Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lasse Candé

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Lasse Candé

#61

Viesti KungFuMiäs »

Nyt en tähän hätään löydä mitään hyvää webbiosotetta noista fascioista, alan kirjallisuus on kuitenkin paras lähde. Siinä on ideana että ne tavallaan yhdistää lihaksia, eli kun jossain aktivoit niin se jännittää fasciaa joka sitten vetää mukaan muita osia kehossa jotka eivät kuulu aktivoituun lihasryhmään. Eli saadaan aikaan aktivaatiota ja liikettä ilman kovin paljoa paikallista jännitystä ja enemmän lihaspoweria liikkeisiin.

Ming men on takana juu, dan tien on sitten enemmän epäeksakti alue, tosiaan niikuin sisällä/keskellä. Mutta etuosaahan sitä tavallaan vedetään sisään ja työnnetään ulos kun dan tien liikkuu.
Minä olen pohtinut aika paljon tuota alaselän tukemista ja päätynyt hieman luonnollisempiin asentoihin. Käyttämään mekanismia molempiin suuntiin. Esim hyvää huomenta -liikkeessä alhaalla ja laatikoita nostaessa aktivointi on päinvastainen, jos haluaa selkäänsä säästää ja liikkeisiin tehokkaasti käyttää. Tämähän on toisaalta myös selvä sillä veto (eli laatikon nosto) on päinvastainen kuin työntö. Pyritkö sinä pitämään melko staattisen tuettuna tämän ming menin seudun vai tukemaan aktivoiden silloin kun on tarvis? Toki, jos liian kauas tuetusta asemasta päästää menemään, tulee helposti pataan ja lentää vielä nurinkin, mutta etteikö pientä aktiivisuutta siinä tuetun lähiympäristössä?
Alue on staattinen silloin kun seistään paikallaan, jos liikutaan niin koko keho täytyy olla elävä ja liikkuva. Eli eihän sitä tosiaan voi pitää jännittyneenä paikallaan. Mutta se on kuitenki tietyntyyppinen tukiakseli josta liike lähtee. Tällästen takia täytyy tehdä paljon perusharjotuksia kiinalaissa lajeissa, koska näitä ei voi "oppia" tekemään, ne täytyy kehittää. Joskus se on kovemmin aktivoitu, joskus vähemmän kovemmin, se on ihan rippuen liikkeestä :) .
Tämä hieman viitaten siihen kun jauhoin silloin "käänteistämisestä" tarkastelussa ja siitä että koko vartalon käytössä on parempi saattaa asemaan kuin pitää asemassa esim: käsi nyrkissä -> nyrkkiin puristus, käsivarsi suorana -> suoristus, jalka suorana -> suoristus... tätä jatkaen alaselkä tuettuna -> tuetuksi.
Itselläni on lähtökohtaisesti perC pystyssä (näkyy eräällä kakara-ajan fudisfideolla) ja olen joutunut asiaa tästä syystä pohtimaan paljon ja treenaamaan tätä tukemista. Ja nyt sitten viime aikoina korjannu menneen ylilyönnin. Ja tässä sitä etsitään sopivaa kohtaa, treenaten myös sen ympäristöä. :)
Toki kipupisteitä joutuu liikkeissä tukemaan enemmän ja työn on oltava pienempää/vakaampaa. Alaselkähän on tunnetusti kipupiste.
Okej tuo asemaan saattaminen oli muuten hyvä selitys. Nyt aletaan menemään energia asioihin :D , heikkohermoisten kannattaa pitää lujaa kiinni tuolista. Eli energia täytyy olla elävä ja katkeamaton, sitä se juuri on kun "suoristetaan" "tuetaan", eli se sisäinen liike/energia on koko ajan jatkuva vaikka olisikin paikallaan, samalla tavalla kuin liikkeessä. Siinä vaiheessa kun se on "suorana" niin energia kuolee, siitä ei ole kamppailullista hyöytyä. Meillä puhutaan laajentuvasta energiasta (su zhu jin), eli joka puolella tuntuu laajentuvan joka suuntaan jatkuvasti, miten tämä käytännössä tapahtuu niin on riippuvainen asennosta ja mitä on tekemässä, mutta idea on sama. Tälläinen laajentuminen toki korostuu vahvemmin kun on paikallaan, koska liikeessä se tulee automaattisesti ulkoisilla tekijöillä. Tästä juuri puhutaan kun sanotaan "stillness in motion, motion in stillness".
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#62

Viesti Lasse Candé »

Hyvää settiä, kiittää hän! Tuosta "stillness in motion":sta tulee väistämättä eräs klassikkoteksti mieleen. :) Meillä tuolla tavalla kuvailtu periaate on varmaan myös aika läsnä. En sitten tiedä tarkoittaako samaa asiaa, mutta ollessa paikallaan täytyy pystyä liikkumaan ja toisaalta liikkuessa pitää olla valmius suunnitelman muuttamiseen, eli valitaan sopivan alhainen sitoutumistaso tekniikkaan, mikä on tietyssä mielessä liikkumattomuutta liikkeessä. Kyse on rennosta ja sujuvasta tasapainon ja tasapainottomuuden (= liikkuvuus) vaihtelusta ja oikeanlaisesta ajattelusta. Kuitenkaan en ole tuota sanontaa meillä muistaakseni kuullut tuollaisenaan.



Perjantaina oli matsitreenit. Otin matsatessa lähtökohdaksi asennon ja liikkumisen parantamisen sekä oikeanlaisen fiiliksen. Eli toisinsanoen antaa toisen tehdä paljon. Olen niin paljon pelannut pallopelejä sekä sparraillut ja kikkaillut kaikkea pienestä pitäen että käsien osalta matsitaidot ovat ihan kohtalaiset ja refleksit pelaavat. Kuitenkin fiilikseni on että asentotyöskentelyni ja liikkuminen on suhteessa tähän melko huonoa. Videot kolmesta eri vyökokeesta tukevat tätä ja siellä on paljon parannettavaa. Näinpä ehkä on hyvä välillä liikkua ja antaa toisen tehdä paljon jotta oppii rauhoittumaan ja asemoimaan vartaloa sopivalla jatkuvuudella.

Muutenkin, koska en ole viimeaikoina matsannut tarpeeksi, säpsäyttää toisen hyökkäykset liikaa, joten niitä on siksikin hyvä välillä vain ottaa perille ja katsella jotta näkee eikä enää pelkää niin paljoa. Pari vastustajaa antoikin erittäin kivasti ja toisen kanssa sain vielä kivemmat sessiot aikaiseksi siinä vaiheessa kun aloin antamaan vähän takaisin. Toisen kanssa aloin sitten tutkiskelemaan erilaisia taisabakeja. Meidän tyylin perustaja sanoi että on luonnollista meiltä ihmisiltä pakittaa, mutta tätä taipumusta vastaan pitäisi jatkuvalla harjoittelulla taistella. Tämän unohdan aina välillä, mutta jatkan taistelua. Ilman sitä taistelua ottelu on joiltain osin ristiriidassa muun tyylin kanssa.


Ostin Tallinnan Budopunktista lyöntipallon, joka on sellainen about päärynäpallon kokoinen lattialle laitettava, missä vesi-/hiekkasäiliö alaosassa painona. Sitten alimpana tämän painon päällä jousi ja siinä tanko jonka päässä tämä pallo. Tanko on kaksiosainen teleskooppimielessä siten että korkeutta saa säädettyä ja sivussa on kiristysruuvi. Pallo antaa kevyen vastuksen ja sopii tarkoituksiini hyvin. Pidän sitä huoneessa sellaisena ohimennenlyötävänä juttuna. Varsinaiseen treenitarkoitukseen sopii kerrostalossa vähän huonommin kun pitää meteliä. Mutta ihan kiva että on jotain lyötävää.

Kun pamahdettiin 11:n karatekan kanssa Budopunktiin saatiin etupotkija-alennus kaikkien meidän ostoksista. Muutenhan minä olisin vain ostanut kaikkien tavarat heidän rahoillaan. :)
Palvelu oli hyvää ja käyn varmaan useamminkin moikkaamassa lajitoveriani joka puljun omistaa. Hän ehkä tulee Kuopioon leirillekin. Oli jo siitä tietoinenkin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#63

Viesti Lasse Candé »

Jotenkin tuntuu että treenailut rullaavat käsittämättömän kivasti. Kaikki tuntuu helpommalta, mutta kuitenkin rakentavalla tavalla vaikealta. En osaa keksiä muutokselle mitään muuta syytä kuin sen että olen alkanut avaamaan selkää ja hartioita enemmän tuossa puoltoista kuukautta sitten ja jatkanut tätä sekä sen että olen alkanut taas tekemään harjoitteita hölkäten, kuten olen jauhanutkin. Muuten kun mikään ei oikein ole parempaan muuttunut. Seisaalteen tehtävää perusharjoittelua teen luultavasti jopa vähemmän.

Keskiviikkona ei taaskaan kukaan päässyt treeneihin niin vuorossa oli pinan 4 ja 5 sekä chinto. Käytävällä vielä naihanchia. Treenin teemaksi olin suunnitellut esim junzuki tsukkomia, joten testailin sitten itse niitä ajatuksia mistä meinasin juttua opetuksessani lähestyä. Eli selkeää linjanpitämistä. Samani opetus on että fiiliksen linjalla dominoimisesta pitää olla vahva. Makes sense. Niin, vielä käytävällä potkinkin hemmetisti maegereita tätä linja-asiaa miettien. Kaikki molempien käsivarsien linjat eteen ja potkujalassa kaikki osat asemoituna linjaan sekä eteneminen vielä myöskin linjassa. Vaikeaahan se on, joten siksi toistoja. Mielummin jossain asiassa vähän väärin kuin liikaa jäykistellen. Naihanchi-analyysissä kiinnitin huomiota siihen että mies vie tekniikoita eikä tekniikat miestä. Sitten voi lisätä tehoa tämä säilyttäen.


Tänään töissä treenasin keräyskoneella about jokaisella kiihdytyksellä, hidastuksella tai käännöksellä sekä jokaisella esineen nostolla ajatusta että ikäänkuin putoaa. "Kung fu is everywhere." Käytännössä ehkä sentin pari putoaakin. Selkä säästyy ja nilkat työskentelee. Niin ja hymyilin vielä kevyesti aina kun muistin, niin on helpompaa olla yläkerrassa rento. Meni työpäivä ihan mukavasti ja toistoja tuli teemaan tavalla tai toisella tuhansia. Ihan en hahmota mistä on kyse mekaanisesti. Nostoissa on kyse aktiivisesta asemoinnista mutta tuntuu jännältä että sama yleisavain käy about kaikkeen muuhunkin. Ehkä joissain asioissa vaikutus tapahtuu kun pudotus kiihtyy ja toisissa kun se hidastuu ja ote lattiaan siis vahvistuu? Tätä pitää miettiä. Enivei, monessa tekniikassa tiettyä vakautta ja tasapainoisuutta saa mukaan. Yksi asia millä varmaan on merkitystä on että nilkat aktivoituvat. Täten ehkä niitä saa paremmin otettua mukaan?

Aina hauskaa kun tajuaa että jotain juttua on tehnyt joskus ennen pitkiäkin aikoja tiedostamatta. Sitten asia unohtuu ja myöhemmin se löytyy tiedostuksen kera. Kyseistä tekniikkaa olen tarkemmin tiedostamatta käyttänyt nuorempana useita vuosia, luultavasti johtuen siitä että nostelin silloin painoja välttäen turhaa heilumista ja samaan sitten käytännössä päädyin ja asiasta tuli tapa. Nyt sitten tajuaa että tuo on oikea tapa vetää tai työntää ovea auki jne. Hassua, kun me käytetään Wadossa samaa about kaikessa etenemisessä, piti sitten työntää tai ei. Välillä tuntuu vähän hölmöltä ettei osaa tehdä riittäviä yleistyksiä muihinkin asioihin. Ylipäätään iso osa voimantuotosta pitäisi meillä olla painon pudotusta, vähintään fiiliksenä.

Painojen nostelu on jännä juttu. En oikein vieläkään tiedä mitä pitäisi tehdä optimaalisesti. Parasta aikaa on ollut se kun huomasin että lopettelin painojen nostamista vuonna 2007. Sen jälkeen sitten kun treeni väheni olen ajautunut välillä vähän eksyksiin, esimerkiksi tässä painonpudotusasiassa. Painonnostossa on kuitenkin tekniikkansa puolesta niin paljon hyvää. Ja myös isojen painojen nosto silloin tällöin pitää tekniikkaa omalta osaltaan kasassa. Ettei tule ensiksi tapaa ja sitten mädäntymistä. Mutta kai treenaaminen prosessina on yleensäkin eksymistä ja löytämistä, vähentämistä ja lisäämistä jne jne. Eli virheitä pitää tehdä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#64

Viesti Lasse Candé »

Perjantaina oli melko liikunnalliset treenit. Monipuolisesti tekniikkaa. Vetäjä oli käynyt jollain heittoleirillä tms niin hieman sitten heiteltiinkin.

Lauantaina ja sunnuntaina oli Tapanilan Erän leiri. Oli kiva käydä vierailemassa hyvässä porukassa. Tuli kokeiltua esittelytreenit "Power Gainers":iakin. Hyvää oheisharjoittelua nähtävästi nimenomaan kamppailijoille ja pätevä vetäjistö. Sehän sen jutun oikeastaan ratkaiseekin.

Varsinaisesti Wadoa leirillä ei ollut kuin yhden katatreenin verran. Wanshua jauhettiin. En itse panosta näihin ekstrakatoihin niin paljoa, mutta on hyvä osata niitä joten kuten niin sitten saa enemmän irti treeneistä joissa niitä tehdään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#65

Viesti Lasse Candé »

Alkaa tuo maasta nouseva lyöntipallo löytää käyttötarkoituksia. Harjoittelen sillä tällä hetkellä asemointia vahvaksi ja koko vartalolla työntämistä. Käytännössä tämä tarkoittaa kevyttä putoamista ja sen analysointia miten nousu ja lasku vaikuttavat työntöön. Samalla analysoin asentoa kokonaisuudessa esim toisen käden osalta. Teen niin että pakitan pois, lähestyn toisesta kulmasta ja eri etäisyyksiltä asemoin asentoni vahvaksi. Käytän myös eri työntöpintoja ja varioin suoritusta muutenkin. Esim asentojen osalta. Minulla on heikot etuseisonnat luultavasti paljolti huonon nilkkataipuisuuden ja kankeiden lonkankoukistajien takia. Niitä siis pitää harjoitella.

Hauskaa, kun lähestyessä lyöntipalloa jonka optimaalinen osumakohta on rintalastan korkeudella alkaa tuntea sen uhaksi omalle tasapainolle. Se etätyöntää minua. Sitten liikkuminen pikkuhiljaa jalostuu sellaiseksi että on koko ajan itse dominoivammassa asennossa tai osaa nopeasti korjata asennon sellaiseksi. Jos menee liian lähelle, joutuu hakemaan alempaa vauhtia. Se työntö jumppaa vartaloa työntötarkoitukseen aikas hyvin. Kiva väline kertakaikkiaan. Tekee ihmeitä etäisyydenhahmotukselle jos vähänkin antaa mielikuvituksen lentää eikä vain pidä sitä vaarattomana pallona.

Alimmillaan sen saa säädettyä siten että optimaalinen osumakohta on minun solar plexuksen korkeudella. Se taas on sopiva monille potkuharjoitteille ja opettaa säätämään vartaloa hieman eri tavalla työnnöissä. Lisäksi sillä korkeudella voi harjoitella matalista asennoista noita työntöjä.

Jonkin verran tietenkin myös lyön palloa eri tavoin. Vieläkin testailen paljon sitä painonpudotusta josta aiemmin kerroin. Harjoittelen myös keskisormen lyöntiä ylärystysellä. Oikealla voi vedellä huoletta mutta vasemmalla joutuu vähän katselemaan että osuu suoraan ja tarkasti eikä liian kovaa. Pitää vasuria vahvistaa patjalla ja jumppapallolla sekä ihan vain tekemällä ipponkeniä toistuen.


Tänään treenasin edellämainittuja sekä torjuntoja, lyöntejä ja potkuja ilmaan. Yksi teema oli millin tarkka lyönti. Että nyrkki pysähtyy aina siihen samaan paikkaan ilman heilumisia. Löin kirjahyllyä kohti jolloin rystysten päältä pitäisi aina näkyä samat kirjaimet. Näkisin että taitoa pitäisi harjoitella oikeasta lähtökohdasta. Jotkut osaavat tehdä erittäinkin tarkasti perustuen jarrutteluun. Mestarit taas tekevät sellaisella tavalla että siinä lopussa näkyy tiettyä pehmeyttä. Kyse on siis vain siitä että kohdistavat rennosti kaiken voiman tarkasti samaan kohtaan/suuntaan.


Viikonlopun leiristä yläselkä hieman kipeytynyt. Joutuu varomaan vasemman käden jutuissa. Huomenna töitä. Yleensä työ vaikuttaa siten että tuntuu että tulee vielä kipeämmäksi mutta samalla siltä että siitä syystä kuitenkin paranee nopeammin. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#66

Viesti Lasse Candé »

Niin ajattelin vielä laittaa kuvan siitä keskisormilyönnin käden asennosta, koska jos ei tiedä mistä on kyse, jäänee mystiseksi.

Me kutsutaan tätä ipponkeniksi. Myös etusormen vastaavaa.

http://www.cao.pt/image/funakoshi_ipponken.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
zeniac
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18
Lauteille: Syyskuu 2009

Lasse Candé

#67

Viesti zeniac »

Lasse Candé kirjoitti: http://www.cao.pt/image/funakoshi_ipponken.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Heh... Tämähän on se, millä opettaja kopauttaa otsaan, kun tekee jotain väärin. Paljon kokemusta löytyy tästä Koreasta :)
...viritys, jota ei suoriteta minkään tarkoituksen vuoksi...
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Lasse Candé

#68

Viesti KungFuMiäs »

Lasse Candé kirjoitti: Niin ajattelin vielä laittaa kuvan siitä keskisormilyönnin käden asennosta, koska jos ei tiedä mistä on kyse, jäänee mystiseksi.

Me kutsutaan tätä ipponkeniksi. Myös etusormen vastaavaa.

http://www.cao.pt/image/funakoshi_ipponken.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Phoenix eye fist. Need very special training.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#69

Viesti Lasse Candé »

Joo, mä en tiedä viitataanko sillä etusormeen enemmänkin? Kun käsittääkseni Pak Meissä erikoistuvat sen käyttöön ja käyttävät kyseistä nimeä englanniksi puhuttaessa. Congi on hieman tästä kertoillutkin. Mutta kyllä tuolla keskisormella voi lyödä aika lyhyellä harjoittelulla jo melko kovaa. Ja varsinkin painaa. Toinen juttu on sitten muodostaa se kesken tilanteen ja muutenkin että kuinka kovaa sillä pystyy kuitenkaan lyömään milläkin harjoittelumäärällä.

Itse olen kouluttanut jumppapallolla ja joustinpatjalla. Sopivan pehmeitä ja joustavia. Opettavat tekniikkaa eivätkä vain satuta pintaa ja riko rakennetta heti kättelyssä. Elikkäs kouluttavat ja vahvistavat lihaksistoa. Mutta vetelen myös ihan säkkiin oikealla. Vasurilla ei kannata vielä säkkiä lyödä kovin kovaa. Sellainen lyötävä on hyvä mitä voi lyödä melko tunteellakin. Jumppapallo on ihan päällikkö. Suosittelen sitä muutenkin lyöntiharjoitteluun.

Meillä jotkut opettajat eivät painota lyöntitapaa juurikaan. Itsekään en ole vielä oikein juttua löytänyt, mutta koska jotkut lyönnit meillä tehdään "virallisesti" tuolla, täytyy asiaa testailla. Meidän on pakko. :) Motorisesti erittäin haasteellista siinä ryminän keskellä.

Pitääkin zeniac ottaa kyseinen pedagoginen metodi käyttöön! :D




Nyt en ole ehtinyt niin paljoa treenata, mutta joka päivä huitelen kotona ohimennen ei-sessioidusti. Lisäksi eilen ihan sessiokin perustekniikkaa, sitten punttisalille ja sitten kentälle juoksemaan. Kentällä tein eräänlaista ristijuoksua treenatakseni erästä taisabakia. Yksittäisessä liikkeessä idea on liikkua otteluasennosta suoraan sivulle ja antaa asennon vielä kääntyä toisinpäin. Eli jotakuinkin jalkojen ennen ja jälkeen -paikat paikat muodostavat puolisuunnikkaan. Leveällä asennolla kolmion. Tässähän on kaksi eri vaihtoehtoa molempiin suuntiin eli yhteensä neljä. Ja kolmioiden tapauksessa toisessa liikkeessä olisi kaksi pistettä takana kun taas toisessa edessä. Liikkuessa vartalo liikkuu tasaisesti suoraan ja jalat tekevät mitä tarvitsee. Sitten asennon pitäisi olla vähän suljettu. Eli ei piirretä painopisteellä lattiaan pientä kaarta. Tämä olisi jalkalähtöistä liikkumista tai vaihtoehtoisesti toisella idealla tehtyä vartalolähtöistä liikkumista, mutta miten tahansa tätä vältetään.

On tyypillinen harjoite jalkapallossa ja muussakin liikunnassa tehdä ristijuoksua. Minä muutan sen tuota muotoa tukemaan ja erona jalkapalloon on vartalolähtöisyysfiilis. Sellainen rullaavampi liikkuminen. Fudislämmittelyssä on kokemukseni mukaan juurikin hyvä tehdä kaikkea vähän ponnahtavammin. Saada kevyitä tärähdyksiä niin herättää vähän räjähtävyyttä ja askellusta. Kun muuttaa harjoitteita juoksuksi tulee virtaava liike ja virheet mukaan. Touhu muistuttaa sitä mitä se on käytännössä. Siinä kaaoksen keskellä sitten keskitytään siihen että suoritukset paranevat "oikeammiksi".

Nyt olen pyöritellyt kihon kumite 6:a ja 2:a koska 6 tuntuu jotenkin niin hemmetin hankalalta. Juurikin tuon asennon sulkeutuneisuuden olen ottanut lähtökohdaksi. Samaa taisabaki-teemaa pyöritellään myös pinan yondanissa joten olen kohtaan kiinnittänyt viimeaikoina huomiota. Tehtiin syyskuun leirillä kihon kumite 2:a varioiden väistösuuntia, jolloin nämä taisabakikuviot tulevat käyttöön.

Mulla aina leirien anti kypsyy melko pitkään. Opettajana en yleensä opeta heti sitä mitä olen oppinut vaan vasta sitten kun olen asiaan tottunut itse ja jutusta on tullut osa omaa Wado-persoonallisuuttani.


Tänään vedin treenit. Aiheina junzuki tsukkomi ja ohyo kumite 1&3. JT:ssä painotin linjalla dominointia. Tehtiin tätä tukeva harjoitekin. Aina en avaa perusharjoitteita perusteellisesti mutta joskus se on tehtävä ja välillä sitten taas vaan antaa palaa ja muutama pointti mukaan. Ohyo kumiteja lähestyttiin ottelun kautta. Perusharjoitteluna jabimatsia, eli ainoa hyökkäystekniikka on jabi päähän. Sen jälkeen tekemisessä olikin oikeaa fiilistä. Myös muutama sweeppi pohjalle niin sitten yhdistelmä sujuu. Muutenkin oli sen verran tiivis porukka että saatiin pareja vaihdeltua sopivasti ja melko paljon laatua leivottua sisään. Treeneissä sain itse uuden oivalluksen ohyo kumite 3:n suorituksesta. Loppuun tehtiin kolme kertaa pinan yondan melko ripeästi. Mielestäni on hyvä olla jokin sellainen osio missä ei niin paljoa haeta laatua treeneissä. Asioita kun pitäisi tehdä usein, niin tähän nälkään on hyvä vastata tällä metodilla.


Huomenna Mjölnirin tempaukseen ja viikonloppuna Kuopioon leirille.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#70

Viesti Lasse Candé »

Oli viikonloppuna hyvä ja informatiivinen Shingo Ohgamin leiri Kuopiossa. Harmitti vain kun en saanut leiriä edeltävänä yönä juurikaan nukutuksi.

Maanantaina kisiksellä juttujen hiomista. Ihan perusteita sekä seishania ja chintoa. Leirillä treenattujen pointtien toistamista. Sitten sain pidellä Butalle potkumitsiä.

Välillä ei tarvitse kovinkaan kummoisia taukoja että tuntuisi ettei koko jutusta tule mitään. Ja välillä taas pitkän tauon jälkeen tuntuu että homma toimii. Tosin arvelen fiilisten aina olevan hieman harhaanjohtavia, ellei sitten pidä juuri niitä jutun mittarina. Ja kivahan se on silloinkin kun on huono. Saa paljon kehitystä aikaiseksi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#71

Viesti Lasse Candé »

Olisikin huomenna lähtö Ruotsiin viikonloppuleirille. Lento (Blue1/SAS) lähtee myöhemmin kuin mitä piti. Pitää toivoa että selviän perille. Monet muut suomalaiset kuulemma ostivat lippunsa Finnairilta eivätkä taida päästä leirille ollenkaan. :(

Lippuja tilatessani huomasin että tulee reilusti halvemmaksi palata vasta tiistaina sunnuntain sijaan, joten menen Samurai-dojolle Göteborgiin yöpymään kahdeksi yöksi. Tulee varmaan toki treenattuakin.

Lauantaina on Wadokain dan-koe. Maanantaina oli flunssaa ja pientä tukkoisuutta. Treenatessani unohdin kushankusta luultavasti kohdan välistä ja välillä piti miettiä. Niinpä keskiviikkona vedin treenit kushankusta. Käytävällä naihanchia päälle. Ihan hyvät on fiilikset. Pitää vain toivoa että saan nukuttua tänä yönä ja seuraavana, kun on ollut aika myöhäistä tuo nukkumaanmeno viimeaikoina. Parini reissu peruuntui koska tilasi Finnairilta. Pitää toivoa että saan hyvän parin itselleni kumiteihin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#72

Viesti Lasse Candé »

Reissu oli mitä loistavin!

Valitettavasti Finnairin lakon takia kukaan muu suomalainen ei selvinnyt paikalle noin puolestatoistakymmenestä. :( Itse missasin perjantain ekat treenit vaihtoyhteysjärjestelyiden ja Tukholman huonon säätilanteen takia. Menikin päivä Arlandan kentällä.

Treenaaminen oli normaaliin tapaan intensiivistä ja opetus hyvin suunniteltua sisällöllisesti ja rytmitykseltään. Lauantain vyökoe meni läpi ja nyt dani on virallinen JKF-Wadokai-dani. Diplomi sitten pääsiäisleirillä. Oli kiva paukuttaa kokeessa yhdeksän kataa putkeen ilman taukoja. Mukava kokemus myös vetästä niin pitkää yhdistelmätekniikkaa ettei edes sanallisesti sitä muista harjoittelematta ko yhdistelmää etukäteen. En kylläkään voi sanoa että olisi ihan nappiin mennyt. Parini oli erittäin hyvin sopeutuva. Ei tarvinnut turhan paljoa käydä läpi kun osasi vaadittavat tekniikat ja on hyvä tyyppi.

Sunnuntaina menin Göteborgiin Samurai-dojolle ja vähän ehdittiin treenaamaan ennenkuin lähdettiin illanviettoon englantilaisten ja ruotsalaisten kavereiden kanssa. Maanantaina sitten tulikin treenattua hieman enemmän, kun vedeltiin päivällä ja sitten osallistuin illalla kaverini vetämiin peruskurssitreeneihin ja Ohgamin vetämiin vähintään peruskurssin suorittaineiden treeneihin. Meininki oli molemmissa intensiivistä kuin mikä ja erittäin paljon perusteisiin keskittyvää. Täytyy ihailla peruskurssilaisten tasoa. Oikeastaan aika hämmästyttävän hyvä. Sitten taas illanviettoon ruotsalaisten kanssa. Tiistaina vielä vapaata treeniä dojolla.



Kun saavuin paikalle sain lahjaksi Ohgamin kääntämän Fem ringars bok:n (Musashin kirja) käännöstyössä auttaneelta. Nyt täytyy sanoa että on loistava pakkaus. Lähestyminen on originaalia kunnioittava ja juttua monelta kantilta lähestyvä. Suosittelen kaikille jotka osaavat hyvin ruotsia mutta varsinkin heille jotka omistavat jo jonkin version ja ovat asiasta vähänkään kiinnostuneita. Ja omaavat vähintään vain alkeellisen ruotsinkielen taidon. Kirjasta ei nähtävästi ole originaalia saatavilla, mutta kopioita on kahta "linjaa", joita nähtävästi kutsutaan Chikuzen (Fukuoka)- ja Higo (Kumamoto)-linjoiksi. Ns Harima Musashi tutkimusryhmä arvioi Chikuzen-linjan kopioiden olevan lähempänä originaalia varmemman eteenpäinvälitysmetodin ansiosta. Nähtävästi melkeinpä kaikki käännökset tähän asti ovat edustaneet toista linjaa, joten kirja on siinäkin mielessä merkittävä. Olen kirjasta melkolailla liekeissä kaiken sisältönsä ansiosta. En ole vielä ehtinyt lukea kokonaan, mutta kirjoitan johonkin ketjuun aiheesta lisää kohtapuolin tai aloitan jopa uuden. Tämä on merkittävä juttu.



Sain uusia kavereita ja vanhat kaverisuhteet syvenivät. Treeni oli loistavaa ja mukaan tuli muutakin materiaalia kuin kirja. Aivan upea reissu! Odotan innolla pääsiäisleiriä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#73

Viesti Lasse Candé »

Mikä ihmeen unirytmi?

Heti palattuani menin ensimmäisenä päivänä iltavuoroon töihin ja jäin sitten vielä yöksikin. Oli tarkoitus mennä eilen neljään töihin mutta meninkin sitten vasta iltakahdeksalta herättyäni yöhön kymppiin. Onneksi työn luonne sallii tämän. Vähän ihmettelin etten ollut herännyt herätyskelloon jonka olin laittanut 14:40 soimaan. Syykin selvisi. Olin laittanut sen soimaan 2:40. FAIL! :D

No, koska heräsin vasta kahdeksalta illalla vastasi aamukuusi, kun työt loppui, minulle normaalien ihmisten iltaa. Laskeskelin että jos pesen pyykit ja lähden kisikselle treenaamaan ehdin näppärästi lounaalle ja sitten nukkumaan about tuplat ja aamukuudelta ylös.


Kisiksellä tein lämmittelyrutiinin paikoittain varioiden tunnin mittaisena. Esim miitissähän se kesti sen 15min mitä se yleensä vetämissäni treenisessioissa kestää. Varastotyö tuhoaa osaltaan rentoutta mutta toisaalta antaa myös paljon voimantuotto-oppia jos vain jaksaa tehdä ajatuksella. Joka tapauksessa varastotyö pakottaa siirtämään fokusta enemmän perusteisiin ja vartalon avaamiseen. Niinpä näitä sitten tein sen reilun pari tuntia.

Ruotsin reissun jäljiltä vieläkin kehollisesti upea olo. Treenaamiseen tuli ihan uusi kipinä. Kaverini kanssa joka jätti pari työpäivää Göteborgissa välistä jotta pääsisi treenailemaan tuumailtiin että me tehtiin melkein viikonloppuleiristä viikkoleiri. Tarkemmin sanottuna "Det här blev ju nästan som ett sommarläger för oss."


Keskustavoimaa taas löytynyt. Leirireissulla kun jouduin olemaan päivän Arlandassa sovelsin pitkiä aikoja istuessa, seistessä ja kävellessä mielikuvaa katosta roikkuvasta asennosta. Fiilis on että alakerta painuu kasaan joustavaksi ja yläkerta venyy ylöspäin. Mabu-ketjussa kerroinkin tästä hieman. Auttaa löytämään keskivartalosta tiettyjä lihaksia ja tekeminen muuttuu paremmaksi. Myös elämä muuttuu kivemmaksi. Jäi sitten se fiilis myös leirille päälle ja nyt olen yrittänyt jo viikon verran aina säätää asentoani sen pohjalta kun muistan, olin sitten missä tahansa. Hauska juttu kun joskus ennen olen säätänyt asentoa jatkuvasti vastaavalla tavalla mutta ilman tuota mielikuvaa. Nyt pystyn tekemään sen mielikuvalla paremmin koska en tarvitse muuta kuin sen mielikuvan ryhdistämään ja voin muilta osin rentoutua. Ennen ryhtini oli pakotetumpi. Mielikuva toimii myös hyvin vaikka keho ei keskittyisikään keskilinjan läheisyyteen. (Eli kun selkä ei ole suora ja pystyssä.) Jopa reilussa kumarassa mielikuva jakaa taakkaa koko keholle ja selkä säästyy. Myös vatsan seudulta tulee lihaksia käyttöön. Käytän töissä ajaessa ja myös tavaroita poimiessa mielikuvaa.

(Kai on kyse jotakuinkin samasta asiasta kuin Akuzawan "venyminen kuuteen suuntaan". Tässä siis tulee yksi ulottuvuus näistä katettua)


Tänään treenin aiheena oli suora lyönti ja perustorjunnat sekä potkuja. Tein paljon polvennostoja ja homma sujuu paremmin nyt ruotsin reissun jälkeen. Suoraa lyöntiä tein sekä naihanchidachista että zenkutsudachista. Zenkutsudachini on huono ja heikko. Nyt parannan sitä ihan vain seisomalla ja tutkailemalla ja sitten kun fiilis löytyy niin lyöntejä siitä. Tein sellaisella teholla että just vähän suoritus vuotaa. Toistolla se alkaa korjaantumaan ja tällä metodilla jalostuminen tapahtuu kipupisteessä. Eli lähestyminen mahdottomasta alkaen. Lopuksi rauhallisesti, ikäänkuin laittaen kättä eteen ja kurkottaen. Eli lähestyminen alkeista alkaen, kun ensiksi kipupiste on löydetty edeltävässä lähestymisessä.

Sitten kun oli perusteet kasassa ja hyvä fiilis niin otteluasennossa edeten etukättä tai takakättä ja sitten etukäsi-takakäsi sekä takakäsi etukäsi. En lyönyt askellusta lukkoon vaan annoin jalkojen tehdä kuten ne luonnollisesti tekee. Sitten analysoin. Eli onko askellus eteenpäin avaus-sulkeminen vai sulkemis-avaaminen. Sitten vuorottelin analyysiä ja tekemistä. Vedin jokseenkin kovalla sykkeellä.

Lopuksi lämmittelyrutiinista vielä kohta missä istutaan, avaamaan alakertaa ja herättämään keskustaa edelleen. Sitten pari hengitystä ja pois. Olen töissä vetänyt aika ahkerasti ja energiaa tuntuu vain riittävän. Ruotsinreissu on opettanut jotain. Huomenna seiskaan töihin ja neljältä treeninvetoon. Olen molemmista asioista iloinen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#74

Viesti Lasse Candé »

Vuorokaudet venyneet ~36-tuntisiksi. Eilen kävin nukkumaan viideltä illalla ja tänään heräsin 5:30 töihin. Nyt sitten ryyppäämään ja sunnuntaina yövuoroon. Mahtaakohan olla tervettä...

Enivei, tänään töiden jälkeen oli treeninveto, mutta paikalle lupautunut oli sairastunut, joten treenailin itsekseni. On ollut niin fyysinen viikko ettei ollut oikein motivaatiotakaan, mutta aina kun alkaa treenaamaan pitää treenata. Muuten laiskuudesta tulee tapa. Jos sitten vetelee rauhallisemmin, vetelee rauhallisemmin, mutta intensiivisyyttä pitää olla. Aika pitää käyttää tehokkaasti.

Treenasin jokseenkin samalla tavalla kuin edeltävänä päivänä. Erona että potkin enemmän. Maegeri-mawashigeri-sokutogeri -yhdistelmää. Hyvä klassikko, kun on kolme potkua jolloin tulee puolet vuoronperään ja otteluasennon pitäminen saa monipuolisia haasteita vartalonkiertoineen. Avaa kroppaa hyvin. Sitten pelkkää sokutogeria ja surikomisokutogeria. Vasen on huonompi kuin oikea. Oikeastaan olen ottelussa vain käyttänyt oikeaa silloin kakarana kun taktiikka oli pysytellä kaukana. Nyt kun olen viimeisen reilun viisi vuotta halunut olla lähellä on potku jäänyt ottelussa lähes kokonaan pois. Suoraan sanottuna en koe potkua kovin käytännölliseksi enää, varsinkaan kun en ole suuntautunut särkemiseen. Mutta se on joka tapauksessa hyvää perusharjoittelua otteluasentoon, liikkumiseen ja muihin potkuihin.

Lämmittelyrutiinia tein paljon. Keho toimii kuin rasvattu. Välillä se on sellaista väsähtämisen aattona. Pitää siis pitää järki kädessä. Työkin on sen verran fyysistä että elimistö heittää sisäänjuodun about suoraan toisesta päästä ulos.


Sitten juomaan ja tämä biisi soimaan:
" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube][/youtube]
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#75

Viesti Lasse Candé »

Viime viikon hullu meno siihen pidennetyn leirireissun perään on tuntunut vartalossa. Rasitustaso ollut kuitenkin sellainen viimeaikoina että tuollainen meininki erottuu. Lauantain kännäämisten jälkeen vielä sunnuntaina yövuoroon ja ma-ti heräämiset illan puolella.

Eilen tein tiukan ja nopean lihaskuntotreenin ennen suihkua. Joskus aikoinaan tein vastaavalla tavalla aina kun ei ollut ollut treenejä. Sellainen joka jättää hyvän olon.

Tänään oli treeninveto ja joulutunnelmissa tehtiin vähän myös tantodoria normaalin perusmätön lisäksi. Mielipiteeni on että vaikka tantodoreja ei haluaisikaan opetella on hyvä että niitä joutuu välillä tekemään tutustumismielessä. Meillä kuitenkin kehonkäyttö perustuu nopeuteen ja väistävyyteen, mikä tullee siitä ajoituksellisesta ja etäisyydellisestä herkkyydestä mikä terää vastaan on. Jos ei koskaan ota sitä terää (tai puu-tantoa) saattaa jutut tuntua vähän tehottomalta tavalta opetteluvaiheessa. Sama pätee kontrollin pitämiseen. Jokin veitsi olisi hyvä aina välillä olla siinä kädessä mitä kontrolloidaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa