lopettaminen ei kiinnosta Gebrselassieta
STT 1.11 2010
Eläkepäivät eivät kiinnosta Haile Gebrselassieta. 37-vuotias etiopialainen mestarijuoksija ei suostu edes ajattelemaan aktiiviuran lopettamista.

– Miksi minun pitäisi lopettaa? Miksi pitäisi sanoa, että lopetan kolmen tai neljän vuoden päästä? Ura päättyy sillä hetkellä kun päästää nuo sanat suustaan, sunnuntaiselle New Yorkin maratonille valmistautuva Gebrselassie sanoo.

Etiopiassa Gebrselassiella riittää liiketoimia autokaupasta hotellin pitoon, mutta moninkertaisen arvokisavoittajan ja ME-juoksijan nälkä kilpailemiseen ei ole ehtynyt. Hänen toiveissaan on juosta vielä Lontoossa vuoden 2012 olympialaisissa maraton.

Juuri nyt ykköstavoite on voittaa sunnuntaina New Yorkissa.

– Siitä lähtien, kun aloin juosta maratoneja, keskityin aikaan. Etsin aina reitiltään parasta kilpailua, mutta New Yorkissa tärkeintä on voittaa. Siellä ei tarvitse yrittää rikkoa ennätyksiä, Gebrselassie sanoo.

Gebrselassien nimissä oleva maratonin ME-aika on 2.03.59.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#71

Viesti flammee »

Kylymä... Eli kuinka pukeutua talvijuoksua varten. Lukemat on fahreheitteja, 32 on nolla celsiusta ja nolla fahrenheittia on n. -18 celsiusta.

[youtube][/youtube]

Omakohtaisesti olen aina ollut vähän kökkö juoksupukeutuja, tykkään puuvillasta ja käytän monesti sellasia ei-juoksuvaatteita. Talvella harvemmin tuleekin juostua pitkää lenkkiä....



Ja barefoottareille vinkkiä kuinka niitä jalkoja pidetään lämpimänä. No tää ei ole tarkoitettu varsinaisesti näille keleille, mutta jos jollain vibrameilla tai vastaavilla minimaalitossuilla juoksee, niin saattaa tarvita ylimääräistä verenkiertoa jalkoihin. Homman juju on siinä että kroppaa voi kouluttaa luovuttamaan sitä lämpöä muuta kautta kuin päästä ja mikäpä siihen olisikaan toimivampi juttu kuin jalat, jotka ovat suorassa kontaktissa maahan? Jos miettii jotain Afrikan porukoita, esim. Armanin kohtaamia Suriheimolaisia, niin jätkät treenas keppisettiä eikä niiden tarvinnut juoda välissä vettä, eli ne ei juurikaan hikoilleet.. Eli luovuttasko niiden kroppa lämpöä toisella tavalla? Avojaloinhan ne oli.. No tää on tällasta assosiatiivista spekulointia vaan, trooppisissa maissa oleskelevien ihmisten hikoilu nyt kuitenkin on siellä kuumassa muutenkin paljon vähäisempää eli ne on tottuneet siihen ja lisäksi kuumassa treenaamiiseen adaptoituminen ilmeisesti myös parantaa suorituskykyä viileissä olosuhteissa, ainakin tään perusteella vaikuttaisi siltä: http://silverww.zxq.net/archives/369.html" onclick="window.open(this.href);return false; Tosin tuossa myönnetään että on paljon epävarmuustekijöitä, tai kuten tuolla linkin takana asia ilmaistaan; Finally, the researchers dealt only with cyclists. “My best guess would be that the findings would apply equally to competitive runners and other endurance athletes,” Dr. Minson said, “but we don’t know that for sure. Running and cycling are quite different,” physiologically.


Mutta itse asiaan, miten jalkojen verenkiertoa tarkalleen ottaen voi parantaa.
http://therunningbarefoot.com/?p=7180" onclick="window.open(this.href);return false;
First, let’s deal with the safety issue: you must avoid frostbite. If the air temperature is 32 deg. or above its almost impossible to experience true frostbite while running.
...
There are two exceptions to this rule.
(1) Do not run through puddles of water after road-salt has been laid: Even when the air temp. is at or above freezing, the ground may be much colder. A road-salt slurry can be well below 32deg. and remain liquid. Stepping in this, followed by the evaporative cooling of wet feet exposed to dry winter air, can cause tissue freezing. So beware. (2) Raynaud’s syndrome or chilblains. If you’re prone to one of these conditions you’re almost certainly aware if it and already realize that cold weather barefoot running is not for you!
...
1) Train your feet to have enhanced blood flow. Do this by turning down the thermostat a few degrees, always dressing warmly, and keeping your feet bare. Over-dress a little so that your body is forced to shed the excess warmth. With your feet bare, that will be the route it chooses.

2) Over-dress for your run by just a bit. You want to feel like taking off a layer during the run (but don’t do it). Your only source of discomfort during the run should be that you’re just slightly overheated. Just like at the house, your feet will try and dump that heat, keeping them pink and safe.

3) Pre-warm up inside prior to the run. Get all dressed to go out but don’t go right away. Make the beds, or do some dusting. Keep moving and keep vertical. When you have developed a light sweat you
are ready.

4) Depart well fueled. Don’t skip lunch to do the run. Don’t delaydinner to squeeze one in before dark. You need plenty of calories on board to keep the heat coming throughout the run.

