Niin, tarkoitus oli herätellä keskustelua, miksi harjoittelen itsepuolustustaLowclass kirjoitti: Et ole väärässä, Petri. On silti pari muttaa toki.. (omasta mielestäni)
Sama itsepuolustuksessa, minkä verran oikeasti aikaa harjoitella eri tilanteita tuleeko tyhjin käsin kirveen puukon kanssa kahdestaan ammattirikollinen vai muuten vaan sekaisin raivohullu yms. Ja perusteitakin pitää harjoitella tuhansia kertoja.... Ja millä tyylisuunnalla kenen opettajan johdolla??
Vain ajatuksia...
Itse pyrin harjoittelemaan ip-tilanteisiin "toimivia ratkaisuja", jotka perustuvat omiin vahvuuksiini. En tarkoittanut, että pitää valmistautua kohtaamaan kaikenmaailman "katurambot ja piripäät" erilaisissa tilanteissa, MUTTA jokainen toimii "oikeassa" itsepuolustustilanteessa, kuin harjoittelee. Ja paineen alla unohtuu todennäköisesti yli puolet harjoitelluista "tekniikoista".
Eli kannattaa mietti millä asenteella menee treeneihin ja miten harjoittelee!
Ei ole tarkoitus arvostella kenenkään lajia tai harjoitteita! On tärkeää, että jokainen saa treenimotiivinsa tasoista treenia ja tietysti "hyvä treeniporukkakin" on tärkeä! Itse en kyllä viihtyisi, minkäänlaisten sekopäiden seurassa
Ollaan aika lähellä realistista itsepuolustusharjoittelua...
" onclick="window.open(this.href);return false;
Lowclass, olet oikeassa, että perusteita pitää "tuhansia kertoja", että asiat tulee "takaraivosta". Mutta tärkeää, myös keskittyä treeniin ja tehdä treenattava "perusasiakin" kunnolla.
Ohessa Streetwise Talk -foorumilta ajatuksiani treenaamisesta(miksi treenaan)
http://www.itsepuolustus.com/forum/view ... ?f=3&t=369" onclick="window.open(this.href);return false;
"Miksi harjoittelen"- keskustelu oli varmasti paikallaan, sillä jokaisen treenaajan harjoittelumotiivit vaikuttavat kaikkien muidenkin treenaajien harjoitteluun ja tekemiseen = oppimiseen. Kannattaa aina myös muistaa, että "saat niin hyvän harjoituksen" kun treeniparisi sinulle ANTAA! Vaikka itse keskityt treenin ja treenipari on kun "veltto makarooni", niin usein harjoiteltava asia (tekniikka) ei toimi tai ainakaan niin kuin sen olisi tarkoitus toimia.
Itse olen ainakin huomanut, että kehittyminen menee eteenpäin pikkuhiljaa ja välillä tulee "ahaa-elämyksiä" että näinhän se juttu menee (homma natsaa). Pitää olla myös kärsivällinen itselle, kehittyä ei voi kuin treenaamalla (toistoja, toistoja, toistoja.....) Ja tietysti harjoituskertojen määrä viikossa vaikuttaa oleellisesti kehittymiseen... On itsestään selvää, että jos harjoittelet keskimäärin 1 kerran viikossa ei voi kehittä yhtä nopeasti, kuin kaverisi joka treenaa 3 kertaa viikossa.
Välillä täytyy miettiä, että mikä mättää kun homma ei suju. Ja silloin kun homma ei suju, niin syy löytyy lähes aina PEILISTÄ. Oma asennoituminen harjoitteluun (jokaiseen harjoitukseen) on ainakin itselläni tärkein kehittymisen väline. Takakäden suoraakin voi harjoitella tehokkaasti (55 terävää lyöntiä pistariin minuutissa) tai päin helv...tiä (20 roiskasua sinnepäin pistariin minuutissa kertoen kauniiden ja rohkeiden viimeisimmät käänteet), ihan omasta asenteesta riippuen = ERO TEKEMISESSÄ/OPPIMISESSA. Välillä työpaivän jälkeen ei henkinen tai fyysinen vire ole treenissä paras mahdollinen ja silloin ei tietysti kehittyminenkään/oppiminenkaan ole parasta mahdollista. Ja taas voi katsoa peiliin
Ja aina voi ja kannattaa kysyä ohjaajalta, että mites tää juttu menee tai pitäis mennä. Kun itse ei nää mitä tekee mahdollisesti "väärin".