5) Know when to say no. Learn your low-temperature limits and push that boundary with caution. Even a tiny area of “frost-nip” will bug you for weeks afterwards and sensitize that region to cold on a near
permanent basis. If you develop deep, small, purple “blisters” these are of no concern, but they are a warning that you were skirting the outer edges of safety on that run.
Ja näitähän voi hyödyntää myös silloin kun istuu sisällä ja palelee jaloista. Niinkuin minä nyt. :p Tosin palelee muutenkin, laittas saunan lämpeneen ja sitten kun ei ole kylmä niin vois koittaa ylipukeutua muuten paitsi jaloista. :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#72

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Ostin Fitness Exposta halvennuksella Feelmaxit, joita tosin olen kokeillut vasta kerran. Noilla "pohjattomilla" jalkineilla paljasjalkatekniikka tuntuu oikein luontevalta ja jopa asvaltilla juokseminen oli mukavampaa kuin kanta-astunnalla tavallisilla lenkkareilla. Tällä hetkellä kivet ja muut ylimääräiset muhkurat ovat kuitenkin vähän liikaa, kun yritän keskittyä siihen varsinaiseen tekniikkaan.
Okei, silloin syksyllä ne feelmaxit on tosiaan vähän ankiat, kun on paljon kiviä suoraan asfaltin päällä, mutta nyt ne toimii loistavasti, kun on lunta asfaltilla, eli siis ne pikkukivet ei tunnu.. Ja nyt kun olen edellisen postauksen jälkeen testannut paria muuta mallia (terra planan evo ja VFF flow), niin pakko todeta että feelmaxit on sittenkin ihan parhaat minimalistiset juoksukengät. Ja jos (kun) niistä se pohja hajoaa, niin kiikuttaa suutarille ja pyytää että liimaa pohjaan 3mm:n vibram-pohjan (näitä on kahta erilaista, ilmeisesti notkeampi on parempi). Maksaa jotain 20€, siis liimaus+pohjallinen, eli koko juttu. Ja lopputuloksena on kenkä jonka pohja on suunnilleenkin samanpaksuinen kuin ohuemmissa VFF:ssä ja TP evossa. Ja sillä sitten pystyy juokseen muulloinkin kuin talvella kun on paljon niitä pikkukiviä siinä asfaltilla ja veden pitävyyskin lienee reilusti parempi. Talvellahan veden pitävyydellä ei ole väliä, koska lumi on kuivaa, kunhan vaan on riittävästi pakkasta. Ja nyt on.

Tossa vielä kuva sellasista feelmaxeista joihin lyöty vibram-pohja.
Kuva

En ole vielä ite testannut, löysin tään toiselta foorumilta. Vaikuttaa kyllä tosi pätevältä, koska feelmaxien kengän päällysosa on mun mielestä paljon parempi kuin noissa muissa minimaalikengissä. Ja erityisesti tykkään vetoketjulla suljettavasta mallista, eli siitä kaikkein vanhimmasta. En kyllä pahemmin muita testaillutkaan, koska niitä ei ole oikein ollut saatavilla, niillä oli ilmeisesti vähän ongelmia saada tuotantoa kunnolla käyntiin Thaimaassa, koska Suomen päässä ei ilmeisesti oikein uskoa tuotteeseen löytynyt. Ja se vähä tuotanto mitä niillä on ollut, on keskittynyt USA:han ja valikoiduille ultrajuoksutiimeille. USA:ssa paljasjalkajuoksu on vaan pitemmällä kuin Suomessa ja markkinat on isommat. Saa nyt nähdä, tiedä vaikka jo kuluvan vuoden aikana noita ois tilattavissa jostain jenkkikaupasta. :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Juokseminen

#73

Viesti fatman »

Mulla juoksentelu loppui taas ennen kuin edes ehti alkaa. :oops:
Puntillakin siirryin painitossuista takaisin sisäpelikenkiin, kun tuntuu että polvet oireilevat vähemmän kun kyykkää tukevammilla kengillä. En sitten ole painitossuja ruvennut raahaamaan salille ihan vaan juoksumatolla jolkottelua varten eli en ole hölkötellyt edes sisällä.
Ulos asti en missään vaiheessa ehtinytkään.

Nyt jos treenijutut asettuvat kuten toivon, niin kamppiksen osuus pitäisi mukavasti lisääntyä, jolloin jolkottelulle ei ole juuri tarvetta. Kun juoksu ei kuitenkaan ole minkäänlainen intohimo meikäläisellä eli en sitä varsinaisesti kaipaa.


Kiitoksia kuitenkin tiedon ja kokemusten jakamisesta paljasjalkajuoksuun liittyen. Jos joskus juoksentelemaan intoudun, niin jo muutaman pienen kokeiluni jälkeen tiedän miten sitä lähden toteuttamaan.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#74

Viesti flammee »

Joo, on se tietysti niinkin että jos juoksusta innostuu, niin se kannattaa tehdä mieluiten kesällä ja metsäpoluilla.. Paljasjalkailusta/minimalistisuudestakin saa enemmän irti kun fiilistelee lämmintä alustaa jossa on mukavan tuntoisia muotoja. Lumi on kylmää ja alustana paljolti jokseenkin ankean tuntoinen, kun feelmaxeilla sitä fiilistelee.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

#75

Viesti flammee »

Juokseminen onkin mahdollisesti hyväksi polville.
http://well.blogs.nytimes.com/2009/08/1 ... our-knees/" onclick="window.open(this.href);return false;
But despite entrenched mythology to the contrary, runners don’t seem prone to degenerating knees. An important 2008 study, this one from Stanford University, followed middle-aged, longtime distance runners (not necessarily marathoners) for nearly 20 years, beginning in 1984, when most were in their 50s or 60s. At that time, 6.7 percent of the runners had creaky, mildly arthritic knees, while none of an age-matched control group did. After 20 years, however, the runners’ knees were healthier; only 20 percent showed arthritic changes, versus 32 percent of the control group’s knees. Barely 2 percent of the runners’ knees were severely arthritic, while almost 10 percent of the control group’s were.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa